Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du har inte funderat på bomlöst till ponnyn?
Wintec Wide är 130 grader och om jag inte missminner mig så finns de bara i allroundmodellen.
Från 16,5-17,5"
Tror att Wintec passar svängda ryggar allra bäst.
Priset ligger runt 7000 nu när jag tittade och begagnade runt 4-5000 kronor
Griffin, Jensen (både Exmoor och de dyrare modellerna), The Saddle Company, Arabian/Lovatt & Ricketts, Wow, Frank Baines, Balance, Sommer, Ideal/Crown, Wintec Wide, Jeremy Rudge, Cliff Barnsby gör sadlar som är omkring 130 grader.
Sen finns det säkerligen några fler märken som har den bredden i sitt standard sortiment eller att det går att specialbeställa.
Alla dessa märken har iaf storlekar från 16/16,5"-18", vissa med halvstorlekar. Sen är det väl bara Wintec Wide som endast har allroundmodell, de andra finns i dressyr och hopp/allround modeller. Vissa av dessa passar en rak rygg, vissa har en mer böjd bom.
Har du kollat på ponnymodeller? För de är ju oftast inte lika stora baktill som storhäst modellerna.
Jag har en Jensen Exmoor som är 130 grader, 16½ tum ska den vara men jag tycker den är som en 16. Dom sadlarna går att få i hopp, allround, dressyr och hur breda man vill!
PS. Min hänger bara![]()
Vad var fel på Arabian? Hur bred var den och vilken modell?
Jensens dyrare modeller kan du ju få precis som du vill. De är ju rätt nätta sadlar också, så det kanske funkar för din häst. Jensen Exmoor/The saddle company ponny modeller är också rätt nätta och dessa kan man också ändra om en del så det kanske funkar för din häst.
Wow kan du få med lite olika typer av bossor och även med kort bossa. Vet inte hur 16" bossan är i förhållande till 17" bossan, men det är möjligt att den är lite smalare, detta går säkert att lösa annars.
Frank Baines hoppmodeller är också nätta och går att få i små storlekar.
Balance har bredare bossor, så denna kanske inte funkar beroende på hur smäcker din häst är.
CB har ju ponnymodeller, dessa hade jag provat i första hand innan man provar resterande sortiment. Sommer, JR & Ideal har storhästsadlar i små storlekar och de har många olika modeller. Där hade jag provat vad du får tag i helt enkelt.
Jensen, Saddle Company, Wow, CB & Sommer har fördelen att de har ändringsbar bomvidd. Av dessa är det bara Wow som är relativt dyra. De andra har budgetvarianter för ca 6-10 000.