Ylle eller fleece?

Vad är det för skillnad på dessa täcken? Ska köpa ett nytt att ha i boxen tex efter man ridit och hästen är svettig. Vilket ska man köpa då, ylle eller fleece? Vad är det för skillnad eller är det bara en smaksak? :)

Sv: Ylle eller fleece?

Ull är enligt mej helt ovärdeligt på vintern, av fleece blir det bara massa "blixtar" när man ska ta av och på det så hästen får stötar och det kan inte vara så skönt. :p

Senast ändrad av en moderator:

Okej jo det har jag också reagerat på att det blir elektriskt efterråt :crazy: Men det känns även som att fleecetäcken blir blött och kallt efter ett tag, hur blir det med ylle? Torkar hästen snabbt i det?

Ylle, absolut. Ett tunt ylletäcke fastnar det inte lika mycket "bös" på som det gör på fleece. Enda gången jag tycker fleece är bättre är när jag vill ha hästen torr fort. Men ska det sitta på under natten så tycker jag ylle är bättre.

Fördel ylle: Varmt och skönt, ger ingen statisk elektricitet.
Nackdel ylle: Dyrt, svårtvättat. För varmt när det inte är så kallt. (det där lät flummigt.:D)

Fördel fleece: Väldigt mycket lättare att tvätta, bättre att snabbtorka hästen med på sommaren. Billigt.
Nacksel fleece: Statisk elektricitet, för tunnt om det är kallt.

när min medrttarhäst var blöt (spolat av honnom så han var dyngblöt) la vi bara ett svettäcke och ett fleece täcke över och han torkade jättesnabbt och har aldrig blivigt några electriska stötar när man tagigt av täcket.:crazy::D

En stor fördel med ylle är ju att det värmer även om det är blött. Det gör inte fleece. Sen så tycker inte jag att ylle är svårtvättat det är ju bara att slänga i maskinen på typ jättelåg temperatur eller kalltvätt. No problemas.
Jag skulle helt klart ha köpt ett ylletäcke, just för att det värmer även om det är blött.

Tycker också att det blir mer elektriskt av fleece än av ylle.
De torkar snabbare av ylle tycker jag..

Ull är bäst!!

Fleece blir statiskt och det är ofta lite töjbart och ligger illa på hästen efter en stund (glider bak och stramar t.ex.).

Enda fördelen med fleece är väl möjligen att det är lite lättare att tvätta, men jag använder bara ulltäcket när hästen är blöt, vilket är väldigt sällan.

Nackdel ylle: Dyrt, svårtvättat. För varmt när det inte är så kallt. (det där lät flummigt.):D

Men om hästen är halvrakad (hals, under mage och framben) blir det för varmt då om man lägger på ett ylle om det är 5 minus ute.. :crazy:?

Men om hästen är halvrakad (hals, under mage och framben) blir det för varmt då om man lägger på ett ylle om det är 5 minus ute.. :crazy:?

nej klart det inte gör.

fleece är inte så bra, det ger stötar och värmer inte lika bra. så köp ett ylletäcke. :) se bara till så att det är 100% ull och inte en acryl-mix..

Liknande trådar

Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och... 2
Svar
21
· Visningar
1 081
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 321
Senast: Capybara
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Honey07
·
Utrustning Hej! Jag ska starta min första tävling sedan 2018 i helgen och är osäker på om min hjälm är godkänd. Har en Charles Owen V8. Hittar...
Svar
5
· Visningar
446
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025