Yrkesfunderingar

glittermoln

Trådstartare
Hej! Jag har en oerhörd beslutsångest när det kommer till vad jag vill bli när jag blir stor (nåväl, större). Nu velar jag mellan att fortsätta med en master inom humaniora eller att plugga till veterinär. Jag tar därför tacksamt emot lite info från er som arbetar inom djursjukvården, antingen som veterinärer eller med något annat. Trivs ni med yrket? Hur ser dagarna ut? Det som får mig att tveka mest när det kommer till veterinär är nog arbetsmiljön, hur upplever ni den? Jag är självklart medveten om att veterinär är ett oerhört brett yrke men jag skulle nog, åtminstone till en början, vilja arbeta kliniskt.

Har ni valt en karriär inom humaniora får ni gärna svara på hur ni upplever det också!

Tack på förhand!
 
Hej! Jag har en oerhörd beslutsångest när det kommer till vad jag vill bli när jag blir stor (nåväl, större). Nu velar jag mellan att fortsätta med en master inom humaniora eller att plugga till veterinär. Jag tar därför tacksamt emot lite info från er som arbetar inom djursjukvården, antingen som veterinärer eller med något annat. Trivs ni med yrket? Hur ser dagarna ut? Det som får mig att tveka mest när det kommer till veterinär är nog arbetsmiljön, hur upplever ni den? Jag är självklart medveten om att veterinär är ett oerhört brett yrke men jag skulle nog, åtminstone till en början, vilja arbeta kliniskt.

Har ni valt en karriär inom humaniora får ni gärna svara på hur ni upplever det också!

Tack på förhand!
Vilka ämnen inom humaniora är du mest intresserad av? För jag kan tycka det är rätt brett.
 
Inte veterinär men inom djursjukvården. Älskar det. Man får dock undvika vissa sidor på sociala medier för att inte gråta och slita sitt hår.
Otacksamt ibland, men de flesta djurägare är trevliga (även om man oftare kommer ihåg de jobbiga på nåt vis)..
 
Jag skulle aldrig rekommendera någon att utbilda sig till veterinär om man inte jobbat inom branschen tidigare eller på annat sätt har väldigt god inblick i vad det innebär.
Med det sagt så är många veterinärer nöjda med sitt val och trivs fantastiskt bra men det är även många missnöjda och många utbrända.

Mitt bästa förslag är att försöka få skugga någon som jobbar inom den klinikgren du tror du skulle vilja jobba inom (häst/lantbruk/smådjur samt storlek på verksamhet och privat/koncern/statligt) eller jobba som djurvårdare på densamma.

Arbetsmiljö, arbetstider och lön skiljer sig en hel del.




Hej! Jag har en oerhörd beslutsångest när det kommer till vad jag vill bli när jag blir stor (nåväl, större). Nu velar jag mellan att fortsätta med en master inom humaniora eller att plugga till veterinär. Jag tar därför tacksamt emot lite info från er som arbetar inom djursjukvården, antingen som veterinärer eller med något annat. Trivs ni med yrket? Hur ser dagarna ut? Det som får mig att tveka mest när det kommer till veterinär är nog arbetsmiljön, hur upplever ni den? Jag är självklart medveten om att veterinär är ett oerhört brett yrke men jag skulle nog, åtminstone till en början, vilja arbeta kliniskt.

Har ni valt en karriär inom humaniora får ni gärna svara på hur ni upplever det också!

Tack på förhand!
 

Liknande trådar

Äldre Jag har hela mitt liv älskat djur, uppvuxen i stallet, haft egna hästar och schäfrar. Min dröm när jag var liten var alltid veterinär...
Svar
10
· Visningar
1 274
Senast: PrinceFair
·
Kropp & Själ Jag ber om ursäkt för ett långt inlägg i förväg, men det här är ett ämne som jag funderar på ofta och som därför också är svårt att...
2
Svar
21
· Visningar
2 902
Senast: honung
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan jag skriva här? Eller, klart att jag kan, men vad ska jag skriva? Behöver skriva ner några tankar. Känns som om jag står där vägen...
Svar
6
· Visningar
759
Skola & Jobb ...Jag har vimsat mellan utbildningar under större delen av mitt liv kan man säga, läste naturvetenskap och hästhållning och hade...
Svar
6
· Visningar
2 020
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp