Val av yrke

Lajke

Trådstartare
Eftersom det känns själviskt av mig att starta tråden bara för mig själv, får ni andra gärna också skriva om ni har problem med att veta vad ni ska välja för utbildning/yrke. Lägger den också på senior då ni är klokare och har mer erfarenhet här, generellt, även om jag tillhör Ungdom.

Nåväl, har suttit och läst igenom tråden om vad folk jobbar med. Riktigt intressant! Jag vet dock fortfarande inte vad jag vill bli (har velat i 5 år), och letar fortfarande efter någon som kan upplysa mig om vad det är för yrke jag letar efter men inte hittar... Har tittat igenom listor över vanliga yrken i Sverige, har tittat igenom Platsbanken en del, har pratat med studievägledare, men känner att jag får bäst respons med personer som faktiskt jobbar som yrket de rekommenderar.
Var helt säker på veterinär men börjar tveka nu. Vet att det är svårt att få jobb, och kommer bli svårare. Svårt att komma in är det också, men fortsätter plugga på högskoleprovet och hoppas kunna komma in (nuvarande bästa resultat är 1,5. Betygen ligger runt 19-19,5). Alternativ nummer två var barnmorska, tycker kvinnokroppen är enormt intressant och har även övervägt gynekolog (men då har vi de höga intagningspoängen igen.). Barnmorska innebär sjuksköterska och där hör jag bara folk som avråder om just nu pga arbetsvillkoren.

Krav:
- Det ska vara relativt välbetalt, nettolön >25k. Är medveten om att jag redan här sållar bort många jobb, och har tänkt på den här punkten mycket, men känner att det för mig faktiskt är viktigt.
- En blandning av rörligt och stillasittande arbete, alternativt bara rörligt men inte "fysiskt ansträngade" i stil med brevbärare.
- Dagarna ska inte se likadana ut. Vill ha lite variation varje dag.
- Det ska finnas jobb.
- Vill inte komma hem och "fortsätta jobba" hemma, såvida det inte är frivilligt.
- Vill ha en relativt säker inkomst varje månad.