Val av yrke

Lajke

Trådstartare
Eftersom det känns själviskt av mig att starta tråden bara för mig själv, får ni andra gärna också skriva om ni har problem med att veta vad ni ska välja för utbildning/yrke. Lägger den också på senior då ni är klokare och har mer erfarenhet här, generellt, även om jag tillhör Ungdom.

Nåväl, har suttit och läst igenom tråden om vad folk jobbar med. Riktigt intressant! Jag vet dock fortfarande inte vad jag vill bli (har velat i 5 år), och letar fortfarande efter någon som kan upplysa mig om vad det är för yrke jag letar efter men inte hittar... Har tittat igenom listor över vanliga yrken i Sverige, har tittat igenom Platsbanken en del, har pratat med studievägledare, men känner att jag får bäst respons med personer som faktiskt jobbar som yrket de rekommenderar.
Var helt säker på veterinär men börjar tveka nu. Vet att det är svårt att få jobb, och kommer bli svårare. Svårt att komma in är det också, men fortsätter plugga på högskoleprovet och hoppas kunna komma in (nuvarande bästa resultat är 1,5. Betygen ligger runt 19-19,5). Alternativ nummer två var barnmorska, tycker kvinnokroppen är enormt intressant och har även övervägt gynekolog (men då har vi de höga intagningspoängen igen.). Barnmorska innebär sjuksköterska och där hör jag bara folk som avråder om just nu pga arbetsvillkoren.

Krav:
- Det ska vara relativt välbetalt, nettolön >25k. Är medveten om att jag redan här sållar bort många jobb, och har tänkt på den här punkten mycket, men känner att det för mig faktiskt är viktigt.
- En blandning av rörligt och stillasittande arbete, alternativt bara rörligt men inte "fysiskt ansträngade" i stil med brevbärare.
- Dagarna ska inte se likadana ut. Vill ha lite variation varje dag.
- Det ska finnas jobb.
- Vill inte komma hem och "fortsätta jobba" hemma, såvida det inte är frivilligt.
- Vill ha en relativt säker inkomst varje månad.
- Vill INTE jobba inom IT! Med två föräldrar som gjort det kan jag visserligen en del om det, men fyy vad tråkigt! :o

Jag:
- Tycker om biologi och djur av alla sorter.
- Är stresstålig.
- Kan i princip tänka mig de flesta av jobbet jag tittat på, men det är alltid något som gör mig osäker.
- Kommer i framtiden bo i Västra Götaland/Halland, om det har någon betydelse.
- Är "bara" 21 år gammal men utbildar mig gärna så snart som möjligt.

Åhh hjälp mig i mitt huvudtrassel, det är det enda som existerar i min hjärna nu för tiden! :(
 
Sv: Val av yrke

Jag är sjuksköterska och rekommenderar mitt yrke. Jag har dock medvetet valt att jobba inom ett lite ovanligare område, oftalmologin (ögon). Det är relativt välbetalt för att vara ssk-jobb, "lätta" patienter, ganska mycket teknik, egna mottagningar (vilket betyder ganska mycket självständigt jobb) och bra arbetstider. Kommer att bli stor brist på ögonssk inom de närmaste åren (bra förhandlingsläge gällande lön).

Ett annat yrke som jag skulle tycka var spännande är logoped :)
http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=1727&l=sv
 
Sv: Val av yrke

Kolla på lantmätarprogrammet. En brasklapp dock har ingen aning om lönenivån. Men där kan du få det rörliga jobb du vill ha, man kan antingen läsa ekonomisk/juridisk inriktning eller teknisk inriktning.
 
Sv: Val av yrke

Ingångslön för lantmätare i Stockholm är ca 29. Men med tanke på den enorma brist på arbetskraft som råder borde det inte vara omöjligt med bättre.

Ska man bli lantmätare är det civilingenjörsutbildning som gäller.
 
Sv: Val av yrke

Det finns inga råd, dock ska du inte ge upp bara för ANDRA säger att det är tråkigt/svårt att bli antagen. +Vårdyrken kan varieras i oändlighet.

Jag älskar det jag gör, skulle inte byta för allt i världen! Men jag har gått min väg, kämpat för det jag vill göra... Har inte en tråkig dag på jobbet :D
 
Sv: Val av yrke

Du är bara 21 och kommer med all säkerhet få arbeta till 67 eller mer. Jag vet att det känns otroligt avlägset, men tiden har en tendens att gå fort.
Jag tror att om man väljer ett hantverkaryrke (tungt både psykiskt och fysiskt), så ska man inrikta sig på två yrkeskarriärer. Dvs omskolning mitt i livet. Väljer man som ung ett yrke som har dålig löneutveckling (vård,skola) bara för man är jätteintresserad och tycker det är kul, så är risken stor att när man kommer upp över 30år och vännerna sitter och berättar sina löner börjar man jämföra. En barnmorska på 35 med flera års erfarenhet, urdåliga arbetstider och får ofta ofta stressa häcken av sig, börjar sitta och undra varför hon ska gå till arbetet överhuvudtaget när goda vännen som gick en KY eller YH utbildning inom industri på 4 terminer lyfter en lön barnmorskan bara kan drömma om.
Lön är betydelsefull -kanske inte till en början och kanske inte när man kommit över 55 och tycker att det gör inte så mycket, bara jag slipper pressen och stressen, men åren däremellan.....
Jag är färdigutbildad servicetekniker har gått 4 terminer på YH och i sommar börjar jag jobba på min praktikplats och har fått en ingångslön på 24 000. Jag har lämnat in många intresseanmälan hos passande företag och fått intresse tillbaka att jag ska höra av mig när jag tagit studenten. Känns som ett bra läge att kunna höja min lön ytterligare redan efter sommaren. Min yrkeskategori är klart eftersatt på marknaden och utbildade är svåra att få tag i.
gulan
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänker mycket, vilket är ett problem. Problem säger du, det är väl bara bra att tänka? Och du kanske har rätt, om det ur tanken föds...
Svar
13
· Visningar
1 092
Senast: bettysmatte
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 223
Senast: JennyLz
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 650
Senast: Ramona
·
Relationer Jag har ett "problem", ett annorlunda kanske. Grejen är den att jag är väldigt trevlig och positiv bland andra. Inte överdrivet utan...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
19 926
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp