07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Träningen sön-mån tog bevisligen rätt hårt på min häst. Igår upptäckte jag att hon fått två mjuka "bullar" i muskulaturen över ländryggen båda sidor, men speciellt på vänster sida. Veterinären/kiron har tidigare förklarat att det är slaggprodukter från musklerna, hon hade rätt mkt sånt förra året när hon var vilande till och från och aldrig kom igång ordentligt. Dock är de mjukare nu inbillar jag mig. Hon är inte direkt öm i dem, tycker det är gött när man masserar men jag kopplar ihop dem med att hon fick gå rejält på träningen speciellt på mån när vi jobbade rätt hårt i galoppen och hon fick verkligen ta i.

Igår fick hon bara skritta i skogen, kliva lite över stock och sten. Blev dessutom ett tjockare täcke ute.
Jag körde lite extra mkt med stretching och masserade innan jag red idag, strechar gör jag varje dag innan ridning men lite extra som sagt. Stretchade även ryggen efteråt.
Ridpasset idag blev fokus på lösgörande, mkt skritt och flytta för skänkeln och jobba med böjning. Trav lättridning med mkt böjning och stretching och på slutet galopp med mkt tempoväxlingar. får se vad ryggen säger imorgon, men spontant tänker jag att det kanske inte är så bra med nedsittning så länge ryggen ser sådär ut, även om hon inte har ont så måste det ju tyda på nånting...

@stjarnfrugt Hoppas knölarna försvinner.

Förra veckan man min häst på tok för pigg och de va lite svårt. Kommer aldrig till riktig ridning då, de blir mera att de känns som jag bara försöker rasta av energin. Denna vecka har hon varit perfekt tempererad. Mkt dyr för tillfället. :) Kul när man i galoppen kan göra lite "krumelurer". Dessutom är hon tokbrunstig men de märks inget vid ridning nu.

@Charlotte1975 Ja vi får hoppas. Om inte annat kommer vet hit i november i vilket fall och får titta då. Hon har ju inte ont av dem och jag red ju henne så hela förra hösten/vintern så det gå rju, men helt klart är det ju nåt som beror på nåt och det hade varit kul att bli av med...

Min är brunstig rätt ofta nu, jag kan inte annat än tro att det har att göra med att hon har en valack i hagen. Även om han är en gentleman och inte hingstar sig, så känns det rätt logiskt att det drar igång hormonerna ändå hos stona. Det är samma med det andra stoet i hagen. Tur att min häst inte är jobbig vid brunst, men hon har varit rätt loj nu i höst och jag undrar om den disträheten har nåt samband...

@Charlotte1975 Ja vi får hoppas. Om inte annat kommer vet hit i november i vilket fall och får titta då. Hon har ju inte ont av dem och jag red ju henne så hela förra hösten/vintern så det gå rju, men helt klart är det ju nåt som beror på nåt och det hade varit kul att bli av med...

Min är brunstig rätt ofta nu, jag kan inte annat än tro att det har att göra med att hon har en valack i hagen. Även om han är en gentleman och inte hingstar sig, så känns det rätt logiskt att det drar igång hormonerna ändå hos stona. Det är samma med det andra stoet i hagen. Tur att min häst inte är jobbig vid brunst, men hon har varit rätt loj nu i höst och jag undrar om den disträheten har nåt samband...
Min går alltid med valack, men han är helt ointressant.(lite konstig då han är PRE och sent kastrerad) Killen på andra sidan staketet däremot är tydligen en riktig pudding.

Min går alltid med valack, men han är helt ointressant.(lite konstig då han är PRE och sent kastrerad) Killen på andra sidan staketet däremot är tydligen en riktig pudding.

Haha, det där med vad ston går igång på eller inte är nog ganska lika människor ;) dvs det går inte att hitta ngn gemensam nämnare eller röd tråd utan smaken verkar vara betydligt mer komplicerat avancerad .
Har tex haft två tidigare ston som vi tog föl på några gånger. De föredrog skimmelhingstar .... (Väldigt tydligt och det var fri betäckning som gällde då) .

Stona runt min 00:a som inte är särskilt hingstig men kan vara det i enstaka fall med ngn enskild individ, är också lika intressanta i komplexitet att beskåda.... Har en riktig surtant i boxen bredvid, som tidigare varit ökänd för att halvt riva väggarna och vara skitsur med valacker bredvid sig , men med min funkar det toppen och har gjort från dag ett han flyttade in granne med henne . Ägaren och de som äger gården är jättefascinerade trots att de är så otroligt erfarna och proffs sen decennier att det funkar och vad det är som gör det .... Han har alltid varit cool ang sura hästar som grannar , skiter i det och ignorerar dem . Men i detta fallet så stoet med historik var bara sten lugn redan direkt . Sen när hon brunstar blir hon kärvänlig genom boxväggen och då är han vänlig och intresserad tillbaka men i övrigt bryr han sig inte . Verkar funka ;)

Sen när stona som går i flock i hagen bredvid är brunstiga , så står de som klistrade mot staketet som vetter mot min och hans valackkompis hage och fjäskar och kråmar sig osv . Alla verkar brunsta samtidigt . Valackerna är smickrade och blir lite pampigare av sig den perioden de också men fattar nog inte så mycket egentligen utöver det .

Senast ändrad:
@Charlotte1975 , min 07 är skimmel precis som pappan AerlineH . Min 00 är fux . Jag som vet att @stjarnfrugt s häst är ungefär som din i färgen blev full i skratt utifrån hur man föreställer sig att folks hästar ser ut om man inte sett dem på foto/film :) lite roligt hur hjärnan fungerar hos oss människor .

Senast ändrad:
Ramlade av på hoppträningen igår, endast mitt eget fel såklart, men jisses vad hon hoppade när jag bara höll mig på! :D Tränaren var helt impad.

Idag ska vi åka till ridhuset och försöka dressyra lite. Blir roligt att se hur hon är då.

Bruce hoppade också super på hoppträningen igår, vi hoppade några linjer inkl kombination på 1.20 :)

Har funderat på om jag skall försöka mig på någon MsvB-start nu när fälttävlan och hoppallsvenskan tar slut, men just nu lockar det mer att prova någon 1.10 hoppning. Sedan har min hopp-kompis fått för sig att vi ska vara med i div I - laget nästa år också :p.

Sådärja! Nu är vi med i matchen igen :)
Tävlingarna är slut för i år, avslutade med två klockrena rundor i Bromma förra helgen. :banana: Så himla skönt att avsluta på topp!
Efter det körde vi en vecka i skogen för lite mental healing, och nu är det träning, träning, träning som gäller.

Vi imponerade brallorna av tränis i tisdags när vi hoppade 135 bana för första gången och får det att se plättlätt ut. Jag har ju haft henne i 10 månader nu, och nu äntligen börjar vi utvecklas tillsammans efter att ha lärt känna varandra ordentligt. :love:

Igår kom vet. ut, för att jag är en orolig själ som förmodligen aldrig kommer kunna skaffa barn för att jag kommer att ojja sönder mig så fort de får ett blåmärke..
Vi impade väl brallorna av honom också, inte bara för att hon visade sig vara 100% hel och ren men också för att hon förvandlats till en lydig hundvalp sedan han såg henne sist (tre veckor efter att hon kommit) och hon försökte springa över mig och stå på bakbenen i ridhuset...:D
Kan inte annat än vara väldigt stolt och glad över precis allt just nu!

12145347_1642124142730920_1975048665_n.jpg
12144019_1036376506404868_1763584690_n.jpg

105 i Bromma och 110 Märsta :heart:heart.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka