07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
En halvkass ridvecka avslutades med en halvkass träning.:meh: Bra att få hjälp när de är svårt, men trist att de känns som vi gått bakåt 5 steg. Hon va inte riktigt som vanligt. Höll på och byta bak till en början och lite kort och struttig allmänt. Ringde min kiropraktor som kommer ut på onsdag. Tyckte att när jag klämde på henne i dag så va hon mkt hårdare/spändare på höger sida länd. I dag blev de bara en kortare promenad och en ordentlig rykt.
Bjuder ändå på en liten film från i går.

@Charlotte1975 Hon ser låst ut bak. Inte alls lika mjuk och rörlig som vanligt. Men ni är fina som vanligt ändå. Så kul att se henne med dig på och på träning!
Håller med. Tyvärr blev jag fast hemma i dag med sjukt barn. Hade tänkt att rida ut och ta de lite lugnt. Hoppas på att sambon kan vara hemma på förmiddagen i morgon, så jag kan vara med när kiropraktorn kommer.

Hon har slow-feeding(originalet) nät i boxen som nu har gått sönder. Köpte ett nytt från Hansbo som gick sönder efter 3 dagar. Reklamerade och tog ett från 3 Horses, sönder efter 1 dag. Fick ett nytt men antar att de inte heller kommer hålla. Enligt butiken så är de ingen annan som reklamerat och jag skulle inte säga att min häst är våldsam när hon äter. Man känner ju vilken skillnad de är i trådarna på mitt gamla original nät och dessa kopior. Någon som vet vad man kan hitta originalet i medium storlek? Jag har sökt utan framgång.

Lotten har haft en lugn vecka. Vilade fre lör pga att jag var på begravning (gammal o sjuk, men högt älskad morfar som somnat in) i fredags och sen hade jag ingen ork kvar. :cry: Morfar, som inte var ett dugg hästintresserad, var väldigt förtjust i Lanzelot. Han och en annan gammal släkting mötte mig när jag var ute och red en dag och sen dess fanns det ingen ände på hur fin och duktig etc hästen var.:D Lotten charmar alla. :heart

Idag har vi varit i ridhuset och hopptränat. Stuts och sittsträning. Jag har travat och galopperat runt i lätt sits utan att hålla i tyglar. :banana: Fy s*tan vad det bränner i vader och lår. Jag fick hemläxa. :angel: Hoppa utan att hålla i var ju inte riktigt min grej. Att sträcka en arm rakt ut var ok, men när tränaren ville att jag skulle hålla ut båda armarna tog rädslan över, ett galoppsprång innan stutsen och jag lägger mig platt över halsen, klamrar mig desperat fast i manen och skriker JAG VILL INTE!! Lotten travhoppar/kliver över stutsen och stannar lugnt efter. Min tränare ser ut så här O_o och är för ovanlighetens skull mållös. Det är tre hinder som är så låga att de nästan hade kunnat vara nergrävda så det blev ju inga jätte hopp direkt.

Först på tredje försöket vågade jag att lyfta händerna från hästen, inte rakt ut, men det var nog en 40 cm mellan händerna och manen. :up: Man får vara glad för det lilla. Vi fick i alla fall mycket beröm, har inte tränat för tränaren sen i våras, och hon tyckte att jag satt mycket bättre (avslappnat) och att Lotten var i fin form, han rör sig bättre och galoppfattningarna som vi kämpade med går nu automatiskt.

Det känns lite fånigt att vara rädd när man sitter på en så genomsnäll häst, han gör det man ber om och är alltid lika glad och arbetsvillig. Jag har ett enormt kontrollbehov pga en ponny som jag hade för ca 20 år sedan. Hårdpsykad, ranghög och vig som en katt, som nitade, stegrade, slängde av etc om man var ouppmärksam eller när han inte fick som han ville. När den lille rackaren blivit ridbar hade jag vuxit ur ponny och fick en storhäst (Lottens mamma) som var bombsäker, men ville att allt skulle gå i 180 knyck. Handbromsen uppfanns hastigt kan jag säga..:angel:

Med tanke på att jag fick ta vad som kom ut så hade jag en himla tur och är väldigt glad för min Lanzelot. :heart

Skrullan har haft en lugn veka med, jag har varit iväg några dagar, hon har varit hos kiropraktorn, och igår blev hon skodd så då hann jag inte rida. Ska iväg på dressyrträning ikväll, vilket kan bli mycket spännande med häst som mer eller mindre vilat i 6 dar.....

Hennes bästa kompis (min FT-häst) har åkt iväg på prov till en köpare, och hon saknar honom enormt - vilket även gör att hon är allmännt bitchigare än vanligt. Jag har faktiskt ganska ont av henne... men man kan ju inte ha kvar en häst man inte har tid/råd med, bara för att dom andra hästarna tycker om honom så mycket!
Förhoppningsvis blir det bättre snart. Åtminstonde från januari kommer mitt avelssto, som Skrullan tycker om, gå tillsammans med dom igen, så då får hon en "ny" kompis.

@Charlotte1975 vad trist att det känns som ngt inte är som det ska . Låter vettigt att få det kollat , men trist att stöta på patrull ni har ju rullat på så himla fint nu länge :)
@Marvin hur går det för dig ? Tycker så sjukt synd om dig att vara skadad igen som sagt :(

@Charlotte1975 Jag har Hööks variant och den har hållit bra. Bortsett från när min häst rullade fast med en bakhov och några i stallet fick klippa loss henne :grin:
Jag har nu 2 st varav det ena använts i hagen hela sommaren och det har hållit bra. Tycker det är mkt prisvärt jämfört med originalet. Jag har den stora varianten och den rymmer en del.

Har precis kommit hem från min resa söderut. Var jättekul att träffa alla hästkompisar, titta på DM i hoppning, prata häst, träffa fd kollegor, gå på stan... Kändes jättekonstigt att inte bo där längre. Nästan sorgligt, men jag är å andra sidan en sjukligt sentimental person med separationsångest så jag hade kanske inte väntat mig nåt annat.
Skönt att leva lite häst ett par dagar, med likasinnade. Men betydligt mer antiklimax att nu komma hem till detta igen.

Jag är sjukt UTTRÅKAD!!
Opererades igår, platta med 7 små och 3 stora skruvar. Idag har jag knaprat morfin, (snurrigt värre) och läst hästannonser. Hittar inget roligt!

Sjukskriven till en bit in i januari!! Hur ska det gå?? Min chef ville ha tillbaks mig nästa vecka...

får kommentarer (och det snackas skit på jobbet) om att jag borde ägna mig åt mindre farliga hobbys. Typ schack (jag hade blivit suicidal inom 30 minuter) eller stickning!

Det är ju inte så att jag inte önskar att jag kunde nöja mig med en mindre krävande hobby. Varför skulle man egentligen vilja ha en hobby som tar ALL tid, ALLA pengar, ständigt får en att känna sig otillräcklig och inte så duktig som man skulle vilja. Så beroende av en att en annan individ, som inte ens pratar samma språk, mår bra och vill vara med på det som jag vill, och fast man lägger ner så mycket av sig själv i det att nästan inget blir kvar så blir man inte bättre?

Nej, jag hade hellre velat ha tv-tittande som hobby. Paradise hotel eller nåt. Och äta choklad. Tänk så frisk och pigg och glad jag hade varit!

@Marvin Jag har frågat mig själv många ggr varför jag inte kan ägna mig åt nåt annat. Hade varit oerhört praktiskt. Men i mitt fall är jag mindre frisk om jag inte nördar ner mig totalt i detta, eftersom det bara ger för mkt tid och utrymme för mitt alter ego. Så jag tänkte råda bot på den risken med att ägna mig Ännu mer åt detta :D

Hoppas du hittar nåt bland hästannonserna ;)

Usch då, @Marvin - hoppast du mår bättre snabbt! Jag minns när jag bröt benet, då kändes det som att jag blev en zoombie ända tills jag fick börja rida igen - mitt liv gav liksom ingen mening när jag inte kunde hålla på med hästarna!
Känner igen det där med kollegorna på jobbet med.... i lördags bristade jag ett revben, vilket jag inte vågat berätta på jobbet än, då min chef troligen börjar bli lite trött på alla mina hästrelaterade olyckor.
Men det är DITT liv och du mår inte bra utan hästarna (eller hur?), så du får bara låta bli med att höra på dom. :p

KL på mig själv...
Dressyrträningen med Skrullan igår kväll gick förvånansvärt bra! Hon verkade riktigt glad över att få komma igång och jobba igen. Lite svårt dock att få jobba på ett annat sätt än vad jag gjort efter helgkursen med gästtränaren för några veckor sedan. Känner att jag måste hitta ett sätt att kombinera inputsen från de två tränarna, då både har några bra saker som jag vill komma åt i min riding.

Jag tränade igår och ganska mycket gick bra. Jag glömde sadelgjorden på vägen dit och fick låna en för lång av min snälla kompis, blev så sen att framridningen blev lite knasig. Dessutom var C inte riktigt sig själv. Han var seg och flockbunden (jag försökte hålla mig på en volt närmast tränaren för jag skulle höra vad han sa, de andra red på de andra volterna och C ville helst vara med dem). När jag skulle rida kändes det som om någon hade amputerat mina ben, så när jag blev tillsagt att använda innerskänkeln så kunde jag inte styra den. Det var hemskt. Än värre att jag blev sur på både mig själv och min snälla häst och innerst inne ville gå hem och lägga mig. Men sen gick det lite bättre, och vi gjorde våra bästa skolor någonsin. Vi fick superbra tips på hur jag ska rida dem så att kvaliteten blir jämnare och ingångarna blir bättre. Till och med slutorna till höger blev ok!

Grejen med min häst har jag kommit på är att det inte finns något recept i hur jag ska rida honom. För jag vet aldrig om han är het eller slö. Känslig eller okänslig. Rädd för andra hästar, eller som igår: flockbunden. Jag måste helt enkelt bli en bättre ryttare som får försöka forma honom mer efter mig. Men det kommer nog ta ett tag.

I dag tog jag Elle på töm innan kiropraktorn kom. Märkte att när jag bad henne om att ta i lite mera i trav så ville hon gärna falla in i galopp i stället. Kiropraktorn kände ungefär samma som jag plus lite till.:( Hon är väldigt spänd/hård och även lite svullen över länd och rumpa på höger sida. Behandlingen gjorde skillnad men vi boka ny tid om en vecka. Nu får hon gå på lite halvfart (rida ut/tömköra lite/promenader), röra på sig men inget riktigt jobb. Eftersom detta uppkom plötsligt så kanske hon har lyckats göra något i hagen nu när det är ganska halt pga lera. Ser om dessa 2 behandlingar kan göra någon skillnad, annars får vi gå vidare. Min veterinär har slutat på MK, så nu är jag :confused: om hur jag ska göra i framtiden.

Min häst är mindre bulig i ryggen men dock inte bra, känns skönt att vet kommer imorgon. Det ser iaf bättre ut än innan jag reste bort, så det har varit bra för henne att inte stå. Men då har hon ju också bara ridits lösgörande, ingen nedsittning osv. Dvs samma som vi nu gjort i... 3,5 veckor tror jag det är. Jippi. Fick i hemläxa att stärka henne i galoppen så att vi kunde börja samla henne lite, men det har jag inte kunnat göra öht.

Idag var det upptaget av lektioner i det vanliga ridhuset så det enda lediga underlaget var kvicksand, ute har det kommit blötsnö så går inte att vara nån annanstans än i ridhus nu. Min häst var seg, vilket är förståeligt om hon har känningar av ryggen, underlaget svintungt samt då gått med andra ryttare i 5 dagar. Hon är aldrig rolig öht efter utlåning.
Jag hade inga större krav mer än att känna på henne så jag vet vad jag ska säga till vet imorgon, jag gjorde hela passet i sitsträningens tecken. Även fokus på att få henne att inte trycka i handen, halter och igångsättningar ur skritt. Blev lite trav men det märktes tydligt att min häst hade svårt att hitta nåt direkt fäste och att det var tungt så kravnivån vad därefter. Tyckte hon kändes lite ojämn men inte halt, vilket bör komma från ryggen eller dålig ridning/framåtbjudning. Ska bli intressant att se vad vet säger imorgon, blir väl nån segdragen rehabhistoria och Metacam. Så tröttsamt då detta kom direkt i anslutning till en krävande träning, och jag inte kan låta bli att tänka att min häst kommer vara en LB-häst resten av livet då hon inte verkar tåla nån högre form av "samling" än vad som krävs för LB... :meh:

Klart jag fattar att det handlar om att bygga upp och att hon inte kommer att gå sönder så fort vi gör annat än LB-moment. Men jag tycker verkligen att jag skyndat långsamt. Jag har inte haft en tanke på att stressa, utan bara följt tränares rek. Så därför känns det inte ens som att jag får skylla mig själv för detta, utan snarare som att det känns så jävla segdraget. Det är nu snart två år sedan min häst gick att använda fullt ut. Tröttsamt är bara förnamnet :turd:

Stackare @stjarnfrugt jag hoppas att ni hittar vad som felar. Kan det inte vara någon sorts allergi om hon får bulor?

@Charlotte1975 Har hen slutat vara veterinär eller bara bytt klinik? Jag har varit mest på BM, och tycker att de har varit väldigt bra där. Ska nog försöka boka en tid för koll inför vintern nu i december...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka