07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
@spinxx Om du tittar på dina bilder så ser du ju att din lilla pålla är väldigt rädd om sig, om det är 110 så hoppar hon ju med minst sagt stor marginal! Det säger mig att hon inte är riktigt bekväm med höjden och för att behålla hennes glada go´ så kanske du måste backa lite, det är det enda jag säger, inget du behöver ha ont i magen över? Det är ju inte tal om att backa tillbaka till 50 cm...Jag tycker heller inte att 110 cm är högt mål att ha över 10 månader men ibland måste man ju bara tänka om. Nu fick du det här lite oturligt på en träning, är inget att hänga upp sig på utan var noga med att det känns bra för dig på kommande träningar annars säger du stopp. Om du mår dåligt så mår ju din häst dåligt så är det ju bara.

Sen ska du ha orubbat förtroende för din tränare, det är ju det som tar dig vidare! Så fortsätt tro på henne eller honom.

@Marvin De är ju inga små hinder:nailbiting:! Tycker ni verkar passa så himla bra ihop du och Trollet:banana:

Tränaren smyghöjde mittenoxern till 1,25.

@Marvin Att du vågar! O_o Jag skulle svimmat redan vid tredje hindret.

Jag tittade bara på de två första hinderna... :angel:

Tycker det är jättekul att läsa att du trivs så bra med nya hästen och det ser så enkelt ut och även hur du beskriver känslan med hästen och har gjort hela tiden , jmf med det du skrivit tidigare ibland ang C. Hästen är ju bara guld i fråga om utstrålning och hur den ser ut att vilja och tar sig an uppgiften i hoppfilmen så fint !
Men Fy på dig att du inte lyssnat på bukefolk utan ändå valt själv ! ;)

Är besiktningen klar och köpet nu ?

Tack, så kul att höra!
Var på hoppträning i måndags för min vanliga hopptränare, han sa att jag utvecklats 200% på 3 träningar med nya hästen!
Hon var så fin på dressyrträningen förra fredagen också. Hon missuppfattade mig när jag rakställde henne på volten och trodde jag ville byta, så hon gjorde ett rent och fint byte, helt utan stress. <3
Innan har hon hon ju fått panik och farit iväg vid minsta misstanke om att jag vill be henne byta.

Köpet var inte färdigt, jag hade fixat med försäkringen i veckan och vi skulle skriva papperna i helgen. Sen hände det en ny grej. :(
Vi hoppade lite gymnastikserie hemma i paddocken i torsdags kväll. travbom in, 3 studs, 1 galoppsprång till ett räcke, ett galoppsprång till en oxer. Räcket låg på ca 95 cm, oxern på 1,10.
Plöstsligt ligger jag på marken igen!! Hon hade fått in överbommen på räcket mellan frambenen och stöp i backen. Jag hade airbag-väst på mig, och den löste ut, otroligt obehagligt för det går inte att ndas med den på. Min tränare/kompis stod precis bredvid hindret, så hon hade tagit tag i hennes ben och fått henne att rulla över bort från mig.

Ont som fan i höger handled, och jag såg att den var felställd. Så det blev akuten igen (och min stackars bästis var jour, igen. Jag ringde och förvarnade henne)

Ful fraktur i höger handled (slog upp en gammal fraktur, icke häst-relaterad som jag hade där för 10 år sedan). Nu sitter jag här med gips! Planerad för att opereras på måndag, de ska sätta in en platta. Min chef och mina kollegor är INTE imponerade, kris på kliniken eftersom jag har hörnstenar i schemat med dagbakjour och nattjourer kommande veckor. Jag som precis kommit igång och opererade igen!

Och jag känner att det räcker. Hästen har aldrig gått omkull innan, jag har aldrig gått omkull med hästar innan, kombon med oss och 2 fall på 2 månader verkar inte bra. Fallen var ju helt olika, men jag vågar inte chansa. Vad händer 3:e gången?

Så nu sitter jag här hemma och knaprar citodon igen. Och har bestämt mig för att inte fullfölja köpet. :cry::cry:

Tränaren smyghöjde mittenoxern till 1,25.

Jag tittade bara på de två första hinderna... :angel:

Tack, så kul att höra!
Var på hoppträning i måndags för min vanliga hopptränare, han sa att jag utvecklats 200% på 3 träningar med nya hästen!
Hon var så fin på dressyrträningen förra fredagen också. Hon missuppfattade mig när jag rakställde henne på volten och trodde jag ville byta, så hon gjorde ett rent och fint byte, helt utan stress. <3
Innan har hon hon ju fått panik och farit iväg vid minsta misstanke om att jag vill be henne byta.

Köpet var inte färdigt, jag hade fixat med försäkringen i veckan och vi skulle skriva papperna i helgen. Sen hände det en ny grej. :(
Vi hoppade lite gymnastikserie hemma i paddocken i torsdags kväll. travbom in, 3 studs, 1 galoppsprång till ett räcke, ett galoppsprång till en oxer. Räcket låg på ca 95 cm, oxern på 1,10.
Plöstsligt ligger jag på marken igen!! Hon hade fått in överbommen på räcket mellan frambenen och stöp i backen. Jag hade airbag-väst på mig, och den löste ut, otroligt obehagligt för det går inte att ndas med den på. Min tränare/kompis stod precis bredvid hindret, så hon hade tagit tag i hennes ben och fått henne att rulla över bort från mig.

Ont som fan i höger handled, och jag såg att den var felställd. Så det blev akuten igen (och min stackars bästis var jour, igen. Jag ringde och förvarnade henne)

Ful fraktur i höger handled (slog upp en gammal fraktur, icke häst-relaterad som jag hade där för 10 år sedan). Nu sitter jag här med gips! Planerad för att opereras på måndag, de ska sätta in en platta. Min chef och mina kollegor är INTE imponerade, kris på kliniken eftersom jag har hörnstenar i schemat med dagbakjour och nattjourer kommande veckor. Jag som precis kommit igång och opererade igen!

Och jag känner att det räcker. Hästen har aldrig gått omkull innan, jag har aldrig gått omkull med hästar innan, kombon med oss och 2 fall på 2 månader verkar inte bra. Fallen var ju helt olika, men jag vågar inte chansa. Vad händer 3:e gången?

Så nu sitter jag här hemma och knaprar citodon igen. Och har bestämt mig för att inte fullfölja köpet. :cry::cry:
Åh herregud! Det låter som om du gör säkrast i att inte köpa, för er båda.

Hoppas att du läker så fort det bara får och att det blir en bra lösning för trollet också!

@Marvin Men fy så tråkigt! Men du gör nog rätt i att inte köpa eftersom du vill ha en häst att hoppa med och trollet verkar ju inte riktigt ha koll på sina ben.

Jättetråkigt att höra detta eftersom du verkar vara så glad i hästen annars.

Men herregud @Marvin :(
Så sjukt otäckt och ledsamt för dig men ny skada ! Fy.....
Jag tycker du tar rätt beslut . Känns inte riktigt som det ska att hästen ska falla två gånger .
Kram på dig !

@Marvin Oerhört tråkigt att höra om ditt fall, kunde du inte klarat dig undan med bara ett skrämskott? Bruten handled är ju inte att leka med. Jag kommer inte att säga vad var det vi sa...jag mår faktiskt riktigt dåligt av att @fio och jag hade rätt i att hon inte har koll på benen, men efter att jag såg henne i höstas på Udden så kände jag ju att hon var för "på" och det var ju det jag sa till dig med. Nu får du ha din stadiga Chatzi som rehabhäst o sen ska vi vända upp o ned på varenda sten o hittade dig en sån stjärna att när du seglar över hindren kommer det vara i bästa Michel Jung stil!!!:bump::banana::bump:

@Marvin Oerhört tråkigt att höra om ditt fall, kunde du inte klarat dig undan med bara ett skrämskott? Bruten handled är ju inte att leka med. Jag kommer inte att säga vad var det vi sa...jag mår faktiskt riktigt dåligt av att @fio och jag hade rätt i att hon inte har koll på benen, men efter att jag såg henne i höstas på Udden så kände jag ju att hon var för "på" och det var ju det jag sa till dig med. Nu får du ha din stadiga Chatzi som rehabhäst o sen ska vi vända upp o ned på varenda sten o hittade dig en sån stjärna att när du seglar över hindren kommer det vara i bästa Michel Jung stil!!!:bump::banana::bump:
Jag tänkte direkt när jag läste vad stackars Marvin åkt på att du och fio skulle tänka exakt det "vad var det vi sa" ;) Om ni umgås och ser varandra osv så har ni ju en annan insyn i det hela .
Tycker oavsett mest det är ledsamt att @Marvin skadat sig rejält igen :( så kram till Marvin !

@Marvin men nej va tråkigt. Du verkade gilla Trollet, men du gör rätt beslut. Hoppad operationen går bra på måndag.

Har haft en halvdan vecka ridmässigt. Ett ordentligt sadeltvång, som tur är innan uppsittning. Hon bockade så många varv att jag tappade räkningen. Pga regnet så har banan varit för blöt och därför varit tvungen att rida i ridhuset. Av någon anledning är hon mkt mera spänd där och jag har svårt att hitta en avspänd broms. Förra veckan kunde jag rida med ett långt dressyrspö och peta lite på rumpan. Knappast läge för något sånt nu. Nu är de pro och lugn som gäller. Passande nog ska vi i väg på träning i morgon. Lite bra hjälp är precis vad som behövs nu.

Liten film från uteritt.

@Marvin herregud... Kanske var meningen att detta skulle hända nu, jag menar innan affären blev gjord. Jag skulle ha grymt svårt att börja om och hitta tillit till en häst som kraschat så rejält två ggr. Hjärnspöken deluxe...
Kram på dig.

Kl
Själv är jag i himlen. Umgås häst, pratar häst och och åker runt med mina likasinnade hästkompisar i hästrelaterade ärenden. Fattar inte att jag inte är en del av detta längre, känns inte som nåt ändrats alls. Bortsett från att min häst inte är ute i "sin" hage :o

Men Fyfan så kallt här blåser. Hade glömt bort hur det är att frysa på riktigt, och jag saknar inte den detaljen ;)

@Marvin herregud... Kanske var meningen att detta skulle hända nu, jag menar innan affären blev gjord. Jag skulle ha grymt svårt att börja om och hitta tillit till en häst som kraschat så rejält två ggr. Hjärnspöken deluxe...
Kram på dig.

Kl
Själv är jag i himlen. Umgås häst, pratar häst och och åker runt med mina likasinnade hästkompisar i hästrelaterade ärenden. Fattar inte att jag inte är en del av detta längre, känns inte som nåt ändrats alls. Bortsett från att min häst inte är ute i "sin" hage :o

Men Fyfan så kallt här blåser. Hade glömt bort hur det är att frysa på riktigt, och jag saknar inte den detaljen ;)
Välkommen till Mälardalen. Kallt men hästtätt!

Jakten på kontinuerlig träning har nu lett till att jag ska prova att träna för @Jfrelin s tränare på tisdag. Han kommer till min hemmaklubb som bara ligger 35 min från mitt stall. Det är ungefär så långt som jag kan tänka mig att åka när jag åker varannan vecka. Vi får se hur det går, träna behöver vi!

Vad tråkigt @Marvin ! Både att köpet stoppas och att du är skadad, igen. :( Hoppas det läker som det skall!

Jag minns när jag hade tankar på att häva köpet och byta häst och bara tanken var så himla tråkigt och det hela kändes bara som ett totalt misslyckande. Jag förstår att det måste kännas jättetrist!
-Även om det är av ett riktigt vettigt skäl och beslutet verkar vara sunt och riktigt.

Och vad skönt att läsa att du har både väst och medhjälpare på plats när du markarbetar hemma!
Det borde fler ta efter, även jag :angel:.

@Marwin, så himla tråkigt då du verkade så glad i hästen, men tur att köpet inte var klart för det är nog bäst som du även själv säger att avstå..

Btw..efter velande och överläggande med mig själv samt två ordentliga pass i lånesadeln Ergo så bestämde jag mig ändå för köp.
Den passar jättebra på Bellona och jag finner den bekväm.
Sen att min sits lämnar mycket övrigt att önska men det är ju något jag får arbeta med.
Är leverans efter nyår eller nå´t..Blä..vill ju ha den nu!!!

Idag vart det hoppsadel och bara för att det stod studs uppställt på ridbanan så tänkte jag att jag provar..
Det fungerade sådär..eller inte alls:p.
Dom var yttepytte. Mer som galoppbommar. Men vi knäckte två bommar..

Får köra med hederliga travbommar istället.

@Marwin, så himla tråkigt då du verkade så glad i hästen, men tur att köpet inte var klart för det är nog bäst som du även själv säger att avstå..

Btw..efter velande och överläggande med mig själv samt två ordentliga pass i lånesadeln Ergo så bestämde jag mig ändå för köp.
Den passar jättebra på Bellona och jag finner den bekväm.
Sen att min sits lämnar mycket övrigt att önska men det är ju något jag får arbeta med.
Är leverans efter nyår eller nå´t..Blä..vill ju ha den nu!!!

Idag vart det hoppsadel och bara för att det stod studs uppställt på ridbanan så tänkte jag att jag provar..
Det fungerade sådär..eller inte alls:p.
Dom var yttepytte. Mer som galoppbommar. Men vi knäckte två bommar..

Får köra med hederliga travbommar istället.
Ni låter ungefär som oss men än har vi inte knäckt några bommar. På onsdag har vi chansen för då har jag och stallkompisen bokat bomträning igen :)

Jag tänkte direkt när jag läste vad stackars Marvin åkt på att du och fio skulle tänka exakt det "vad var det vi sa" ;) Om ni umgås och ser varandra osv så har ni ju en annan insyn i det hela .

Eller så kan du fundera ett par ggr innan du skriver sånt som du gjorde. Jag skulle aldrig avråda nån från hästköp om jag inte hade på fötterna.

Men huuuuua @Marvin! :eek: Vad otroligt tråkigt både med olycka och stoppat hästköp. :( Vilken änglavakt du verkar ha haft, det låter ju som två riktigt otäcka vurpor... Krya på dig!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka