07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Novali01 Träningen var inte i vårt ridhus utan på en annan ridskola. Dom har fixat underlaget där nu men just på träningen var det horribelt:(. I vårt ridhus är problemet tvärtom. Underlaget har flyttat och satt sig, stor del av problemet är såklart att det är dåligt skött. På våra kortsidor är det så lite sand att stenmjölet är framme och det är vad en rider på... Att rida en korrekt hörnpassering går inte heller för det är upp för en backe och ner i djupet.

Jag har självklart tjatat om att det måste fixas, i två månader. Och typ i januari blir det förhoppningsvis gjort nåt åt det.

Det mest spännande är att det ALLTID är ickeridande människor som ska bestämma sånt här? De fattar ju inte hur dåligt det är och hur mycket skada hästarna tar av det. Helt otroligt att det är så utbrett över hela landet.
Och @stjarnfrugt kommunala verksamheter ska vi inte tala om, jag jobbar i sån, de har ju aldrig nån kunskap om det de ska besluta om så det är klart att det blir som det blir då.

Det mest spännande är att det ALLTID är ickeridande människor som ska bestämma sånt här? De fattar ju inte hur dåligt det är och hur mycket skada hästarna tar av det. Helt otroligt att det är så utbrett över hela landet.
Och @stjarnfrugt kommunala verksamheter ska vi inte tala om, jag jobbar i sån, de har ju aldrig nån kunskap om det de ska besluta om så det är klart att det blir som det blir då.

Håller verkligen med .
De ställen jag upplevt slipper sådana här problem är privata anläggningar där ägarna själva är rutinerade ryttare och även är de som underhåller/beordrar underhåll av ridhusen .

Jag är lika förvånad över att så många verkar vräka in sand som de inte förstått behöver ha speciella dimensioner och oftast blandas med ett ytterligare material för att binda sig . Men tror mycket handlar om som du är inne på att icke underlagskunnigt folk är de som beställer material, då vet de inte vad de frågar efter/bör fråga, och säljarens förklaringar går förbi , alternativt säljaren får för lite frågor alls .

Sen ang underhåll så är det ju samma där precis som du säger !
- icke insatt folk förstår inte att ett ridunderlag är ett levande material . Det ändrar sig/beter sig annorlunda helt beroende på väder, fukt, bevattning , icke bevattning, belastning, typ av belastning under de olika förhållandena osv osv. Men inte sällan tror icke insatt folk att det är ett material man lägger in och sen gör samma med i fråga om harva/sladda av så kommer materialet att bete sig likadant och konsekvent och med det så är det "klart" .

Senast ändrad:
Tack @Jfrelin och @Fiorano !

Jag tror nästan att det kan stämma att hon varit lite knepig p g a smärta. Vi får se nu, lite lättare när man har något att förhålla sig till. Har beställt BoT arbetsdamasker till henne - blir en perfekt julklapp till oss! Hon är ju egentligen så himla snäll och försöker alltid att göra det man ber om, och hon är så himla tillgiven för tillfället.:love: Ska natta dem ikväll, så blir nog en liten kvarts promenad i ridhuset. Vi har tyvärr alldeles för hårt underlag och det kommer nog inte att åtgärdas under min livstid.:down:

Hos oss har mycket underlagsbekymmer berott på rent personligt trams mellan folk i klubben. Det finns en engagerad medlem som är välutbildad inom ridunderlag och som jobbat med bla falsterbos underlag i över tio år. Tror ni de i de ledande och bestämmande positionerna lyssnat på denne? Näpp. Så samma bekymmer, djupt, inte korrekt underhållet osv osv.

Ibland blir man så :devil: trött på prestigen som finns bland hästfolk, att ingen får kunna mer än någon annan.

@Fiorano Det här är inte ens ponnyföräldrar. Det är verkligen bara rent personligt gnabb. I kombo med ointresse från något håll att faktiskt ta reda på vad denne kan och baserar sina uttalanden på.

I vårt lilla privatststall har vi inga problem med underlaget. Det är så himla skönt! Varje gång jag åker iväg inser jag hur bra vi har det "hemma". Vi har 12 platser i stallet, och de fixar underlaget flera gånger i veckan. Det är någon sorts teratex-underlag.

Nu när det var kallt i veckan märkte jag att det är isolerat tak också... Ju längre vi står i det här stallet desto bättre gillar jag det!

Idag ville min häst att jag skulle leka med honom i hagen. Han går ju själv nu, och tar väl vad han får antar jag. Snäll är han ju ändå. Sen stod han som ett ljus när Hovslagaren skodde. Fantastiskt!

I morse blev de ett pass i ridhuset. Äntligen känns hon som vanligt. :banana: Ingen tendes till att slå bakut/strula i galoppen. Verkar som vår lite längre aktiva vila har gjort gott. Med dagens ridpass i såg jag att jag måste raka henne. Detta varma väder ser ju ut att fortsätta, och hästen var supersvettig efter 20 minuters jogg och hon är absolut inte långhårig. Så efter stallet åkte jag och köpte ny klippmaskin. Så sur över att min andra pajat då jag inte använt den på många år, nu är den helt död. Så i morgon åker pälsen gör Madame Elle.

Jag skrittade ut ett pass på 70 min. :) Hade pulsmätaren på, men den ville inte fungera. Det blev en skön tur i alla fall och riktigt bra underlag (lagom med is). Men nu regnar det så isen blir väl till sörja. :(

Jag skrittade ut ett pass på 70 min. :) Hade pulsmätaren på, men den ville inte fungera. Det blev en skön tur i alla fall och riktigt bra underlag (lagom med is). Men nu regnar det så isen blir väl till sörja. :(

Min (dvs. min manns) pulsmätare fungerar bäst om hästen är blöt eller svettig, så det brukar vara svårt att få den att fungera om man endast skrittar.... Kan vara det som var problem med din med, kanske?

Jag red träning igår, äntligen fick jag vara med för den är nya fantastiska tränaren som mig häst givetvis prickade in i feberkalendern förra gången. Var Så taggad och hade Så sett fram emot detta. Jag har varit inventarie i ridhuset för att verkligen ta åt mig alla instruktioner både förra gången när jag inte kunde vara med, och hela fm igår. Dvs jag visste precis vad jag skulle få göra och har tom tränat på sitsövningarna i över en månad sen hen var här.

Jaha, vad händer? Precis samma som på tävling. Jag låser mig, blir stel och passiv och min häst går därefter. Framridningen gick hyfsat bra, men i början av passet när man bara skulle rida runt och visa hur man brukar rida så visade jag ungefär hur jag brukade rida när jag red på ridskola för... 17 år sedan?
Jag hatar verkligen detta. Jag kan inte både fokusera Och inverka. Och samtidigt ska man lyssna på instruktioner och ändra på saker i sin ridning och sits och balans. Det går bra så länge tränaren säger åt en i varje steg men så fort jag ska tänka själv - katastrof.

Dessutom har jag ju sitstränat i över en månad utan nån hjälp, som vanligt, så jag har ju missat flera avgörande detaljer. Värdelöst. Hade jag bara fått se hur det såg ut nån gång, eller nån som påpekade när jag glömmer av mig, så hade jag kunnat träna mkt bättre. Så möjligen hade vi sluppit slösa halva passet på att rätta till detta.

Jag är Så besviken på mig själv. Vi har så jävla få tillfällen till träning, och speciellt för såhär bra tränare, och jag slösar bort tiden på att glömma bort instruktioner och ha en kropp som inte kommunicerar med hjärnan. WTF liksom.
Är så jävla lessen och frustrerad. Blev ju såklart (tackolov) bättre med små medel när jag kommit på mig själv nog många ggr, och jag kände att denna tränare är verkligen helt perfekt. Noggrann, tydlig och superpedagogisk. Allting blir så självklart och enkelt när hen förklarar för en och man undrar hurfan man kan ha gjort annorlunda i 25 år? Jag är helt övertygad om att jag skulle bli jätteduktig om jag bara konsekvent och kontinuerligt fick träna på det här sättet. Framförallt skulle det avdramatisera själva träningstillfället och inte bli en grej av nervositet och stress om det inte gick flera månader mellan gångerna och man kände att varje minut måste utnyttjas perfekt till 150% för att de är så sällsynta.
Men. Hur mkt positiva tankar jag än tänker så förändrar det inte läget att detta kommer Aldrig att ske här uppe i skogen.

Nog för att jag fortfarande är i nån sorts affekt, lessen och förtvivlad över träningspasset igår, men jag ser ingen annan lösning än att flytta härifrån till nånstans där jag kan träna regelbundet.Trots att jag försöker gaska upp mig, har tränat framför spegeln osv nu på morgonen. Jag lyckas inte. Bara att grina en stund till så att det kanske kommer ut ordentligt. Bryt ihop och kom igen liksom.

:turd::yuck:

Min (dvs. min manns) pulsmätare fungerar bäst om hästen är blöt eller svettig, så det brukar vara svårt att få den att fungera om man endast skrittar.... Kan vara det som var problem med din med, kanske?

Delvis. ;) Jag hade kontaktgelé istället, men sedan hamnade elektroderna på tjock vinterpäls istället för de klippta områdena. Så bara att prova igen...

Idag har jag ridit en rolig dressyrträning. Fokus på koncentration och precision. Inte precis våra starka sidor. ;) Men Ariel jobbade på så bra, bara jag som måste snäppa upp min egna träning. Det har ju inte gått med monsterförkylningen i tre månader, men nu tror jag faktiskt jag börjar bli frisk! :banana:

Första målet är att få upp konditionen och även rörligheten i höfterna, sedan styrkan. :angel: Synd bara att typ alla börjar träna efter nyår så det blir fullt på gymen. :crazy:

Hej och hå. Har gråtit som ett barn halva gårdagskvällen, hela morgonen och halva fm. Det behövdes. När det var dags för min ridning var jag helt tom. Känslomänniska, jag? :cautious:
Dagens träning gick mkt bättre. Är väldigt nöjd med att jag lyckades styra upp framridningen, tränaren uppmärksammade detta och sa på håll att det såg bra ut. Det värmde i hjärtat. Speciellt då häst stretade i början och jag var stel och försökte koncentrera mig på kroppen och sitsen och hjärnan och tygellängden och hästens bogar och att driva i rätt ögonblick. Men hon gick riktigt fint sedan.
Till en början av träningen red jag ju stelt och hemskt igen, men det gick över bättre idag eftersom jag var helt tom känslomässigt efter mitt bryt. Vi jobbade med lite samma saker som gårdagens pass, men gick ju betydligt bättre idag. Min häst kändes tidvis rund och fin och jag tyckte att feedbacken var klockren och precis som jag känner att det är. Det finns bara ett fel och det är att det nu är... 3 mån till nästa gång. Tur att det bara är 2 mån till nästa träningstillfälle då min andra tränare hinner hit innan. :grin:

Hoppar och berättar om när min kompis som då var ridskolechef hade möte med politiken om någon investering och en tant undrade om det verkligen var så nödvändigt som det framställdes för den där hötorken som installerats året innan hade ju bara använts några få av årets månader :banghead::angel:

@Mirtai Herregud. Ja det visar på hela nivån av kunskap i de kommunala styrena. Är inte avundsjuk på de få som kan nåt om sakerna, och ska försöka få igenom nåt hos resten. Senast idag sa jag åt ridskolechefen att jag hade fått en hjärtinfarkt för längesedan om jag hade haft hens jobb...

@stjarnfrugt Nu vet jag egentligen inte så mycket om din fysik eller hur du tränar. Men träning på gym är grymt att komplettera med för att få kroppskontroll. :up:
Om du ändå har lite glest med tränare under en period; lägg pengarna på en PT och kör ett tvåmånadersprogram! :)

Jag är utbildad och har gymmat väldigt mycket under de perioder jag inte haft häst, ett substitut helt enkelt. Och jag märker helt obeskrivlig skillnad på min kroppsmedvetenhet i ridningen efter utbildning och fram för allt alla timmar på gymmet.

I branschen pratar man om en inställningsfas, som vi lär oss räkna på när man skriver träningsupplägg. Den brukar vara någonstans mellan 6-8 veckor lång om du tränar två-tre gånger i veckan. Det som händer efter inställningsfasen är att du plötsligt kan höja vikterna, många blir superimponerade av sig själva och känner sig starka, medan de egentligen inte ökat i muskelmassa i närheten så mycket som det behövs för att faktiskt känna skillnad. Alltså är känslan enbart där för att de plötsligt lärt sig att aktivera rätt muskel och göra rörelsen rätt, och vips, så var du stark och stabil.

Känns verkligen så klyshigt att säga det, men lägg fokus på din egen träning, utan häst, och du kommer att rida bättre :up:

@spinxx Jag vet. Jag har varit en sån där träningsnörd med 5-6 dagar i veckan på gymmet. Numera känner jag en sorts frihet i att inte var så hysterisk. Men jag tog tag i träningen ordentligt under våren och sommaren och tränade 1-3 ggr/vecka just i syfte att förbättra ridningen. Bålstabilitet och så joggade jag till gymmet (är bara 1,5 km enkel väg). Vetefan om jag kände nån större skillnad i ridningen, men kanske var det för kort period.
Åkte på en jäkla superförkylning med bihåleinflammation under hösten och fick lägga ner all träning helt. Sen dess har jag inte kommit tillbaka. Är så jävla tråkigt att träna ensam och är jättesvårt att träna med nån, när man dels inte känner en käft som är intresserad av att träna, och dessutom jobbar när alla andra är lediga. Typ.

Jag borde återuppta det igen, ja. Gud ge mig kraft. Det är så jäkla motigt att gå iväg till gymmet i snön, släpa väska, byta om, träna ensam, gå hem... Jag hamnar alltid i stallet av nån anledning :o

@stjarnfrugt Skönt att träningen gick bättre andra dagen

I går blev de rakning för min häst. Första gången sen hon va tre. Jag grodde hon skulle vara stissig så lånade lite pleg gel av en kompis. Helt onödigt för hon va hur cool som helst, tyckte de va skönt och tryckte sig mot maskinen. Hade tänkt göra någon slags slags halvklippning men de blev en helklippning till ner under knäna. Har köpt ny maskin och är inte helt nöjd. :meh: Den tog inte så bra på sidorna av skären så jag hade svårt att klippa snygg rak rand. Köpte Hööks egen maskin för jag hade inte lust att lägga ut 4-5 tusen på en klippmaskin nu innan jul. Hämtar min nya bil i morgon, så känner mig inte superrik just nu. Vet inte om jag gjorde något fel med inställningen på maskinen, för stallkamraten som har samma är supernöjd med sin.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka