07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
@stjarnfrugt du behöver inte en tränare för att komma vidare. Du vill befästa LA nu om jag inte minns fel? Det är endast grundridning där som du inte behöver så mycket hjälp med. Det är styrka för att få bättre form typ. Det kan du göra själv. Ingen idé att tänka på svårare grejer förrän du kan rida arbetstrav och galopp i högre form stadigt och genom hela kroppen. När det sitter då behöver ni tränare. Ibland känns det som om du begränsar din egen utveckligen genom att klaga på tränarbrist när du lika gärna kan göra mycket själv. Klart det är skönt att rida för tränare regelbundet men absolut inte tvunget med kunskapen du besitter och nivån du är på idag.

• Gilla
Reactions: fio
@Marvin Nej, när man måste ha nåt annat som försörjer en osv så får man nöja sig med mindre. 2 hästar är max vad jag kommer klara av, hoppas verkligen jag gör det nu också...
Tyvärr måste man ju ägna tid åt jobbet också. Det som gör att man kan finansiera sin hobby. Önskar att jag hade sisådär 10 års hästjobb i bagaget som erfarenhet, men jag sysslade ju med andra dumheter i min ungdom så jag får vara ung nu ist :o Och nu har jag ju vant mig vid att tjäna pengar osv så det är inte direkt läge att jobba som hästskötare för svarta fickpengar och gratis boende.

Äsch du behöver inte vara hästskötare!! jag hade 4 egna hästar och jobbade deltid+ att jag red ett par hästar till åt olika ägare, plus att jag åkte runt hela Europa och tävlade i fälttävlan. Själv!

Dock när jag red som mest så jobbade jag måndag och tisdag på mitt jobb utanför Göteborg ca 15-16 timmar per dag och sen var jag ledig resten av veckan.. arrenderade en gård i skåne med 2 andra samt hade några inackorderingar. Sen när jag flyttade tillbaka hem igen så blev det lite lugnare med ridningen, hade då bara mina 4 och jobbade måndag-tors från kl 15-23 typ, var i stallet vid 8-9 fram till 14, sen hem och duschade och åt och gick till jobbet. Men det var betydligt billigare att både ha häst och tävla då även om det inte är såå längesedan. Sen gick ju gården vi arrenderade runt av sig självt så hästarna hade jag i princip gratis då.

Idag fattar jag inte ens hur jag orkade hålla på... Men när man är mittuppe i det så kör man bara på och jag hade skitroligt under tiden och motiverad som få! Men jag hade inget annat liv såklart! Det var värt det då, jag var mellan 28 och 38 år då. Idag hade jag aldrig orkat det. Nu vill jag dricka vin och äta god mat men så väger jag 20 kg mer idag oxå! :D

Senast ändrad:
@fio Herregud, blir helt matt bara av att läsa det där. :o:crazy:

Hade inte funkat med mitt jobb. Ibland undrar jag över mitt val. Blev lite sugen på jobbet som hästskötare hos HM, men insåg att även en vit hästskötarlön kommer inte att klara av mina studielån! :laugh::angel:

• Gilla
Reactions: fio
@fio Herregud, blir helt matt bara av att läsa det där. :o:crazy:

Hade inte funkat med mitt jobb. Ibland undrar jag över mitt val. Blev lite sugen på jobbet som hästskötare hos HM, men insåg att även en vit hästskötarlön kommer inte att klara av mina studielån! :laugh::angel:

Nä och så klagar du på att jag inte orkar åka och tävla NU :angel:

Jag känner faktiskt att jag har rätt att vara lite lat och slapp nuförtiden och bara tävla när jag tycker det känns kul, har liksom gjort mitt i ösregn och lera och gå upp kl 3 på natten för att köra i fem timmar :D

@fio

Först etablerar du dig som kirurg... sen kan du starta privatklinik och jobba 3 dgr i veckan och rida och tävla resten!! MKT bättre än hästskötare hos HM iallafall :idea:

Jag har alltid tänkt att jag ska finansiera min hobby med ett vanligt jobb och har gjort så oxå! Jag har aldrig velat jobba med hästar på det sättet. Sen att man tar emot en eller två hästar för utbildning/tävling samtidigt blir ju en helt annan grej.

@Jfrelin Tack :o
Fast vårt största problem har ju varit att få min häst att jobba genom hela kroppen och inte gå och spjärna nånstans. Nu tyckte jag att det lossnade rejält med de verktyg jag fick förra gången min gymnasietränare var här så för första gången på år och dar känner jag att hon bär sig och rör sig ordentligt. Nu är det ju mkt styrketräning framöver, men det är ju just detta att få henne att ta i jämnt på båda bak som varit ett stort bekymmer. Hon har ju haft väldigt svårt för det efter skadorna som ligger och stramar och skapar bekymmer. Och jag har inte riktigt kunnat reda ut det på egen hand och faktiskt Få henne att ta i trots att det är besvärligt.
Nu känner jag att jag behöver underhålla och framförallt komma ihåg det vi nu gör och hur jag kommer dit. Då kommer det bli utdelning till våren :)

@fio Jisses. Det gör mig genast mer pepp på att hela tiden tänka ut lösningar. Vilket jag gör men folk blir galna på (mestadels min familj som tycker att jag ska komma till ro). Man måste skapa det liv man vill leva helt enkelt. Med de förutsättningar man nu har. Men jag är helt på det klara att ett jobb måste finansiera mitt liv och hästarna kommer inte finansiera sig själv i mitt fall. Jag har inte de tävlingsresultat osv så att folk lämnar sina hästar hit och betalar för uppehållet. Och det finns inte riktigt det utbudet av småstall osv att det skulle vara gångbart. Men jag tror ju inte jag kommer bo här hela livet heller. Faktiskt.

@stjarnfrugt man får hitta lösningar helt enkelt!

Jag slutar aldrig klura.. nu har jag tänkt flytta till Skåne i 3 månader för att få en bra vårsäsong och pendla upp till mitt jobb i Göteborg, jag kan jobba in en del timmar fram tills dess och ta lite semester så då kanske jag kan klara mig undan med 6-7 arbetstillfällen i månaden fram till juni.. Det enda problemet är att jag inte hittar något tillräckligt kyffigt boende = billigt så jag kanske får dra ner det till en månad istället!

Nä jag tänker aldrig bli vuxen :laugh:

@stjarnfrugt man får hitta lösningar helt enkelt!

Jag slutar aldrig klura.. nu har jag tänkt flytta till Skåne i 3 månader för att få en bra vårsäsong och pendla upp till mitt jobb i Göteborg, jag kan jobba in en del timmar fram tills dess och ta lite semester så då kanske jag kan klara mig undan med 6-7 arbetstillfällen i månaden fram till juni.. Det enda problemet är att jag inte hittar något tillräckligt kyffigt boende = billigt så jag kanske får dra ner det till en månad istället!

Nä jag tänker aldrig bli vuxen :laugh:

Jag har lite lösa planer på att tillbringa en månad i Uppsala som "precamp" inför fjord-SM något år. :D Fast då handlar det förstås om att vi kvalat till riktiga SM-klassen, så vi verkligen får vässa formen, och då räcker det inte att jag tränar på 0,80 utan då vill jag nog träna på 1,00 stadigt så det känns som vi har något där att göra. Vilket kommer dröja några år. :p Men det är en rolig dröm och man måste få drömma!

Hade kiropraktorn ute idag. Han är så himla bra. Skulle nog gråta mer om han försvann än min tränare, @tuaphua jag är inte kär i honom alltså så du behöver inte vara orolig :p.
Han är så sjukt duktig på häst och vi har lagt upp en bra plan för att utvecklas ännu mer. Nu blir det hårt ridpass dag 1, aktiv vila dag 2 och 3, hårt ridpass dag 4, aktiv vila dag 5 och 6 osv osv.
Studs en gång i veckan för att få upp fram ännu mer.
Med aktiv vila så är det alltså lätt dressyrpass eller uteritt, hårt ridpass är längre pass utnyttja när man har känslan att här kan jag rida i flera timmar och verkligen rida då och inte bara avsluta för att det känns så bra, kan vara hoppning också. Ska bli spännande att se vad som händer med hennes front. Divan pratar ju lite tvärtomspråket så hon är välmusklad bak men inte fram...... så kan det gå

Fastnade i en tråd på dressyr om den eviga frågan om vad en piaff är eller inte och medan jag kollade på youtube så sprang jag på denna film med Divans farfar. Vi har en del att leva upp till

Det är därför han börjat tycka det vore ok att flytta ditåt! :O :P
Du får hoppas på det. Även om det är endast pga det kiropraktiska. ;)

@fio : när du är gammelkärring ska du definitivt inte köpa en dressyrhäst! Köp en hopphäst med bra gång istället. Så får du en med normalt huvud.. :P

Hej, lite uppdatering från oss...vi har varit på klinik (tack vare en människa som förbarmade sig över oss och ställde upp med transport och mentalt stöd:love:) för utredning. Hon var rejält halt vf och röntgen avslöjade avulsionsfrakturer b f, en birkelandfraktur vb (som i of s låg bra till) och så lite hovbroskförbening bf.O_o. Inte så lite alltså. Nu håller vi på med rehab, och hon har varit bättre vid återbesöket. Hon har fått behandling i båda kotlederna fram, och nu ytterligare en behandling kotled v f. Slutsatsen blev i alla fall att hennes hälta sannolikt kommit från kotledsinflammationen, och inget annat.

Så har vi det! Jag bryr mig inte så mycket om röntgenförändringarna (som inte säkert ger henne symtom), men hon är ju osäljbar och avel känns ju inte som något alternativ i nuläget.

@stjarnfrugt Jag sa upp mig, lånade ut lägenhet och häst och sålde bilen och flyttade utomlands och jobbade med hästar när jag var i din ålder. Den enda som tyckte jag var "för gammal" var mamma av den anledningen att hennes erfarenhet sa att man oftast inte flyttar hem igen om man gör en sån grej i min ålder. :angel:
Jag har flera gånger efter det övervägt att göra det igen och det är inte alls omöjligt att det händer.

Ett motto/ordspråk som jag har är att ingenting är omöjligt, om man vill tillräckligt mkt. Jag har dock många gånger fått inse att jag inte vill tillräckligt för att uppnå det jag säger mig vilja. Jag vill inte lägga tiden, eller pengarna eller mängden träning eller mängden pluggande på fritiden osv osv. Tycker det är skönt att luta mig tillbaka på just att hade jag velat tillräckligt, då hade jag ju gjort det som krävs. Man kanske inte kan göra/få det man vill NÄR man vill, men det är en helt annan sak. :)

Jag har tex haft enorm motivation inför att åka stundande vasalopp, tro sjutton att jag då också fått till träning 2-3 ggr i veckan. Förut har ingenting lyckats få mig att prioritera ens ett pass i veckan trots att jag skulle mer än behöva det.

11535682_1124704194213249_233976480221826525_n.jpg

:up::up:

Jag har också funderat på hur jag ska få till en bättre balans mellan jobb och ridning. Min plan nu är att bygga upp honom under våren för att, när mitt jobbkontrakt går ut 1 juli, åka någonstans och jobba med hästar en liten månad eller så, och ta med mig honom. Tror inte att det kommer bli så, för varenda gång jag har planerat för det har jag fått ett nytt uppdrag som jag inte kunnat tacka nej till. På gott och ont.

Jag har också försökt att skriva kontrakt på 80-90 % för att jag ska kunna vara ledig en em i veckan och träna, ha hovslagare eller rida ut. Men det lyckas jag inte med så ofta. På mitt nuvarande jobb har det funkat bra ändå, men att hitta den optimala lösningen för att kombinera jobb, häst och fritid verkar tyvärr inte finnas. Detta trots att jag har typ exakt vad jag vill på alla fronter. Eller, jag skulle gärna tjänat mer så jag kunde
@stjarnfrugt Jag sa upp mig, lånade ut lägenhet och häst och sålde bilen och flyttade utomlands och jobbade med hästar när jag var i din ålder. Den enda som tyckte jag var "för gammal" var mamma av den anledningen att hennes erfarenhet sa att man oftast inte flyttar hem igen om man gör en sån grej i min ålder. :angel:
Jag har flera gånger efter det övervägt att göra det igen och det är inte alls omöjligt att det händer.

Ett motto/ordspråk som jag har är att ingenting är omöjligt, om man vill tillräckligt mkt. Jag har dock många gånger fått inse att jag inte vill tillräckligt för att uppnå det jag säger mig vilja. Jag vill inte lägga tiden, eller pengarna eller mängden träning eller mängden pluggande på fritiden osv osv. Tycker det är skönt att luta mig tillbaka på just att hade jag velat tillräckligt, då hade jag ju gjort det som krävs. Man kanske inte kan göra/få det man vill NÄR man vill, men det är en helt annan sak. :)

Jag har tex haft enorm motivation inför att åka stundande vasalopp, tro sjutton att jag då också fått till träning 2-3 ggr i veckan. Förut har ingenting lyckats få mig att prioritera ens ett pass i veckan trots att jag skulle mer än behöva det.
men vad avundsjuk jag blir på att du har gjort det. Jag sparkade mig själv så pass i rumpan att jag är egenföretagare och styr ganska bra över min tid. Men någonstans ligger den där stående inbjudan till Portugal och gror... Jag kanske borde hoppa på det i sommar när mitt kontrakt går ut? Hmm

Jag följde min dröm. Bytte jobb, boendeform och hästhållning.

Även om det inte blev exakt som jag tänkt mig och jag ibland saknar mina gamla arbetsuppgifter så ångrar jag mig inte en sekund.

Sedan skulle det förstås i den bästa av världar finnas ridhus med skrittavstånd och fem fälttävlan om året här, men man kan ju inte få allt. :angel:

Drömmer om att jobba 80 % men har inte riktigt mod att lägga fram det för chefen än. Först måste senaste omorganisationen lägga sig. ;)

SM i osammanhängande inlägg vinner jag lätt idag. Jag började skriva ett inlägg på jobbdatorn som Buke sen klippte in i mitt mobilskrivna svar till Kirre.. Toppen! Eller inte!

Meningen: Eller, jag skulle gärna tjänat mer så jag kunde

Skulle slutat med:

.... Jobba mindre och leva mer... Skulle det ha stått!

ni fattar resten. En hel del funderingar blir det!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka