07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har lite ångest för vad jag ska hitta på när jag är klar med min utbildning. Har också blivit lite lockad av att hoppa på något hästjobb igen innan jag tar tag i mitt liv och söker "riktigt" jobb...

Men nu är jag nog mest inne på att läsa till några extra kurser inom Genetik utöver mitt civilingejörsprogram, kanske innan jag gör exjobbet också. Vet inte om jag får ihop det så att det blir någon fördel rent yrkesmässigt, men tycker det är såpass intressant att jag kan läsa det fast jag kanske inte "får ut" något av det. Och så skjuter jag upp det där läskiga med att leta jobb något år till :angel:.

Gjorde en liten hoppövning med Bruce idag, hade inte tänkt höja upp speciellt mycket men helt plötsligt så låg visst sista hindret på 145 :angel:

IMG_20151216_192923_zpsf8b17fio.jpg

DSC_1288_zps7g8gh5c3.jpg

@Gabby_Ossi Tjoho!!

Jag är redan less på att leta häst! :crazy:
Speciellt som jag känner att jag måste hitta en som "alla andra" godkänner också, samt har en begränsad budget och ett väldigt begränsat tålamod. :o:arghh::banghead:

@Kirre Jag har genomfört en hög med vansinnesprojekt och andra saker i egen regi genom åren. Jag vet att jag har all kapacitet att genomföra precis allting jag verkligen bestämmer mig för att göra för det har jag gjort i hela mitt liv. Det är en trygghet, för jag vet att den dagen jag har ett tillräckligt tydligt mål så kommer jag att gå dit.
Iofs, mitt mål att som b-ponnyryttare rida SM i laghoppning på Strömsholm blev ju inte uppfyllt ;) Men det som inte styrts av mina föräldrars vilja och plånbok har jag sett till att genomföra. Mitt bekymmer just nu är väl att målet och framförallt vägen dit är lite suddig. Jag måste komma på ett kreativt sätt att ta mig framåt, som även är hållbart ekonomiskt och orkesmässigt.

Det är precis som du säger att man måste vilja tillräckligt mkt, och man måste ha tålamod för det är ju som sagt så att man inte kan få allting exakt när man vill det. Tålamod är ibland min sämsta egenskap. Speciellt när det kommer till saker som tar livet vidare. Är det nåt jag hatar så är det att känna att jag står och stampar.
Däremot är jag helt övertygad om att jag kommer att tävla i frack nån gång. Och gör jag inte det så betyder det att jag ändrade mitt mål längs vägen, inte att jag inte kan ta mig dit. Det finns värre muppar än jag som har betydligt mindre talang som gör det så why not. Det är liksom inte landslaget vi talar om så bara jag hittar bättre förutsättningar för mitt hästliv så ska det väl gå. Men det lär inte hända genom att harva runt på egen hand flera månader i sträck.
Nej jag är inte ödmjuk alla dagar i veckan :angel:

Säga upp mig och sälja hästarna för att jobba med andras hästar är dock inte ett alternativ. Jag är för egen för det, jag är så gammal att jag vill ha det på mitt sätt ;) Men jag önskar att jag hade gjort nåt sånt för 10 år sedan och kunde se tillbaka på det och ha en erfarenhetsbank av det.

@Marvin Tell me about it. Skittråkigt att leta häst. Därför har jag köpt en osedd från utrikes och det får bli vad det blir. Ett äventyr i sig det med. Men jag blev så trött på mitt analyserande och frågande runt alla kunniga jag känner. Förvisso har min tränare sett denna IRL och en känd person har gjort allt grundjobb, men vad kompisar och andra tränare tycker i frågan har jag ingen aning om. Det var helt omöjligt att hitta en häst som var frisk och som jag själv och alla tränare skulle tycka om så jag sket i att fråga fler. Det visar sig väl.

@Gabby_Ossi Helsike vilket hinder. Jag hade aldrig gått i närheten :o

@Gabby_Ossi Tjoho!!

Jag är redan less på att leta häst! :crazy:
Speciellt som jag känner att jag måste hitta en som "alla andra" godkänner också, samt har en begränsad budget och ett väldigt begränsat tålamod. :o:arghh::banghead:

Sluta skicka filmer på kallblodiga ponnyer till mig då så ska iallfall jag säga Ja :D

Jag är så glad att jag inte behövt köpa häst på 15 år :cool:

@Marvin Tell me about it. Skittråkigt att leta häst. Därför har jag köpt en osedd från utrikes och det får bli vad det blir. Ett äventyr i sig det med. Men jag blev så trött på mitt analyserande och frågande runt alla kunniga jag känner. Förvisso har min tränare sett denna IRL och en känd person har gjort allt grundjobb, men vad kompisar och andra tränare tycker i frågan har jag ingen aning om. Det var helt omöjligt att hitta en häst som var frisk och som jag själv och alla tränare skulle tycka om så jag sket i att fråga fler. Det visar sig väl.

Låter klokt. Jag känner mig så jäkla osäker på vad jag behöver, men skulle ju vilja köpa häst med hjärtat.
Problemet är ju att det inte gick så bra sist. :p

Hon är ingen ponny! :mad: Det lutar ändå åt henne, hon var väldigt rolig att jobba med! :love:

Rolig att jobba med låter bra! Jag köpte Skrullan därför att JAG gillade henne, även om min mann, mina tränare och mina kompisar tyckte att jag var helt dum i huvudet.... Och ännu värre att jag kunde behålla henne och sälja Grå, som är så snäll och duktig!

Men jag har bättre kemi med min lilla Skrulla, och jag tycker om att rida henne nästinntill varje dag, det är vad som är viktigast för mig just nu i alla fall. :)

@Gabby_Ossi det verkar vara veckans övning! Har sällan sett så många hoppa samma övning som denna som kom i Hippson nu! Jag tog 3 lite högre kryss istället och ingen oxer, men han är ju bara 5 år så det är jobbigt nog på det korta avståndet.

@fio Och alla postar sina övningar på sociala medier? :D

Jag vill också rida hoppövningar! :bump:
Den verkar väldigt bra, speciellt som den inte är så komplicerad. :angel:

@Marvin Vad jag behöver är en frisk, hållbar häst som har rätt inställning till arbete och en bra mentalitet. Det verkar jag ha hittat i den här, enligt utsago. Hållbarheten får väl visa sig med tiden, men resten har den iaf.

Sen är det klart att jag hade behövt en häst som kan piff och puff och är helt klar att bara sitta upp och lära sig allt på. Men den har jag ändå inte råd med, eller så har den skador, eller så är den inte riden så att det gör allt den kan ens i korrekt form. Eller så allting samtidigt. Så när min tränare sa att det var dags för mig att köpa en påläggskalv så tänkte jag att vafan, jag provar. Det kan ju inte bli svårare än då jag köpte nuvarande häst som 4,5-åring...

Jag och en tjejkompis pratade idag om att man kanske borde köpa en riktig läromästare i hoppning och dela på. Jag är ju av den fega sorten men när jag tex varit på Strömsholm och flyinge på kurs har jag litat på deras hästar och då har det gått bra! C visade under vår promenad idag att han helst går runt även låga cavaletti :angel: gissningsvis behöver han styrfart för att uppskatta hinder..:cautious:

@Gabby_Ossi det verkar vara veckans övning! Har sällan sett så många hoppa samma övning som denna som kom i Hippson nu! Jag tog 3 lite högre kryss istället och ingen oxer, men han är ju bara 5 år så det är jobbigt nog på det korta avståndet.

Jag tog också Hippson-övningen och modifierade lite, jag har så himla dålig fantasi så det är bra när det poppar upp lite färdiga övningar. :p

Jag använde även hinderna till att rida slalom/serpentiner runt som uppvärmning, sedan började jag med att hoppa dem en och en på snedden och även rida en liten båge på 4 språng över cavaletti 1 och 3.

Jag måste dock ha stegat väldigt konstigt, för när jag tyckte att jag hade 6 och 6,5 meter blev det jättelångt och Bruce klämde in 2 galoppsprång till oxern :cautious:. Så jag fick dra ihop en halvmeter överallt för att få bra flyt.

Jag har sadelproblem..Måste hitta en passande hoppsadel/allround offpist sadel också:crazy:.
Antingen är dom klämmiga i fram eller för vida och åker bak:(..
Vill inte ha någon dyr heller men behöver ju också vara välpassnde då den används mycket.
Vill inte rida ut i skogen i ruskväder tex i en dressyrsadel i kalvskinn.

Btw..@fio..skulle du på inomhusträningen i terräng? Har ju 20 min dit;)
Det var ev. stövlarna men det förutsätter ju att dom är minst en 39:a och med gga rymliga skaft..

Jag funderar lite över den (men inte att hoppa nu, för hindren är ju fastfrusna), hur mycket är lagom att korta avstånden för en liten d-ponny med ganska kort galopp? Vi kan garanterat lyckas få in två galoppsprång någonstans, så det blir orytmiskt. :P

Angående det där med ambitioner är jag så imponerad att många har höga mål ( och är superduktiga )här i tråden, tycker det är rolig läsning och ger viss inspiration till en skogsharvande dressyrtant:)!
Inte utan man får lite prestationsångest dock;).

Jag har ju femtielva olika förutsättningar som gör att jag måste sätta rimlighetskraven på en lagom nivå..

Jag har halvtstora barn, tjejer dessutom som kostar i både energi och kapital:p.
Är ingen ryttarstjärna öht, men däri blir ju frustrationen att möjligheterna att träna och åka iväg/rida är såå begränsade. Jag har dessutom futtig lön och jobbar inte riktigt fulltid men skulle inte tycka det var värt det i nuläget då jag kan ha några lite kortare dagar och ledigt mitt i veckan. ( även om helgpassen suger, speciellt under tävlings säsong är det ett himla pusslande..)
Stooort gammalt hus som är vackert och underbart på många sätt men också tar energi och kapital. Sen andra saker som jag också prioriterar såsom umgänge med släkt och vänner.
Har inte allt mitt umgänge bland hästfolk heller..

Vi vill vi så snart det går hitta ett annat ställe ( läs,två-tre år..?) ..
En liten lagom gård med närmare avstånd till ridhus/anläggning och då delvis utflugna kids..
Då jädrar;)..Fast när vi kommit såpass så är jag så jäkla gammal så jag får vara rädd om lårbenshalsen och knapra Vitapro..
Korkat bara att jag kom på att ridning och även tävla/träna är så himla, himla roligt men alldeles för sent..
Alltså ridit har jag gjort nästan hela mitt vuxna liv men inte vågat mig på tävling då jag inte duger egentligen men nu när jag börjar bli mer senil så glömmer jag det där, att jag egentligen inte kan:D.
Å tycker det är kul!

Nu ska jag wrooma igång med julstäd så jag hinner fixa stall och rida innan det blir julfest med jobbet!
Härliga lediga dag:)!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Syringomyeli eller något annat?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka