07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har alltid bara haft traktbrodd runt om och aldrig upplevt bekymmer ens när det är blankis vilket vi rätt ofta lever med här. Särskilt på det hårdgjorda runt ligghallen där snön packas ordentligt och blir till is i vårt konstanta plusminusklimat.
I branta uppförsbackar hade väl tåbrodd hjälpt men brukar går att ta sig fram ändå vid sidan av värsta isen.
Upplever att brodden går i mer och bättre med bara bak än med även tå.

Vi har haft ett tjockt islager nu i en månad typ. Det är halare än halast och häromdagen kom jag inte ens av stallplan med bilen. Barbie är fullbroddad (som alltid) men Indra har inte tåbrodd bak, hon har aldrig varken haft skor eller brodd så vågade inte fullbrodda direkt.. Men det är en enorm skillnad på hennes och Barbies fäste! Nu ska hon fullbroddas hon med när hovis kommer på onsdag. Min hovis gillar inte heller sulor, men det är inte ett alternativ att vara utan.

Även när jag bodde i Skåne hade jag brodd runt om hela vintern. Rätt som det är kommer snö och sen blir det plusgrader för att sen bli minus och bli halt som fn. Märker ingen skillnad i ridhus på rörelsemönstret utan skillnaden ligger snarare i att de inte spänner sig när de går i hagen på samma sätt som när de inte har fäste.

Har tömkört Barb ikväll med fokus på sänkelvikningar och öppna i trav. Hon är otroligt påverkbar på tömmen och jag får verligen vara försiktig med att inte göra för stora rörelser i tömmen. Superduktig var hon iaf:). Gjorde även ett byte i galoppen och det var helt rent! Är lättare att på töm få till en riktigt bra och aktiv samlad galopp att byta ur.
248302_10207097362304354_5688470904502000726_n.jpg

Indra var också riktigt duktig på sitt pass igår. Längtar tills snön kommer vilket den enligt prognos ska göra efter nyår-då blir det ridning igen!
548_10207091053706643_1018905578085310622_n.jpg

Jag har också bara traktbrodd på min. Har hål för tåbrodd om de skulle bli ishalka, men de gånger hon haft 4 brodd så trampar hon sönder sig själv. Vill helst slippa boots och skydd runtom. Satte inte på snösulot när hon skoddes sist för då va de 10 plusgrader och lera, men nästa skoning blir de sulor.

I mitt förra stall fick man inte ha brodd bak i vissa av hagarna där de va flera hästar.:meh: Hästägarna fick komma överens, vilket alltid lede till att någon sa nej.

@Fiorano Ja, det där med spänner sig i hagen är intressant... Jag tycker att min tvååring varit ok med det halkiga underlaget, för han har ju haft fäste på vissa ställen. Men när jag släppte honom i en sommarhage utan is (och snö) blev det rätt uppenbart hur lite han kunnat röra sig. Som han sprang! Och som han bockade...

Då drog jag mig till minnes när jag skodde Ariel första gången (av samma anledning - ishalka). Hon såg helt ok ut, tills hon skoddes och plötligt kunde röra sig ordentligt genom kroppen igen...

Så jag fyrbroddar runt om, speciellt som jag har en så kuperad hage. Fördel för mig är ju att jag kan bestämma vilka hästar som kommer in i hagen också. :)

Här är det också fullbroddat som gäller. Is is is så långt man ser. :( Har inte varit mycket till vinter i år inte...

Ang storlek på häst så är min lika stor/liten som @Fiorano s Barbie, 141cm över havet.

Kl
Det flyttade hit en ny häst i lördags. Med tanke på Queenies trevliga vana att slå först och titta sen så sa vi att hon skulle få gå själv första dagarna. Antingen i väntan på snö så vi kunde rycka bakskorna eller bara vänta nån vecka så att de hann lära känna varandra över tråden. Först hann de morsa på varann i boxarna första natten, sen släppte vi ihop honom med de andra två på söndagen vilket gick väldigt smärtfritt. Så skulle jag bara ut och ge middag i pannlampans sken och den första jag möter är Queenie i fel hage... Då hade de skött hopsläppet helt själva. En stolpe av vid backen och alla hästar tillsammans. Jahapp. Alla oskadda och lugnt i hagen så det var ju snällt att vi tvåbeningar slapp förfasa oss över det hela. Eller nåt. :meh:

@Habina Lite OT men apropå det där kan jag inte låta bli att tänka på alla som envisas med att ha sina hästar oskodda. Trots att man ser att de har mer att ge om de bara fick skor på fötterna. Har en sådan i min bekantskap, har flera ggr försökt säga lite fint att det kanske skulle vara en ide att prova sko den, men ägaren är helt övertygad om att det går bra barfota. Och det gör det ju. Om man inte behöver rida när det är för hårt, för halt, för vasst grus, för stenigt eller man bortser från att den gått med en diffus liten hovböld rätt länge innan den kom ut genom sulan. Kan aldrig tycka att det är mer naturligt för en häst än att ha ett par skor på fötterna. Men jag har väl missat nåt.

@stjarnfrugt Instämmer! Har ju försökt att vara så naturlig jag bara kan med mina hästar, men vill jag rida går det inte att ha "vildhästar".

Minns när jag köpte tillbaka min gamla uppfödning (valack då 13 år) och han var sååå seg och långsam. Fd ridskolehäst, så jag antog att han blivit sådan där. Tills jag en dag red ut på en stubbåker med honom (bara grusvägar runt stallet). Fy jädrar vad han drog. :crazy:

Så på med skor och en helt annan häst. Han var maxad c-ponny och fick ofta omdömet "stora rörelser" för han rörde sig verkligen genom hela kroppen och det kändes som en stor häst. Fy vad jag saknar honom ibland. :cry:

Jag skor numera bara med broddhål (2-4 lite allt efter som) och skruvar i broddar om det behövs. Hittils i vinter har det inte varit halt i hagarna en enda dag, så jag har inte broddat än.

Skrullan har fortfarande viloperiod, i söndags var vi ute och promenerade en sväng i skogen. Jag gick med henne på långa tyglar eller vad det hetar, var första gången jag testat det med Skrullan men det gick riktigt bra. Kändes som att hon arbetade på bra, utan någon form av belastning från ryttare. Lite smidigare än att tömköra iom att man endast har träns och tyglar. :)

Ikväll har jag bookat massage åt henne. Känner att jag blir lite avundsjuk på mina hästar ibland... :p

Vi har bara traktbrodd. Trots ishalka för det mesta tycker jag att vi har klarat oss bra. Nu går min broddad runt om och har snösulor. Vill inte riskera någonting. Utan skor hade det aldrig gått att rida ordentligt.

Idag blev det en tur på ridbanan med en pigg plutt, lite cavalletti tog vi oss över också. Men paddocken behöver harvas lite för det börjar bli lite knaggligt nu.

744060BC-D9C3-49EA-A003-55B5590546C3_zpshxvlcjaq.jpg

Lite ovårdad kille som behöver klippas lite här och var :)

Ingen låsning. Det var min hoppsadel som hon gick med på hoppträning i söndags som legat så illa att hon fått jätteont i ryggen :( snacka om att känna sig dum.
Det är ju egentligen Jolines sadel och jag har inte sålt den ännu för jag tänkte det var bra att ha en hoppsadel och nu när jag hittat en hoppryttare igen så red hon såklart i den. Den ligger egentligen inte i dålig balans men den rör sig alldeles för mycket, är för vid även med padd så när man sitter i den så är den inte bra även fast det ser okej ut på gången. Årets klantskalle 2015 Jfrelin! Grattis liksom.
Nåväl några dagars longering så bör det vara okej att rida igen.

Nu ska sadeln säljas och jag ska försöka hitta en ny hoppsadel som ligger bra och inte kostar 1 miljon.

Jag är nog bortskämd i år, har inte ens behövt tänka brodd. Här är ju bara plusgrader och lera. Men jag har aldrig fått ha min med broddarna på i hagen med andra hästar, här gör man liksom inte så...är bara så nöjd med att slippa problemet just nu i alla fall, är sååå jobbigt att rensa broddhål, skruva i brodd som inte vill skruvas alls och en otålig häst.

@Jfrelin Det verkar som din donna är lika duktig på att tala om när hon har ont som min. Känner på något vis igen beteendet.:p Synd att det drabbade clinicen bara!

Igår travade vi några steg på långsidorna. Jippi.

Vi har bara traktbrodd. Trots ishalka för det mesta tycker jag att vi har klarat oss bra. Nu går min broddad runt om och har snösulor. Vill inte riskera någonting. Utan skor hade det aldrig gått att rida ordentligt.

Idag blev det en tur på ridbanan med en pigg plutt, lite cavalletti tog vi oss över också. Men paddocken behöver harvas lite för det börjar bli lite knaggligt nu.

744060BC-D9C3-49EA-A003-55B5590546C3_zpshxvlcjaq.jpg

Lite ovårdad kille som behöver klippas lite här och var :)
Inte ser han ovårdad ut, jättefin ! :)

• Gilla
Reactions: oxo
Angående brodd så har jag aldrig haft broddar i hagen, de gånger det blivit isgata har jag sandat isfläckarna istället. Jag tror det är lite mer kutym söderöver att man inte har brodd i hagen? eller, är det bara en kvarleva från 80- talet det också? har förstått här på forumet att det är vanligare att man kör broddat alltid hela vintern, både i hage och vid ridning. Låter väldigt praktiskt.
Jag har hittills inte haft någon fläkskada i alla fall och i de flesta fall så har jag alltid haft någon unghäst/föl som varit på tillväxt och då varit barfota så man hade inte kunnat brodda i alla fall. Men det funkar här i alla fall.

Här blåser det östlig vind brrr vad kallt, lösdrift i alla ära men i ikväll fick pållarna komma in och mysa i stallet. Äntligen börjar ponnyn tappa några kg.... hon har varit som en ektunna på ben hela hösten.

• Gilla
Reactions: oxo
Så tacksam över att ha stått på ställen i alla år där det har varit ok medd brodd i hagen.

Som klinikhovis sa när hon var ute och skodde annan häst igår. Förra vintern fick de in två broddrelaterade skador, båda snyggades till och syddes ngt och sen hem. De fick in tre halkrelaterade skador, fläkningar, alla tre fick gå till himmelen.

Jag har tack och lov aldrig behövt stå någonstans där folk hellre riskerar fläkskador i hagen än en broddspark .
Däremot så har vi heller aldrig släppt ihop nya hästar på taskigt underlag där brodd behövts. De gånger nya hästar anlänt den tiden på året har hopsläpp fått vänta även om det handlat om månader .
Våra hästar har varit broddade ngn månad trots barmark i sak men det har frusit på över natt av och till och blivit halt på gårdsplaner och sträckor hästarna ska ledas in och ut till hagarna . Våra stallägare säger ifrån direkt om det om ngn är sen att brodda . De sköter alla in och utsläpp 7 dagar i veckan .

Jag har traktbrodd bak och fyrbrodd fram hela vintrarna fast bara blindbrodd i tån utom vid extremfall och då byter jag till isbrodd i tån för uteritt bara vid de tillfällena . Väldigt sällan det behövts men jag vill ha jämn vinkel i fram på min häst så då blir det blindbrodd i tån övriga tiden.

Angående brodd så har jag aldrig haft broddar i hagen, de gånger det blivit isgata har jag sandat isfläckarna istället. Jag tror det är lite mer kutym söderöver att man inte har brodd i hagen? eller, är det bara en kvarleva från 80- talet det också? har förstått här på forumet att det är vanligare att man kör broddat alltid hela vintern, både i hage och vid ridning. Låter väldigt praktiskt.
Jag har hittills inte haft någon fläkskada i alla fall och i de flesta fall så har jag alltid haft någon unghäst/föl som varit på tillväxt och då varit barfota så man hade inte kunnat brodda i alla fall. Men det funkar här i alla fall.

Här blåser det östlig vind brrr vad kallt, lösdrift i alla ära men i ikväll fick pållarna komma in och mysa i stallet. Äntligen börjar ponnyn tappa några kg.... hon har varit som en ektunna på ben hela hösten.

Här uppe krävs det (iaf senaste vintrarna) fyrbroddat även i hagen, eftersom det varit lika mycket isgata där som utanför. Jag har hittills aldrig stått på ett ställe där det behövts broddar vid ridning men inte i hage, vet inte hur man skall få till hagen för att lyckas med det. ;)

@sassiball Jag tror det är lite som du säger en gammal kvarleva. I mitt förra stall fick vi inte ha broddar bak om inte de andra hästägarna godkände. Jag brukar fråga, men att jag inte vill brodda i och ur är mest av praktiska skäl (läs lathet) och att jag inte vill att han ska halka.

Plutten tackar och håller säkert med dig :D Han gillar nog den lite ruffigare håriga stilen :p

Huvudsaken är väl att man löser situationen efter bästa förmåga, sen om man broddar eller sandar, bara det inte blir skador :) Usch fläkskador låter hemskt! har haft det någon gång på en sugga och det är ingen kul skada. Nu förtiden är jag så bekväm att jag rider helt enkelt inte om det krävs broddar, utan då får pållarna vila.

Här uppe krävs det (iaf senaste vintrarna) fyrbroddat även i hagen, eftersom det varit lika mycket isgata där som utanför. Jag har hittills aldrig stått på ett ställe där det behövts broddar vid ridning men inte i hage, vet inte hur man skall få till hagen för att lyckas med det. ;)

Oj ? Hur ser hagarna ut då ? Här i söder så för att bli så måste det vara väldigt söndertrampat och mycket vatten i dem för att det ska bli blankis/blåis.... Däremot blir det lätt glashalt på gårdsplaner och vägar räcker med att det rinner av dåligt när det är mildrader och vatten och sen fryser på där ....
Det handlar nog om skillnader i vart man bor tänker jag du är ju högt uppe i norr med helt andra förhållanden .

@oxo tycker han ser fin ut ! Lite PRE känsla har jag alltid tyckt - och jag gillar PRE ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka