07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj ? Hur ser hagarna ut då ? Här i söder så för att bli så måste det vara väldigt söndertrampat och mycket vatten i dem för att det ska bli blankis/blåis.... Däremot blir det lätt glashalt på gårdsplaner och vägar räcker med att det rinner av dåligt när det är mildrader och vatten och sen fryser på där ....
Det handlar nog om skillnader i vart man bor tänker jag du är ju högt uppe i norr med helt andra förhållanden .

Hagarnas utseende gör nog varken till eller från. Det är SKITVÄDRET som gör det... :meh: Dvs snö ca 1-2 dm följt av milt i ett par dagar så det blir slask följt av minus tio. :arghh:

Tänkte ett ögonblick att det kanske berodde på att hästarna trampat i snön, men sommarhagen såg ut som en skridskobana fast ingen häst varit där på flera månader. :crazy:

Jamen precis @Habina det var det jag menade - hur hagarna ser ut pga hur väderförhållandena skiljer sig beroende på vart man bor .

Aha. Jag trodde du menade att vissa typer av hagar (frimärkshagar och/eller platta hagar) blev mer isiga än andra. ;)

Men det som är frustrerande är att det inte var så här när jag växte upp. Då var det alltid snö på vintern, visst behövde man ha broddar och snösulor, men det var ju för att få ett bättre fäste, inte för att kunna röra sig i skritt i hagen. :(

Jaja, jag får se det positiva i att vi får mer lera eller nåt... ;)

@Habina var alltid mer permanent snö här också för typ 10 år sen och tidigare . Vi hade snösulor på hästarna vintrarna igenom . Numera är det få här som har det för de är gjorda för just snö - inte lera och hästarna får problem med sulorna i lera pga trycket som blir när leran packar in sig under snösulorna och hovslagarna säger ifrån om de av samma anledning att de inte lämpar sig av den anledningen med såna vintrar för väldigt många hästar ...

@sassiball Jag var medryttare i ett stall i Mälardalen där man aldrig hade brodd i hagen, där broddade man vid ridningen. Vi red på stela och spända hästar hela den vintern, det var nån av de där vintrarna då det var helt sjukt mkt snö eller isgata.
Jag var även och provred en häst hos en svårklassryttare i hoppning, där man envisades med att ha obroddat även vid ridning. Kan ju säga hur bra det gick att provrida... Fattar inte hur de kunde riskera sina tävlingshästar på det viset, för jag antar att de inte hade dem som rehabprojekt.

Barfota hästar klarar sig mkt bättre än de stackarna som har sko utan brodd, men det hände förra vintern att vi fick sanda ut till hagen för vissa oskodda hästar även här uppe. Vädret har ändrats och isgatorna har nått hit...

Då börjar jag hänga ut oss här då :nailbiting:

Här är den helt ocensurerade versionen av andra försöket att rida med halsring istället för träns.
Som sagt, det blev en del missförstånd. Första bytet var egentligen inte alls meningen, jag hade inte tänkt göra några byten alls eftersom de fortfarande är i inlärningsfas, så jag hade inte förberett genom att göra några byten när jag hade tränset på utan övade lite förvänd och enkla byten istället. Men sedan fick jag inte med mig honom runt på volten, så då blev det ett byte och då tänkte jag att jag fick göra ett på andra hållet också. Det var han dock inte så pigg på som synes :angel:, och sedan när vi väl kommit fram i vänstergaloppen försökte han smita över till höger igen :cautious:. Sedan råkade jag ta för hårt i halsringen ett par gånger och då blev det också lite protester.

@Gabby_Ossi , Jag är så imponerad över din fina ridning och din härliga häst! Har alltid drömt om att kunna rida utan träns och med bara rätt hjälper.
Är faktiskt inne på att börja träna för någon som kan hjälpa mig att träna på det viset. Får se om det blir när det är dags att sätta igång Nova efter fölningen eller om det blir när det är dags att börja träna fölis!
Än en gång, sjukt imponerad!

@Gabby_Ossi , Jag är så imponerad över din fina ridning och din härliga häst! Har alltid drömt om att kunna rida utan träns och med bara rätt hjälper.
Är faktiskt inne på att börja träna för någon som kan hjälpa mig att träna på det viset. Får se om det blir när det är dags att sätta igång Nova efter fölningen eller om det blir när det är dags att börja träna fölis!
Än en gång, sjukt imponerad!

Tack! :)

Jag har som sagt aldrig ridit såhär förut och gör egentligen nästan inget annorlunda mot när jag rider med tränset. Jag tror att om man hade satsat på det och tränat målmedvetet hade det säkert gått att göra allt som vi kan göra på träns med halsringen också. Däremot tror jag inte det skulle funka att bara rida med halsring. Och helt utan något skulle jag nog inte våga, jag måste ändå använda halsringen ganska mycket för att bromsa upp.

Sedan känns det som att min halsring är lite kort (hör till en martingal) alt att jag kommer för högt upp med både tjock fårskinnspad och dressyrsadel, jag kommer inte riktigt ner i sadeln. Barbacka har jag aldrig vågat prova med Bruce eftersom han kan ha lite konster för sig och inte är helt lätt att sitta ned på när han håller sig på mattan heller :p, men en bra barackapad hade kanske underlättat. Tittade även på lite bilder på hon som red utan träns på SIHS, hennes halsring verkar vara bättre anpassad, mer som att hålla i ett par tyglar.

Det ser så roligt ut, @Gabby_Ossi ! :D Nu ångrar jag att jag aldrig testade att rida i halsring på Grå innan han såldes, han var (är) så väluppfostrad så jag är säker på att det skulle kunnat gå.

Med dom hästarna jag har nu - näe.... det skulle nog bara rubba mitt självförtroende tror jag. :p

Massören hittade f.ö. nåt problem vid Skrullans vänster bog, från armbågen och helt uppåt mot manken. Hon har hela tiden sedan hon kom till mig haft mycket spänningar i bogarna, men nu har högersidan blivit bra medan vänstersidan verkar ha blivit värre... :cautious: Så vi beslöt att hon ska få massage två gånger till med en veckas mellanrum, och om det inte hjälper så får vi koppla in veterinär.
Jag var ju inne på tanken att kolla henne på klinik innan jullovet, men precis som jag skulle ringa för att booka tid så dog veterinären som grundade kliniken här, så dom stängde ner tills över nyår. (Han och hans son drev kliniken tillsammans)
Hoppast dock att det endast är muskulärt, så att massagen ska vara tillräckligt!

@Jfrelin Vilken himla otur att det skulle bli så dumt med sadelnO_o:down:. Så tråkigt när det strular och framförallt när det va clinic nu med.

Jag är tvungen att ställa in träningen jag tänkt åka på i helgen på grund av snö. Vi har redan 10 cm och snorhalt och på fredag ska det komma ännu mer så jag vågar inte ge mig iväg. Något bitter men försöker ändå tänka att vi är iallafall pigga och glada.:up:
Fick till ett kanonbra pass idag med en miljon övergångar känns det som. Pigg och glad häst! Har hittat ett kanonbra nackskydd till tränset med från acavallo som jag är supernöjd med. Första gången inte tränset klämmer bakom öronen:bump:

@Habina Googlar du på acavallo och nackskydd så är det de första som kommer upp:up:. Det är helt i gelé så det ligger liksom där man la det. Sen är det lite knivigt att få på men helt klart värt de!

@mooi och @Gabby_Ossi hur kommer man upp med en sån där? Gissar att det aldrig kommer vara aktuellt för oss eftersom C har en redig manke..

Däremot har vi sadelprovning på lördag. Vi ska prova både hopp-och dressyrsadel. Nu börjar jag bli lite desperat för jag har fått ont i ryggen av vår prestige-sadel. Hoppas att vi hittar något!

Idag smällde stallets grannar EN raket och hästarna blev verkligen skärrade. Stackars små liv :(

@mooi och @Gabby_Ossi hur kommer man upp med en sån där? Gissar att det aldrig kommer vara aktuellt för oss eftersom C har en redig manke..

Däremot har vi sadelprovning på lördag. Vi ska prova både hopp-och dressyrsadel. Nu börjar jag bli lite desperat för jag har fått ont i ryggen av vår prestige-sadel. Hoppas att vi hittar något!

Idag smällde stallets grannar EN raket och hästarna blev verkligen skärrade. Stackars små liv :(

Pall? Stege? Hiss? ;) Jag kommer nog inte komma upp alls -vet inte om min häst blir så lycklig över barbackaridning, men den har ett handtag :up: Jag tänkte ha den på min lilla röda märr när hon kommer hem om ett litet tag, och sen för mysridning på Ida när hon blivit tillräckligt mogen...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka