07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
@stjarnfrugt vad spännande med en Lusse !
Jag har ridit en del nere i Spanien hos vän som är dressyrdomare och tränare där . De är jättefina hästar många av dem och rasen i sig !
Man kan dessutom få riktigt vettigt fina för en väldigt rimlig penning om man har lite vettiga kontakter som kan välja nere på plats, och sen importerar själv :)

Jag har provat sadlar idag. Problemet med Prestigen som jag har är att den ger mig ont i ryggen för jag hamnar så mkt i svank om jag inte verkligen tänker på det varje steg. Helt enkelt ingen hållbar lösning. Men det svåra är att han är svag och lite stel i bakkärran efter viloperioden så jag kan inte säga så mkt om vad han tycker. Frågan är om jag inte borde ha en liten nätt hoppsadel och rida mer ut och markarbete och stärka honom innan jag går vidare.

Nu har jag fått låna en Amerigo Alto i några dagar för att se om han tycker den är ok. Det var klart hans favorit idag men jag fick inte samla honom i den då surnade han. Det är enligt utprovaren inget ovanligt att de tycker att den är lite konstig i början och att de kan behöva några månader innan de gillar den. Jag vill ju att det ska vara som när jag köpte DJ:n till min ponny, kärlek vid första ögonkastet.. Men han rörde sig bäst i den... Det är klass-skillnad på filmerna.

@mackan Precis. Kontakter it is. Skulle aldrig i mitt liv kommit på tanken att importera häst om det inte var via kontakter, finns så många dåliga och skitdyra importhästar och en sån behöver jag inte. Jag har nu köpt en som är vettigt uppfödd på lösdrift, kan gå i flock, har ätit gräs, är vettigt inriden och inte rör sig som en symaskin. Och jag betalar säkerligen mindre än om jag köpt en liknande här i Sverige.
Om nu mitt fb imorgon godkänner nya besiktningen så är det klart. Den gick igenom UA nu igen. Inte alla hästar man får besiktiga två ggr inför ett köp så jag känner att även om det mesta kan gå fel i hästaffärer så borde riskerna iaf ha eliminerats med ett gediget bakgrundsarbete och dubbla bes.

Dock får man inte blanda ihop Lusitano och PRE. Portugiserna och spanjorerna är mkt noga med att man säger rätt om deras nationalras ;)

@Amanda_F Jag hade inte investerat i en skitdyr sadel innan hästen är igång och sjyst i kroppen så man kan få en vettig utprovning. Om du har en han funkar i så hade jag kört vidare på den ett tag till. Lätt sits och markarbete som du är inne på är nog inte helt dumt, speciellt om det mest är du som lider av sadeln. Innan han är fullt igång osv ska du ju ändå inte sitta ner speciellt mkt på honom och det är ju främst så man känner av att man ogillar sadeln tänker jag...

Har provat nya tränaren idag och det kändes väldigt bra! Samma system som jag är van vid så det var inget nytt och omvälvande. Började med galoppjobb där jag först red skänkelviningar som skulle vara överdvet ställda, för att sen gå över till slutor. Alltså-jag älskar känslan i att rida en galoppsluta:D! Vet inte om det är för att vi faktiskt kan det eller nåt annat:p. Härligt iaf!

Fortsatte med skolor i traven och fick ta tillbaka tempot en hel del. Inser verkligen att jag jagat på ganska mycket för plötsligt kom vi till en helt annan ro i ridningen:o. Kommer helt klart fortsätta för denna tränaren, hon ska komma till klubben var tredje vecka vilket känns som ett helt ok intervall.
10412047_10207133685812419_9010925252339451273_n.jpg

Jag red ut idag och min häst började riktigt bra och det kändes som att det skulle bli en riktigt trevlig tur.... Tills puckot fick syn på en gubbe som var ute och gick. Då var det bara ett gärde, en landsväg och ett järnvägsspår emellan :banghead: han höll på så att min mamma fick hoppa av vår andra häst och leda oss en bit. Som tur var så avslutade han lugnt och fint. Men nästa häst jag skaffar ska vara lite mer lättsam att rida ut på:angel:

Igår red jag ut..barbacka med skoteroverall och täcke på Bellona. Det är lite halkit, men rätt mysigt, tycker jag.
Idag fick hon först vara barnhäst åt min brorsdotter. En späd liten 8-årig ridskoletjej. Garvade när sväferskan frågade vad det var för gångart:D..
-Eh..hmm, trav kallas det.
Det såg inte ut som på lektionerna där det iof mest är mindre ponnies.

Sen åkte vi och provade ridstövlar då vi just nu är tre om mina MH-supreme. Jag ville ha ett par lite mer dressyriga och utan snörning på fotryggen. Det fick bli Opus från MH då dom kändes skönast även om tex Cavallos Grand Prix var jättefina och med mycket stadga. Klickade hem ett par 500 billigare än butikens.

@Amanda_F jag håller med din egen reflektion och även @stjarnfrugt s kommentar att det låter väldigt dåligt passande att prova ny dyr dressyrsadel utifrån läget .

Jag har kommenterat din dåvarande sadel tidigare ur hur det såg ut som du hamnade ovanför hästen istället för "i" den . Om du får kroppsliga problem av sadeln är den inte för dig . Been there Done that . Det finns så mycket bra sadlar numera att de passar både häst och ryttare :)

Ang just den specifika sadeln du nu provar : helt ärligt och korrekt beskrivet av säljarna att Alton är såld som "speciell" . utifrån att den som jag tolkar det kräver en rätt hyfsat musklad och utbildad häst muskulärt och byggnadsmässigt generellt .
Jag tycker det är extra anledning utifrån just det att ffa kanske inte välja en sån utifrån din hästs status och läge just nu.
Bra iallafall och legitimt att du fått den på prov .

Senast ändrad:
Precis @mackan från början satt jag uppepå och nu har han musklat sig bakom sadeln så nu har sadeln hamnat i framvikt. Och då svankar jag :mad: När han går riktigt bra och lyfter manken är det bra, men vi är tyvärr inte alltid där så då går det sådär.

@stjarnfrugt Har inte riktigt råd att köpa en dyr sadel nu ändå...Tror jag är uppe i 30 t kr till veterinärer inkl mediciner för hösten, så det är ju lätt att hålla sig för skratt. Skulle det komma ut en begagnad som passar är läget ett annat eftersom jag har en som jag kan sälja...

Red idag för första gången sedan onsdagens hoppning. Har helt enkelt inte haft tid och ork efter nyårsfirande och därefter 36 tim på jobbet, dessutom har min hästvakt varit sugen på att rida och det kändes lätt till hands att låna ut henne under rådande jobbläge inkl sömnbrist :o
Kan konstatera att hästvakten gjort ett bra jobb. Min häst kändes väldigt mjuk och trevlig vilket hon normalt sett inte gör när jag inte ridit dressyr på 5 dagar och dessutom lånat ut henne, det är ett gott tecken på att hon börjat få min häst att inte köra sitt rejs med henne ;)

Dagen avslutades jättefint med att jag backade sönder hela bakrutan på min bil. Så inihelvetes onödigt. Helt ensam på parkeringen, tittade åt alla håll flera ggr, tomt, backade och smällde in i den enda stolpen som fanns där. Döda vinkeln åt båda håll liksom, ibland undrar man hur fan det lyckas när man tom anstränger sig för att verkligen göra sig säker på att inget är i vägen!?
Ser verkligen fram emot detta. Har glassplitter i hela kombiutrymmet, en krossat bakruta, inget varmgarage och det ska såklart bli 30 minusgrader i veckan. Det kallas bra tajming.

Red idag för första gången sedan onsdagens hoppning. Har helt enkelt inte haft tid och ork efter nyårsfirande och därefter 36 tim på jobbet, dessutom har min hästvakt varit sugen på att rida och det kändes lätt till hands att låna ut henne under rådande jobbläge inkl sömnbrist :o
Kan konstatera att hästvakten gjort ett bra jobb. Min häst kändes väldigt mjuk och trevlig vilket hon normalt sett inte gör när jag inte ridit dressyr på 5 dagar och dessutom lånat ut henne, det är ett gott tecken på att hon börjat få min häst att inte köra sitt rejs med henne ;)

Dagen avslutades jättefint med att jag backade sönder hela bakrutan på min bil. Så inihelvetes onödigt. Helt ensam på parkeringen, tittade åt alla håll flera ggr, tomt, backade och smällde in i den enda stolpen som fanns där. Döda vinkeln åt båda håll liksom, ibland undrar man hur fan det lyckas när man tom anstränger sig för att verkligen göra sig säker på att inget är i vägen!?
Ser verkligen fram emot detta. Har glassplitter i hela kombiutrymmet, en krossat bakruta, inget varmgarage och det ska såklart bli 30 minusgrader i veckan. Det kallas bra tajming.
Då blir det väl plast och tejp och glasverkstan? Det borde väl finnas hos er också? Det är ju ändå måndag i morgon...

Gjorde också en sån grej när jag körde lastbil en gång. Kameran satt tydligen på hälften an höjden bak så jag backade sönder en hängränna och skrapade lacken så jobbet fick betala... Lagom poppis.

Och så här kan det se ut när jag är ute och kör..https://instagram.com/p/v1m_-2jJuJ/

@Amanda_F Det blir att försöka hitta en helt ny lucka att byta. Rutan kostar förmodligen mer än en hel lucka från bilskroten då jag har så gammal bil.
Känns mest besvärligt bara att slösa tid och pengar på detta. Och tejp och plast håller ju inte så mkt kyla ute när det är 25-30 minusgrader som vi ska ha typ hela veckan.

@stjarnfrugt Gilla på hästen:p. Inte bakrutan:D. Har gjort liknande på en tom parkering och backat rakt in i en stolpe. men det var med en riktigt gammal Saa 900 så bakre ofångaren tog hela smällen och inget märke på bilen...

@Fiorano det roliga här är att det inte finns ett märke på ilen i övrigt (annat än i plasten på kofångaren), men hela jävla rutan har exploderat av smällen som måste ha blivit när det tog emot. Och på en sån här gammal bil vill man inte lägga ner mer pengar och tid än man måste för att tanka den typ. Blir väl nu nån sorts tajkonlösning med felfärgad baklucka. Snyggt:meh:

Inser verkligen att jag inte tycker om att äga häst när det är kallt. Idag var enda dagen med ok kyla denna vecka , dvs -17 och enligt prognos ingen blåst till skillnad från resten av veckan som antingen ska blåsa småspik eller vara 25-30 grader kallt. Så alltså var det bara att klä på sig och rida ut denna dag. Iförd vinterridstövlar och michelinkläder är man inte speciellt smidigt vilket är en sjukt dålig kombo med min häst som kräver en hyfsat rörlig och reaktionssnabb ryttare såhär års.

Insåg två tråkiga saker redan på stallplan 1. det blåste 2. min häst var galen. Tackolov har vi en stor ridbana ute med snö på, det blev att rasta henne där i en kvart innan jag kunde ge mig ut på ridvägarna utan livet som insats. Bara att glömma allt vad framskrittning heter, tur att jag såg att dom rörde sig i hagen när jag kom så hon iaf kanske inte var helt stel.
Eftersom det är första dagen efter alla helger och dessutom korta dagar här så ska hela socknens travhästar ut och köras just de få ljusa timmar vi har. Ingen hit med min häst i det humör hon var på idag.
Fick rida full fart framåt i trav på alla ställen där det inte var nedförsbackar. Thank God för fullbroddat. Tog sedan sikte på min räddare i nöden vintertid med överladdad häst : galoppbacken. Drog fyra vändor i full galopp i backen utan att min häst blev trött. När jag höll på att frysa ihjäl om ansiktet pga blåsten gav jag upp och travade hemåt och min häst höll sig på mattan så hon kändes bevisligen nöjd även om hon kunnat gå en timme till.

Detta var veckans välgörenhet. Men är ändå väldigt nöjd med mig själv för att jag faktiskt rider ut henne trots rådande temperament och väderlek. Bara att stålsätta sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka