07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har trappat upp sadelletningen lite, satt upp en egen köpes-annons och sänkt priset på min Prestige D1.

I övrigt händer det inte mkt mer än att jag har köpt en ny borste att borsta svansen med. Och den är helt otrolig. Det är en människohårbortste som jag fick tips om av min frisör. Jag har alltså en lika dan själv och köpte en till Caspian för att hans svans inte ska slitas av dåliga piggborstar eller så. Och den är fantastisk. Plockar ur spånet och reder ut utan att slita... Borsten heter Wet Brush från HH Simensen. Hett tips för fin svans alltså!

Har väntat på veterinären i 2.5 timmar idag på en vaccination som tog typ 3 minuter typ:rage:. Dom ringde igår och ville flytta fram tiden till 8 vilket innebar att jag var tvungen att ta ledigt en timme från jobbet för att komma dit. Blev något bitter i morse när det va -18 och hon ringer och säger att hon har haft jour i natt och och orkade!? komma ut:down:O_o.
Någon av hennes kollegor skulle ringa mig och det tog 40 min.... sen skulle den nya veterinären iväg på något akut och visste inte när hon kom. Blev så himla bitter och sur:o:banghead::D.
Men men nu är det fixat! Är inne i en liten motivationsdipp och längtar otroligt efter att få åka och träna och rida normala ridpass:grin:. Försvinn snö, försvinn:angel::D

Alltså, nu är det bevisat - min häst fungerar INTE utan sitt magnesiumtillskott! :meh:

Burken med magnesium var slut i måndags, tisdagen var hon fortfarande fin att rida, men i går.... :wtf:

Nu hoppast jag att jag kommer överleva dagens planerade uteritt, så att jag kan åka iväg och köpa mera, annars är det nog bara att skippa den planerade tävlingen på lördag!

Jag bara älskar att vintern äntligen är här! Om nån nu hade missat det alltså. :p Igår var hovis här och ficade fötterna och nu provar vi igen att ha henne barfota - den här gången runt om! :) Blir det blankis får vi väl backa bandet men annars hoppas jag att hon kan få klara sig utan tofflor nu framöver. :)

Min charmiga dam, alltid lika villig att vara fotomodell. ;) När man är högdräktig får man se ut som man har svalt en badboll - right? :p
DSC_0104_zps3fw4ga9y.jpg

Jag bara älskar att vintern äntligen är här! Om nån nu hade missat det alltså. :p Igår var hovis här och ficade fötterna och nu provar vi igen att ha henne barfota - den här gången runt om! :) Blir det blankis får vi väl backa bandet men annars hoppas jag att hon kan få klara sig utan tofflor nu framöver. :)

Min charmiga dam, alltid lika villig att vara fotomodell. ;) När man är högdräktig får man se ut som man har svalt en badboll - right? :p
DSC_0104_zps3fw4ga9y.jpg

Åååh! Min är inte alls så där rund och go. :love:

Jag är lite less på vädret nu, var helt fantastiskt snöväder i några dagar, så vi kunde (nästan) busrida i snön. Men nu är det -20 igen. :arghh:

Åååh! Min är inte alls så där rund och go. :love:

Jag är lite less på vädret nu, var helt fantastiskt snöväder i några dagar, så vi kunde (nästan) busrida i snön. Men nu är det -20 igen. :arghh:

Jag har insett att hon är mer tjock åt sidorna än neråt. :p Fast man får tänka på att det är väldigt mycket päls också. ;)

Klä på dig ordentligt så går det att rida ändå! ;) :D

Jag har insett att hon är mer tjock åt sidorna än neråt. :p Fast man får tänka på att det är väldigt mycket päls också. ;)

Klä på dig ordentligt så går det att rida ändå! ;) :D

Haha, min lilla är ju rund som en boll, men ännu inte så där dräktighetsrund. Dock är hon helt klart dräktig, sur när jag tar på magen och så har hon helt enorm aptit. Efter att ha tillbringat natten med att äta 7 kg hösilage, 1 kg kraftfoder och 5 hg lusernhack (mind you: welsh mountain på 180 kg...) går hon raka vägen ut i ligghallen och börjar käka halm. :rofl:

Jag hamnade i sängen under täcket istället. :o Men imorgon blir det kanske ridning... Till helgen kommer en kompis, så då blir det massor med ridning iaf. :D

Nu har jag äntligen fått besked om transporten, min häst ska hämtas "nästa vecka", och levereras den 6/2.
Suck, min tränare som har stället där jag ska ha henne åker på semester den 7/2, så då behöver vi släppa ihop direkt, och sen är det ingen hemma under veckan som kan hålla koll på dem. Jag jobbar natt den veckan, så jag kommer ut ganska oregelbundet.

Min häst har förresten inga broddhål i sina skor, tror hon behöver skos om asap!

Surt @sommarminne spec. när du hade bokat tid.
@Amanda_F är det en Amerigo Alto du ska köpa nu då?

Var hos tränaren på "hemmaklubben" igår. Träningsvärk idag:D..
Var roligt och gick stundtals bra med riktigt fina mjuka öppnor åt båda håll tex.
Sen låste det sig igen i vänster galopp:(.
Hon surar ihop och blir spänd och låst.
Tråkigt..

Vill hitta någon som kan hjälpa mig att komma ur det genom att rida henne.
Kunde ju åka till veterinären också men känns liksom mer som att jag tangerade en gräns och hon sa stopp och nej tack( lite den tränarens skuld oxå. )
Men att det är i det läget vi är.

För hemma oftast samt ute i skogen trots att jag gör några fattningar med mer ihopsatt häst så stöter jag inte på patrull.
Lite tråkigt är det iallafall..

Precis @polly p planen är att vi ska ha en sån ett tag i alla fall. Vi får se lite hur det utvecklar sig. Jag gillar ju den men hästarna har ju en tendens att ändra sig i kroppen, speciellt under de första åren man har dem...

Alltså, nu är det bevisat - min häst fungerar INTE utan sitt magnesiumtillskott! :meh:

Burken med magnesium var slut i måndags, tisdagen var hon fortfarande fin att rida, men i går.... :wtf:

Nu hoppast jag att jag kommer överleva dagens planerade uteritt, så att jag kan åka iväg och köpa mera, annars är det nog bara att skippa den planerade tävlingen på lördag!

Altså, ibland är ju facebook fantastiskt! :) Skrev på min profil igår att jag skulle behöva låna lite magnesium om någon hade, då jag inte hann iväg för att köpa. Under en timme senare så kommer en bekant (inte ens en nära kompis) hem till mig och ger mig en hel burk, bara sådär utan vidare...! :o :D

Skrullan skötte sig dessutom bra på gårdagens uteritt. Hon stegrade sig endast då hon blev skrämd av en annan häst som plötsligt rörde på sig bakom några granar, och så försökte hon sticka iväg en gång i galoppen på hemvegen, men jag hann få tillbaka kontrollen ganska snabbt. Annars höll hon sig på mattan och var i stort sett avspänd och fin att rida.

Nu håller snön på att försvinna, så jag är så glad vi red ut i går - då var det riktigt vackert med vitt vinterlandskap och månsken. :love: Idag blåser det och kommer troligen börja regna när som helst, så jag känner att hästarna får nog vara lediga tills imorgon. ;)

Grattis @Gabby_Ossi på födelsedagen!

Idag har jag lånat min kompis sadel och galopperat och travat över lite bommar. Kan konstatera att jag inte var någon stjärna på taxeringen idag och att min häst vill ha stöd även över bommar... Sen när han fattat gick det rätt fort och det var bara att låta honom springa till han var klar, han gör inte många knop nu i hagen och måste börja komma upp i kondition och bli av med lite energi. Men fin blev han. Gjorde några tama försök att börja med bytena igen, över bom funkade det till höger men vi kommer nog få jobba till vänster. Men det är ok!

Ska @Jfrelin träna för PF nästa helg? Jag ska ev vara med på lördag också...

Jag har ridit träning idag! :D Fungerade riktigt bra utan stigbyglar, men jag får en del extra sitsträning. :p Vi jobbade med tempoväxlingar i traven (ja, jag måste verkligen träna oftare på det) och sedan skänkelvikning. Det är lite komiskt med just skänkelvikning, i skritt hinner jag tänka så mycket och trassla till det, så det går mycket lättare när vi gör dem i trav och jag inte hinner med att förstöra. :rofl: Ariel var superfin och en kompis filmade så jag fick se sedan, men den filmen är härmed hemlig för jag ser ut som en michelingubbe ovanpå en fiskbulle. :rofl:

Härligt @Habina med lyckad och rolig träning:)!

Sitter och funderar på om jag känner mig så superinspirerad av min nya tränare..Ska ge det ett par ggr till men saknar min gamla, det är då fasen att det är lite längre dit.
Hon är ju söt och rar, duktig och petig vilket är nyttigt men jag känner mig aldrig riktigt färdig eller nöjd och jag tror inte det hjälper om jag lägger till en kvart..
Tycker det är roligare med träningen hos vår "hemmatränare" på klubben också.

Blir liksom rumphugget hos denne nya, jag känner mig bara bakåttänkande i min tro på mig själv.
Det "händer" liksom inget. Suck..Sen ska man absolut vara noga osv och jag har fått en del bra pekpinnar att ta med mig som är bra.
Kan ju vara så att det lossnar mer efter några gånger till..Hoppas det. Kom ju inte iväg förra veckan och denna kör jag också för vår hemmatränare..

Senast ändrad:
Jag börjar vänja mig vid att vara hoppryttare! ;) Har redan ridit två tävlingar i år, och vi är inte ens i februari än, vilken lyx.... :D

Skrullan var riktigt fin i lördags, vi gick nolla i grundomgången i 1 meter, men tyvär tappade jag fokus i ungefär 0,2 sekund i omhoppningen, vilket gjorde att vi missade et hinder och blev tvungna att lägga en volt.
I 1,10 blev det ett pet i grundomgången, finns film på den rundan men jag har inte vågat lägga ut den nånstans, då det ser ut som att jag rider som en kratta......... :o Men jag har konstanterat att jag troligen behöver et annat bett och en annan tränare, som kan hjälpa mig att få lite mera flyt och balans i hoppningen....

Håller med @polly p att det är viktigt att hitta rätt tränare! I dressyr har jag haft samma tränare i över 15 år, har testat flera andra men kommer alltid tillbaka til denna som min vardagstränare.
I hoppningen har jag ridit för flera olika i perioder. Den som jag varit allra mest nögd med, har dock tvingats sluta hålla träningar pga. sjukdom. :( Så nu hoppast jag att jag ska hitta en lika bra, i.o.m. att min nuvarande inte helt fyller mina önskemål. :cool:

@sorbifolia Håller helt med om tränare! Igår red jag andra träningen för nya dressyrtränaren. Det känns så himla bra. Det är egentligen precis samma ridning som @Mirtai lagt grunden till för oss, men nu med mer krav och lite tillvässat.

Vi tränade byten igår och red dom ur skänkelvikning. Är ett nesligt halvsteg efter bak men det beror nog helt enkelt på att jag är långsam och inte hinner lätta av på nya innerhanden så att hon får plats att byta bak. Det känns ändå bra och som om de är på väg:). Skolorna tar sig och vi red travdelen ur MsvB2 igen och det kändes bättre denna gången. Den diagnonalslutan är svår i sin lilla tvärning faktiskt.

12633674_10207263017365627_727265286890307704_o.jpg

12605470_10207263016925616_4765378824532126488_o.jpg

12593666_10207263017645634_8469417972959875806_o.jpg

Jag håller med dig @Fiorano om diagonalslutan. Det är svårare än vad man tänker att de ska korsa både fram och bak. Just att allt ska korsas och bak inte får komma före, det blir ju lixom ett steg på långsidan i öppna i inridningen. Men det känns bra när det väl sitter. :up:

Ni är väldigt, väldigt fina @Fiorano :love:! ( Å duktiga! )

Här är snömodd och dimma som en grå deg över allting:mad:. När stallet väl var klart och jag skulle rida började det regna..
Kom iväg iallafall när det slutade och red i ut och sedan lite på bana. Blev lite knasigt bara att rida i dressyrsadeln med mina klumpiga muckbots, funkar bättre i hoppsadeln men då har jag lärt mig det.

@polly p Tack så mycket:)! Mitt långa överliv stör det estetiska en del tyvärr, önskar att jag hade en dm kortare rygg och en dm längre ben... Den här vintern har jag införskaffat ett par riktiga varma pälsfodrade vinterkängor (öh, sjunde vintern i Norrland, men plötsligt händer det:p) som jag faktiskt även dressyrar i. Tog ett par gånger att vänja sig men tycker faktiskt att det tvingar en till att rida i lite bättre balans och jag märker positiv skillnad i att det blir lite lättare när stövlarna åker på:).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka