07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kul att höra att du är nöjd med ditt . Jag har hört mycket positivt från de flesta ang PS tränsen allmänt så ser fram emot att få hem detta.

ja, och jag har ju 2st men märker skillnad mellan de två. Flying Change faller mig mer i smaken utseendemässigt men jag upplever att Ida gillar High Jump bättre så det är vårt "varje dag-träns". Det sitter bra på huvudet, följer huvudet bra, och jag upplever att det sitter stadigt/inte åker fram så att nackstycket klämmer mot öronen.

och jag upplever att det sitter stadigt/inte åker fram så att nackstycket klämmer mot öronen.

Jag tycker annars att de flesta "anatomiska" nackstycken liksom ligger mot öronbasen. Såg precis på PS-filmen där de kommenterade just att öronbasen skulle vara fri, men jag tyckte det klämde på hästen de visade när de sa det. :o

Jag tycker annars att de flesta "anatomiska" nackstycken liksom ligger mot öronbasen. Såg precis på PS-filmen där de kommenterade just att öronbasen skulle vara fri, men jag tyckte det klämde på hästen de visade när de sa det. :o

Ja, jag tror att mitt Flying Change glider fram lite och jag tycker att High Jump sitter bättre på -och jag tror det är därför det faller fröken häst bättre i smaken.

Tråkigt @Gabby_Ossi det förstår jag, även om du ju som du skrivit alltid vetat att han är till salu osv . Hoppas du får en ny "lösning" från ägaren - är ju jättefint att ha ett sånt samarbete som ni haft :)

Jag har lyxat mig och beställt ett PS High jump revolution :D
Länge kikat på detta eftersom det i kombo med utformning och funktion faktiskt tilltalar mig - är så sjukt ointresserad av olika träns i allmänhet och köper aldrig några nya när jag redan har träns som funkar ypperligt . Men just detta har jag fastnat för även om priset är lite högre .
Vet att folk diskuterat det tidigare i tråden - ngn som har det nu ?

På vissa hästar ser det snyggt ut och på vissa hästar helt groteskt ut , känns som det passar hästar med lite grövre huvuden kanske då det är så "mkt läder", På lite nättare hästar tycker jag bara man ser ett stort träns,och det ser alldeles för klumpigt ut... Dyrt som fan är det iallafall :cool:

På vissa hästar ser det snyggt ut och på vissa hästar helt groteskt ut , känns som det passar hästar med lite grövre huvuden kanske då det är så "mkt läder", På lite nättare hästar tycker jag bara man ser ett stort träns,och det ser alldeles för klumpigt ut... Dyrt som fan är det iallafall :cool:

Tycker du ? Just den modellen ? Jag tycker den ser väldigt nätt ut och nog anledningen att jag öht fastnat för den . I övriga modeller har jag precis samma impuls respons som du beskriver . Har aldrig öht övervägt ngn av liknande "anatomiska" som det ju finns fler som säljer inte bara PS - just pga klumpigheten men å andra sidan är jag som sagt så sjukt ointresserad av träns öht och tycker utöver det så många är otroligt fula/klumpiga och oproportionerliga på hästar hur trendiga de än är :p
Det är helt korrekt - priset är sjukligt men eftersom jag aldrig köper trendgrejor eller material öht så är det jättebilligt den gången jag gör det ;)

Tråkigt @Gabby_Ossi det förstår jag, även om du ju som du skrivit alltid vetat att han är till salu osv . Hoppas du får en ny "lösning" från ägaren - är ju jättefint att ha ett sånt samarbete som ni haft :)

Jag har lyxat mig och beställt ett PS High jump revolution :D
Länge kikat på detta eftersom det i kombo med utformning och funktion faktiskt tilltalar mig - är så sjukt ointresserad av olika träns i allmänhet och köper aldrig några nya när jag redan har träns som funkar ypperligt . Men just detta har jag fastnat för även om priset är lite högre .
Vet att folk diskuterat det tidigare i tråden - ngn som har det nu ?
Jag har de tränset sen augusti förra året och har använt de mkt. Dels tycker jag de är riktigt snyggt och framför allt är de väldigt smidigt med bara ett snabbspänne för nosgrimman. Inget pill med små spännen. Däremot känner jag ingen skillnad på hästen ridmässigt. Nästan så jag tycker hon går bättre på mitt OS träns med anatomiskt nackskydd. Men de är olika bett på tränsen så de kan ju vara de. Gillar att kunna variera. Måste dock säga att storlekarna är ganska små. Jag har full som jag alltid köper men skulle nog egentligen velat ha XL i nosgrimman. Har på sista hållet. På Mix and Max på deras hemsida kan mm plocka ihop som man vill, med olika storlekar.

Äsch, @mackan - nu blev jag tvungen att googla PS high jump, och det var ju supersnyggt! :love: Såg faktiskt en bild på @Charlotte1975 ´s häst tidigare i tråden och tänkte fråga vilket träns det var, men sen glömde jag bort det.

Men fasen vilken pris!!! :nailbiting: Så det lär nog tyvärr aldrig bli att se i min sadelkammare....

Surt @sommarminne spec. när du hade bokat tid.
@Amanda_F är det en Amerigo Alto du ska köpa nu då?

Var hos tränaren på "hemmaklubben" igår. Träningsvärk idag:D..
Var roligt och gick stundtals bra med riktigt fina mjuka öppnor åt båda håll tex.
Sen låste det sig igen i vänster galopp:(.
Hon surar ihop och blir spänd och låst.
Tråkigt..

Vill hitta någon som kan hjälpa mig att komma ur det genom att rida henne.
Kunde ju åka till veterinären också men känns liksom mer som att jag tangerade en gräns och hon sa stopp och nej tack( lite den tränarens skuld oxå. )
Men att det är i det läget vi är.

För hemma oftast samt ute i skogen trots att jag gör några fattningar med mer ihopsatt häst så stöter jag inte på patrull.
Lite tråkigt är det iallafall..

Du behöver få loss bogarna på din häst mer så lär hon sluta att sura o komma framför dig igen. Prova att på volt rida först lite sluta, dvs bananforma henne utåt o när hon verkligen formar sig så ställer du tillbaka försiktigt o rider några steg öppna sen sluta sen öppna osv osv tills du kan ställa henne som du vill men hon går kvar på voltspåret. Gör det i bägge varven. Sen fattar du höger galopp o gör exakt samma arbete. När det det funkar o hon förstått vad du vill så gör det i vänster varv. Gör du rätt kommer det att funka o du får en häst som känns som smör under dig.

Anledningen till att hon funkar hemma är antagligen att du ställer lägre krav än på träning.

Det verkar som om Caspian önskar sig en liten Winsor hoppsadel i stället för en dressyrsadel, han rörde sig som aldrig förr igår när jag joggade runt i en sån som jag lånat av min kompis. Vet inte vad jag skulle gjort utan henne i stallet. Vi lånar grejer och tar hand om varandras hästar när någon av oss ska vara borta en dag eller flera. Hur löser ni sånt?

Han var så fin igår att jag fick för mig att leka vidare med bytena. Gjorde den övningen som jag läst i Hippson att Paulinda tipsar om och vips så kunde vi nästan! Första gången fick jag ta i för att han skulle fatta att det inte bara var att glida runt i förvänd galopp men sen gick det nästan direkt. Han blev som vanligt TOKLADDAD när han förstod vad han skulle göra och att han gjorde rätt men det var bara roligt. Testade bara tre gånger åt vardera håll men det räckte för att vi skulle få minst ett rent. Till höger har han lättare men där tar han skänkeln sämre så där får jag ge hjälpen två språng innan för att det ska bli på rätt ställe...

Det verkar som om Caspian önskar sig en liten Winsor hoppsadel i stället för en dressyrsadel, han rörde sig som aldrig förr igår när jag joggade runt i en sån som jag lånat av min kompis. Vet inte vad jag skulle gjort utan henne i stallet. Vi lånar grejer och tar hand om varandras hästar när någon av oss ska vara borta en dag eller flera. Hur löser ni sånt?

Han var så fin igår att jag fick för mig att leka vidare med bytena. Gjorde den övningen som jag läst i Hippson att Paulinda tipsar om och vips så kunde vi nästan! Första gången fick jag ta i för att han skulle fatta att det inte bara var att glida runt i förvänd galopp men sen gick det nästan direkt. Han blev som vanligt TOKLADDAD när han förstod vad han skulle göra och att han gjorde rätt men det var bara roligt. Testade bara tre gånger åt vardera håll men det räckte för att vi skulle få minst ett rent. Till höger har han lättare men där tar han skänkeln sämre så där får jag ge hjälpen två språng innan för att det ska bli på rätt ställe...

Inte för att dämpa din glädje på nåt sätt men ibland är det ju så att ens gamla sadel ligger o trycker nånstans, om trycket då försvinner med en annan sadel så rör ju sig hästen såklart bättre.
Så rid du några extra ggr i kompisens sadel innan du bestämmer dig.

Inte för att dämpa din glädje på nåt sätt men ibland är det ju så att ens gamla sadel ligger o trycker nånstans, om trycket då försvinner med en annan sadel så rör ju sig hästen såklart bättre.
Så rid du några extra ggr i kompisens sadel innan du bestämmer dig.
Jag ska inte ha en sån heller, den gamla passade ju oss inte så jag har ingen sadel alls just nu och provar runt lite. Det var tredje gången han gick med denna och den är nog omstoppad typ 300 gånger så chansen att hitta en lika som passar är nog noll. Min kompis fick den när hon var 12 :) Men det är roligt att ha något att låna som han inte bara tycker illa om...

I kväll ska jag prova en annan sadel och jag har en tredje som hänger i stallet och väntar på att hinna bli provad. :)

Tycker du ? Just den modellen ? Jag tycker den ser väldigt nätt ut och nog anledningen att jag öht fastnat för den . I övriga modeller har jag precis samma impuls respons som du beskriver . Har aldrig öht övervägt ngn av liknande "anatomiska" som det ju finns fler som säljer inte bara PS - just pga klumpigheten men å andra sidan är jag som sagt så sjukt ointresserad av träns öht och tycker utöver det så många är otroligt fula/klumpiga och oproportionerliga på hästar hur trendiga de än är :p
Det är helt korrekt - priset är sjukligt men eftersom jag aldrig köper trendgrejor eller material öht så är det jättebilligt den gången jag gör det ;)

Ja det tycker jag...gud alltså, här kommer det ett träns med en häst i :D

25128813-origpic-523250.jpg_0_0_100_100_650_487_85.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka