07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är Rutan och jag anmälda till pay and jump på min gamla anläggning på söndag! :nailbiting:
80 och 90 cm, går det åt helsike i 80 så rider jag den igen och struntar i 90-klassen.
Hoppträning i måndags och då kunde vi hoppa bana med de andra, även sista linjen med tvåkombination och sen 4 galoppsprång till ett räcke. Funkar bra, när jag hittar den rätta galoppen. Har jag hört det förut? :banghead::idea:
 
jag vill rida!!!! tycker att det är aptrist att bara få tömköra nu när vädret är perfekt och flugorna inte blivit så aktiva ännu. Visserligen beter han sig som en fantastisk stjärna nu så jag antar att det har med det att göra. Mötte min kompis och hennes kille i kväll när vi var på vår dagliga uppfostringspromenad och hon tycker också att han har ändrats. I stället för att flippa för att han ser att det kommer någon, vilket har hänt ibland och jag förstått att andra blir rädda för att "orsaka" problem, så står han lugnt kvar och chillar. Så mkt roligare att ha häst nu. Få människor längtar väl till måndag nu, men det gör jag!
 
Hoppträning idag! :bump:

Helt hysteriskt varmt, så pass att Ariel var svettig i ljumsken redan när jag hämtade henne i hagen... Vi fick jobba med galoppen på böjt spår och jösses vad det hänt grejer. :banana: Kruxet är bara att jag är ovan vid att hon galopperar bra, så jag tror något är fel. :o

Avslutade med att hoppa bana, där de två riktiga hindren (fanns flera cavaletti med i banan) var på 70 cm. Kändes plättlätt, det som var svårt var att svänga. :p

Blev även premiär för avduschning, så härligt att våren är här. :love:

Kommer förhoppningsvis rida en hoppträning på onsdag igen, sedan är det sadelprovning. Egentligen hade jag tänkt köpa dressyrsadel, men nu kan jag konstatera på schabrakavtrycket att hoppsadeln hamnar i bakvikt, så vi får se om den måste bytas. :banghead:
 
Idag har vi varit iväg på pay and jump! Började morgonen med att bada min skitiga häst. (ser ok ut tills hon blir svettig, då rinner det i långa bruna ränder på det vita, suck! :banghead:)

Efter lite funderande hade jag anmält mig till 80 och 90 cm. Jätteduktig pålla på nytt ställe, bara att plocka ut, klä på och sitta upp, själv.
Felfri i 80 cm, sen var det så kort emellan att jag inte hoppade fram innan nästa. Hon drog iväg för mig på första, kom nära och rev ner en bom. Överhuvudtaget drog hon lite i svängarna och tog inte förhållningarna mot räckena, för att sedan faktiskt komma tillbaka jättefint inför oxrarna.
Inga problem på ny bana heller, hon tittade lite på publiken när vi red runt där inne, såfort det var hoppning så koncentrerade hon sig på det. :love:


Film från 90-klassen:
 
Jag fortsätter mitt lyckorus typ Efter att ha skrittat ut två dagar i ca 40 minuter med Indusen på släp red jag båda på banan idag. Var väldigt orolig för Barb eftersom det är så himla dammigt. Men ridhuset var låst och jag hade ingen nyckel med mig. Red i ca 10-12 minuter i alla gångarter och visst frustade hon lite, men ingen tillstymmelse till hosta, yey! Hon känns dessutom rätt mjuk och trevlig så ridmässigt har vilan verkligen inte varit en så stor katastrof.

Indra fick gå på lilla banan för första gången. Har en plan att hon ska debutera en LB1 i juli så kan ju vara en idé att faktist kunna rida vägar. Har mest lallat runt på stora spår med henne. Hon kändes fin, men det blir lite svårstyrt emellanåt. Frisk och fräsch iaf!
 
Hon överraskade mig inne på banan idag, igår hade vi problem med fattningarna till höger, och fick kämpa en del med dem. På framridningen idag var det bättre, men inte bra. Hon var mycket lättare att hoppa ur vänster galopp, och landade alltid i vänster.

Suckade lite vid bangången när det nästan bara var högersvängar.

Sen inne på banan har hon inga problem alls, och landar i rätt galopp varje gång! :confused:
 
Körde en ny väg (3,6 km tor) idag. Ariel tyckte det var skoj och ännu skojigare att hon fick TRAVA i tio minuter. :p

Mycket nöjd men ändå taggad häst på hemväg. ;) Jag gillar mer och mer tanken att varva körning med ridningen. :)

Hon fick duscha och äta gräs sedan, då var matte poppis. :D
 
Har blivit riktigt varmt här med - skönt! :D

Jag försökte rida markarbete i gräshagen bakom vårat hus i går - den är drygt 40x40 så den känns lite mer lagom för hoppning och liknande än grannens ridbana på knappt 20x40.
Skrullan var heltaggad, trots 25 graders värme, och tyckte att vi skulle hoppa bommarna i stället för att trava snällt över.... Hon är verkligen som en unghäst att rida trots sina 9 år(!) - det är hela tiden saker som slutar fungera! :banghead: T.ex. nu som jag klarar att putta in vänsterbogen i vänstergaloppen, så skjuter hon högerbogen ut istället.... :p Jobbigt!

Jag hann även testa lite olika bett, och kom fram till att jag ska försöka hoppa på Flippanbettet denna veckan. Ellers möjligens stübben golden wings om jag får låna det av en kompis. Beslutsångest.... :angel:

Såg nyss att det blir pay & jump på grannklubben denna torsdag, ännu en sak att ha beslutsångest över - åka dit eller inte? Det vore ett bra träningstilfelle, men Skrullan ska gå dressyrträning imorgon och hoppträning onsdag, och då brukar hon bli rätt trött.... nu blir det dessutom hopptävlingar flera veckor i rad från nästa vecka, så antagligen kan det vara lika bra att låta henne ta det lite lugnare denna veckan... Hm, ibland hjälper det att bara skriva ut saker här på Buke, så blir det faktiskt lättare att ta beslut! :idea: ;)
 
Tränade för Paulinda i helgen. Gick okej. Vi har lite problem med galoppen just nu, tänk Finlandsfärja, så vi jobbade mycket med det. Var både jobbigt för att det var svårt och varmt.

Idag hade någon i stallet lämnat henne själv i hagen så hon sprang när jag kom. Blödde näsblod och hade fått ett litet sår på ena benet. Blir så jävla trött. Hur svårt kan det vara?

 
Tränade för Paulinda i helgen. Gick okej. Vi har lite problem med galoppen just nu, tänk Finlandsfärja, så vi jobbade mycket med det. Var både jobbigt för att det var svårt och varmt.

Idag hade någon i stallet lämnat henne själv i hagen så hon sprang när jag kom. Blödde näsblod och hade fått ett litet sår på ena benet. Blir så jävla trött. Hur svårt kan det vara?

Jättefina bilder för att vara på en Finlandsfärja....:D Men jag hade fått ett fullständigt spattanfall om nån lämnat min häst, om det är uppgjort att så inte ska ske, i hagen o den sprungit så den blött näsblod!:nailbiting::rage:
 
@Novali01 Ja jag var helt vansinnig men vaddå - det var ju max 3 min......
3 min my ass. Bara tur att man inte fick en senskada eller annan skit.

Ang. finlandsfärja, det är så mycket bättre med stillbilder än film :angel:
Kan säga på de korta filmsnuttarna som finns så är hästen inte jättestill med huvudet. Viss sågning pågår :p Så kan det gå när man inte får stopp :D
 
@Jfrelin jag skulle blivit heeeelt skogstokig. Att inte ha koll på hästar som man lämnat själva i hagen är nästan oförlåtligt.

Jag ska träna idag. Nu har jag tänkt att vi ska komma igång igen med träningen. Men för att vara helt ärlig så känner jag mig inte peppad. Jag har nog en släng av en vårdepp för jag tror inte ens att det kommer funka. Jag känner ju att jag bara rider sämre och sämre och blir långsammare och långsammare i mina hjälper. Han springer med sänkt rygg och flytande bogar... och jag lyfter huvud, det blir inte riktigt bra.

OM Jag har tur kommer jag spendera en månad i sommar med att jobba med hästar på ett dressyrstall i Skåne. Hoppas att hon som driver det ringer mig idag, men min kompis som har förmedlat kontakten fick inte tag i henne igår för att lämna mitt telefonnummer. Jag ser det som en nystart i sånna fall.
 
Är inne och läser men skriver inte så mycket.. Ska på åb. med Bellona imorgon. Hoppas det ser bättre ut.
Är inte ridsugen alls men trimmar lite på 06:an.
Har nog också en vår depp och har ofantligt mycket att göra då vårat hus ligger ute till försäljning.
Vi har inget annat på g men hoppas hitta och lär nog få bo in oss i andra hand. Har så mycket omkring mig nu så jag bara vill dra en filt över mig och gå i ide..:crazy:

Men vädret är lovley:love:. Nu ska jag göra stall och rida Loppan. Har bokat träning för oss på fredag då tösen ska tävla på lördag. Curling d lux:p..
 
Red Barb i regn igår, dammfritt och bra. Provade ett byte åt varje håll och de är fina på hjälpen, men jag kan inte för mitt liv känna om jag har med mig bak eller inte. Troligen är att bak inte är med. Men ja ja, det kommer med mer samling och stampigare galopp. Nu såsade jag bara runt i en arbetsgalopp utan varken tryck eller krav. Har iaf anmält till en MsvB2 17 juni och jag tror faktiskt att vi kommer till start också. Tycker att programmet överlag är lättare än MsvC-programmen, men med byten då. Lär rida på 55% men jaja, då har jag provat och vet vad som måste bli bättre :p.
 
Red Barb i regn igår, dammfritt och bra. Provade ett byte åt varje håll och de är fina på hjälpen, men jag kan inte för mitt liv känna om jag har med mig bak eller inte. Troligen är att bak inte är med. Men ja ja, det kommer med mer samling och stampigare galopp. Nu såsade jag bara runt i en arbetsgalopp utan varken tryck eller krav. Har iaf anmält till en MsvB2 17 juni och jag tror faktiskt att vi kommer till start också. Tycker att programmet överlag är lättare än MsvC-programmen, men med byten då. Lär rida på 55% men jaja, då har jag provat och vet vad som måste bli bättre :p.
Jag vill också ha regn. Caspians hage är lite mer lik en öken på vissa ställen. Och än värre är det i hagarna där de går flera. Egentligen öppnar vi upp de avspärrade delarna i hagen om två veckor, för att det gräset ska ha hunnit växa till sig lite. Men tror faktiskt inte att det blir så, det är alldeles för dålig tillväxt som det ser ut nu, åtminstone i hagar där det gått grabbar. Stonas hagar är jättefina.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 039
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 878
Senast: Johannna1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 438
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
3 638

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp