07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi håller på med betesinvänjing - jag tänker ha mina hästar på heldygns bete hos grannen även fast de ska ridast och tävlast i sommar. Eventuelt kommer de gå på lösdriften hemma på nätterna om de blir för tjocka. ;)
Maken var dock inte superförtjust i att låta sin travare gå på bete hela dygnet, så vi får se hur det blir... Jag behöver verkligen lite paus från mockning och fodring nu känner jag... så han får nog ta hand om det om han vill ha dom hemma. :angel:

Red dressyrträning med Skrullan i går, det gick inte lika bra som det gjort de senaste veckorna. Hon känndes lite stel, undrar om det är för kallt för henne att stå utan täcke nattestid nu? (de står inne fortfarande)
Får se hur hon är på hoppträning i dag. Hon har även varit lite tjaffsig i munen på sistonde, så jag funderar på om hon kan ha fått klämskador efter hacken som jag användt mycket den senaste tiden... Rider nog på Flippanbettet i dag, måste testa om det kan gå att använda vid hopptävlingar framöver.

Annars red jag ut en sväng barbacka på min 02a i går kväll, jättemysigt! :love: Hon har blivit så lugn och sansad nu, undrar om Skrullan blir likadan när hon är 14 år....? :rofl:

02-an:
13177417_615136748638080_5249990800191802564_n.jpg


07-an:
13221022_615136585304763_6673656176412750817_n.jpg
 
Vi håller på med betesinvänjing - jag tänker ha mina hästar på heldygns bete hos grannen även fast de ska ridast och tävlast i sommar. Eventuelt kommer de gå på lösdriften hemma på nätterna om de blir för tjocka. ;)
Maken var dock inte superförtjust i att låta sin travare gå på bete hela dygnet, så vi får se hur det blir... Jag behöver verkligen lite paus från mockning och fodring nu känner jag... så han får nog ta hand om det om han vill ha dom hemma. :angel:

Red dressyrträning med Skrullan i går, det gick inte lika bra som det gjort de senaste veckorna. Hon känndes lite stel, undrar om det är för kallt för henne att stå utan täcke nattestid nu? (de står inne fortfarande)
Får se hur hon är på hoppträning i dag. Hon har även varit lite tjaffsig i munen på sistonde, så jag funderar på om hon kan ha fått klämskador efter hacken som jag användt mycket den senaste tiden... Rider nog på Flippanbettet i dag, måste testa om det kan gå att använda vid hopptävlingar framöver.

Annars red jag ut en sväng barbacka på min 02a i går kväll, jättemysigt! :love: Hon har blivit så lugn och sansad nu, undrar om Skrullan blir likadan när hon är 14 år....? :rofl:

02-an:
13177417_615136748638080_5249990800191802564_n.jpg


07-an:
13221022_615136585304763_6673656176412750817_n.jpg

Vilka mysiga ridvägar! :love:
 
Jag håller också på att vänja in på gräs. Tycker de växer så de knakar nu och hästen är väldigt nöjd.




Har varit bortrest och red första gången i går. Efter lite sadeltvång när jag släppte ut henne på lina så gick ridningen ganska bra och bara lite lite protest i början.

I dag fick hon panik sadeltvång när jag spände sadelgjorden. :banghead: Hon flög rakt upp i luften och körde rodeo så många varv att jag tappade räkningen. Va livrädd att sadeln skulle åka bak/snurra för den va inte helt spänd. När hon väl sandade sig skulle jag spänna lite till, men då får hon panik igen. Efter ett utbrott brukar de va bra men i dag då va hon så sjukt spänd efter 2 utbrott att jag tog av sadeln och även då va hon nära att gå panik. Gick tillbaka till stallet och la på tömkörningsgjorden i stället. Hon va mkt skeptisk men gjorde inget. Känner mig inte jätteladdad för nytt försök i morgon....
 
Hopptränat. :banana:

Det är så förbaskat roligt att vara igång igen! Vi jobbade (som vanligt) med galopp på böjt spår. Ariel fick till fantastiska språng genom ryggen. Sådär så jag bara ryser av lycka. :love:

Imorgon är det sadelprovning, koll av hoppsadeln, som tyvärr hamnar i bakvikt, och utprovning av en dressyrsadel. Som jag längtat! :laugh:

Sedan ska Ariel få massage också, det har hon verkligen förtjänat. :heart
 
Håller med ang din fina svarta @Charlotte1975, du verkar belönats med tålamod för tio.


Kl
Vet inte om nån minns min oro för att kunna ha ponnyn barfota nu när hon är mammaledig, men herregud vad fina fötter hon börjar få! Nu har hon gått två perioder utan skor och fötterna har aldrig vuxit så bra! Sömhålen är nästan borta och det är hårt och fint horn som kommer ner, är så himla glad! Hon ömmade nästan inte ens när vi gick tillbaka till hagen på gruset! :banana:

DSC_0041_zpsorofkyga.jpg


Hon är för övrigt redan less på sin son, haha. Han är en liten terrorist och hon är väldigt lugn och trygg i sin mammaroll så hon är inte ett dugg brydd för vad han har för sig. Han kan springa över halva hagen utan att hon ens lyfter huvet. Lite väl disträ sådär. Som om hon haft tio föl förut. Blir intressant att se vad hon säger när det kommer dit en till häst!
 
Hoppträningen i går gick ganska bra! :) Vi hoppade endast pyttehinder, och fokuserade på ridvägar, sits och tempo. Skrullan är inte jätteförtjust i Flippanbettet, men det funkar relativt bra så jag tänker fortsätta hoppa på det ett tag.
Är faktiskt lite sugen på att åka på pay & jump ikväll ändå, men jag har inga pengar så det blir nog inte.... Kommer antagligen hellre rida en sväng ner till vattnet med hästarna, det kommer de säkert uppskatta mera. :p
 
Caspian var ganska duktig igår. Eller, han var duktig utifrån förutsättningarna, och vi behöver verkligen träna. Jag behöver få kontroll på honom och få honom inom ramen i varje steg. Inte missa en enda halvhalt. Det kräver ganska mkt av oss båda. Men det blev ju bättre. Nu ska vi träna två gånger till innan tävling nästa fredag kväll. Känns bra att vara igång och jag vet ju att det kommer bli lättare.

Han var ganska snygg i sin nya outfit i alla fall...https://www.instagram.com/p/BFRvsxXjJs8/
 
Ariel njöt massor av massagen idag. :) Hon var lite diagonalspänd i musklerna, vilket hänger ihop med att jag är så sned efter min skada. Ska åtgärda det nästa torsdag, längtar!

Sedan provade vi sadlar. Min hoppsadel satt överlägset bäst fortfarande och jag fick en härlig känsla i den. Dvs exakt samma sadel som min men nystoppad. Så nu ska min stoppas om imorgon, jag hämtar den på lördag och kan hoppträna igen på söndag. :banana:

Fick beröm för att jag hade så bra balans i lätt sits. :o Men jag hävdar att det är pga sadeln. :love:

Sedan provade vi en drös med dressyrsadlar, vissa trivdes Ariel i och jag satt helt fel, vissa var så härliga och Ariel kunde inte använda sina bakben. :eek:

Den sista vi provade blev jackpot, jag satt så himla bra (behöver dock vänja mig vid känslan) och Ariel hade sån bjudning. Fick till två helt fantastiska galoppfattningar och kunde galoppera hur enkelt som helst på volten, eftersom mina skänklar var på plats och kunde stötta. :) Så nu har jag beställt en Trainer's Jessica i brunt. :laugh: Såvida inte leveranstiden är vansinnigt lång, då får jag stå ut med en svart...

Så jag har en svart hoppsadel med brun sadelgjord och en brun dressyrsadel med svart sadelgjord. :rofl:
 
Och dagen till ära blev det nya bilder på damen! Vi skulle ta lite kort på fölet men hon stal showen totalt! Ledde henne först för att försöka få fram lite trav hos liten men han har visst inget annat än skritt och galopp. :p Släppte henne och hann inte mer än vända mig om så hade hon satt igång. Heeeelt galen! Fölis hann nästan inte med men hon brydde sig inte ett skvatt, flög omkring som en äkta blådåre!

Drama Queen
e. Risegårds Leo (welsh e. Paddock Camargue)
ue. Labrador - Bordeaux

Min fina :love::love::love:

829_zpsrheczvim.jpg


830_zpse5dfeiiy.jpg


831_zpscdgty6y4.jpg


860_zpsdjrxp5x5.jpg


879_zpsjn8j50el.jpg


881_zpshsdcfgqw.jpg


891_zpsvq3gfhen.jpg


:heartheart:heart
915_zpsrac2elpu.jpg
 
Hoppträning idag igen. Främst fokus på trav, vilket var skönt då vi galopperat så förbaskat mycket senaste träningarna. Alltså, skönt att det blev enklare uppgifter idag. :)

Ariel var dock väldigt disträ, hade mer fokus på allt som hände utanför ridbanan. :crazy: Tex skulle vi göra en volt och hoppa över ett kryss vid ett tillfälle, då påbörjar vi volten, hon får syn på en tant som går längre bort på vägen och typ ramlar över krysset. :banghead:

Travhoppade koppelräck, där hoppade hon fint genom ryggen utan att överhoppa sig. Kändes så bra, speciellt med nystoppade sadeln. :love: Vi slog även höjdrekord i banhoppning, då koppelräcket på slutet var på 85 cm. Vi har dock hoppat terränghinder på 90 cm redan, men det är ju lättare. :rofl:

Var ändå nöjd med att jag kunde berömma och vara nöjd med Ariels insats när hon var så disträ, men jag oroar mig för att hon är lite ur gängorna, typ less på att hoppa. :confused: Jag vill ju ha det där glada och spralliga varje gång vi hoppar...

Nu blir det dock träningsledigt i tio dagar då jag är hundvakt, så då ska jag bara göra det Ariel verkar känna för den dagen. Dvs kommer hon inte när jag ropar, så får hon vara ledig. :p
 
Läser mer än jag skriver som vanligt!

Vi har hunnit med en 120 debut med bra känsla! Två pet och ett fruktansvärt onödigt stopp på första hindret p.g.a. ruskigt dålig galopp. Men, som sagt, bra känsla och bitvis riktig fin runda! :love:

Vi har också varit iväg på vår första terrängträning! Åby Gård i Knivsta.. Mitt i en gigantisk fårhage. :rofl:
Så synd att jag glömde hjälmkameran för det hade varit så kul att få visa hur det känns att galoppera in i och "valla" en gigantisk fårflock med sex hästar i bredd!
Cassie tyckte att fåren var peanuts, men att vara på ett fält med 1. Ingen publik eller staket. och 2. omålade hinder, det var liksom en skräckhistoria.
Så fullständigt ologiskt för en människa som mig.. Hur de små stockarna tycks bitas men nedhoppet är en baggis redan från början.
Sedan fick hon sjuk separationsångest när vi skulle hoppa bana på slutet och därmed lämna flocken. Sidor jag aldrig sett hos henne förut!
Jag är nöjd med vår prestation men jag fick verkligen helt nya saker att jobba med. Så samma kontenta som vanligt; träna träna träna.
13150888_576821259167002_1270598715_n.jpg

Noggrannt uträknad avsprångspunkt? Typ.
13183382_1330998603595343_1062520021_n.jpg
 
Senast ändrad:
Idag var en helt fantastisk dag. Lille hästen håller på att rehabbar, blev sprutad i båda bakknäna och i ryggen 1 april, och idag var första dagen jag verkligen kände skillnad (har börjat jogga igång honom för några veckor sedan), shit vilken framåtbjudning han hade i galoppen, det är nog flera år sedan sist. När allt flyter på så får man verkligen hålla koll på tiden så man inte överrider bara för att det känns så bra. Imorgon får han vila, vill suga på den här karamellen ett tag till, vet ju att bakslaget kommer, förr eller senare... Idag fick han som belöning gå i gräshagen medan jag mockade vinterhagen. Eftersom han tycker att rund är också en form, så får han hålla sig i vinterhagen så länge det går, det är ju tur att våran ponny har samma form, så de har sällskap av varandra. Nej, nu ska jag bara njuta av dagens ridtur lite till :love::love:
 
nu har min grå tävlat igen, i fredags startade hon 1.40 - var på tok för pigg så hon rev två hinder. På lördagen så startade hon 1.30 och det gick betydligt bättre för hon vann. :banana: Och igår söndag så startade hon 1.40, gick nolla i grunden. Var en winning round så alla lika placerade gick vidare till en andra runda, det var fyra stycken som var felfria och endast tre placerade. Andra rundan så var hon den enda som gick nolla = hon vann :banana: Hennes första vinst i 1.40!!! SÅ himla kul... nu blir det tävlingsfritt i två veckor, sen bär det av till Norrköping och 7-star touren. Hon ska starta 1.40 rundan. Efter Norrköping blir det Runsten och sen avslutas det på Åby travbana i Mölndal. Planen efter det är att hon ska upp i 1.45 och sen 1.50 :bump:
 
@myfairlady91 härligt, stort grattis!

Jag håller på att slita mitt hår gällande min häst. :crazy: Efter förra veckan panik med sadeltvång skulle min stallägare/beridare rida i lördags. Hon kom inte ens upp på hästen. :arghh:Känns så jävla misslyckat efter allt att jag nu verkligen inser att de är lika bra att lägga ner. Nu vet jag bara inte vad jag ska göra med hästen. Betäcka är absolut ett alternativ, men jag vill egentligen inte ha ett föl/unghäst och här i Sthlm kostar de ju nästan lika mkt att ha ett avelsto på ett vettigt ställe som att stå uppstallad. Tankarna snurrar....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 039
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 878
Senast: Johannna1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 436
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
3 638

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp