07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 919
Status
Stängd för vidare inlägg.
@Jfrelin Det där är ändå en "dålig" trav för dagen, det är mycket bättre hemme. Men det känns verkligen som om vi är på rätt spår nu!

@stjarnfrugt Hahaha, ja tänk att de tre personer som ville titta dessutom var tvungna att göra det mitt framför näsan på oss i den förvända:p.

Idag har jag joggat 20 minuter i ridhuset och hon kändes så himla fin! Tycker det är sällan jag lyckas med att bara rida ett så kort pass med bra känsla, men idag var det bra från början till slut, yey!

@Fiorano Ja att få till ett kort och effektivt pass tycker jag är bland det svåraste. Jag jobbar på det ständigt men jag tycker inte jag kommer nån vart. Det tar alltid en jäkla tid att komma dit vi vill. Speciellt nu när vi alltid avbryts i vårt jäkla evighetsarbete för att komma tillbaka till ursprunglig form...

@Fiorano Va trevligt de ser ut! Ni har verkligen gått framåt den här vintern.

Jag har varit iväg och tränat idag och åkte helt själv. De är verkligen nyttigt att göra de emellanåt och det blir väldigt lugnt och skönt tycker jag även om jag givetvis uppskattar sällskap;).
Jag va ensam på träningen idag för ovanlighetens skull och det va så himla skönt. Vi gick igenom allt i lugn och ro och hade tid att prata mycket om mål framöver och om framförallt mitt självförtroende.
Jag känner att jag tagit mig lång på framförallt insidan denna vintern och har utmanat mig själv. Tränarbytet har verkligen varit de bästa jag gjort och jag är så otroligt imponerad av henne. Superbra tips och övningar och har verkligen pushat mig att våga tänja på gränserna utan att jag känner mig de minsta pressad eller stressad över att hon ska be oss om något vi inte reder ut.
Jobbade med väldigt mycket tempoväxlingar idag och övergångarna mellan samlade och ökade gångarterna. Att jag verkligen får igenom hjälpen direkt och att han verkligen ska trycka iväg och sen sätta sig. Allt börjar kännas mer kontrollerat och jag börjar hitta en mycket mer avspänd sits och kan sätta lite mer energi i honom utan att han blir spänd.
Kände mig så fruktansvärt barnslig på träningen idag med jag började faktiskt lipa:angel:. Jag har verkligen under alla år känt mig lite otillräcklig och att hästen är alldeles för bra för mig och att jag inte gör honom rättvis men idag kände jag för första gången att jag kan ju! Det bara kom över mig att vi har hittat ett system som fungerar för oss och jag är så tacksam över att jag sprang på denna tränaren. Jag ser verkligen ljust på framtiden:love:.

@sommarminne Så roligt att läsa om era framsteg :) Om du nån gång tänker att du inte gör hästen rättvisa igen, så kan du ju tänka på förra ägaren och jämföra ;) :angel:

*kl

Red ut idag då anläggningen är bokad hela helgen. Blankis och stenhårt, på min häst som inte varit ute på nån vecka. Verkligen succeläge. Men vill inte vila henne hela helgen eftersom vet kommer tillbaka på måndag och då blir det i vilket fall vila tre dagar efter behandling...
Först den obligatoriska giraff-kvarten med huvet i vädret, tokspänd och man bara känner hur obra det är för ryggen. Men sen tyckte jag att hon iaf kunde nå en helt okej arbetsform emellanåt, så även om det inte gjort susen för nån rygg idag så har hon iaf fått motion och jag hade även väntat mig värre beteende.
Tror dock att morgondagen blir vila ändå, två såna här pass i rad är väl inte direkt vad jag vill visa upp för vet på måndag med tanke på ryggen. Jag inbillar mig ju att det gått åt rätt håll, och det är ju då dumt att sabba med två skitpass innan. Får försöka plåga mig att gå upp kl 10 efter nattskiftet mån morgon så jag hinner rida henne vettigt i ridhuset före vet kommer.

Hade med filmkameran när jag tömkörde Bruce igår, så om någon orkar med en ganska lång, något mörk och inte speciellt händelserik film så är den här:

Åh vad roligt med tömkörningsfilm! Inspirerande! Vad himla duktig du är! :) Kan du inte komma hit och lära mig lite? :angel: Ser så himla lätt ut när du flyttar honom och han bara dansar fram! Hur har du tummarna? Och hur gör man egentligen? Jag har försökt lite men jag vill inte förstöra nåt så eftersom inte ponnyn heller vet så har jag struntat i det och hållit mig till det jag klarar av. :p Kan inte nån vänlig själ förklara? :p

Kl
I torsdags red jag ut, ett katastrofpass med stallkompisens sadel och med vanliga bettet. Började hyfsat men sen var det helt hopplöst att få nån form av kontakt. Jag försökte vara stilla i handen och driva istället men alltså... Det blev giraff och leta allt möjligt i dikena. Köra fram den vackra underhalsen och spjärna emot för allt hon var värd... Usch. När jag kom hem joggade jag henne lite på "banan" som ju tinat fram men den är inte bra. Men jag bara kunde att jag inte kunde avsluta ett pass så. Till sist släppte hon och gick rätt bra. Men suck...

Så kom en bekant som håller på och utbildar sig till massör som ville låna ponnybusan som övningsobjekt. Hon har gjort det en gång innan också, klart hon får låna liksom, bara å komma! Det hon säger stämmer så sjukt mycket från det jag både sett från marken och känt från ryggen. Första gången var hon spänd som tusan i vänster bog och höger länd/rumpa. Hon hade mystiska svullnader både typ nedanför manken, om vi säger precis framför sadeln mitt för stöden, fattar nån då? Och sen under magen bakom gjorden. Ganska stora bullar liksom, under magen var hon jättespänd. Sen dess har jag inte ridit i dressyrsadeln och nu var dom nästan borta, efter bara två veckor... :cautious: Hon var mycket mindre spänd också även om rumpan fortfarande var lite jobbig tyckte hon. Jag fick beröm för hur extremt jämn hon är i muskulaturen vilket var roligt. :)

Nu hoppas jag att vi tar oss iväg till ridhuset snart igen så jag kan tömköra mer. Dressyrträningarna börjar inte om förrän nästa vecka, känns nästan inte ens som att jag ska försöka rida innan dess... Blä! Men på onsdag är det sadelprovning iaf. Kändes inte som nån bra uppladdning till det. Vila lör, sön, mån och kanske tisdag också. Jippie.

Åh vad roligt med tömkörningsfilm! Inspirerande! Vad himla duktig du är! :) Kan du inte komma hit och lära mig lite? :angel: Ser så himla lätt ut när du flyttar honom och han bara dansar fram! Hur har du tummarna? Och hur gör man egentligen? Jag har försökt lite men jag vill inte förstöra nåt så eftersom inte ponnyn heller vet så har jag struntat i det och hållit mig till det jag klarar av. :p Kan inte nån vänlig själ förklara? :p

Jag är inte så duktig faktiskt, hade gärna velat kunna plocka fram lite mer tryck i honom och peta på bakbenen liksom, men jag har inte rätta timingen eller känslan så det blir bara pannkaka om jag försöker... Och flytta går bra, men att gå rakt går inte :p

Bruce är ganska känslig och det hjälper när han har kommit ihop sig lite, men vi har också haft en del pass i början där jag har gjort magplask i gruset och han har skenat runt i ridhuset med tömmarna efter sig ;). Så i början när vi höll på med det förstörde det nog mer än det hjälpte, men nu tycker jag att det är bra att lägga in som variation. Jag orkar ju inte springa bakom så Bruce får träna på att korta travstegen istället :angel:

Om du menar tömmarna? så har jag dem med vanlig rak tömsättning i de översta ringarna på filmen. Men jag värmer alltid upp på stor volt med yttertömmen lågt, för det mesta rak men ibland graman beroende på hur han känns, och innertygeln som ledande, börjar lågt men ändrar ibland till högre om han inte riktigt ställer igenom i nacken på rätt sätt.

Jag är inte så duktig faktiskt, hade gärna velat kunna plocka fram lite mer tryck i honom och peta på bakbenen liksom, men jag har inte rätta timingen eller känslan så det blir bara pannkaka om jag försöker... Och flytta går bra, men att gå rakt går inte :p

Bruce är ganska känslig och det hjälper när han har kommit ihop sig lite, men vi har också haft en del pass i början där jag har gjort magplask i gruset och han har skenat runt i ridhuset med tömmarna efter sig ;). Så i början när vi höll på med det förstörde det nog mer än det hjälpte, men nu tycker jag att det är bra att lägga in som variation. Jag orkar ju inte springa bakom så Bruce får träna på att korta travstegen istället :angel:

Om du menar tömmarna? så har jag dem med vanlig rak tömsättning i de översta ringarna på filmen. Men jag värmer alltid upp på stor volt med yttertömmen lågt, för det mesta rak men ibland graman beroende på hur han känns, och innertygeln som ledande, börjar lågt men ändrar ibland till högre om han inte riktigt ställer igenom i nacken på rätt sätt.

Ja tömmarna såklart, autokorrekt... Skönt att höra att ni också haft magplask. :p Queenie tar allt som framåt (om jag säger "bra" så tar hon det som "trav") och är så självgående att det blir bökigt ibland. När jag försökt flytta henne gör jag ju antagligen fel så hon blir stressad istället, så jag har struntat i det. Ser ju så himla lätt ut för dig! :)

Men hur gör du med hjälper för att flytta honom? Jag kan ju bara grunderna, tömköra rakt fram, på volter och så. Höja/länga formen och tempoväxlingar och sånt. Måste lära mig länga ut tömmarna så jag slipper springa runt så mycket. :p Såg att du knappt behöver höja händerna när du byter varv heller, är ringarna på gjorden så pass högt upp att tömmarna inte fastnar över rumpan? Jag har nån billig skräpgjord i tyg där ringarna viker sig och ligger tätt mot kroppen. Önskar att jag hade råd med en riktig...

Ser så fint ut på filmen, han är verkligen jättefin! :)

Ja tömmarna såklart, autokorrekt... Skönt att höra att ni också haft magplask. :p Queenie tar allt som framåt (om jag säger "bra" så tar hon det som "trav") och är så självgående att det blir bökigt ibland. När jag försökt flytta henne gör jag ju antagligen fel så hon blir stressad istället, så jag har struntat i det. Ser ju så himla lätt ut för dig! :)

Men hur gör du med hjälper för att flytta honom? Jag kan ju bara grunderna, tömköra rakt fram, på volter och så. Höja/länga formen och tempoväxlingar och sånt. Måste lära mig länga ut tömmarna så jag slipper springa runt så mycket. :p Såg att du knappt behöver höja händerna när du byter varv heller, är ringarna på gjorden så pass högt upp att tömmarna inte fastnar över rumpan? Jag har nån billig skräpgjord i tyg där ringarna viker sig och ligger tätt mot kroppen. Önskar att jag hade råd med en riktig...

Ser så fint ut på filmen, han är verkligen jättefin! :)

Bruce blev också spänd av allt i början, jag antar att det bara är att ta sig igenom det... Angående att flytta åt sidan så brukar jag börja med att vända in typ mitt på kortsidan och sedan flytta ut mot väggen. Visar vägen lite med yttertömmen men annars gör jag det mest med kroppen, att gå mot sidan, ev peta med spöet men mina har varit såpass känsliga för placeringen att det inte behövts. Plus att de brukar vilja falla ut mot väggen naturligt.
Det där med tömmen över rumpan har vi också fått träna mycket på, länge har det inte gått att byta varv alls i trav. Nu har han vant sig vid att de rör vid honom, som sagt jag orkar inte hålla på och lyfta händerna :angel:. Men fastnar har jag inte varit med om, där hjälper det kanske att ringarna sitter högre.

Jag köpte ordentlig gjord + tömmar i Falsterbo när jag trodde jag skulle hålla på mkt med min KS-häst, det gör stor skillnad faktiskt!

@Gabby_Ossi
Tack för svar. :) Jag ska prova lite nästa gång vi far iväg. Har fått tag i en gammal lärare som tömkört mycket och hon skulle hjälpa mig lite när hon har vägarna förbi. Det ser jag fram emot! :)

Min gjord ligger så platt på ryggen med ringarna liggandes så tömmarna hakar lätt i i pälsen och fastnar lite så man får "slänga" dem över rumpan. Då tappar man ju allt och får börja om igen, såg himla smidigt ut för dig. :) Hoppas jag får råd med riktiga grejer framöver. Hade gärna haft en AE-gjord med tillhörande tömmar! Har skickat efter lädertömmar nu iaf, billigare variant men bättre än det jag har. ;)

Försov mig såklart idag och hann inte rida före vet kom :( Men trots det tyckte vet att ryggen såg helt okej ut. Fick beröm för att min häst inte sitter fast nånstans i framdelen iaf, det är tydligen det vanligaste problemet att dom har bekymmer i hals och nacke. Men min har ju sällan eller aldrig haft några direkta bekymmer där tycker jag.
Det som kunde hittas där sa vet att det kommer försvinna när vi fått ordning på ryggen för det kommer ju därifrån. Och vi är ju på god väg.

Jag sa klart och tydligt att jag ville ha en ungefärlig tidsuppskattning på detta nu. För jag tänker inte ha en häst som ska gå på nån halvfart i flera månader/år för det funkar inte med den här damen, eller med mig. Och hon ska gå att använda fullt ut som tävlingshäst, nåt annat är inte vad jag kommer lägga tid, pengar och ork på att rehabilitera mig igenom. Faktiskt. Lite förvånad var jag över att vet var på min sida i det, annars tycker jag alltid att man får ha dåligt samvete för att man inte gör allt i sin makt... Men vet har själv en häst med liknande bekymmer som har rehabbats till och från i 4 år, och förstod mig faktiskt. Skönt.

Gjorde även böjprov fram, på min begäran. Inga direkta fynd, möjligen lite stelare i höger fram men vet sa att det är inget som behöver utredas vidare för det är vad man kan vänta sig efter den här tiden och historiken vi har nu. Däremot om jag känner av det i ridningen längre fram så ska jag kolla upp det mer på klinik.

Så nu ska jag "rida igång" mot full träning, igen. Dock undvika små volter och mkt galopparbete men det får jag väl känna efter själv hur jag tycker hon känns tänker jag. Jag kör på så länge hon känns bra. Den här hästen har alltid mått bäst av att arbeta ordentligt. Men jag kan ju strunta i det där med att rida LA de närmaste månaderna så löser det ju sig självt. Då behöver jag inte träna på mindre än 15m-volter i galopp... En ny koll om 2-3 mån bara för att se hur det ser ut.

@stjarnfrugt Det lät hoppfullt tycker jag:)! Vad är det som gör att du inte ska rida så mycket galopparbete? Som jag förstått det när jag pratat med mina veterinärer om rehab och ridning är att galoppen är mycket skonsammare för hästen att jobba i. Men med din har det kanske att göra specifikt med var problemet i ryggen sitter? Min KS-häst jobbades med fördel mycket mer i galopp än i trav.

Känner att jag behöver lite inspiration på roliga och nyttiga övningar att rida! Min framridning har jag väldigt strukturerad där jag rider mycket på kvartslinjen och lägger in en hel del övergångar där också. Men sen har jag lite dåligt inspiration för tillfället. Tycker det dessutom blir värre när det är långt till tävling och jag inte direkt rider programdelar. Vill rida mycket övergångar men hamnar lätt bara på en volt eller lite planlösa linjer. Gillar att ha en plan att följa och ett mönster att rida efter.

@Fiorano Ja det känns hoppfullt.
Ang galoppen så vet jag inte om jag förstått detta rätt, men att det har att göra med att ryggen är mer stabil i trav än i galopp. Att man inte vill ha den där rörligheten just nu i det här läget. Jag kan inte förstå varför det annars skulle vara bra, eftersom jag precis som du alltid fått rådet att arbeta mer i galopp än i trav - just för ryggens skull :confused:
Jag tror att jag kommer köra på som jag gjort nu sist, dvs lösgörande i skritt och trav och mestadels lättridning i traven. Skolorna, stretching och fokus på lätt i framdelen och sedan när jag känner att jag har den känslan jag vill så övergår jag till galopparbete i båda varv med stora böjda spår och tempoväxlingar. Sen avsluta.
Begränsa uteritterna till max 2 per vecka om det går ihop med ridhusschemat, så att hon inte går runt och spänner sig onödigt många timmar i veckan, men ändå får variation och slipper bli sådär asdryg som hon blir om hon inte rids ut tillräckligt...

Så får man väl köra på detta och se vad som händer, tror man kommer känna rätt tydligt när det är tillräckligt bra för att utöka galoppdelen i arbetet. För jag har ändå den inställningen att den är skonsammare än traven att jobba i. I längden.

Min vet sa också att normalt ska man inte galoppera så mycket efter problem i korsleden så det kanske är samma med @stjarnfrugt
Jag fick dock klartecken att galoppera ändå eftersom Divan rör sig så lätt och bra i galopp.

Vi rider på i alla gångarter och det känns bra. Små protester ibland men det känns mer som det är lite för att det är invant nu så det är bara att träna bort igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Svensk Politik 4
  • Vilken färg?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka