Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hade med filmkameran när jag tömkörde Bruce igår, så om någon orkar med en ganska lång, något mörk och inte speciellt händelserik film så är den här:
Åh vad roligt med tömkörningsfilm! Inspirerande! Vad himla duktig du är!Kan du inte komma hit och lära mig lite?
Ser så himla lätt ut när du flyttar honom och han bara dansar fram! Hur har du tummarna? Och hur gör man egentligen? Jag har försökt lite men jag vill inte förstöra nåt så eftersom inte ponnyn heller vet så har jag struntat i det och hållit mig till det jag klarar av.
Kan inte nån vänlig själ förklara?
![]()
Jag är inte så duktig faktiskt, hade gärna velat kunna plocka fram lite mer tryck i honom och peta på bakbenen liksom, men jag har inte rätta timingen eller känslan så det blir bara pannkaka om jag försöker... Och flytta går bra, men att gå rakt går inte
Bruce är ganska känslig och det hjälper när han har kommit ihop sig lite, men vi har också haft en del pass i början där jag har gjort magplask i gruset och han har skenat runt i ridhuset med tömmarna efter sig. Så i början när vi höll på med det förstörde det nog mer än det hjälpte, men nu tycker jag att det är bra att lägga in som variation. Jag orkar ju inte springa bakom så Bruce får träna på att korta travstegen istället
Om du menar tömmarna? så har jag dem med vanlig rak tömsättning i de översta ringarna på filmen. Men jag värmer alltid upp på stor volt med yttertömmen lågt, för det mesta rak men ibland graman beroende på hur han känns, och innertygeln som ledande, börjar lågt men ändrar ibland till högre om han inte riktigt ställer igenom i nacken på rätt sätt.
Ja tömmarna såklart, autokorrekt... Skönt att höra att ni också haft magplask.Queenie tar allt som framåt (om jag säger "bra" så tar hon det som "trav") och är så självgående att det blir bökigt ibland. När jag försökt flytta henne gör jag ju antagligen fel så hon blir stressad istället, så jag har struntat i det. Ser ju så himla lätt ut för dig!
Men hur gör du med hjälper för att flytta honom? Jag kan ju bara grunderna, tömköra rakt fram, på volter och så. Höja/länga formen och tempoväxlingar och sånt. Måste lära mig länga ut tömmarna så jag slipper springa runt så mycket.Såg att du knappt behöver höja händerna när du byter varv heller, är ringarna på gjorden så pass högt upp att tömmarna inte fastnar över rumpan? Jag har nån billig skräpgjord i tyg där ringarna viker sig och ligger tätt mot kroppen. Önskar att jag hade råd med en riktig...
Ser så fint ut på filmen, han är verkligen jättefin!![]()