07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 970
Status
Stängd för vidare inlägg.
@Maja_Kandi Du måste få bort den automatiska reaktionen att ta i tygeln när hon drar. Det är bara nöta, det tar väl 8-10k upprepningar innan man automatiserat en ny rörelse ;)

Tänk armbåge i sidan oavsett vad hon gör, då har du handen stilla. Mjukheten ska sitta i fingrarna, inte mjukna genom att röra armen framåt för då har du tappat armbågens placering och sitter med rak och stum arm... du justerar tygellängden efter behov och efter vart du har handen i korrekt position men handen ska vara i rätt placering hela tiden. Drar hon så drar hon själv och får skylla sig själv, men du ska inte dra utan bara stå kvar. Ta stöd mot sadeln om det krävs till en början, bara hon inte kan dra dig ur läge. Drar hon själv kommer hon såsmåningom på att hon själv ska ge sig eftergiften genom att lätta, drar du kommer hon att dra emot. Och så skänkeln om, hela tiden. Inte släppa skänkeln när hon springer iväg utan sitt kvar, handen på plats, skänkeln om, balansen på sittbenen. Hon lär sig snart att den enda som drar då är hon. Skänkeln ska hela tiden vara om, även om hon springer så ska bakbenen in, skänkelns uppgift är att se till detta. Därför kan du inte släppa skänkeln.

Gud så enkelt det är med ridning :D ;)

Låter som att sadeln är för vid om den kommer i framvikt och åker fram. Men bra att du har en ny utprovning inbokad :) Viktigt att sadeln passar ryttaren, annars kommer man ju aldrig kunna sitta rätt i den, och inte heller inverka vettigt.

@stjarnfrugt
Tack för ett mycket bra inlägg! :bow:

Gud så enkelt det låter! Och som sagt tidigare, jag VET ju vad jag gör för fel, att det ska vara så jäkla svårt att sluta med det då!? :p Armbågen i sidan var ett bra tips, det ska jag ha i huvudet. :) Imorrn blir det som sagt tömkörning igen. Det är antingen det eller hoppsadel eller barbacka. Och att trimma i hoppsadel... Nja. Och det kan vara snällt om hon slipper sittbenen i ryggen varje dag. Ute går det inte att tömköra vettigt än, det är antingen stenhård snö som sjunkit ihop, eller vattensamlingar eller barmark som är både blöt och hård/knölig. :meh: Så ridhuset får det bli!

@Maja_Kandi Det är svårt därför att det tar 8-10k upprepningar att automatisera nåt nytt ;) Det är det svåra med ridning, tycker jag. Det är lättare om man har ett mantra och kan få en bild framför sig. Tex detta med handen som jag skrev ovan. Men då måste man ju tänka på det aktivt.
Tex detta med att rotera runt sin egen medellinje. Jag har inte hört annat under hela min gymnasietid än att min tränare gapat om detta. Axlarna i jämnhöjd, blicken dit du ska, inner höft fram, ytter höft bak, inner axel bak, ytter axel bak - sväng. Så jävla enkelt det plötsligt blir att lägga en volt. Men ändå måste jag tänka på det, alltid. Annars sitter man där och viker innersidan och hästen bogar ut. Hej och hå. Enkelt med ridning ;)

Rid i hoppsadeln utan stigbyglar. Då går det att trimma. Även jag som notoriskt avskyr att rida i hoppsadeln fick ju ta till detta när min dressyrsadel var trasig en månad under vintern. Det går bättre än man tror. Ett utmärkt tillfälle att träna den lodräta sitsen och balans på sittbenen.

@stjarnfrugt
Haha. :p Plättlätt ju! Varför rider inte vi alla GP för? :p

Nä, skämt åsido. Det är svinsvårt. Men jag blir så irriterad när jag ju redan VET vad jag gör för fel och ändå gör det... Det är då det är så himla bra att ha en tränare som säger åt en och inte låter en göra dom där jäkla felen utan stoppar innan man ens har börjat. ;) Nu blev det ju ett långt uppehåll, nästa träning är den 1a april. Så skönt att jag klarade körkortet så vi kunde lösa ridhuskort, då blev det plötsligt mycket enklare att ta sig iväg och jobba lite själv. :)

@ maja_kandi Att jag inte rider GP handlar enbart om att min häst varit skadad senaste året ;) Joråsåatte...

Ja, att träna är A och O. Skönt att det löst sig nu och att ni tar er iväg.

Jag köper trisslotter och hoppas på en vinst. Och så grunnar jag på exakt vart man ska bosätta sig för att optimera sina förutsättningar att träna ofta för bra tränare. Och kunna ha två hästar utan att betala en förmögenhet för plats eller måsta jobba ihjäl sig med stalljourer. Tänk om man kunde hitta ett stall med närhet till ridhus, men inte för stort. Då gör det mig inget att ha jourer ofta, om det inte ska ta timtal varje gång så man inte hinner rida sina egna...

@Maja_Kandi så sjukt drygt ang att sadeln inte passar du var ju så nöjd med den :(

Att försöka få till sin sits (med handen som följer med om sitsen inte funkar) är ju värdelöst om sadeln är problemet . Går inte att göra så mycket då om sadeln ligger så illa som du beskriver . Ffa inte när sadeln påverkar hästen dåligt då finns det liksom ingen möjlighet att utöver det satsa på att sitta rätt eller få hästen att gå rätt samtidigt som den störs av sadeln och ryttaren utöver det inte sitter bra i den heller ...
Bra att du byter, rider utan under tiden , och KUL att du tömkör ! Finns inga gränser för hur givande det är att kunna dressyra sin häst på töm ! Som tex i det läge du nu befinner dig i med sadeln . Men många typ hundra andra anledningar att kunna tömma hästen finns det som man har väldig nytta av i alla möjliga lägen , om inte annat ett fint komplement är det till uppsutten dressyrträning!

@Maja_Kandi Det är svårt därför att det tar 8-10k upprepningar att automatisera nåt nytt ;) Det är det svåra med ridning, tycker jag. Det är lättare om man har ett mantra och kan få en bild framför sig. Tex detta med handen som jag skrev ovan. Men då måste man ju tänka på det aktivt.
Tex detta med att rotera runt sin egen medellinje. Jag har inte hört annat under hela min gymnasietid än att min tränare gapat om detta. Axlarna i jämnhöjd, blicken dit du ska, inner höft fram, ytter höft bak, inner axel bak, ytter axel bak - sväng. Så jävla enkelt det plötsligt blir att lägga en volt. Men ändå måste jag tänka på det, alltid. Annars sitter man där och viker innersidan och hästen bogar ut. Hej och hå. Enkelt med ridning ;)

Rid i hoppsadeln utan stigbyglar. Då går det att trimma. Även jag som notoriskt avskyr att rida i hoppsadeln fick ju ta till detta när min dressyrsadel var trasig en månad under vintern. Det går bättre än man tror. Ett utmärkt tillfälle att träna den lodräta sitsen och balans på sittbenen.

Å andra sidan bör vi ju alla reflektera över , ang att lägga en volt osv , att man kan rida serpentiner /volter osv på lång tygel på sina hästar när man sitter och skrittar fram/av som man gör dagligen dags 300+ dagar om året .... De svänger ju liksom bara man tittar åt det håll man ska det minsta ... Så himla svårt ska det inte vara . Nyttigt att erinra sig hela tiden dagligen dags i fråga om överkurs att analysera sönder sin ridning är det tycker jag för oss alla .

@mackan
Ja jag tycker det är jätteroligt att tömköra! Skulle gärna gå nån kurs och lära mig mer, lite grunder i sidflyttningar tex. I dagsläget blir det ju bara grundjobb, men det var väldigt mycket enklare i ridhus på vettigt underlag och väggar än vad det varit ute på en ojämn lägda. ;) :p Ska fortsätta tömköra när jag är till ridhus framöver tills jag hittat en sadel. :)

@stjarnfrugt
Jag vill också vinna på lotto eller triss eller nåt, men jag har hört att man måste spela för att kunna vinna... :cautious: :p

@Maja_Kandi Märkligt. Jag köper ju lotter men inte fan vinner jag... :cautious:

Jag frågade min tränare vart jag ska bosätta sig för att kunna träna för denne hyfsat ofta, alltså vart hen åker någotsånär regelbundet. Blir Skåne isf. Herrejesus, jag har alltid sett det som det minst tänkbara platsen att bo på i detta land... blåsigt och jävligt. Men å andra sidan verkar det finnas gott om hästar. Min bransch har ju iaf den förmånen att man kan jobba i princip överallt. Kan ju ha det i åtanke om jag ger upp den här drömmen i framtiden :o

@Novali01 Nja, jag har aldrig tyckt att det varit min grej. Och jag tycker inte om barn och tjuriga vuxna. Så ridlärare har aldrig varit intressant... Dessutom är jag som Steve Guerdat - jag vill inte lära andra att rida, jag vill rida själv, så jag jobbar inte som tränare :o ;)

Enda anledningen till att jag ibland lyckas bena ut nåt, är nog att jag tillbringar fler timmar än de flesta med att titta på just träningar. Blev runt 10 läktartimmar förra veckan och då jobbade jag så jag missade rätt mkt ändå. Undrar om det är vad som skiljer de riktiga nördarna från de med hästintresse? :o
Har man möjlighet att titta på tränare som är pedagogiska och även kommunicerar med de som sitter på läkaren, så lär man sig jäkligt mkt även om man inte rider. Vi har ju två här, men det är tyvärr för sällan. Jag hade behövt detta varje vecka, utöver min egen ridning. Så Skåne kanske inte är så illa ändå... :o :angel:

Fast jag menade mer att du väljer några få elever, jag är inte heller så intresserad av att lära ut nåt till alla o envar men intresserade är roligt att hjälpa! Har ju några ponnyflickor jag hjälper o det är riktigt riktigt roligt när de sen lyckas ta med sig kunskapen ut på tävling.

@Novali01 Jag vet inte, jag tycker inte att jag är tillräckligt bra faktiskt. Jag kan rida andras hästar och sen försöka förmedla vad jag gör, men stå på marken är inte riktigt det jag är bra på. Jag har inte det där övergripande hökögat och förmågan att analysera precis allting ryttaren gör och vad hen ska göra istället. Så jag har hållit mig undan det.
De i stallet har ju frågat, men jag tycker det känns oproffsigt att låtsas vara tränare när vi har en ridskola med utbildat folk. Jag har för många kunskapsluckor. Det är väl skillnaden på mig och de hobbyproffsen som håller lektioner ändå, att jag har den insikten.

ha hahha ooops vilken käftsmäll jag fick! :devil::D

Skämt åsido, mina tränare har inte traditionell utbildning utan många års träning/tävling ger ju en minst lika bra utbildning och har man förmågan att förmedla det så är man i mina ögon en bra tränare.:)

@stjarnfrugt
Jag tycker inte alls att man ska undvika att lära ut för att man inte är utbildad för det, jag vet många vanliga dödliga som lär ut betydligt bättre än de som gått hundrafemtioelva kurser. Klart man inte kan lära ut mer än vad man själv kan, men är man bara tydlig med att man inte är utbildad tränare utan bara lär ut efter egen förmåga så får väl folk välja själva om de vill ha hjälp eller inte. :) Jag och min stallkompis hjälper varandra massor med lite småsaker som vi pekar ut för varandra när vi rider. Bara det är ju toppen! Nån på sidan ser alltid mer än den uppe på. :)

Kl
Blev en tur till ridhuset idag igen! Det var lite upp och lite ner. När vi kom dit upptäckte jag att hon lyckats bryta av en sko som satt helt på sniskan innanför trakten. :banghead: Varför gjorde jag inte i ordning henne hemma för? Jaja. Tur som en tokig så hade hovis precis en lucka och var bara tio minuter bort så skon byttes ut direkt. Puh... Borde köpa en lott!

IMG_20150318_153602_zpsnupkhdxt.jpg

Så kunde jag alltså tömköra ändå! :) Väldigt mycket mjukare idag. I vänster sida framför allt. Höger var det lite gena och falla in i början så jag kopplade innertömmen lika som sist och efter några minuter släppte det och hon blev tokfin! :love: Gjorde massor med galoppfattningar även från skritt - klockrena fattningar direkt på hjälpen! Duktiga pownie! Öka och minska galoppen, höja och länga formen - hur fin som helst! :love: När vi bytte till vänster hade min stallkompis ridit klart och gick ut så det blev lite okoncentrerat i början. Men sen släppte hon där också och vart kalasfin! Dreglade så det bara rann. :p

Nöjd ponny efteråt. :love:
IMG_20150318_164612_zpsrp1dmho4.jpg

@Maja_Kandi Jag känner mig dock inte bekväm i att lära ut saker eftersom jag oftast själv ifrågasätter saker jag gör och varför, försöker analysera och vidareutveckla eller byta riktning helt. Det känns som att man ska ha ett tydligare system om man tar sig an elever.
Att däremot rida tillsammans och ge varandra feedback är ju bara utvecklande och trevligt. Men då har ingen positionen av ridlärare. Och då är det mer tydligt att man bara hjälper med vad man tror. Tar man betalt är det ju en annan sak, då väntas man ha svar på allt. Och det har inte jag.

@Novali01 Jag syftade mer på de som på min klubb har betalande elever, och instruktionerna är så bristfälliga eller direkt felaktiga att det är skrämmande. En viss nivå av kunskap i ridlära tycker jag att man bör ha som "tränare", men dessa har nog inte ens insikt om det. Tex sitsens betydelse. Har man en elev som sitter så dåligt att det är rent uppenbart att det är därför hästen inte fattar galopp, svänger eller annat, då kan man ju inte säga saker som att man ska bli mer bestämd mot hästen så den lyder.
Jag tror iofs inte att nån vill rida för mig om det väl kommer till kritan, för det är inte roligt att höra att man måste sitsträna. Eller att hästen gör si för man man som ryttare gör fel. Då är det mkt roligare att böja halsen med hjälp av innertygeln och rida "öppna" ;)

Nej sådana finns överallt inte bara på din klubb och det gagnar ingen. Tror dock inte du ska underskatta människor, anledningen till att de rider för dessa undermåliga s.k tränare är ofta att de inte har hittat ngt annat. Följden blir att ryttaren tror att den gör rätt men får aldrig lära sig rätt känsla, sånt ser man ju väldigt ofta här på buke, ngn är superambitiös och försöker efter bästa förmåga men får aldrig riktigt till det för känsla som man ska ha när det är rätt, blir aldrig förmedlad via en dålig tränare.

Så jag tror att har man bara förmågan att lära ut hur det SKA kännas, gärna via att sitta upp o rida loss hästen, så spelar det ingen roll vilken utbildning man har. Men sen är det ju en annan viktig aspekt och det är ju att man VILL lära ut!:D Det kan ju finnas massor av anledningar till att man inte vill det o du har ju listat några st o det har jag full respekt för @stjarnfrugt

@Novali01 Ja så är det, det finns för få alternativ. Jag lever på hoppet att fler ska få möjlighet att rida för bra tränare, så att dessa andra "skrap" självrensas ut. Jag tror på att det enda som kan övertyga folk om att detta är dåligt, är att de får känna på nåt bättre. Man kan liksom inte stå och gnälla i ett hörn utan det måste erbjudas alternativ. Men ptja, det är svårt. Det är inte många tränare som är villiga att åka hit upp till utbygden regelbundet. Och så länge det är så då rider folk för de som finns, för det är ju bra som det är... eller nåt.
Inför nästa termin ska jag försöka få hit en jag red för söderut. Men jag tror det är döfött, denne var jäkligt svår att få 10 mil bort. Undrar om 100 mil underlättar nåt? :angel:

Här händer inte mycket. Barb har fått vila i tre dagar för jag har jobbat, haft migrän (och däremellan fastnade jag i dokumentären the Jinx, sjuuukt spännande!). Så ponny har fått dega lite vilket jag tycker hon förtjänar. Imorgon får hon gå ett litet pass i ridhuset tänkte jag. Har anmält till nästa tävling som blir första helgen i maj, då ska hon gå LB2 för laget och LA3 på lördagen och så blir det en LA3 även på söndagen:). Ska bli riktigt roligt att rida i lag även om det är i tidernas tråkigaste program:p.

...och just det, här kommer filmen frå helgen:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka