07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 629
Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har äntligen fått tummen ur och haft ut sadelprovare och hittat en sadel. Det kändes som att rida en ny häst med en sadel som inte rör sig och där man hamnar rätt!

Nu ska jag bara skramla ihop mina slantar och hoppas på att julen kommer långsamt i år...:meh:

@Hippocampus Jag tycker det där är svårt att vet hur många varv man ska låta dom gå?

Jag började med att låta henne skritta över två varv med mig, för att hitta vägen. Sedan la vi upp bommarna så det blev väl runt en 30-40 cm. det rejsade hon tre varv med täcke på innan hon behagade stanna och bli avklädd. Då la vi upp hindren till kanske 50 cm och där gick hon nog två varv skulle jag tro, första varvet rev hon oxern och andra varvet gick det fint. Sen höjde jag oxern och breddade lite och då kraschade hon ner bakbommen, så sänkte jag till föregående höjd och hon fick komma på en gång och sedan var det bra. Märktes att rivningen var pga att hon nog var lite trött så ville inte köra mer då utan avslutade med att hon rättade sig fast det var lägre.

Tycker min hoppar riktigt fint med ryggen. Men det går så jäkla fort och jag som inte är hoppmänniska tycker nästan det ser lite forscerat ut. Därför tänkte jag att om jag höjer så skärper hon sig? Men vi kanske höjde för sent när hon redan var trött och därför rev hon? Ingen aning. Jag är ju som sagt ingen hoppmänniska och jag ser ingen poäng med att låta dom krascha flera ggr och sedan ha det i huvet. Det syntes att hon blev irriterad när hon rev för hon for iväg och slog och bockade. Hon har ju heller inte hoppat sedan medryttaren hade henne i början på februari samma vecka som hon skadade sig så jag ville bara ta det lugnt...
Jag tycker det känns bättre att sänka och safea när man inte riktigt kan analysera och reda ut saker. Även därför jag knappt hoppar uppsuttet utan tränare, och gör jag det rider jag bara studs eller 5,5an på en orutinerad häst för det är ju idiotsäkert.

@Werze Vad blev det för sadel:)? Rätt sadel kan verkligen göra all skillnad i världen!

@stjarnfrugt Man brukr säga att de endast ska hoppa 5-7 språng (varv med hinder) när de löshoppas. De brukar bli ganska trötta.

Detta är vad jag och Barb gör nu:
10380290_10204331733085352_6798637687212493789_n.jpg

Ute och skrittar barbacka alltså. Har en tanke om att jag ska rida mycket barbacka för att hitta en bra och strkare position på hästen. Än så länge har jag hållit mig kvar:p.

Jag har precis bytt från stallets hösilage (med TS 53%) till ett hö med liknande värden, men TS 79%, och typ halverat kostnaden.

Min får 8 kg hö och 2,5 kg hösilage dagligen, plus 2 kg halm i boxen.
Delar upp det
Morgon 2 kg hö
lunch 2,5 kg hösilage
insläpp 2 kg hö
kväll 4 kg hö
Försöker hänga in halmen så sent som möjligt för att hon ska ha tillgång till den på natten, men när jag som idag är där dagtid så hänger jag in den innan jag åker, så är den där när hon kommer in. Och äter förmodligen upp det mesta innan kvällsfodringen.

@Marvin
kanon! ni har lika många fodringstillfällen som vi men min äter mer än det dubbla :banghead: och vräker verkligen i sig så jag har svårt att bestämma mig för hur jag ska dela upp kilona. Han är inte helnöjd på box utan står gärna och hugger på gallret på vinterhalvåret när tiden inne blir längre.
jag är alltid i stallet på morgonen så nätet fyller jag och sen lägger en hög bredvid i hopp om att han ska ha nätet att pilla med så länge så möjligt. Funderar emellanåt på halm i ett annat nät så de alltid finns att pyssla mef:)

@sommarminne Min får 8kg just nu. 2 kg på morgonen och 6 kg till kvällen. Någon lunch får dom inte än för vi har fortfarande massor med gräs i hagarna.

Hej å hå! Var ute och longerade pålle :up: så härligt! Billy har börjat få bättre, bärig galopp men han har blivit jätteseg att fatta galopp. Kan det vara nåt samband med att galoppen förbättrats? Medryttaren påtalade detta häromveckan en dag när hon red. Han gör likadant under longerin (med system) och tömkörning. Men när galoppen är igång går det bättre å bättre.

@sommarminne Mina får hö fyra ggr/dag, uppdelat så här; 1,5/1,5/1,5/2,5=7kg. (Men handen på hjärtat får de nog ytterligare två kg eftersom jag inte väger hökassarna som ges i hagen:o). Jag är usel på att banta hästar och vill helst av allt kunna ha på fri tillgång av hö.

• Gilla
Reactions: oxo
Ang hösilage, som vi har, har Billy fri tillgång till ute. 2 st balar på 8 hästar. Räknar med att han sätter i sig runt 15 kg ute. Sen 7 kg under natten.
Vi har bra och balanserade värden.

@sommarminne Haha du har ju en jättehäst. Min är mer en ponnyvariant ;) Men han får faktiskt mer mat under vintern. Runt 12-17kg brukar han klara av att få i sig och då är han verkligen inte mager. Jag gillar att mata och är glad att hösilaget ingår i stallhyran!

@Fiorano Kör hårt. Min förra häst red jag endast barbacka och det gjorde underverk för balansen. Ett hbl med ganska rejäl manke. Det märks att man var odödlig i tonåren, eller att han var snällare än min nuvarande :angel:

@sommarminne Min har ju fri tillgång nu så det räknas inte. Men när jag hade henne på stall gav jag 10-15 kg hö fördelat på 1-3 givor beroende på mina arbetstider. De får bara morgon och kväll här så det gäller att ha en smidig lösning och finns dessutom bara spån som strö, när jag var ledig så det passade gav jag tidig middag själv. Hon var ju sjuk då och blev fet som en gris givetvis. Men förra året när hon reds och jag hade halm i boxen gav jag 10-13 kg hösilage fördelat på 4 givor.

@sommarminne om din häst blir rastlös inne och uppvisar beteende så och du har spån, hade jag vräkt på så mkt som möjligt med grovfoder den tid hästen är på stall .Du har väl ingen häst som är tillnärmelsevis i för högt hull osv, så då är det ju lätt att lösa ?

tusen tack för alla för era svar! inser att jag inte behöver va så orolig för att dra ner lite på lunchen för att kunna öka på under kvällen istället. ska sätta mig och räkna ihop lite hur det blir med alla kilon:p

tusen tack för alla för era svar! inser att jag inte behöver va så orolig för att dra ner lite på lunchen för att kunna öka på under kvällen istället. ska sätta mig och räkna ihop lite hur det blir med alla kilon:p
Men tänker du hur uträknad foderstat blir då eller , eftersom du nämner kilon ? Det är ju inga kilon eller gram exakt som spelar roll i sak, och din häst är väl som sagt inte öht i överhull ? Är ju bara att lassa på då med grovfodret i stort :)

@mackan eftersom jag inte har egen gård utan betalar höet per kg så måste jag ha koll på hur mycket jag ger honom. Tror inte stallägaren skulle bli så glad annars:D

Men hur ska man då kunna ha koll på fosforn? :eek::eek:
Men alltså något kilo grovfoder hit och dit påverkar ju inget öht ? Då har du stirrat dig blind på tabeller isåfall ? Inga tabeller siffror är exakta eftersom tabeller inte kan dina exakta förhållanden, häst osv . Det viktiga är ju en måttstock när man har analys och räknar, inte kilon eller gram .

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka