07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 919
Status
Stängd för vidare inlägg.
Kl
Här inleds året men sjukt dålig motivation... Jag som kände mig så peppad innan jul! Men nu har det regnat i 1,5 dygn och varit plusgrader i tre, så det är numera knappt snö nånstans och bara blankis på alla vägar och i hagen. :( Jag är så spyless på detta...

Jag tog mig iaf i kragen och red ut idag, första gången efter vilan. Eftersom hon faktiskt bara vilat 2,5 vecka tänkte jag att vi inte behövde ta det så överdrivet lugnt, men med det rådande underlaget var det bara skritt som fungerade. Så ca 45 min skritt. Det gick ungefär som förväntat, tråkig och stel och stretig i början men hyfsat mjuk och fin på slutet. Stel till vänster igen och bet fast i bettet, men på slutet lyckades jag få till det. :) Så jag är ändå nöjd med årets första ridtur!

Imorrn kommer en ny häst som sagt flytta hit. Olustigt i det här vädret, man kan inte brodda ur. Men de ska få stå inne tillsammans lite längre än vanligt (typ 20-09) så hinner de prata lite över natten. Hur skulle ni göra där, jag har mina i de två yttersta boxarna så det är en hörnbox ledig. Skulle ni bara för imorgon ställa den nya hästen i mitten så den kan bekanta sig med båda mina innan utsläpp? Annars är det bara 11an som kommer i kontakt... Sjukt nervös inför detta.

För att komma på andra tankar, mina mål för 2015!

*Fortsätta utvecklas i dressyr, rida för tränare minst en gång/mån men helst varannan vecka.
*Siktet inställt på att debutera dressyr på tävling.
*Träna hoppning, kanske starta nån avd B.
*Försöka få tag på nån junior som vill tävla på riktigt i lite högre klasser i hoppning.
*Löshoppa och tömköra mer.

Små mål men jag hoppas framför allt att vi har roligt ihop. :)

Jag har också lite mål jag kan dela med mig av:

*Börja åka till ridhus gärna någon gång i veckan om det inte går att få till bra pass hemma.
*Träna vidare för min nuvarande tränare 1 gång/månad och sen försöka hitta någon att träna för däremellan.
*Tävla LA-klasser
*Använda mig mer av bommar i träningen mer och kanske även hoppa något skutt:nailbiting:
*Utmana mig själv, lita på min magkänsla och tro på mig själv.

@stjarnfrugt Okej, det köper jag. Ju mer lösgjord och framme för skänkeln hon blir desto bättre kommer hon vara ute.
Jag orkar inte hålla på och tjafsa ute så jag rider alltid med graman när jag rider ut.

*kl*

Våra mål i år är:
Sätta bytena
Starta MSV B
Starta 1,20 (inte med mig såklart :p)

Wiiii! Inleder nya året med att rida min älskade Billy! Som jag längtat! Nu slipper jag även sjukhuset helt och hållet. :bump:
mina mål för 2015 är att hålla mig borta från sjukhuset ;)
komma igång med träningen av Billy
våga rida ut mer
fortsätta variera arbetet lika bra som förra året ;)

Jag har samma mål som jag haft under de senaste två åren, de skjuts bara på framtiden i och med skador och annan skit. Nu har vi haft två stycken "mellanår" på varandra som har varit väldigt mycket "mähä" och rehab, hoppas på att vi kan bibehålla lite flyt nu. Trimmar för tillfället väldigt lite och lattjar mest med fokus på lösgjordhet och egen motor, varit sjuk och inte riktigt haft ork heller så har mest slängt på hoppgrejerna och busat runt. Idag fick jag skotta ut 4 kärror ur boxen efter nyårsnatten (varav två bara var runttrampat förstört hö), och imorgon är det väl risk att det är utegångsförbud om det nu ska bli storm på riktigt. Får åka dit och mocka både morgon och kväll isåfall.

Nåja, målen är ju;
- Stabil i 120 och debut i 130.
- Stabil i dressyren, befästa byten, fortsätta jobba med samlingen, kvala till Msv B och gärna debutera också.
- Få det att lossna i terrängen, gärna upp i lättklass under året. Målet är *-ig inom överskådlig framtid.

Jag ser det lite som att årsmål är rätt värdelösa med honom, har istället de mål jag har (stabil i medelsvår i alla diciplinerna) och sen får det ta den tid det tar (beroende på hur mycket annan skit han tänker hitta på däremellan). Sedan hinner han väl inte med allt under samma år, men kul om det trillar på avsevärt inom någon gren i alla fall.

@Maja_Kandi Det går inte att ha hästen i egen hade bredvid de andra i början? Eller har ni tagit ner alla stolp?
Isf hade jag sett till att den i första hand bekantar sig med flockledaren, då brukar det mesta lösa sig om dom är något sånär bekanta.

Kan trösta dig med att vi har skitväder här med. Har varit 5 plusgrader idag, 3 plusgrader igår och inatt + imorgon fm ska det regna. Dvs snart är det bara blankis här med, väldigt kul nu när jag bara har en uterittsvecka i mörker från måndag pga att jag jobbar till 16 och ridhusen är upptagna kvällstid...

@Jfrelin Jag red ju ut min med graman under igångsättningen. Men jag tror inte att vi varit hjälpa av det just nu. Hon sticker ju inte iväg, är faktiskt länge sedan hon ens gjorde en ansats till att dra ut tyglarna och bocka iväg, vilket var anledningen till att jag hade gramanen. Numera studsar hon bara, och det hindras hon inte till av gramanen. För när hon blir laddad och börjar dryga sig är det största problemet att hon krullar ihop sig och inte går fram till handen så jag har inget där framme alls. Då studsar hon och går baklänges eller både ock. Och gramanen i det läget hade inte hjälp ett dugg, möjligen gjort det värre :(

*kl

Mina mål för 2015 ser i dagsläget ut såhär:

*Ha en brukbar häst.
*Banta henne till normal vikt.
*Få en permanent plats för tränaren och kunna delta vid de 3 tillfällen per termin som bjuds.
*Komma igång och tävla. LB i vår och kanske nån LA i höst.

I övrigt är jag heller ingen som brukar sätta direkta kortsiktiga mål. Jag har mitt övergripande mål som är att kunna tävla i frack, men det spelar ingen större roll när det blir. Huvudsaken känslan är att vi går framåt under tiden och gärna slipper många såna här år med total stiltje.
Med denna häst är det viktiga målet att se hur bra hon kan bli med mig i sadeln. Om jag ändå inte kan eller ska sälja henne, så tänker jag iaf förvalta henne väl. Jag är så osvensk att jag tänker säga att det inte är en utopi att hon kan bli en av de bästa dressyrhästarna här. Men med de förutsättningar vi har här i form av tränings- och tävlingstillfällen, så gäller det att man tar vara på ritterna. Kvaliteten har hon absolut, men vi har inte samma läge för mängdträning som söderöver.

@stjarnfrugt
Tja, det är Queenie jag är mest orolig för på den fronten. Det är hon som sparkas och som kommer skrika och fäktas. Balder år dumsnäll och typisk bebisvalack när det gäller hästspråk. Han jagade iväg Queenie en dag men jag vet inte vad det var för tillfälligt för sen har hon bestämt som vanligt. Hon är egentligen låg i rang men har ägt hagen över mina mesiga smågrabbar. Nu kommer ju ett annat vuxet sto så jag hoppas min backar direkt...

Ska höra med nya hästens ägare vad hon tror. Hon kommer hit på dan med lite grejer och med hästen på kvällen. Det lutar nog åt att den nya får stå i mitten första natten. Då har de iaf hunnit nosa på varandra och hälsat genom gallret.

Och tyvärr kan vi inte sätta henne i en egen hage först för det är bara is överallt... :(

@Maja_Kandi jag hade definitivt ställt hästen temporärt över natt mellan de andra . Typ halva hopsläppet är ofta gjort om man gör det och allt verkar lugnt på morgonen !

Gott nytt år till alla och god fortsättning !
Här ligger vi inte på latsidan trots alla helger, ska träna för tränaren både söndag och onsdag kul att kunna lägga lite tätare ibland och passade bra IOM ledigheterna !

@stjarnfrugt
Tja, det är Queenie jag är mest orolig för på den fronten. Det är hon som sparkas och som kommer skrika och fäktas. Balder år dumsnäll och typisk bebisvalack när det gäller hästspråk. Han jagade iväg Queenie en dag men jag vet inte vad det var för tillfälligt för sen har hon bestämt som vanligt. Hon är egentligen låg i rang men har ägt hagen över mina mesiga smågrabbar. Nu kommer ju ett annat vuxet sto så jag hoppas min backar direkt...

Ska höra med nya hästens ägare vad hon tror. Hon kommer hit på dan med lite grejer och med hästen på kvällen. Det lutar nog åt att den nya får stå i mitten första natten. Då har de iaf hunnit nosa på varandra och hälsat genom gallret.

Och tyvärr kan vi inte sätta henne i en egen hage först för det är bara is överallt... :(
Ush förstår att du är orolig. Låt den nya hästen träffa båda två innan hopsläpp om det nu är möjligt.

Själv har jag toppenunderlag nu, mjukt i marken så hästarna kan röra sig ordentligt o snön är borta, ingen is heller.

Jag och Barb har inlett året med lite försiktig hoppning:). Hon kändes fin och verkade tycka att det var rätt kul.

Mina mål för i år känns lite svåra eftersom jag inte vet om jag får behålla henne eller inte:/. Men för våren gäller iaf:
*mer dressyrande för att stärka
*rakriktning, fram med näsan!
*ha roligt på tävling och släppa prestationskraven. Hålla mig i LA.

På tal om annat än mål för 2015 så har jag idag gjort något jag funderat på att göra länge och det är att rida Billy på Hackamore. Sagt och gjort, jag valde ju så klart dagen då stormen Svea infann sig. Men har en väldigt blås tålig häst så det var inga problem. Dock fick medryttaren vara testpilot först :angel:
Billy har en tendens att vara väldigt tjafsig i munnen. Nu måste hans tänder raspas var fjärde månad då de växer mkt just nu. Jag har provat en hel uppsjö av bett bl a Sprenger, Trust, gummibett, raka, två delade, tredelade osv. ALLA ratas förutom ett tredelat sweet iron. Det ratas minst men han är fortfarande tjafsig och vill inte ta stöd på bettet. Är rätt vinglig att rida och går bakom lod.
Det var en helt annan häst med Hacket! Stabil, lätt att svänga, gick där han skulle med nacke osv. Och öronen framåt. :bump: så jag vågade mig upp och vilken skillnad!!! Det kändes lika trevligt som det såg ut när medryttaren red! Ska testa hacket ett par gånger till och uppskattas det lika mkt de andra gångerna som idag av Billy så blir det att införskaffa ett sådant. Sen har jag ju lite planer på att starta lätta dressyrklasser i framtiden men det får bli ett problem att ta itu med då ang bett.

Jag har också lite svårt att sätta mål eftersom jag aldrig riktigt kan veta hur länge jag har Bruce kvar, men jag skulle vilja starta MsvB i alla fall (är färdigkvalad). Kanske komma ut på någon hopptävling också, kanske starta fälttävlan.

Mitt mål under 2015 är att komma tillbaka till ridningen ordentligt och försöka att komma iväg och träna iaf en gång per månad när väglaget när ok.

Här blåser det storm idag så han får vila.

Jag har fått en arbetsskada av all tömkörning så nu är jag också helt låst i ryggen och har nackspärr :)
Kirop messade precis och kommer på måndag istället för onsdag, hurra! Varje dag räknas.
Har bokat in mig själv hos kirop på måndag också. Sen jäääääääääääävlar ska det ridas!

Jag kommer inte ha så höga mål för 2015 tyvärr!
Beroende på hur jag själv mår och om läkarna hittar vad som är fel med mig.
Skulle i alla fall vilja att Nova lär sig att gå i en bättre form i alla gångarter, hon blir ju gärna lite lång pga att jag inte orkar driva fullt ut.
Försöka att kanske vara med på en klubbtävling i hopp eller dressyr!
Tränade i tisdags men orkade inte rida henne själv hela passet utan tränaren fick rida sista kvarten. Om jag inte blir bättre kommer jag köra Nova till tränaren och hon rider henne åt mig.
Trots att jag äter 9 smärtstillande tabletter om dagen har jag fortfarande ont, så blir att försöka fixa jobbet i första hand och Nova blir riden i skogen utan större krav från min sida.
På onsdag är det dags för hoppträning igen, ska bli kul men hoppas att jag fixar det.

Idag var jag ute och red i värsta blåsten när Svea drog fram. Tur man har en cool häst som är van vid det mesta, känner mig aldrig osäker på henne!:love:

Efter en dryg veckas helvila och lite halvt om halvt veckan innan det red jag idag. Det var tur jag hade hakband på hjälmen för annars hade den blåst iväg. :p Red pga blåsten bara en kort sväng ut och så några minuter på banan, totalt 40 min. Kändes helt ok med tanke på att vi inte gjort ngt på ett tag.

Det blev nya skor idag också och så klippte jag henne igen. Tog lite mer idag än förra gången. Hon måste älska att bli klippt för det är enda gången hon inte står och viftar med frambenen, går fram och tillbaks och har sig. Hon står blixt still och tittar ut genom fönstret. Bryr sig inte ens när jag är upp vid öronen med maskinen eller runt strupen eller i flanken och mellan bakbenen. Någon cred kan hon ju få min lilla myroribenennärvistårpågången-häst. :p

Jag vet inte vad jag har för mål 2015. Får se när inspirationen infinner sig. Har första dressyrträningen på onsdag iaf.

@Magica oj det låter konstigt att tänderna behöver raspas/slipas var 4:e månad ? Har ni fått ngt utlåtande på vad det beror på exakt , låter som själva hästens eget bett isåfall har ngn avvikelse för tänder "växer" ju inte i sak ?

Kl

Ang mål så har jag och min häst ju ny tränare sen okt och det känns verkligen toppen så jag har som mål att befästa bytena nu ordentligt som har varit svåra för oss trots hästens ålder och utbildningsnivå i övrigt, och utöver det verkligen få till grundformen eftersom denna tränare (även min stallägare efter byte av stall/anläggning) är etablerad sen årtrettionden och utbildar, tar fram unghästar, tävlar dem och sen säljer dem även utomlands dyrt . De har jätteliten omsättning och låg ödmjuk profil ,och satsar på kvalitet från grunden vilket verkar löna sig väl när de väl säljer sen, så det känns toppen att ha förmånen till möjlighet att träna , och en bonus såklart att stå uppstallad där för man kan hela tiden utbyta tankar, få feedback eller tips osv närhelst man vill, bortsett från själva bokade träningar. Känns super .

Senast ändrad:
@mackan Blir så avundsjuk när jag läser om ditt nya stall och möjligheterna där :o Har ju även folk från mitt förra stall på FB och det är ju kul att läsa om deras träningsmeetings osv när man själv hoppas på att kunna få träna ordentligt 3 ggr per termin :meh:

Apropå ingenting så minns jag att du var intresserad av Amigo Wug förra året. Jag lovade en utvärdering men då det knappt behövdes förra säsongen så får du en nu istället ;) På min häst som är ganska rejäl i bringa och hals så sitter det tajt. När hon haft det ett par veckor blir det skav i bogen, inte extremt men jag underhåller med pälsglans. Värre är det i manen där det skaver en "falsk virvel" precis där det ligger an. Jättesynd tycker jag då det i övrigt är ett bra täcke. Rinner aldrig in i bogen tex. Men man behöver ha en nättare häst med mindre grovlek i hals och bringa. Jämförde det med en kompis Rhino Wug och Rhinot är ännu värre, har inte haft möjlighet att prova Rambo Wug.
Min har ett Amigo MIO stalltäcke som inte alls är tajt i bogen, men däremot töjt sig i halsen men då är ju MIO en skitserie och antagligen inte jämförbar med vanliga Amigo vad gäller kvalitet. Efter att ha diskuterat detta i HW-tråden så är det helt enkelt så att Wug skiljer sig mkt från Bravo, man tror ju att Amigo ska vara rymliga men det tycker jag inte att wug är...

*kl

Red till ridhuset idag men eftersom jag bara har hoppsadeln så är det inte nån direkt glädje i att dressyra. Jag rider först fram i alla gångarter och sedan hissar jag upp stigbyglarna för att öht kunna sitta ner vettigt, då skaver ju lillkåpan på låren men man kommer iaf ner i sadel och hamnar inte i lika mkt stolsits.
Jobbade mkt med öppna i skritt och trav, och att tänka på att göra det för sitsen och inte så mkt tygel. Även mkt fokus att få henne på yttertygel och efter ett par veckor med de här övningarna tycker jag att det går kanon. Hon är lätt att få med sig redan från start.
Gick iaf väldigt fint idag, och när jag avslutningsvis hissade ner stigbyglarna igen och red lätt ordentligt fick hon en jäkla fin trav. Ska väl inte sitta ner alltför mkt med tanke på hennes rygg, men vad ska man göra? Jobbade mkt med övergångar idag och i skolorna blir det ju kortare trav av naturen, så man inte studsar för mkt.
Galopperade sedan av runt fyrkanten i några minuter i lätt sits och hon kändes väldigt trevligt framme för skänkeln och genom ryggen. Så även om jag själv avskyr de här passen sadelmässigt så verkar min häst iaf godta det.

Senast ändrad:
@stjarnfrugt tack !

Jo det är toppen och känns jättekul verkligen . Men hagarna är leriga om än stora och hästarna går in kl 15 så innan du väljer att bli avis får du ju även väga in vad som väger mest för just dig osv - sällan ngn har total utopi och inte heller jag , men min häst är en lättsam sort och påverkas inte av sånt , är glad och går med kompisar ute som han gillar massor, bryr sig inte om mer tid på Box och jag ser till att rida efter insläpp osv , vilket funkar för mig så jag är nöjd ! Har valt att prioritera var jag mår bäst som hästägare nu och hästen trivs utmärkt så känns som helt rätt för min del .

Tack så jättemycket för recension om amigo wug !
Det låter lite som jag kan glömma det för rhino passar inte min heller optimalt i bogen då han är så kraftig där . Så håller mig till vanliga amigo serien då som jag gjort hittills som passar som en smäck . Tack - :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Svensk Politik 4
  • Vilken färg?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka