07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 970
Status
Stängd för vidare inlägg.
@Maja_Kandi jäkla ston alltså! Mitt sto har varit med i några såna duster och det är inte kul!

Kl
Red ut med en kompis idag. Knäpp hästarna fick världens ryck och for iväg när vi skulle vända hemåt men sprang som tur är inte så långt. Spänd och skvättig var han hela turen, men avslutade i paddocken och där fick vi till det iaf och han slappnade av.

@Maja_Kandi usch och fy! det där är verkligen min fasa vid ihopsläpp. Måste ni ha dom broddade? Vi broddade av iallafall bak för att försöka minska risken för skador och alla hade skydd på sig men med dom höga sparkarna du beskriver hade ju de inte hjälp.:nailbiting: Ston! Hoppas de inte blir för allvarliga skador nu bara:(

@Maja_Kandi usch vad tråkigt. Har sett ston göra sådär ett par ggr men det brukar ge sig ganska fort. Hoppas det bara är ytliga skador.

Kl
Själv har jag klippt den håriga hästen idag så nu är hon en zebra..... Blev lite randigt kan man säga :p

@Maja_Kandi usch och fy! det där är verkligen min fasa vid ihopsläpp. Måste ni ha dom broddade? Vi broddade av iallafall bak för att försöka minska risken för skador och alla hade skydd på sig men med dom höga sparkarna du beskriver hade ju de inte hjälp.:nailbiting: Ston! Hoppas de inte blir för allvarliga skador nu bara:(

Nej tyvärr går det inte, vi hade tänkt brodda ur men det är blankis överallt här så då hade de garanterat fläkt sig istället, pest eller kolera... :( Hade det bara fått fortsätta vara vinter så hade det ju varit lugnt, massa härlig snö är det bra fäste i, men på ren is... Vi funderade på att linda bakbenen men då hade de väl fastnat med brodd istället och det hade ju varit en än värre katastrof. Återigen, pest eller kolera... Jag bara hoppas att hennes häst inte fick nån allvarlig smäll på benet och att min kan kissa normalt. Hennes gav ju efter och har backat undan när Queenie går emot henne så nu hoppas jag verkligen att det värsta är över... Fy fan.

@stjarnfrugt
Ja idiotsparka var verkligen rätt uttryck. De stod helt enkelt bara och matade sparkar mot varann... Så djävulskt onödigt! Ang hoppningen så hoppas jag att nån tjej ska kunna tävla henne i ponnyklasser så att hon får chansen att plocka lite placeringar. Hon gled ju över 125 utan att vifta på örat så själva höjden är inget problem.

@Charlotte1975
Ja alltså, valacker är verkligen så mycket enklare... Alla jag haft har bara backat och funnit sig i situationen. Men ston... Sjukt drygt med kliniken för dig också. Som du säger är det ju ett himla meckande bara att ta sig iväg. Usch.

Nej tyvärr går det inte, vi hade tänkt brodda ur men det är blankis överallt här så då hade de garanterat fläkt sig istället, pest eller kolera... :( Hade det bara fått fortsätta vara vinter så hade det ju varit lugnt, massa härlig snö är det bra fäste i, men på ren is... Vi funderade på att linda bakbenen men då hade de väl fastnat med brodd istället och det hade ju varit en än värre katastrof. Återigen, pest eller kolera... Jag bara hoppas att hennes häst inte fick nån allvarlig smäll på benet och att min kan kissa normalt. Hennes gav ju efter och har backat undan när Queenie går emot henne så nu hoppas jag verkligen att det värsta är över... Fy fan.

@stjarnfrugt
Ja idiotsparka var verkligen rätt uttryck. De stod helt enkelt bara och matade sparkar mot varann... Så djävulskt onödigt! Ang hoppningen så hoppas jag att nån tjej ska kunna tävla henne i ponnyklasser så att hon får chansen att plocka lite placeringar. Hon gled ju över 125 utan att vifta på örat så själva höjden är inget problem.

@Charlotte1975
Ja alltså, valacker är verkligen så mycket enklare... Alla jag haft har bara backat och funnit sig i situationen. Men ston... Sjukt drygt med kliniken för dig också. Som du säger är det ju ett himla meckande bara att ta sig iväg. Usch.
Men åh vad tråkigt :( förhoppningsvis är ingen av dem allvarligt skadad och snart är ni på g igen. Hoppas de gjort upp färdigt nu och inte tar upp striden igen.

Här har det minsann blåst rejält men det är åtminstone mjukt o fint i marken. Red lite dressyr idag på gräset och red i grimma istället för träns. Fick för mig att testa. Hon var ändå lite skummig i munnen efter ridning och det hela kändes ganska bra, lite annorlunda bara i början. Jobbade med att mjuka upp bogarna och sen lite skänkelvikning och så galoppfattning ur det. Funkar bra tycker jag. Då brukar hon mjukna och blir lite lättare att få rak.

@Maja_Kandi Usch vad jobbigt hopsläpp. Barbie har ju varit likadan så hon fick gå själv tills Juno var valack. Kan säga att Juno är ganska ordentligt hunsad... Enda positiva om jag inte får köpa henne är att jag isf köper en valack som Juno kanske får lite roligare med.

@Charlotte1975 Alltså vilken strulig klinik! Hoppas åtminstone att MRen till slut ger bra besked:).

Red Barb i ridhuset idag. Är tacksam över att jag hunnit rida ut och galoppera i snön de få dagar som den faktiskt låg kvar. Nu är det bara is här också. Hursom så tränade vi innan i veckan och red då en del skolor samt att vi kortade och samlade galoppen lite försiktigt. Det resulterade idag att det var himla svårt att få ut halsen på henne och hitta suget fram. Hon bara kortade upp halsen och ville samla. Fick väl till det okej på slutet, men hoppas på bättre läge imorgon.

@Maja_Kandi fy vad jobbigt :(
Precis som du säger -ston kan vara riktigt jävliga och slutar liksom inte , sällan sånt händer med valacker i jämförelse ... Hoppas det ändå inte blivit några större skador för någon av er :( det finns ingen möjlighet att ha dem i hagar bredvid varandra ett tag så ni slipper broddar osv ? Å andra sidan nu när ni ändå släppt ihop och det lugnat sig lite är det kanske bättre att ha is i magen en stund .

@Maja_Kandi fy vad jobbigt :(
Precis som du säger -ston kan vara riktigt jävliga och slutar liksom inte , sällan sånt händer med valacker i jämförelse ... Hoppas det ändå inte blivit några större skador för någon av er :( det finns ingen möjlighet att ha dem i hagar bredvid varandra ett tag så ni slipper broddar osv ? Å andra sidan nu när ni ändå släppt ihop och det lugnat sig lite är det kanske bättre att ha is i magen en stund .

Tyvärr är det ju pga isen helt omöjligt att få ner nånting liknande stolpar i backen... Vi diskuterade fram och tillbaka hur vi skulle göra om dom inte gav sig, men nu verkar det ju som att Queenie vann rond ett så jag hoppas de kan lugna sig med det. Senare idag har det varit lugnt *peppar peppar* och B har backat undan för Q. Kan bara hoppas att det fortsätter så...

Kl
Ponnyn fick komma in och pysslas om lite tidigare. Såret i vulvan såg redan lite bättre ut så jag hoppas att det läker bra. Det andra är mest ytliga rivsår. När hon kom in i boxen kissade hon direkt, ååååh vad lättad jag blev! Inte såg det ut som att hon tyckte det var skönt direkt men det GICK ju iaf! Har bild på det men det kanske inte är så lämpligt att lägga ut. :o

Tyvärr är det ju pga isen helt omöjligt att få ner nånting liknande stolpar i backen... Vi diskuterade fram och tillbaka hur vi skulle göra om dom inte gav sig, men nu verkar det ju som att Queenie vann rond ett så jag hoppas de kan lugna sig med det. Senare idag har det varit lugnt *peppar peppar* och B har backat undan för Q. Kan bara hoppas att det fortsätter så...

Kl
Ponnyn fick komma in och pysslas om lite tidigare. Såret i vulvan såg redan lite bättre ut så jag hoppas att det läker bra. Det andra är mest ytliga rivsår. När hon kom in i boxen kissade hon direkt, ååååh vad lättad jag blev! Inte såg det ut som att hon tyckte det var skönt direkt men det GICK ju iaf! Har bild på det men det kanske inte är så lämpligt att lägga ut. :o

Det ska vara hästfolk och småbarnsföräldrar till att fota sånt, och tycka att det är"normalt" :p

Hoppas skadorna bara är ytliga. Jäkla ston! Det är därför jag bara beblandar mig med korkade, kastrerade handjur :D
Fast jag har iof sett två valacker slåss oxå, och det var det värsta jag sett.
Vi visste att det var två högrangade grabbar så var väl beredda på en match men det vart värre.
För att undvika att det blev slagsmål i grinden så släpptes de in från olika håll i en stor hage med gott om plats. Båda strosa lugnt in, lyfte huvudet, fick syn på den andre och sen satte båda full fart mot varandra med strid i ögonen. Den äldre av dom vek undan lite men inte tillräckligt för att undvika kollision. Och sen var det fullt krig.
Med rep och spön lyckades vi sära på dom innan någon skadades allvarligt.
Dagen efter fick de gå i skilda hagar. Dock hjälpte inte det då den yngre sprängde sin tråd och satte full fart mot den andres hage :eek:
Som tur var fanns det folk i stallet som fick fångat in honom innan han kom fram.
Då hade vi ändå släppt dom i hagar där de omöjligt kunde se varandra.

@KrullTroll
Åh herregud. :crazy: Vad dom hittar på alltså... Som sagt, det är nog bara hästfolk och småbarnsföräldrar som kan bli överlyckliga åt kiss och bajs och tar kort på högst knepiga grejer... :angel:

Kl
Idag har det än så länge varit lugnt, så skönt! Imorse släppte jag ut B först och sen nordisen medan jag täckade Q, och ledde Q ut så hon inte skulle rusa. Och hon travade iväg och gjorde en lååååååång omväg runt B, så de verkar undvika varandra nu. Senare idag har de gått och letat mat bredvid varandra utan sura miner. Hoppas det fortsätter så nu. Det såg bättre ut under svansen och hon kissade ordentligt så det verkar som det går åt rätt håll. :)

Vi var ute och skrittade tillsammans i en dryg timme, så kul att ha sällskap! :) Hennes har stått rätt länge och ska igång så det passar perfekt. :) Den är det riktigt krut i så lilla Q fick verkligen ta ut stegen och kliva på för att hinna med, så himla bra! Annars kan hon vara trög som tusan första biten. Och hennes taktade/småtravade mest hela tiden från början men sista halvan av turen slappnade hon av och började skritta med övertramp så våra hästar tycks komplettera varandra väldigt bra på så vis! :) Queenie kändes så himla mjuk och fin och tog så bra stöd i bettet, flyttade fint åt båda håll och travade tillochmed ikapp så lugnt och mjukt så jag blev alldeles lycklig! :love: Nu hoppas vi att det fortsätter såhär!

@Maja_Kandi Bara för att jag sa att min inte slåss.... :grin:

Idag när jag var ute och red b-ponnyn så hade dom tydligen rykt ihop i hagen. Den andra hästägaren hade varit där och sett allt och var ganska skärrad. Jag tyckte väl egentligen inte att det var nåt att bry sig desto mer om, hästar är hästar och det får man ju ta ställning till om man ska ha dom i grupp. Min hade iaf vaktat maten och dragit iväg en rejäl känga mot en av de andra, som olyckligt nog träffat i magen rakt från sidan som jag då kunde förstå det. Däremot hade inte ägaren haft tid att ta in och kolla ordentligt utan det får göras ikväll, så vi får väl höra då hur det gått. Jag erbjöd mig att hjälpa henne att ta in och kolla, men hon hade inte tid, så jag la mig inte i mer än så. Stallägaren tyckte att hädanefter får vi hålla koll på dem så det verkligen fungerar i flocken, hon är ju rädd om sina dräktiga...

Jag förstår det helt och fullt att man är rädd om sina hästar, men samtidigt tycker jag inte att det här var nån större grej. Dom turas om att puckla på varandra och det är inget nytt, den som idag blev sparkad är den som går och biter sönder alla täcken på min häst, och även jagar de andra, så jag tycker det är ganska ömsesidigt att de turas om att tjura. Inget konstigt alls. Dessutom har jag alltid varit rak med att min kommer att vara skodd och broddad, och det var bara jag som hade en tanke på att vi skulle släppa ihop i god tid i höstas innan broddning för att de skulle ha hunnit göra upp. Så jag tycker nog att jag tagit mitt ansvar, om man då inte vågar ha sina hästar ihop med nån annan får man ju ha det så. Men man måste räkna med att i en grupp kan dom råka få en spark, ett bett eller ett trasigt täcke nån gång ibland.
Däremot innebär detta ev ett problem för mig om det nu blir så att hon nu plötsligt kommer på att min häst inte får gå kvar på lösdriften. Jag vill ju inte stalla in med de rutiner vi har i stallet vad gäller utfodring. Så isåfall blir det väl ännu en flytt och det känns inte bra.

@stjarnfrugt usch va det där är svårt! hästar är ju alltid hästar och någonstans måste man bestämma sig för om det är mest värt att ha hästen ensam så att man slipper sådana skador annars får man ju bara gilla läget.
jag är så glad över att jag släppte ihop min med andra för han är verkligen lycklig! jag älskar att se honom busa och gå och strosa med dom andra. :love:

hoppas verkligen att det inte blev någon av sparken.

har för övrigt hittat ett mirakelmedel till pollens sår!!! han brukar ju alltid va tjock i benen läääänge efter sår men efter behandling med stallägarens sårplastspray med tjära i så gick de ner på två dagar. helt otroligt:banana:

@sommarminne Ja så är det. Min häst behöver ha vettig hage och sällskap för att må bra. Det kommer jag inte att få om jag ska stalla in henne, dels pga risk med ihopsläpp mitt i broddsäsongen och dels pga brist på lediga hagar.
Det skulle tex innebära att jag får gå igenom en hage med lösa hästar för att komma till de som är lediga. Och sedan kånka vatten hela vägen ut (vilket kommer att frysa tills dagen efter eller några timmar efter pga att här är det kallt på riktigt) och för långt för att installera thermobar och för långt för att kunna ha rundbal. Så då skulle min häst antingen får ha allt hö i SMHN i hage och i box, med den tråkiga ätställningen och risken att fastna, eller så ha för lång tid mellan de två fodringarna per dag... Inget av det känns kul. Så jag hoppas jag slipper nån sån förändring just nu.

Vad är det för mirakelsprej? O_o

Jag har nog ÄNTLIGEN hittat ett bett Billy gillar! Red med det lite igår och ett helt pass idag och det blev bara bättre och bättre. Han vågar ta stöd och är lugn i munnen. Går inte bakom lod med detta.

Ett rakt Globus med fasta ringar. Sen är tränset nytt också. Ett PS Shine Dressage med en "vagga" där man fäster bettet vilket får bettet att ligga ännu lite mer stilla. Detta är nog en bra kombo :D

@Magica
Vad roligt att han verkar trivas på det nya bettet! :) Ett tips i all välmening, jag hade också såna tyglar med snabbhakar i metall, och min var också tjurig och tjafsig i munnen. Så red jag för tränare som genast sa "byt tyglar" och vips var hon väldigt markant mycket lugnare i munnen. Minsta lilla glapp järn mot järn så är det ju sjukt obehagligt för dem, vilket jag aldrig tänkt på innan. Men det stämde verkligen på min. :)

@stjarnfrugt
Men vad kul det är med hästar nästan jämt... Som sagt så är det ju alltid ett riskmoment i att ha hästar ilag, men som du säger så har du ju ändå varit informativ och tydlig så jag förstår inte varför det skulle behöva bli gnabb om en sån sak. Hästar är hästar. Även om jag förstår att man kan vara orolig men det är ju så språket är.

Kl
Här är det fortfarande lugnt *peppar peppar*. Q och B stod alldeles bredvid varandra och vilade efter lunchen och nu när de fick middag stod alla tre tillsammans och väntade vid grinden utan tjafs. Så skönt!!! :)

@Maja_Kandi vad skönt ang hopsläppet då har det säkert löst sig med så otrolig skillnad dag 2 ! Smart att ha sällskap ut också det är jättebra i början :)

Jag har tränat ikväll och är jättenöjd och glad ! Min häst tuffade på riktigt väl hela passet och det var allmänt en jättegivande träning ! Börjar känna mig trygg med tränaren och upplägget ett snäpp till och rider därmed med mer självförtroende allmänt och då blir det ju ofta bättre :D
Min fd tränare som ju även "medryttar" på min häst sen många år nu, kom och kikade och även det är ju bra för då ser hon lite vad vi fokuserar på och kan rida enligt det när hon rider själv osv . Hon och tränaren är gamla kollegor och vänner sen decennier så de är väldigt trygga med varandra de med ;)

Under eftersnacket när jag värmde av hästen så fick jag även en fin kommentar att hon gillar min typ av häst väldigt mycket dvs den lite snabbtänkta, reaktionssnabba, och drivet-framåt typen . Hon gav ett exempel i jmf med en annan elevs häst i förbifarten som jag själv tycker är superfin men lite mer flegmatisk i jämförelse , alltså inte seg , inte det jag menar men lite mer inåtvänd och "stadig" , där hon ansåg att jag hade bättre fördelar utifrån häst typ/skalle på hästen just att han är så lätt i typen, ambitiös om än känslig . Givetvis är det jättekul att höra när jag tycker den andra är jättefin och ofta tänker att "jamen min är ju ett fullblod så självklart är halvbloden finare " :o . Tränaren själv gillar och har alltid haft hästar med mkt fullblodsinslag osv , men med tanke på vilka hästar det handlar om och nivåer så tänker man ju ändå utifrån sporten att SVB är det som gäller liksom ;) roligt är det iallafall och jag är jättenöjd och glad :)
På onsdag blir det en runda igen med träning :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka