07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 780
Status
Stängd för vidare inlägg.
@Shudde En sån där med plasthandtag" Vad för någon? Bild. Jag har en "vanlig" som ser ut som ett T.

( fd ft-ryttare är att ta i, snarare att jag haft ett par vår/sommar/höst när jag tränat regelbundet. :D )

@Fiorano Är det inte såna de visat och sålt på typ Falsterbo o Scandinavium de senaste åren? Har kikat som hastigast men funderat på just att det skulle bli samma bekymmer med där man ska i med insexnyckeln?

@Shudde
Vad tråkigt att det känns så, men jag förstår ändå precis vad du menar. Har också varit i svackor med samma känsla flera gånger men för mig har alltid hästarna ändå vunnit. Jag har liksom inget annat att syssla med så jag skulle klättrat på väggarna om jag var utan dem. :p

Kl
Kom hem efter tre nätter borta och blev måttligt road av stallet... Hade gjort i ordning exakt antal höpåsar så att husvakten inte skulle behöva fylla nya, men det står fyra stycken kvar i boxen, vilket alltså innebär att hästarna fått på tok för lite mat. En påse var ett mål för båda två... Så de har fått 20kg för lite på 2,5 dagar... I fredags hann jag ge både frukost och lunch men middag skulle de få senare. Och idag kom jag hem på em och skulle alltså bara behöva ge middag ute men hrm... De fick en påse vardera. Stackarna...

Sen såg det ut som sju svåra år i boxarna också, vilket jag trots allt ändå räknat med. 11ans box var bara att skotta ut alltihop, Queenie är tack och lov så otroligt renlig så det blev "bara" en halv kärra från hennes box... I vanliga fall mockar jag åt båda i en halv kärra...

Såklart är jag tacksam att hon ville bo här och så, i övrigt har allt funkat. Men hur svårt kan det vara att tyda instruktioner som: "de där påsarna är till frukost, lunch och middag ute, och de där till de två nätterna"?

Jaja. Hästarna lever. Nu har de massor med nytt spån i fräscha boxar. Men jag är verkligen ett kontrollfreak när det gäller hästarna och bara hatar att åka hemifrån!

@Kirre
885043.jpg

en sån, och sen måste du också ha en sån här (renstappen till höger):
IMG_0074.JPG

och en broddnyckel med spärrskaft (finns på biltema). Har nästan aldrig tagit mig mer än 5 min, oavsett stenar i broddhålen.

@Maja_Kandi Men vad tråkigt att hon inte verkar ha gjort det hon ska. :( Nu har säkert hästarna överlevt ändå men som du säger, hur svårt kan det vara?

@Shudde Förstår också tankarna kring hästeriet. Har också haft en down period nu som jag hoppas bara beror på jobbet men med tappad hopptränare tappade jag en hel del. Får se när och om jag orkar ta tag i att hitta ny. Dressyrtränaren kommer iaf till stallet varannan vecka nu framöver.
Jag har så svårt att bara "skogsrida" för nöjets skull och samtidigt blir jag så besviken när det inte går tillräckligt framåt så då har jag funderat på att lägfa ner. Men vad ska jag göra då? Visst som du säger, åka mer skidor. Hur länge kommer jag tycka det är roligt att göra mer? Och det dagliga? Nej, fy, jag kommer bli värsta soffpotatisen. Många tankar....

Ok, har snarlik gängtapp, rensar hålen med liknande och har spärrnyckel. Är nog den som håller i grejerna det är fel på.... :p

@Kirre Jag tycker att det är smidigare eftersom man bara behöver rensa ur skiten, men inte bry sig om gängorna. När skruven tas ur så är gängorna rena och enkla direkt och det är bara att brodda i:).

@Maja_Kandi Just såna situationer är så svåra. En vill förstås inte vara otacksam för hjälpen, men samtidigt är det extremt frustrerande när ens djur inte skötts som överenskommet:(.

Jag har så svårt att bara "skogsrida" för nöjets skull och samtidigt blir jag så besviken när det inte går tillräckligt framåt så då har jag funderat på att lägfa ner. Men vad ska jag göra då? Visst som du säger, åka mer skidor. Hur länge kommer jag tycka det är roligt att göra mer? Och det dagliga? Nej, fy, jag kommer bli värsta soffpotatisen. Många tankar....

Word.
Jag kan verkligen inte bara rida i skogen, ej heller rida för dåliga tränare/bara för mig själv på bana. Är bortskämd sedan jag bodde i södern med det utbudet och har som sagt svårt att hitta den riktiga motivationen nu när det verkar segrott att få till nån kontinuitet.
Däremot har jag kommit fram till att det tog mig så många år att komma tillbaka till vettig ridning efter mitt uppehåll på 6 år efter gymnasiet, att om jag någonsin ska sluta igen ska det vara för gott. Det är inte värt blod, svett och tårar i flera år för att vara borta ett litet tag. Man tappar för mkt. Och jag vet att jag inte skulle kunna hålla mig borta resten av livet, så det är bara att hålla ut :o ;) Jag hade 6 år på mig att göra allt möjligt, men insåg att det bara varit substitut för det här.

Ang blindbrodden så har jag sett en variant med insexhål som säljs på mässor bla. men min hovslagare sa att de var ett elände, för när hästen gått på grus och slipat ner hålen passar inte insexnyckeln längre och de sitter där till vansinne...

@Kirre
885043.jpg

en sån, och sen måste du också ha en sån här (renstappen till höger):
IMG_0074.JPG

och en broddnyckel med spärrskaft (finns på biltema). Har nästan aldrig tagit mig mer än 5 min, oavsett stenar i broddhålen.
Precis en sån vanlig med plasthantag . Har inga andra grejer i fråga om att ta ur broddhål med grejer man proppat i hålen annat än ngn virknål ngn gång om man lagt i bomull möjligen . En vanlig enkel gängtapp :)

Utöver det förstår jag verkligen att noll motivation finns att bara skogsmulla . Det håller nog sant för de alla i tråden ? Jag hade aldrig haft häst någonsin om det var mulla i skogen som gällde . Ingen skugga över de som är nöjda med det öht ! Många har full glädje av det men tror inte ngn här i tråden ?

Jag har fått sänka mina krav, när det gäller motivation. Jag orkar/hinner inte rida mer än 3 dagar per vecka, kanske 4 i sällsynta fall. Och det får vara bra med det. Jag har haft en sådan himla ångest över att min häst inte får motion övriga dagar, men jag tror faktiskt hon överlever. Hoppas jag i alla fall. :nailbiting: Men blir det för mycket skuldkänslor blir det så tungt, och inte alls roligt och DÅ ryker verkligen all motivation. Jag tror ärligt talat att jag skulle kunna nöja mig med skogsmullning ett tag, men min häst är ju inte direkt en skogsmulletyp...så det blir som det blir. Ganska mycket ridbana, tömkörning och hästens favorit: Promenader ute för hand:D. Hon är så lycklig när vi klarat av en massa läskiga saker och hon faktiskt ÖVERLEVT, tack vare sin kloka matte:angel:. Men hon är så konstig, kan vara så cool och klok i vissa lägen, t e x häromdan när vi promenerade bland fyrverkerier. Jag kan inte påstå att hon var lugn, men fullt hanterbar i alla fall. Men sen blir hon skitskraj för en katt som smyger i buskarna:meh:.

Precis en sån vanlig med plasthantag . Har inga andra grejer i fråga om att ta ur broddhål med grejer man proppat i hålen annat än ngn virknål ngn gång om man lagt i bomull möjligen . En vanlig enkel gängtapp :)

Utöver det förstår jag verkligen att noll motivation finns att bara skogsmulla . Det håller nog sant för de alla i tråden ? Jag hade aldrig haft häst någonsin om det var mulla i skogen som gällde . Ingen skugga över de som är nöjda med det öht ! Många har full glädje av det men tror inte ngn här i tråden ?
Och det är väl lite det jag menar.. ska jag lägga tid och pengar på att åka och träna så måste det vara värt det, nu har jag ffa inte tid att åka iväg och ska jag lägga pengar (bensin + träning) måste jag räkna pengar också.. och att bara rida hemma är jag trött på.

@Shudde Jag tror att man lite till mans mår bra av att lägga hästarna på hyllan en period i sitt liv. Man måste få/ta chansen att göra andra saker med sina pengar också. Jag hade ett längre break när jag var 16-21 då jag bara red åt andra då o då, förutom en kort tid vid 19 års ålder då jag red regelbundet o hjälpte till i ett inridning/utbildningsstall. Men sen åkte jag utomlands i flera år, roade mig och jobbade och när jag kom hem var jag klar! Kändes så himla skönt att inte ha nåt sug efter ett annat liv, jag fick jobb, köpte häst och sen har livet löpt på. Hade en kortare downperiod efter första barnet då det var segt att komma igång men har iaf ridit o tävlat hela tiden mer eller mindre.
Du kanske kommer på efter några år att det inte alls är hästar du vill tillbaka till utan känner dig nöjd med det liv du skapar och då är det ju bra, valfriheten är ju det som gäller iaf. Så jag tycker du ska ta chansen, sälj hästen o lev det andra livet du känner att du vill testa. :)

@Kirre När jag jobbade som groom hade vi en lite annorlunda sorts "blindbrodd". Det var som en ihålig gänga aom man gängade i med en insexsnyckel (Ikeavarianten var perfekt). Inget som kan slitas ner och jätteenkelt att bara dra ur skit med en spik och ner med insexnyckeln och gänga ur. Har dock aldrig sett den varianten på svenska marknaden tyvärr.

Tusen tack för alla grattis:D!

Såna blindbrodd har jag en uppsättning, de följde med i ett broddkit modell standard. Har dock aldrig testat dem eftersom jag misstänkte att de skulle slitas och sen inte gå att få ur. Broddar så mycket i och ur på sommaren att jag aldrig ids göra något med hålen inför vare sig då eller på vintern. Peta ur skit, dra i gängtappen en gång och sen i med brodden.

@Shudde Förstår också tankarna kring hästeriet. Har också haft en down period nu som jag hoppas bara beror på jobbet men med tappad hopptränare tappade jag en hel del. Får se när och om jag orkar ta tag i att hitta ny. Dressyrtränaren kommer iaf till stallet varannan vecka nu framöver.

Nej så länge jag bor här känns det inte som ett alternativ att inte ha häst (flyttade hit som vuxen för ett jobb och blivit kvar ca 4,5 år längre än tänkt..) men säljer jag hästen har jag möjlighet att bo centralt i gbg eller sthlm (kom på att jag ju inte ens skulle behöva ha bil!) där jag skulle ha ett helt annat socialt liv, och då känns det som att häst inte behövs.
Nu har jag valt att ge jobbet halva nästa år, har precis startat upp ett nytt projekt och är involverad i andra större förändringar som ingen annan just nu iaf skulle kunna ta över i en handvändning så känns taskigt och dumt (rent cv-mässigt också) att inte ro iland och få det att flyta innan jag börjar leta nytt. Känns det inte roligare i juni så siktar jag på att sälja häst och lägenhet och flytta till hösten.

stor suck idag. pollen måste gått omkull i hagen i förgår och skalat av huden på hasen lite snyggt och va alldeles blodig så jag fick lite skrämsehicka:crazy:
såg dock väldigt fint ut när jag tvättat rent de. va fortsatt väldigt fint nu ett par dagar men idag va han riktigt tjock men ingen feber. aldrig mer vita ben :banghead:
har aldrig haft en häst som svullnar så otroligt lätt som han gör.
hur brukar ni sköta sår på era? någon med mirakelkur?:D

Beror på vad det är för slags sår, men jag brukar spruta på väteperoxid och sen är det bra om någon dag eller två.

Jag använder också väteperoxid eller om hästen hunnit bli svullen lindar jag med bomull och häller ner väldigt utspädd jod.

Kl
Här har det blivit plusgrader igen och det är glashalt på vägarna. Men spåret i paddocken har börjat tina så det fick bli en barbacka tur idag igen. Mycket skritt och en del trav längst spåret. Mycket nyttigt för magmusklerna känner jag :)

Idag har vi tränat igen och ridit lite enklare skolor. Hittade väl inte samma superkänsla som sist, men är ändå nöjd med hur hon känns överlag. Kontakten är så mycket bättre tex sen jag ändrade om lite i ridningen:).

Tycker att det syns att den här sadeln sätter mig i mycket bättre balans.
10407287_10204623680463854_2008356622271990632_n.jpg

10891482_10204623681063869_5641995418719417522_n.jpg

@Fiorano
va fina ni är och jag tycker att hon ser ut att va mer framme på bettet och framför skänkeln på bilderna :)

Tack @oxo och @fio då tänker jag som ni och har inte gjort heltokigt. Får se om vi kan skritta ut en sväng i morgon så att svullnaden ger med sig.

@Fiorano
va fina ni är och jag tycker att hon ser ut att va mer framme på bettet och framför skänkeln på bilderna :)

Tack @oxo och @fio då tänker jag som ni och har inte gjort heltokigt. Får se om vi kan skritta ut en sväng i morgon så att svullnaden ger med sig.

Du har väl en häst med ganska mkt blod i sig , ofta har såna hästar känsliga benhinnor och då blir de svullna för precis minsta lilla sår . Inget farligt i sig, men självklart blir det en faktor ur matte-perspektiv då man nojjar och inte kan utesluta att ngt annat hänt än "bara ett sår" .

Jag tvättar i första hand med vatten (koksalt först) och sen vatten och såpa ! Såpa är ett fantastiskt naturmedel läkemässigt som inte ska underskattas . Låt det lufta och stäng inte in det om vädret tillåter och inte det är något stort där smuts riskerar in i ngt värre sår .

Jodopax osv ska man helst inte använda om det inte finns en infektion då det dödar en del läkningsceller också samtidigt .

@Fiorano tycker nya upplägget , sadeln osv verkar mycket positivt vad du visat . Nu börjar ju hästen komma upp ur manken och ut med halsen, på riktigt, det har jag inte sett riktigt tidigare när jag sett poster mycket positivt. PS : när du rider oavsett gångart, övning osv så ett bra tecken att hålla koll på för att stämma av om känslan är rätt, är att titta på halsmuskelfästet precis bredvid/nedanför manken . När det börjar bulla och dallra där stämmer känslan ;)

@mackan stämmer precis! jag har lite mer is i magen nu än förr men de är verkligen svårt. Jag brukar tänka att så länge han inte är något halt är de iallafall inte superakut :angel: och peppar peppar så är de ju "bara" sår. Tack för att ni delar med er och såpa va något nytt! Ska absolut testas:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka