07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 970
Status
Stängd för vidare inlägg.
Har nu tränat två dagar. Inledde dagen med att storböla i stallet inför passet :o 5 tim sömn på två dygn som till 24 tim varit jobb gör susen för humöret... Skulle referera känslan av det jag såg på filmerna igår för en stallkompis. Herregud så labil jag känner mig.
Enda fördelen med att vara såhär trött är att jag är jäkligt avslappnad i sadeln. Inledde träningen med att snabba upp bakbenen i framdelsvändning på volt. Hon stod emot och behövde lite övertalning av min tränare från marken med långpisk. Ska börja göra detta avsuttet framöver så att jag kommer åt henne när jag är ensam.
Hon kändes oren bak i traven, antagligen för att vi kommit åt henne i det dåliga benet igår och hon var lite stel idag. Men jag tycker det är olustigt att rida på det, det går bra när jag har tränare i mitten, men ensam kommer jag att fega ur det vet jag...

Diskuterade detta med min tränare. Och vi är inne på samma linje att det är bara att rida på, man måste ju se om det blir bättre eller sämre av ridning. Hon är ju minutiöst genomgången med rtg och allt och nån ny skada har hon inte fått. Så det vi har är det vi har och i bästa fall är det bara styrka och ev nåt som sitter fast som kan tas loss av ridning och kiro. Nu blir hon ju genomgången 5/3 i vilket fall. Blir hon sämre av ridning eller ingen skillnad alls med tiden får man väl göra en utredning då.
I traven är det värst. Däremot tycker jag att hon kändes bättre i galoppen och efter galoppen. Så det tyder ju på nåt positivt hoppas jag.

Efter passet rullade hon fast i boxen. Fick gå in med longerlinor och två stallkompisar hjälpte mig att dra loss henne. Inga synliga skador direkt efter men vi får väl se imorgon om hon dragit sig. Min häst i ett nötskal.

@Fiorano
Vad roligt med film! Fina lilla Barbieponnyn. :love: Kul att kunna börja med lite byten! :)

@stjarnfrugt
Skönt att du trots allt kunde genomföra helgens träningar. Jag tycker som flera andra skrivit att du inte ska vara så hård mot dig själv när det gäller gångarterna. Klart att hon tappat det här året, det är ingenting du rider fram på en månad. Hoppas du får sova ut ordentligt nu så ska du se att livet känns lite lättare. :)

KL
Jag är så vansinnigt sugen på att betäcka......... Varje år när det börjar pratas om hingstar och fölningar börjar det klia i fingrarna. Hingstvalet är ju klart sen länge så det är bara frågan om när. :angel: Svårt det där när man vill både rida och ta föl. :o :p Nu blev det ganska rappt och olustigt bestämt att jag skickar nordisen till himlen också så då har jag plötsligt både tid och plats. Då börjar det såklart rycka ännu mer i fölnerven...

I vilket fall så är det hoppträning ikväll med ponnypiloten och imorrn är det dressyrträning! :)

@Fiorano
Vad roligt med film! Fina lilla Barbieponnyn. :love: Kul att kunna börja med lite byten! :)

@stjarnfrugt
Skönt att du trots allt kunde genomföra helgens träningar. Jag tycker som flera andra skrivit att du inte ska vara så hård mot dig själv när det gäller gångarterna. Klart att hon tappat det här året, det är ingenting du rider fram på en månad. Hoppas du får sova ut ordentligt nu så ska du se att livet känns lite lättare. :)

KL
Jag är så vansinnigt sugen på att betäcka......... Varje år när det börjar pratas om hingstar och fölningar börjar det klia i fingrarna. Hingstvalet är ju klart sen länge så det är bara frågan om när. :angel: Svårt det där när man vill både rida och ta föl. :o :p Nu blev det ganska rappt och olustigt bestämt att jag skickar nordisen till himlen också så då har jag plötsligt både tid och plats. Då börjar det såklart rycka ännu mer i fölnerven...

I vilket fall så är det hoppträning ikväll med ponnypiloten och imorrn är det dressyrträning! :)

Förstår att du vill ta föl på henne! Hon verkar vara en supertrevlig ponny! :)
Vad har hänt med nordisen?? :(

Längesedan jag skrivit - här händer så mycket!

@stjarnfrugt jag förstår inte hur du orkar rida utan sömn! Jag tycker du ska vara mycket nöjd med dig själv och ge dig själv en klapp på axeln. Kan det inte vara så att din häst är stel efter skadan? Allt är ju inte skador som ger men och gör hästen obrukbar, men ligament och muskulatur som läker blir ju alltid lite stelare och då är bästa receptet rörelse.

Här känns det lite som vår för tillfället:)! Min häst verkar ha lugnat sig en hel del, senast vi red i ridhuset hade hon vilat två dagar och när vi kom ner höll klubben på att avsluta en ponnyhopptävling - d v s massa folk på läktaren, folk som sprang omkring med bommar, musik och barn som lekte i ridhuset. Först blev jag irriterad, för med tanke på hur stor min lilla häst blev:meh:, kändes det inte realistiskt att kunna genomföra ett dressyrpass i lugn och ro....men jag satt upp i alla fall efter en stunds promenerande och visst var hon spänd, men hon kom till ro när hon visste vad hon skulle göra! Vi körde samma som på träning, bara hitta takten på volt, lite böjning och galoppfattningar. Jag var så glad efteråt, jag vet inte vad som hänt med henne:confused:. Hoppas att det fortsätter såhär i alla fall. Det kanske blir tanthäst av henne i alla fall...

Förstår att du vill ta föl på henne! Hon verkar vara en supertrevlig ponny! :)
Vad har hänt med nordisen?? :(

Lång historia kort: Han har alltid varit väldigt testig i perioder och den här gången har det eskalerat till den grad att han är direkt farlig att hantera. Mer om det i 11ornas tråd, orkar inte ta upp allt igen... Men han åker till slakt snarast möjligt. Han har fått så många chanser men nu orkar jag inte längre. Droppen blev när han stod på bakbenen och siktade på mitt huvud. Då var det bara nog.

Lång historia kort: Han har alltid varit väldigt testig i perioder och den här gången har det eskalerat till den grad att han är direkt farlig att hantera. Mer om det i 11ornas tråd, orkar inte ta upp allt igen... Men han åker till slakt snarast möjligt. Han har fått så många chanser men nu orkar jag inte längre. Droppen blev när han stod på bakbenen och siktade på mitt huvud. Då var det bara nog.

Fy vad obehagligt! Du gör helt rätt tycker jag även fast det naturligtvis är tråkigt!

@Novali01 Ja mycket har verkligen hänt ridmässigt! Nu rider jag äntligen istället för att sitta och vänta på när hästen ska försöka skicka av mig... Nu är jag bara så rädd för att förlora Barbie och att jag isf måste hitta en annan ponny att börja om med. Eftersom Juno är halt igen också så ser jag worst case scenario framför mig; att Barbie åker till ägaren och att Juno måste tas bort...

@Fiorano Formen ser mycket mycket bättre ut!
Ni är lika prydliga som vanligt men :p Varför sitter du på rumpan och rider och inte sittbenen? Släpp ner benen. Varför har du innerskänkel så långt bak? Hur ska hon kunna böja och forma sig runt den?
Sen fuskar du i bytena....... hon är inte undan nya inneskänkeln innan bytet. Är hon inte det så kommer de inte bli rena.
Nu är jag petig :D Ser som sagt jättetrevlig ut.
Avis för jag vill också rida och träna.

Här kommer filmen! :) Jag försökte klippa så man hör bra vad tränaren säger också, klockrent att sambon hittade en pall precis bredvid henne som han slog sig ner på. :p Det är så galet nyttigt att se film på sig själv! Allt hon säger ser ju jag också, att det ska vara så förbenat svårt att få till när man sitter där uppepå också... :p Vrid om foten, fram med tårna, fram med underskänkeln (vad ska den bak i ljumsken å göra när man ska använda den?), räta ut de förbaskade handlederna och vrid om händerna! Sluta sitt som en soffpotatis och kom fram med överkroppen... Hela jag ska alltså framåt? O_o Utom rumpan då, den sitter stadigt, hehe :p "Bara" jag får till det där så kan jag ju länga två hål på lädren också. :p

Jaja. dagens nakna sanning. ;) Konstruktiv kritik mottages tacksamt. :)

Att jämföra med den första dressyrträningen jag fick på film....... Bättre att hoppa fram till efter tre minuter när vi börjar avsluta, det är väl där nånstans det går att jämföra kanske.

Vilken skillnad! Heja er.
Kolla skillnaden i gången på hästen. Hur den nu svingar med ryggen.
Vad din underskänkel gör där bak är ju en väldigt bra fråga :p Fast den är ju inte där hela tiden.
Nu är det snart dax att börja rida in mer energi i hästen. Då jävlar!

@Jfrelin Enkla svaren på dina frågor är att jag inte rider tillräckligt bra:p. Men hur menar du att jag ska sitta? Jag känner mina sittben väldigt väl i denna positionen. I Childericen blev jag väldigt hängade på blygdbenet och då åkte skänkeln bak och tyngdpunkten fram. an hända att jag överdrivet satt mig på röva för att balansera upp tyngdpunkten?

Innerskänkeln är ett aber. Jag tror att jag har den långt fram, men öh, det stämmer ju inte. Än igen skyller jag på Childericen och att jag nu måste lära om kroppen att jag kan få fram skänkeln.

Att jag inte får henne helt rundad för innerskänkeln är nog en kombination av att skänkeln är felplacerad och att jag inte riktigt har klart för mig hur jag sa rida och använda kroppen. Är ju rätt långsam i att få kroppen att lyda och få in nya rörelser.

Gillar verkligen dina åsikter och hoppas att nästa film visar förbättringar:D!

@Fiorano Alltså jag är ju inte asbra på att förklara men du drar liksom upp skänklarna lite så du inte riktigt sitter i sadeln utan hamnar på rumpen. Höftböjarna/ljumskarna blir för korta liksom. Det kan ha att göra med att du känner att du inte kommer åt henne med skänkeln ordentligt för skänkeln är lång men då får du lära henne att skänkeln är vaden och inte hälen :p Kittel sitter inte sådär och skänklar när han har långa skänklar på hästen.

Tricket med innerskänkel är när du tycker den är långt fram så skickar du fram den ännu mer :p

Snart sitter bytena som en smäck! Testa halv igenom i sluta i galopp, behåll ställningen några språng på långsidan, ställ om, fram med innerskänkel och byt! Du kommer känna när läget är bra.

@Fiorano verkligen trevlig form du hittat på hästen nu, vilken skillnad !

Kl
Ang det @Jfrelin skrev om Kittels långa ben osv - jag har väldigt långa ben jag med, och det kan vara jättefördelaktigt i ridningen just FÖR att skänkeln med sporre på hamnar så pass långt ner att man inte hela tiden "råkar" sitta och peta med den utan man medvetet måste lägga till den så att säga . Och när man lägger till den hamnar den långt ner på magen på hästen där de per automatik då drar upp magen och "höjer sig" :) Jag ser det som sagt som en jättebra fördel :D

@Fiorano verkligen trevlig form du hittat på hästen nu, vilken skillnad !

Kl
Ang det @Jfrelin skrev om Kittels långa ben osv - jag har väldigt långa ben jag med, och det kan vara jättefördelaktigt i ridningen just FÖR att skänkeln med sporre på hamnar så pass långt ner att man inte hela tiden "råkar" sitta och peta med den utan man medvetet måste lägga till den så att säga . Och när man lägger till den hamnar den långt ner på magen på hästen där de per automatik då drar upp magen och "höjer sig" :) Jag ser det som sagt som en jättebra fördel :D
Fuuuusk ! :D ;) Hur ska vi med korta ben göra då?

Ja det får bli ponny nästa gång. Lättare att komma ner och upp också. Jag hade iof inte tänkt köpa någon mer häst någonsin. Tänkte åldras med de jag har.

@Fiorano säger som övriga - Vilken skillnad på formen! Och var inte så hård mot dig själv. Du rider jättebra och ponnyn är supertrevlig :) Håller alla tummar jag har att du får ha kvar henne.

@Werze och @Maja_Kandi Jo nog vet jag ju allt det där, att det tar tid att komma tillbaka. Men det var ändå en chock att se hur illa det ser ut jämfört med förr :( Däremot är det positivt att jag rider min häst öppnare i formen nu, har hittat tillbaka till den ridningen nu lite när jag får rida för den här tränaren igen. Man får glädja sig åt det lilla.
Nu hoppas jag som sagt att detta är nåt man rider bort. För jag-orkar-inte-börja-om med utredning och behandling och elände. Då vete fan vad jag gör ärligt talat.

Ang långa ben så önskar jag att jag hade det just nu. Ser ut som en mygga på en elefant på min häst. Blir aldrig sådär snyggt och prydligt som man vill att det ska se ut i dressyren. Speciellt nu när hon är så tjock så ser det ännu lustigare ut...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka