07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 970
Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja såklart att du ska utesluta det först och egentligen hoppas jag ju på att det är nåt fel på henne för kan du då råda bot på det så är ju problemet löst, även om det sen tar tid att komma tillbaka i full form.

@stjarnfrugt I ditt fall ÄR ju din häst kollad så där hade jag nog bara försökt stretcha ut henne både under ridning och efter. Stelhet efter skador kan ju sitta i länge.

Mäh, idag hade Chatsi feber igen. :(
Jättesvullen i höger bak och fram, lite mindre i vänster fram och nästan helt normal i vänster bak. :confused: I morgon får veterinären pallra sig dit!

Men tycker din tränare att hon går ojämnt när hon är uppvärmd o ni tränar?

Jag rider så sällan för tränare... men jag har inte tyckt hon varit såhär ojämn innan. Eller så är det för att jag inte tänkt på det, vilket jag har svårt att tro för det känns mkt tydligt och nån känsel har man väl i baken... Snarare kanske det kan bero på att jag pressar henne mer nu och rider med sidvärts och försöker töja det. Har inte gjort det innan och hon har bara ridits 3 mån efter sista sjukdomsvilan.
Hon blev bättre under passet, möjligen. Vi var iaf överens om att rida på och se vad som händer. Det kan lika gärna vara stelhet/svaghet som går över med träning. Gör det inte det får man väl åka 30 mil enkel väg till Finland och utreda. Ser fram emot en sån resa, inte.
Jag börjar med att rida på och se vad som händer, jag har kiro.vet inbokad 5 mars i vilket fall. Tills dess måste jag ju rida för att veta vad jag ska säga till vet. Hästen är pigg och arbetsglad och tjafsar inte i ridningen, vilket gör att jag inte tror att hon har fruktansvärt ont iaf. Jag är mer rädd att det är nån litet "halvont" som tar emot och på sikt gör ett stort problem. Eller, hemska tanke, nåt som kommer vara såhär forever och det kommer jag Inte att rida vidare på. Det skulle ge följdproblem som ett brev på posten.

Känns som att det är vabruari här i tråden vad det gäller hästarna också. Himla trist när dom inte känns fräscha!

Red ut för första gången idag på en evighet sen känns det som. Rastade av honom lös i paddocken innan vilket nog var bra för han var som en fiolsträng och sprang omkring och blåste och hade sig. Sen ledde jag dom första 100 metrarna innan jag hoppade upp. Resten av turen uppförde han sig jättefint! :) Måste ge honom plus i kanten för att han alltid står helt still när jag hoppar upp.

Kl
Ponnyn höll på att explodera igår när vi var ute. Helt sjukt mycket överskottsenergi. Vart bara (försök till) skritt och lite lite jogg. Stenhårt överallt. :( Jag fastnar i bromsläge och då blir det pannkaka. Toppen att stallkompisens häst är precis lika framåt med överdos av energi som min. Så hon tipsar och påminner mig om att använda benen även fast hon drar iväg. Det är så jäkla svårt... Jag fastnar i handen istället och då slår hon sig fri - dragkampen blir ett faktum.

Sen blev det lite panik efter hovslagare så vi for iväg för att få på nya skor. Lite panik innan mätningen på tisdag. Passade på att släppa henne i ridhuset innan men hon fattade inte vitsen. Jag och sambon jagade på henne lite och då sprang hon. Men inga skutt utan bara runt runt. Passade på att tappa en sko också, tur det var hovis direkt efter. Håll en tumme för att hon blir C-ponny, tror dock inte att vi har sån tur.

Idag tar vi en tripp med båda hästarna dit igen och rider. Ska försöka komma på nån bra plan och försöka använda de där jäkla benen.......

Blir inte klok på min häst heller. Otakten stör mig enormt. Och när jag flyttar henne på volt från marken så ser man tydlig skillnad på att hon inte vill lyfta vänster lika mkt.
Däremot är hon inte bråkig. Hon var hur pigg som helst igår, glad och arbetsvillig.
Jag red ett pass med mkt övergångar på volt och serpentiner. Trav -skritt- trav blir jättefint. Men även galopp -trav-galopp blir åtminstone helt ok så länge jag bara rider ordentligt.

Däremot känner jag mig opepp på att tävla nästa helg. Vill inte att folk ska tänka att jag rider en halt häst så det blir ett jävla liv :(

Jag förstår hur du känner. Jag hade inte tävlat, vet med mig själv att om jag stör mig på nåt kommer det ligga o skava i bakhuvudet hela tiden och det blir varken roligt eller ger så mycket, vill att det ska kännas hundra för min egen skull även om jag vet att det inte är nåt fel på hästen.

@Freeride jo, så är det. Jag rider inte för nån placering, bara träning. Problemet är att tillfällena inte haglar tätt, denna tävling har jag bara 4 mil till. Mkt sällsynt och bra tillfälle att bara träna på momentet att åka iväg. Nästa tävling är v19 och 15 mil bort...

@stjarnfrugt Jag har ju sett filmerna på hästen och jag säger rid på som vanligt-och kanske ännu mer dressyrjobb. Upplever det som att hon inte är lösgjord riktigt eller särskilt stark, vilket inte är så konstigt med tanke på senaste året. Så rid på ordentligt och känns hon fortfarande dålig om två månader så åk och kolla henne. Är rätt säker på att din riktigt damiga dam hade protesterat och låtit dig veta om det tog emot helt för mycket.

Hursomhelst-åk och tävla med dig:D!

Vi har tränat idag. Fortsatte med lite bytesträning som väl gick sådär. Avslutade med ett okej byte iaf och jag tror att de kommer att sitta så småningom bara vi fortätter jobba så här konsekvent och att jag gör det oftare. Fortsatte med lite skolor och jag har så svårt att hitta en bra känsla i dom. Menmen, det kommer väl så smpningom. Hon orkar inte heller riktigt och då blir det soppatorsk.

Lite grusiga ridhusbilder blev det idag:)
10986970_10204993004936735_5513757540094733138_n.jpg

10991320_10204993004776731_6557770085132983786_n.jpg

10978635_10204993004256718_2355292204513355801_n.jpg

10897008_10204993004896734_7649835068936065106_n.jpg

Tycker också du ska åka och tävla @stjarnfrugt :) Har ju inte sett någon film eller så men skulle hästen verkligen vara halt så avbryter väl ändå domaren kan jag tänka mig. Annars är det säkert ingen större fara.

Tjusiga bilder @Fiorano

Har inte blivit någon ridning här på ett par dagar då jag åkte på världens magsjuka och tillbringade några helvetiska timmar på dass. Så ont har jag inte haft sen lillan föddes och även igår kändes det som sviterna efter en förlossning, hasade mig fram o kunde knappt röra mig. Som tur är verkar inte barnen ha blivit smittade men mannen har haft lite känningar.

Nova har vilat ett tag eftersom hon hade fått en liten blödning i hoven. Tur det inte var värre!
Har börjat rida igång henne igen och det märks inget! SKÖNT!
Idag har kiropraktorn varit ute och hon hade en liten låsning i ryggen och lite i nacken. Får hoppas att det var det som spökade lite innan eftersom hon inte riktigt ville trampa under sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Tapeter tapeter tapeter
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka