07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 970
Status
Stängd för vidare inlägg.
@Maja_Kandi Jo det är nåt man får ha i beaktande. Jag hoppas verkligen att hon inte nu kommer på att min häst är "för farlig" för att ha i gruppen pga detta. Jag har ju lite dåliga erfarenheter sedan tidigare då man tyckte illa om min häst, trots att man där uttryckligen sökte en flockledare som kunde styra upp i flocken så var det ett jäkla gnisslande för att min sa ifrån...
Jag tycker inte att min är värre än övriga, de är ston helt enkelt, min är dessutom inte den som är mest på de andra. Skillnaden är att min är skodd och träffar hon så känns det ju mer. Men det är ingen nyhet. Isåfall tyckte jag att man kunde ha sagt till från början att endast oskodda hästar får gå där, är ju lite svårt för mig att hitta ett alternativ såhär mitt i vintern. Nu verkar ägaren fått för sig att stona kan abortera sina föl pga en sån här spark, vilken jag håller som högst osannolikt.

Divan har varit barnridningshäst för andra gången denna vecka.
Hon är ju som ett hus för en 4 åring men de är modiga och vågar sitta på och skritta. Divan går så försiktigt så försiktigt :D
Har aldrig sadel på när barnen rider utan de får sitta barbacka bakom tömkörningsgjorden så får de hålla sig i ringarna. Funkar jättebra,

Hon såg lite mindre randig ut idag men jag måste nog skicka in skären på slipning för jag såg att det tagit ojämnt vilket de inte gjorde förra gången jag klippte henne eller på min kompis häst som jag också klippte för ett tag sen.

Imorgon är det kirop. Håll tummarna!

@Jfrelin Håller tummarna!

Min var också barnridningshäst för ett par veckor sedan när jag provred en annan häst. Helt oförberett så sa hästägarens kompis att "är det okej om min dotter rider lite på din häst?". Jag blev så ställd så jag sa att hon har aldrig haft ett barn på ryggen, och jag tar inget ansvar för hon är normalt sett inte en häst som jag sätter upp barn på... men jag hade ju ridit henne trött innan så jag tänkte att det går nog bra. Hon brukar vara snäll mot folk som inte kan rida. Och det var hon, gick knappt framåt. Min häst är klok ;)

*kl

Har anmält mig till en Pay and Ride i slutet av månaden. Inte ofta dom finns här så är grymt överraskad. Hoppas hoppas att det är körbart väglag för min tråkiga dragbil, och att det inte är 30 minusgrader för det är framridning ute...

@Jfrelin vad skönt att du äntligen har kiro nu så du får ngt utvärderat !

Kl

Ang barn och hästar osv så i min erf är de alltid väldigt försiktiga och har full koll inkl från marken att det är ett barn/unge/föl typ .... De är fina djur :)

Jag tränade också idag, första efter vilan så vi är inte helt igång ännu, Bruce kämpar på så bra han kan men jag bara halkar omkring i sadeln och glappar med tyglarna :yuck:

Del 1, övergångar och tempoväxlingar i låg form + lite skänkelvikningar

Jag tränade också idag, första efter vilan så vi är inte helt igång ännu, Bruce kämpar på så bra han kan men jag bara halkar omkring i sadeln och glappar med tyglarna :yuck:

Del 1, övergångar och tempoväxlingar i låg form + lite skänkelvikningar

Fin häst är han ! Men jag måste säga att jag tyckte tränaren var lite väl passiv utifrån filmen att stötta med direktiv när ni får problem och med feedback allmänt utifrån det filmade ?

Nu ska vi vara fixade både jag och Divan. Vi har EXAKT samma låsningar båda två. Frågan är väl vem som förstört vem :)
Iallafall så är det vänster höft som är låst och SI-led.
Nu ska det vara fixat så jag håller tummarna att det känns bra och att jag kan rida på torsdag, måste tömköra 2 dagar till.
Hon tyckte inte det var så konstigt att Divan inte ville gå med ryttare :P
Man såg hur hela hästen blev längre i ryggen och halsen av avslappning när hon blivit korrigerad.
Jag däremot känner mig inte så lång och avslappnad. Mer misshandlad hahahah

Fin häst är han ! Men jag måste säga att jag tyckte tränaren var lite väl passiv utifrån filmen att stötta med direktiv när ni får problem och med feedback allmänt utifrån det filmade ?

Nu har både du och @fio sagt att tränaren säger för lite, kollade igenom igen och kan faktiskt inte själv se vart han skulle gjort mer? Kan du ge något mer konkret exempel på någonstans jag hade behövt mer hjälp?

Jag vet ju att det finns tränare som är betydligt mer "aktiva" och hela tiden ger mer specifika instruktioner (själva hjälperna), men jag vet inte om man egentligen lär sig mer av det?

Här är förresten nästa del:

@fio klart att jag ser att det finns mer saker att anmärka på, men det måste ju också vara konstruktivt, man kan ju inte fixa allt på en gång. Det är ju ingen vits med att få jättemycket hjälp och få det att gå bra när tränaren är där, men man har haft så fullt upp med att följa instruktioner att när lektionen är slut har man ingen aning om vad man egentligen gjorde eller varför och är lika lost som vanligt när man ska rida på egen hand :angel:

Men visst, jag känner inte att jag får ut extremt mycket av träningar, men har väl mest tänkt att det är så det är, det tar tid, finns inga genvägar, det viktiga är att han har någon som ser till att man tragglar på i rätt hjulspår så att säga ;)

Nu har både du och @fio sagt att tränaren säger för lite, kollade igenom igen och kan faktiskt inte själv se vart han skulle gjort mer? Kan du ge något mer konkret exempel på någonstans jag hade behövt mer hjälp?

Jag vet ju att det finns tränare som är betydligt mer "aktiva" och hela tiden ger mer specifika instruktioner (själva hjälperna), men jag vet inte om man egentligen lär sig mer av det?

Här är förresten nästa del:

Roligt att du delar med dig, kul att se! Du är ju jätteambitiös och hästen ser käck ut också! Men här kommer lite konstruktiv kritik som du får ta till dig om du känner för det. Jag hade velat få fatt i yttersidan, det ser lite slingrigt ut emellanåt mycket pga av att jag tror det saknas ett jämnt stöd. Försök korta upp tygeln, få handen lite mer framför dig och försök få ett mjukt men stadig sug in i bettet. Hör att tränaren pratar en del om bjudning och jag om någon har inget emot om det går lite fort ibland men i traven ser det ut som om det rinner iväg och så sätt rider ni ifrån takten. Lite snabba övergångar så att han trampar in och kommer in i ramen istället för att det rinner iväg och han blir lite hög och du tappar kontakten. Tänk på att försöka komma ned på ryggen, släpp ned benen och inverka bara med skänkeln när det behövs för att sedan släppa ned benen igen och följa med. Det krävs att man är snabb som ryttare och låter det falla isär för att kunna korrigera och ge hästen en möjlighet att göra rätt nästa gång. I galoppen hade jag önskat lite mer 'badadam badam' och ha honom ytterligare lite mer mellan hjälperna med siktet rakt fram med bjudning. Fina byten som garanterat kommer bli en piece of cake när han kommer ihop lite mer!

Som sagt är ni jättefina och jag vet att du har gjort jobbet själv så stor eloge till dig och tack för att du delar med dig!

@Gabby_Ossi oj jag var inte medveten om att @fio kommenterat , det var alls inte meningen att "tjata" :crazy:

Jag tycker bara att du får så lite konstruktiva kommentarer/stöttning . Galoppdelen 2.20 och framåt tex, det är väldigt långa transportsträckor där tränaren öht inte säger ngt alls, för att sen bara säga "bra" och sen ber dig göra en ny övning. Jag ser massor med utrymme där tex då jag hade förväntat mig av tränaren stöttning som tex "korta upp honom för ytter" "sitt i ", låt honom inte trilla iväg " tex . Bara som ett exempel .

Det är min personliga önskning av en tränare att denne verkligen är aktiv och inte bara säger "bra" och tyst däremellan långa långa stunder. Menar INTE att det ska hagla instruktioner men tycker du får för lite coachning helt enkelt . Och det är absolut ingen kritik av DIG hästen är jättefin och du rider väldigt väl !

@mackan det var rätt längesedan jag kommenterade det så inget konstigt om du inte minns det, nu taggade ju Gabby in mig och därför skrev jag.

Jag menade det inte som att ni "tjatade" @mackan , bara konstaterade att samma sak kom upp igen och ville veta mer specifikt vad ni menade! Tog det absolut inte som kritik mot mig eller hästen heller utan vill bara analysera lite! Det är ju ganska dyra träningar (mer än dubbelt mot vad min "hemmatränare" tar) så det är klart att man vill få den hjälp man behöver när man är där!

Jag menade det inte som att ni "tjatade" @mackan , bara konstaterade att samma sak kom upp igen och ville veta mer specifikt vad ni menade! Tog det absolut inte som kritik mot mig eller hästen heller utan vill bara analysera lite! Det är ju ganska dyra träningar (mer än dubbelt mot vad min "hemmatränare" tar) så det är klart att man vill få den hjälp man behöver när man är där!

Äsch du vet vad jag tycker du ska göra.. Jag tycker du ska prova några ggr. Jag LOVAR dig att du kommer få ut rätt mkt av de träningarna och en helt ny värld kommer öppna sig. Dessutom för säkert halva priset. Fråga AH, hon är ju rätt så rutinerad kan man säga men har ju fått lära om en jädra massa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka