Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
+ 1 på det!Att hitta bra tränare är svårt speciellt när man vet vad man letar efter.
Lite osäker på vem du svararJag tror inte att dom tränarna som frugtis pratar om som bra där uppe är några bokstavstränare. Däremot är det som du säger viktigare med vilket system och att det matchar en själv.
Att hitta bra tränare är svårt speciellt när man vet vad man letar efter.
Lite osäker på vem du svararOtroligt intressant diskussion oavsett
![]()
Håller med dig helt.Jag tycker också att man måste tänka på att tränare rättare sig ofta efter sina ryttare. En del ryttare vill bara höra att de är bra och är inte intresserade av att gå vidare i sin utbildning råkar man då vara på en sån lektion för att spana in en ny ev tränare så kommer man ju antagligen tycka den är kass men om man varit där när en mer ambitiösare elev red så hade man antagligen fått ett helt annat intryck.
Ibland måste man våga testa.
Sen älskar jag grundarbetet, det finns inget härligare än att känna att en uppnår (så gott som) full ridbarhet. Då behöver jag inte mer än rida rakt fram på en långsida, känslan av en häst som jobbar i harmoni och balans med energi (och den ridning jag kan få till i det läget) är liksom det jag lever på. Jag vet att när jag är där kan jag bara lägga på rörelser och så funkar det, men grunderna är faktiskt det jag helst tragglar. Det är roligt med det enkla, eftersom det är såpass svårt![]()
Alltså jag fattar inte haha , ingen här rider väl piff pch puff eller ens har det i fokus.? Fattar inte men som sagt vi missuppfattar ju tyvärr varandra ofta oavsett hur vi bägge försökerPrecis så känner jag också. Är väl därför jag inte är så intresserad av att rida piff och puff, jag fascineras mer av en bra grundridning. Piff och puff är nåt som faller på plats när grunden sitter, och innan dess kan det bero.
Det återspeglas iofs i nästan allt jag gör, jag tar sällan genvägar. Jag tycker att om jag väl gör nåt så kan jag lika gärna göra det ordentligt. Många kallar det omständligt, jag kallar det noggrannt![]()
Shit vad ni har skrivit alla!
Börjar med att tacka alla som tog er tid att titta på filmerna och kommentera och/eller ge tips!
Just det här med bjudningen tycker jag är så himla svårt, för det som syns på senaste filmerna när tränaren ber om mer bjudning är inte den bjudning som jag vet att jag vill ha i honom. Den som jag t.ex. har när jag trimmar ute på en stubbåker, och jag känner ju vilken enorm skillnad det blir på min egen sits och ridning (eller om det är tvärt om, hönan/ägget...) när jag kan släppa benen, har stöd i handen och liksom "sugs fast" på ryggen istället för att glida runt uppepå, klämma med benen och glappa med tyglarna.
Igår när jag red lyckades jag få till lite av den känslan inne i ridhuset också, men det är först efter ganska mycket protester + att det kommer spänningar istället så jag vet inte vad som är bäst egentligen...
Ang tränare etc så vet jag inte om det är mig det är fel på. Jag kände ungefär likadant när jag red för tränaren som bor i USA nu, men då fick jag bara massa positiva kommentarer om tränaren varje gång jag lade ut filmer i stort sett.
Och nuvarande tränaren brukar alltid fråga efter varje pass om jag undrar något eller vill diskutera igenom något av det vi gjort och om jag själv hade bett om det hade han säkert lika gärna gjort det mitt under lektionen också, men jag vet liksom aldrig vad jag skall fråga. Jag tror ju att jag fattar vad vi gör och varför vi gör det liksom.
Seden är det ju inte så att jag inte får någon hjälp alls, med bytena t.ex. fick jag tips nu senast hur jag skulle rida för att han inte skulle byta efter fram.
Men mina "bästa" ridpass (utefter min egen känsla) är aldrig när jag har tränarhjälp, alla mina bästa pass har jag haft när jag rider själv hemma. Eller, det är i alla fall så jag upplever det. Men det kan ju också vara för att jag "fuskar" med vissa saker när jag är själv och på så sätt "lurar" mig till att tro att det är bättre än det egentligen är. Svårt att veta eftersom jag aldrig blir filmad hemmavid hellerSedan finns det såklart en massa pass hemma som är sämre än träningspassen också...