07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 970
Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ju min på lösdrift med fri tillgång till analyserat hösilage, havre, betfor, kli, soja, kalk o mineraler ingår samt halm i ligghallen. En dag i veckan mockar man det hårdgjorda, ströar, kollar vatten och övriga hästar, tar ungefär två tim nu på vintern när det är som tyngst. Har tillgång till alla faciliteter i stallet precis som de installade och ridbana. Detta betalar jag 2500kr för. Totalt lägger jag nog 5-6000kr inkl träning, försäkring osv. Håller till i gbg-området.

Vilken otroligt stor skillnad det är beroende på vad man bor! Jag va tvungen att räkna lite med och det hamnar på 3000:- /månaden och sen tillkommer det träningar och ridhusavgift på det så jag räknar med runt 4000:- i månaden.

börjar man sen lägga på allt man köper, transport, bensin så drar det iväg en hel del:o tur att det är värt de emellanåt :D

Ja alltså, jag ska försöka stolpa upp mina kostnader för hästarna...

Spån 70:-/bal, ca tre/mån/häst x 8 mån på box = 1680/häst/år (bra med renliga djur!)
Hö typ gratis eftersom jag jobbar av det. :angel:
Hovslagare: 400/häst, 6 gånger/år = 2400/häst/år (plus skor och brodd förstås)

Foder får de ju knappt eftersom de typ klarar sig på luft, men de delar på 1kg lusern samt får mineraler så:
Mineraler köper jag på storsäck, en säck räcker typ fyra månader så tre säckar/år = 600/häst/år
Lusern får de typ 0,5 kg var av vilket blir 1500/år om de får det året runt vilket de inte gör.

Vaccin: 700/häst/år
Övriga veterinärkostnader kan ju självfallet tillkomma men det är inget jag räknat med i nån budget...

El kan man såklart räkna, men det är inte så mycket som dras från stallet. Nu har jag ju thermobar äntligen men innan var det ju bara aggregatet. Så kanske 600/mån när de är installade, vilket ger ca 300/häst x åtta mån = 2400/häst/år, ska man tänka bete med el där också så kanske nån hundring till.

Försäkring är ju såklart en del som jag missat att räkna, men mina pållar har billiga försäkringar. :o Balders är ju pinsamt billig så om jag delar bådas premier på två så blir det knappt 300/mån/häst.

För att då räkna lite högt:
Spån: 1700
Hö: -
Hovslagare: 3000
Foder: 2500
Vaccin: 700
Försäkring: 300
El: 3000
Totalt: 11.200:-/häst/år.
Alltså typ 900/häst/mån.

Det ger 1200:- till träningar/häst/år och eftersom jag bara tränar med Queenie så blir det ju 2400/år. Nu kommer jag nog för första gången nånsin träna för mer pengar än det på ett år. Men nu har jag ju plötsligt en inhyrd pålle som kommer bidra med lite träningspengar. ;) Så ja, ca 1000:-/häst i månaden.
:eek: 400 för hovslagare.

Studerar och jobbar extra, får ekonomisk hjälp av mamma (som är uppfödare och ägare) med hästen och min sambo hjälper mig genom att hålla en bil (vars främsta syfte är att köras mellan stall och hem plus dra häst till tävlingar). Jag ser mig som lyckligt lottad som har möjlighet att ha häst samtidigt som jag utbildar mig.

Prioriteringar sker väl mest per automatik, desto mer jag är i stallet desto färre andra saker hinner jag ens försöka lägga pengar på :D

Jag jobbar heltid på bank. Behöver inte prioritera något direkt för att ha häst. Kan resa 2-3 ggr om året, långa resor, och har bil och bostadsrätt. Inga andra lån än bolån och kreditkort (där summan kan variera :p)
Tjänar dock väldigt bra, över 500 tkr om året.
Har inga CSN-lån heller då jag lyckades börja i branschen när det fortfarande fanns jobb 99 utan att man behövde ha dubbla utbildningar :p

Oj Shit, 500' om år? Vilken drömlön!

Jag jobbar heltid på bondgård med mjölkdjur. Passande nog är det min granne så jag har bara 1 km till jobbet (400m fågelvägen). :) Jag har inget annat förutom gården och hästarna att slösa på så det är så det blir. Har mindre fritid nu än förut men iom att jag har så nära till jobbet kan jag åka mellan och fodra på dagen och rida när det är ljust ibland och jobba igen det sen sas. Ett stort plus är ju såklart att jag kan jobba in grovfoder och har hjälp med alla maskiner från jobbet vilket har underlättat enormt!

Just nu sjukskriven sen en tid tillbaka men annars jobbar jag som förskollärare 90%. Fast tjänst. Kör mkt då jag har en pooltjänst i hela kommunen. Har bra körersättning.

Lägger de mesta av pengarna på hästen. Och mina 2 katter. Bor själv (med 2 katter).

Ja förutom den låga stallhyran lägger jag 900 kr på hovslagare var 7 e vecka. Helskoning. Sen ca 400 kr på fodertillägg typ olja, nypon mm per månad.

Jag studerar och får således inte in så många kronor per månad. Spenderar nog mest pengar på hästen och sen är det inte så mycket kvar. Men jag har en snäll sambo som tjänar helt ok. Bor i hus. Men det ska bli skönt att snart vara klar i skolan och börja jobba igen :)

Jobbar heltid med taxerad årsinkomst på typ 370', dag/kväll/helg. Prioriterar häst, bra bil för att kunna dra häst och att resa. Bilen kostar nog mer än hästen tyvärr och det önskar jag väl att det gick att dra ner på. Har alltid haft bilstrul hur jag än tänkt. Fick ett kopplingsras förra lördagen med bärgning och faktura på 9000kr. Då skrattade jag inte. :meh:

Så jag bor ensam, billigt i hyreslägenhet, lagar billiga matlådor och har ett mycket snålt klädkonto.

Kl
Imorrn börjar hoppträningarna! Wiho! Tjejen jag skrev om ska prova Queenie redan imorrn. Jag är lagom nervös, haha. Hon lär vara tokpigg och jätteglad för hon har vilat två dagar (i söndags för att jag inte hann rida och idag pga vädret) och har inte hoppat sen innan jul, plus att hon är nyklippt. :p Kanske tur att nån annan ska rida. :angel:

Intressant diskussion om kostnader osv . Gud vad det skiljer !

Jag jobbar heltid med årsinkomst 420+ har bostadsrätt, bil och häst samt studielån för mina dyra utlandsstudier . Ingen sambo så mina inkomster/utgifter är mina egna .
Hästen står uppstallad och det kostar 2500/mån då ingår alla pass och fordringar året runt minus 2helger om året (en helg var 6:e månad och då är man två inackar som delar på de helgerna) . Grovfoder ingår obegränsad giva och kraftfoder havre eller kornkross också. Samt 1 spånbal/vecka. Ytterligare spån betalar man inköpspris på dvs utan moms så 60kr/bal om man behöver. Ridhus och utebana . Mockning ingår ej men det är det enda man gör, inga påsar/hinkar osv bara mocka.

Utöver det betalar jag försäkring ca 600/månad och skoning och min skos var 6 vecka vinterhalvåret och var 5 sommarhalvåret och det kostar 1200 per skoning.

Bor i Östergötland närmare bestämt i Norrköping. De stall med service som liknar det vi har tar 3000 Max 4000 . De har oftast att tex kväll och helgpass är på rullande schema bland inackorderade men de anläggningarna är väldigt stora -40-50 hästar så blir ju inte så mkt pass iof . Jag har "klarat mig " på så billigt pga att de jag står uppstallad hos inte i regel tar inackar då det inte är deras primära inkomst, och inte hyr ut boxar "officiellt" de har inte höjt hyran på typ 10 år pga det. Inte så många hästar ca 16 och inte så många inackorderade .

Senast ändrad:
Jag betalar 6500 SEK i månaden för uppstallning inkl mockning, fodringar, foder, ridning vid behov, hjälp med hovslagare och vet etc. Hon får lite extra kraftfoder vid behov för ca 200 SEK i månaden. Sen tillkommer träningar, skoning, försäkring och annat. Minimum 8000 per månad skulle jag gissa på. Plus en massa bensin. Har inte jobbat sen jag fick barn annat än lite halvtid i stallet. Bor i hus, har 2 bilar, reser en del. Med andra ord, mkt generös sambo. ;) Han jobbar mkt så jag skulle aldrig hinna med häst och barn med ett vanligt jobb. Men jag kommer absolut återgå som ekonom så småningom.

Fick rapport om hästen på EM. Ingen skillnad mot FM. Jag va rädd att hon skulle hoppa in på 3 ben från hagen. Hovis skulle komma ut och klämma lite när han ändå skulle slå på toppsko på en annan häst.

@Charlotte1975 så sjukt jobbigt med hästen !!!:( Nu får det väl ändå räcka :eek:
Jo de kan man ju tycka. Antar att hon kan ha gått omkull i hagen nu pga att hon så klart är pigg och de är halt och knöligt ute. Men att hon samtidigt som de skulle få en böld känns osannolikt. Men på torsdag ska vi ju in på kliniken så jag hoppas att de inte blir värre innan, utan tvärtom blir bättre.

@Charlotte1975
Men fy bubblan, nu får det väl räcka. :( Låter ju inte osannolikt att hon kanske trampat på nånting som blivit en böld om det är knöggligt ute. Hoppas att det "bara" är det så ni snabbt är på G igen!

@Charlotte1975 ja verkligen men kanske en tröst i ironin att nu ska hon ju ändå in till kliniken så även om det inte är bättre får du ju chans att ngn kan titta ordentligt på detta också , men svårt kanske i ekvationen med det hästen redan har :(

Kl
Träningar/kurser osv har jag öht inte lagt in i min redovisade budget ;) de kostar extra och det blev lite väl detaljerat att redovisa varje krona jag tror jag gör av med i hästväg så det fick bli det det blev i fråga om ändå rätt detaljerad redovisning ;) Till mitt försvar kan jag säga att jag sällan shoppar hästsaker då jag inte är ngn shopping människa öht utan håller mig till kvalitet som håller länge och spenderar hellre några lappar mer på ngt kvalitet än att behöva handla hela tiden, så där sparar jag rätt mkt tror jag .

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka