07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 970
Status
Stängd för vidare inlägg.
Angående vad det kostar med att ha häst så har jag ju fördelen att ha eget stall.
Nova är ju inte heller en häst som är speciellt dyr eftersom hon är så lättfödd.
Äter ca 8-10 kg hösilage om dagen, beroende lite på hur kallt det är. Köper av grannen 1kr/kg fritt hemlevererat på logen!
Får lite extra lusern och mineraler. Räcker med 2 säckar om året, ca 400-500:-.
Har även halm som de får tugga på på natten, köper storbal för 200:-.
Hovslagaren kostar 800:- /helskoning alltså 400/mån.
Försäkringen ligger på 210:- i månaden.
Använder torv och spån att strö med brukar gå åt 25-30 balar beroende på när de kan gå ut på våren. De kostar 65:-/styck.
Just nu tränar jag 2 ggr i månaden, 400:- men ska nog börja träna varje vecka under våren.
För min del tillkommer ju även reperationer av staket, inköp av material som går sönder och lagning, målning av stallet vid behov.
Har ju även en del lån på stallet och huset, svårt att räkna en separat kostnad just för stalldelen eftersom det ligger på samma lån.
Min sambo har ju också häst så han betalar sin , jag min och så delar på gemensamma utgifter.

Jag jobbar 90% som undersköterska i hemtjänsten på en sk flextjänst vilket innebär att jag själv styr mitt schema. Har avstämning 2 ggr om året och då får man ha koll på att man har jobbat så mycket som man ska.
Vissa perioder kan jag alltså jobba mer och andra mindre.
Har ju ingen superlön men hästar är mitt stora intresse och lägger inte pengar på så mycket annat. Framför allt trivs jag med mitt jobb och mitt liv!
Har 2 vuxna söner, en bor kvar hemma och betalar lite varje månad.

Måste säga att jag har det väldigt bra, trodde nog aldrig att det skulle bli så bra när mina barn var små och jag var ensamstående mamma.
Då hade man inte ens råd att köpa mjölk sista veckan innan lön!:wtf:

Oj! Så många reflektioner om något så intressant som hur livet går ihop! Jag kan nog säga att jag inte reflekterade mycket om vad barn skulle innebära för mitt liv. Och hade jag mer medvetet reflekterat och vägt ihop för och nackdelar - hade jag skyddat mig bättre! :oNu är det som det är, och jag försöker att njuta av barnen så mycket jag kan nu när de är små - för även om det kan vara nackdelar på ett plan, finns det något som barnen ger som är oersättligt. Min häst vilar också mycket, och egentligen är det nog inget problem för henne, mest för mitt samvete.

Jag jobbade inte förra höstterminen, utan försökte mig på en utbildning som jag drömt om, men det går inte ihop ekonomiskt med häst, hus och barn och en man som är låginkomsttagare, så nu är det bara att hitta jobb igen.

För min häst kanske vila är bra, för igår, efter att ha vilat 4 dagar var hon himla samarbetsvillig och super att tömköra! Såna här dagar är hon guld:love:. Står helt stilla och väntar på att jag trasslat färdigt med tömmarna trots att hon var lite på tårna. Jättefin bjudning, tog även stöd på yttertygeln i hö varv, vilket är en ovanlighet för henne. Var riktigt stolt över henne, hon skötte sig så bra trots pågående ridskola som pågick i andra delen av ridhuset, inklusive att alla hästarna lämnade ridhuset mitt framför oss. Blev inte alls tramsig och okontaktbar, och det var så skönt!*lycklig*

Nu är jag hemma efter 4 timmar i bil, fram och tillbaka till kliniken. Blodprov togs i transporten och visade på virusinfektion. :arghh: Så jag fick välja på att lämna henne på isolering för observation eller ta hem och hålla koll själv. Valde att ta med henne hem. Hästarna i stallet är ju redan utsatta för hennes basilusker. Vi har ett dräktigt sto som vi ska hålla oss ifrån. På vägen hem tröttnade hon lite och steppa runt, så svullnaderna såg lite bättre ut när jag lastade ur. Hon va mkt nöjd att få gå ut i hagen igen. Nu får vi hålla koll att hon äter och dricker och att hon inte får temp. Tyvärr kan vi nu inte göra någon magnetröntgen utan får vänta tills hon är frisk.

Gällande barn och hästar, så visst är de lite meckigt. Jag valde att vänta med barn många år för jag ville tävla förra hästen innan han blev för gammal. I dag tycker jag de känns löjligt. Vi va ju inte på OS nivå direkt. :D Va hade de gjort med några månaders break.
Vissa dagar kan man känna att de är tungt med barn, men den största delen av tiden är de ren glädje. Prioriteringarna ändras och jag skulle offra allt för dottern om de behövdes. Inklusive att göra mig av med hästen. Trodde jag aldrig för några år sen. Sen tror jag de är nödvändigt med avlastning med hästen om man har barn. I alla fall om man inte har hästen hemma. För mig är de en timmes resväg fram och tillbaka så att bara mocka och fixa mat blir ett projekt. Inget man tar med ett sjukt barn på tex. Förra hästen va världens snällaste så honom kunde jag låta vem som helst rida, så de va aldrig några problem. Hade många vänner som gärna red på välutbildad häst som kunde mkt krumelurer. Elle är tyvärr ingen häst jag kan slänga upp vem som helst på, därav valet av stall jag gjort. Hur som helst tror jag att de är väldigt få som ångrar att de skaffar barn. Hur tuffa perioder man än går igenom så är de sååååå värt de.:)

@Charlotte1975 Skönt ändå att de kunde se att det var en virusinfektion. Hade varit ännu värre om de inte hittat något men drygt att behöva sitta och köra fram och tillbaks. Hoppas den ger med sig snabbt och att ni kommer iväg på MR snart.

*kl*
Ang barn så är det ju självklart att man ändrar sina prioriteringar. Skulle faktiskt bli lite orolig om några av er sa att ni skulle offra barnen för hästen. Det hade ju varit crazy bananas.

Själv har jag aldrig velat ha barn men jag älskar barn, andras barn :p, och är gärna lektanten men det är för jädra skönt att kunna åka hem när de blir gnälliga och trötta :D
Skulle iofs kunna tänka mig adoptera en 5-6 åring och tvinga den att bli dressyrryttare alt golf, tennis, hockey eller någon annan sport där man tjänar bra med pengar :angel::angel:

Nu är jag hemma efter 4 timmar i bil, fram och tillbaka till kliniken. Blodprov togs i transporten och visade på virusinfektion. :arghh: Så jag fick välja på att lämna henne på isolering för observation eller ta hem och hålla koll själv. Valde att ta med henne hem. Hästarna i stallet är ju redan utsatta för hennes basilusker. Vi har ett dräktigt sto som vi ska hålla oss ifrån. På vägen hem tröttnade hon lite och steppa runt, så svullnaderna såg lite bättre ut när jag lastade ur. Hon va mkt nöjd att få gå ut i hagen igen. Nu får vi hålla koll att hon äter och dricker och att hon inte får temp. Tyvärr kan vi nu inte göra någon magnetröntgen utan får vänta tills hon är frisk.

Ojdå, men förhoppningsvis går det snabbt över. Inga andra hästar i stallet som är drabbade?

@Novali01 tack det var snällt sagt. Tycker annars jag är och tydligen förblir en hopplös ryttare som rider för mycket med handen. Vill verkligen vara mjuk och följsam men det är så himla svårt. Har alltid för långa tyglar också.

Och känner inte för att träna heller även om jag vet att det är det som behövs. Läser lite tips och ibland finns det ju guldkorn här att ta till sig. Innerskänkel mot yttertygel, det tänker jag ofta på tack vare dig @Jfrelin Grunder som är så viktiga.
Och när ett ridpass inte gått som jag tänkt mig så tänker jag "Hästen har i alla fall fått motion" som @Fiorano har skrivit vid något tillfälle.

@sassiball Oj vad jag känner igen mig i mycket av det du skriver. Men jag är imponerad av dig som får det att gå ihop med tre barn, jag har ju bara ett och har svårt att få tiden att räcka till.

Vi får börja träna när våra hästar är 20 år för då börjar barnen klara sig lite själva ;)

Kl
Så på tal om vila och tidsbrist så har min häst fått vila i några dagar nu pga av dåligt väder och ingen som kan passa barn. Men i morgon ska jag försöka få till någon form av rastning av hästen :)

@Charlotte1975 Lider verkligen med dig! Kan vem som helst få det eller vad kommer de ifrån?

Herregud vad min häst va på tårna idag. Hann inte skritta mer än ett par meter innan jag kände hur tittig han blev på något hundra meter bort och sen när vi närmade oss la han i backen i hundra km i timmen.:nailbiting: Har aldrig backat så fort... jäkla häst!:devil:
Vi kom förbi tillslut men han pep och stånkade och stönade hela rundan och bjöd på en serie bocksprång vilket aldrig hänt innan tror jag. Har känt ett tag att han har gått och laddat och hur mycket jag rider ut så blir han aldrig så trött som på banan så idag fick han galoppera så mycket det bara gick och han verkade faktiskt lite trött iallafall:wtf:.
Tror att han har lite separationsångest från dom andra med för han har vid ett par tillfällen darrat när han kommit in ensam så jag tror han blir lite spänd när han ska vara själv och sen lite överskottsenergi på de med:down:.
Trodde första gången att han blev orolig när jag klippte honom men nu har jag sett att han gjort de fler gånger så de måste va de. Vi har blivit bortskämda med sällskap och vänner:love:

@Charlotte1975 Lider verkligen med dig! Kan vem som helst få det eller vad kommer de ifrån?
Ja de tror jag, men vanligare bland yngre hästar. Ingen aning om va de kommer ifrån. Mkt stall i närheten och många som rider förbi hagarna på väg till ridhuset. Håller tummarna för att stallägarens dräktiga sto inte blir smittad. Hon är efter 2 år med måååånga försök och många tusenlappar senare äntligen dräktig. Inte fått abortvirussprutan ännu, men ska få den i morgon.

Är så glad! :D medryttaren var uppe och red idag (jag orkade inte då jag fått sista behandlingen idag ) och det var galoppträning på schemat idag. Och vilken förbättring det har blivit. Billy har fortfarande svårt att galoppera samlat långsamt men medis fick till bra tryck bakifrån och Billy började komma upp med manken och samla sig riktigt bra :bump: imorgon ska jag rida och jag hoppas på samma bra resultat :angel:
älskar verkligen den där hästen :love:

Angående medryttare: jag har en medryttare som avgudar Billy. Och han henne ;) hon har fria händer den dagen / dagarna hon har honom varje vecka. Jag har som krav att hon ska ta honom när hon sagt att hon ska. Och att hon skriver i vår bok vad hon gjort med honom. Ja, och att hon mockar mm också ;) sen får hon rida, longera, tömköra osv bäst hon vill. Eller bara mysa. Jag litar på henne och det känns skönt. Vi har en bra dialog både muntligt och via boken vi båda skriver i. Hon har ställt upp de 2 månaderna jag varit inlagd utan problem.
Är mkt nöjd med henne :)

@sommarminne Dom kan ju bli lite sådär flockbundna om de alltid gått ensamma och sedan får kompisar. Min har aldrig varit så brydd i ensamhet men när jag satte henne i lösdriften i våras var hon extremt jobbig och gapade och skrek så fort man tog in henne. Då hade hon ändå haft en kompis i hage innan, men blev ju såklart skillnad att bli "vildhäst". Min erfarenhet är dock att det går över om man bara fortsätter s vanligt i vardagssituationen och inte förstorar upp det. Man får helt enkelt leva med att det blir sådär en period.

*k

Red ut imorse i 10 cm oplogad kallsnö. Perfekt underlag, min häst får ta i lagom mycket och har inte tid att bralla runt trots att hon är pigg. Kändes riktig fint idag. Insåg efter ett tag att jag hade för korta läder (på tal om andra ryttare som inte ändrar tillbaka - hon hoppade ju i måndags med en annan tjej ;) ) men det kändes faktiskt bättre än vanligt. Min balans i lättsits är avsevärt mkt bättre nu än för snart en månad sedan då jag började tvångsrida i hoppsadeln... Kunde stå upp hela passet trots att min häst var pigg.

Men det bästa som hänt är att IDAG HAR MIN DRESSYRSADEL BLIVIT LAGAD!!!!!! Så imorgon blir det minsann en sväng till ridhuset... kan knappt bärga mig tills jag får känna hur mkt lättare allting ka tänkas bli :o

@Charlotte1975 Men det var väl skönt att det var en infektion o inget annat? Det är ju som en förkylning så det läker ju ut, hon är antagligen bättre redan imorgon.

@stjarnfrugt Härligt med dressyrsadeln! Jag har glidit runt i mitt vrålåk ( läs Passier...:D) idag o älskar verkligen den sadeln. Tyvärr måste den stoppas om nu, är lite för vid fram har jag märkt, men jag skulle så gärna vilja ha ngn som kom hit o gjorde det på plats så man kan prova direkt. Har rätt långt till en bra sadelmakare så det är inget man bara svänger förbi på nån snabb visit...:mad:

@sassiball Oj vad jag känner igen mig i mycket av det du skriver. Men jag är imponerad av dig som får det att gå ihop med tre barn, jag har ju bara ett och har svårt att få tiden att räcka till.

Vi får börja träna när våra hästar är 20 år för då börjar barnen klara sig lite själva ;)

Kl
Så på tal om vila och tidsbrist så har min häst fått vila i några dagar nu pga av dåligt väder och ingen som kan passa barn. Men i morgon ska jag försöka få till någon form av rastning av hästen :)
Hahaha 20 år, jo jag ser fram emot det :laugh: Shit , hur gammal är jag då :confused:

Har hunnit med båda kusarna ikväll, fokuserade på mental avslappning samt försöka hålla bogarna på plats. GP har en tendens att bita sig fast i vänstersidan, så vid varje halvhalt, övergång så fick hon flytta sig ett par steg för vänster skänkel. Funkar ganska bra.

"Kruxet" är att jag egentligen inte vill/behöver. Har aldrig haft någon och sett för många "dåliga" medryttare. Nu ramlade dock den här kollegan över mig och jag kan dock se fördelen just när jag åker bort.

Nu vet jag av era svar att jag får skärpa mig och vara glad att jag istället kan få jobba över när jag är hästledig när jag egentligen tänkt passa på att gå ut och fika på stan med en kompis. :p

@sassiball En annan sak som funkar på en vänstersida som sitter fast är att rida på volt i höger varv o driva fram innersidan mot yttertygel, du kan flytta henne som i skänkelvikning på volten, dvs vända in framdelen o flytta och sen driva fram innersidan. Ofta koncentrerar man sig på att "rida loss" den sida de sitter fast i fast det är den andra sidan som ska drivas fram istället.

@sassiball En annan sak som funkar på en vänstersida som sitter fast är att rida på volt i höger varv o driva fram innersidan mot yttertygel, du kan flytta henne som i skänkelvikning på volten, dvs vända in framdelen o flytta och sen driva fram innersidan. Ofta koncentrerar man sig på att "rida loss" den sida de sitter fast i fast det är den andra sidan som ska drivas fram istället.
Tack för tipset. Jag brukar göra så också, försöka länga högersidan där hon gärna krullar ihop sig. :) Men kanske ska koncentrera mig mer på det nästa gång.

Herregud vad ni skriver allihop! Har knappt hunnit med att läsa igenom allt ju! Tråkigt @Charlotte1975 med infektionen.. Håller tummarna för att den dräktiga klarar sig! Härligt @stjarnfrugt att du fått hem dressyrsadeln igen! :D

Ang barn-debatten så är jag lite kluven numera. Jag har tidigare varit väldigt anti och känt ganska precis så som frugtis skriver. Men nu på senare tid (alltså typ minst ett år) så har det liksom börjat kännas ganska bra att tänka på det, och tillochmed sambon har börjat säga såna där träffsäkra klockrena kommentarer på exakt rätt tidpunkter som indikerar på att han är redo för det steget sas, så man faktiskt längtar... :o Men det är så jäkla skrämmande samtidigt...

KL
För att fokusera på pållen. ;) I tisdags var det alltså äntligen första hoppträningen för året! Tjejen som jag pratade om fick rida Queenie och herregud vad fint det såg ut! Hon löste henne verkligen jättebra, Queenie var precis som vanligt supertaggad, hoppade över travbommarna och trippade runt med shettissteg i början tills hon började bli varm. När de började hitta varandra blev det så himla bra! Jag är så kär i min ponny. :love: Hon är så fin! Så himla kul att stå bredvid och liksom se vad man verkligen har för nånting, hon är finast i världen. :love: Men samtidigt kände jag verkligen hur dålig jag själv är på att hoppa, haha. När Queenie blir sådär pigg och glad och verkligen laddar på hindren/bommarna så blir jag osäker och backar och fastnar i handen och då blir hon ju stark. Den här tjejen löste det verkligen kanonbra med att rida på framåt utan att behöva ta så mycket i tyglarna. Det märktes att Queenie trivdes med henne i sadeln och tjejen var nöjd och glad efteråt och ville gärna fortsätta rida henne. Wiie! :D Så nu hoppas jag att det fortsätter kännas bra från båda håll så att ponny sår komma ut och tävla på riktigt i sommar! :banana: Det vore så himla kul!

Hon blev himla mör i slutet på träningen och var så trött att hon inte ens ville följa med hem. Tvärfastnade framför rampen och skulle inte röra en fot. :meh: Hon som alltid springer in utan tvekan... Alla andra hade hunnit åkt så jag fick stå och mecka med henne själv en bra stund innan hon slutligen knallade in. Jaja. Vi hoppas att det var en engångsgrej.

Sen igår tog vi en tur ut i all nysnö så att hon skulle få röra på sig lite. Barbacka i en halvmeter orörd pudersnö. :love: :love: :love: Tog massor med bilder men min telefon har helt sagt upp sig så kan inte visa. Var ute ca en timme, mest skritt och jogg men var bara tvungen att ta en galopp också. :D Hästen har aldrig nånsin känts så fin! Helt otroligt vad lite vila kan göra. :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka