07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 970
Status
Stängd för vidare inlägg.
@Jfrelin Jag vet inte om det hade spelat så stor roll, det känns som att det har varit en lång resa hit där vi är nu. Har ju gjort detta förut, med resultat att hästen rest sig. Nu var vi redo.

Hur är Shires i stl? Min har ju den udda storleken 140, ibland kan hon ha 145 men ibland (som i Rambo) är de för stora. Rejäl bringa har hon också.

Påtal om täcken. Hur är HWs täcken med halvhals i storlek? Jag behöver också köpa nytt vintertäcke men tänkte vänta till GHS så nu hoppas jag på att vädret håller sig för ponnyn har tagit över alla tjocka täcken.

Det där du tipsade om @oxo såg ju jättebra ut, apropå täcken. Men jag är så jäkla osäker på storlek. Queenie har några täcken i 125 som är sådär ganska exakta. Men så har hon nåt 135 som är bra och ett annat 135 som hon typ drunknar i. Det halstäcket hon har nu är i 125 men det åker fram när hon har mulen i marken så det åker upp på rumpan en bit... Med ett täcke under blir det för litet. Skulle haft ett som sitter bättre över rumpan som har större svanslapp så det inte blåser rätt in. Så de du sa såg ju bra ut, men hur är de i storleken?

@Maja_Kandi Jag upplever dom som normala mot det stora hållet.

Jag är verkligen supernöjd med mina. Sitter jättebra och har aldrig haft något skav av dom och dom har hållet tätt i flera år nu trots att jag slarvat med impregneringen.

Nu står jag i valet och kvalet om jag ska köpa ett amigo eller weatherbeeta som vintertäcke.

Påtal om täcken. Hur är HWs täcken med halvhals i storlek? Jag behöver också köpa nytt vintertäcke men tänkte vänta till GHS så nu hoppas jag på att vädret håller sig för ponnyn har tagit över alla tjocka täcken.

Jag har ett Amigo Wug, och som jag skrev tidigare i tråden till @mackan, så är det tajt i bogpartiet och skaver manen i halvhalsen. Går heller inte jättemkt ner på sidorna, men har bra passform i övrigt. På en häst med nättare bringa och hals skulle det antagligen vara super. Bra yttertyg. Men betydligt mindre rymligt än Amigo Bravo.

Har även provat Rhino Wug men det var ännu tajtare i bogen och gick inte alls. Har tyvärr inte provat nåt Rambo Wug.

Jag har ett Amigo Wug, och som jag skrev tidigare i tråden till @mackan, så är det tajt i bogpartiet och skaver manen i halvhalsen. Går heller inte jättemkt ner på sidorna, men har bra passform i övrigt. På en häst med nättare bringa och hals skulle det antagligen vara super. Bra yttertyg. Men betydligt mindre rymligt än Amigo Bravo.

Har även provat Rhino Wug men det var ännu tajtare i bogen och gick inte alls. Har tyvärr inte provat nåt Rambo Wug.

Tack då går dom tyvärr bort. Min har ju ett kraftigt bogparti och inte speciellt spinkig hals.

Rambo tycker jag är lite väl dyra för min skrala studentkassa ;)

@oxo Vad har du haft innan?

Jag är ju snål, så jag brukar hålla utkik på Tradera, Blocket och Hästnet. Där kan man göra fynd ;) Hittade ett Rambo Duo för 1700kr men tyvärr var det sålt av förståeliga skäl...

Jag har mest haft Amigo Bravo, Bucas och Weatherbeeta freestyle. Sen har jag lite annat i andra märken som inte sitter riktigt som jag vill så dom används knappt. Shires vet jag inte om jag har testat faktiskt.

Jag har lite olika märken och täcken. Amigo börjar bli för smala i bogen för Divan. Däremot har jag ett Wheather Beeta som hennes tjockaste utetäcke och det sitter som en smäck. Stor svanslapp också.
Har även ett regntäcke med helhals från Hööks som funkar bra samt ett från Schockemöhle.
Har nog ett Buccas någonstans också men osäker på hur det sitter, har inte använt det på något år.
Sen har jag ett Rambo heavy innetäcke som sitter kanonbra men det är för varmt :( Divan är väldigt varmblodig av sig. Funderar på om jag ska sälja det istället.

Sen har jag ett Rambo heavy innetäcke som sitter kanonbra men det är för varmt :( Divan är väldigt varmblodig av sig. Funderar på om jag ska sälja det istället.

Om det är stl 140 kan du sälja det till mig ;) Men det ska vara slitstarkt och hålla för att en hästjäkel biter i täcket ovanpå. annars kan jag inte använda stalltäcken ute här....

Har du nån bild på WB? Jag har hört innan att de hade kass passform men nu ju mer jag läser nyare kommentarer så verkar folk vara nöjda... Om din häst passar i Rambo kanske WB kan vara nåt för mig med tänkte jag. Min passar ju tyvärr inte i Amigo pga spännena :(

@stjarnfrugt Divan kan vila hur länge som helst utan att vara ett problem när man börjar rida men får hon ta över under en längre period och komma undan med grejer, så som under min semester, blir hon vidrig. Nästa semester så ställer jag av henne :p
.

Det där handlar nog mer om skalle/hjärna/temperament i sig än skillnaden om det är en sk "sport" eller "hobby" häst tänker jag . Man kan hitta de mest överj-liga individer i fråga om samma sak oavsett kategori de ev tillhör, liksom väldigt medgörliga oavsett vad de tillhör ;)

För mig låter det mest som hon är ett ganska intelligent och klipsk sto rent allmänt ;)

Jepp precis och jag är tacksam för den redovisningen :)

@oxo jag köper typ uteslutande HW sista årtiondet och eftersom amigo wug var ny som serie och @stjarnfrugt provat det var det guld att få respons. Utöver den serien så kan jag de andra och som sagt, rhino wug serien passar inte lite kraftigare hästar alls i min erf, och då har jag inte ngn jättebiff jmf med många andra, även om min är förhållandevis krallig ffa för att vara fullblod men ändå tycker jag det är snålt i bogen och kort på sidorna i rhino wug serien , jmf med amigo bravo och Rambo som bägge är mer rymliga och passar min suveränt . Rambo serien är ytterligare rymligare än amigo bravo serien i regel.

Shires iallafall de jag haft tidigare år är bra täcken och iallafall då var de stora i storlekarna jmf med många andra märken men vet inte hur de ev förändrats och är nu ...

Jepp precis och jag är tacksam för den redovisningen :)

@oxo jag köper typ uteslutande HW sista årtiondet och eftersom amigo wug var ny som serie och @stjarnfrugt provat det var det guld att få respons. Utöver den serien så kan jag de andra och som sagt, rhino wug serien passar inte lite kraftigare hästar alls i min erf, och då har jag inte ngn jättebiff jmf med många andra, även om min är förhållandevis krallig ffa för att vara fullblod men ändå tycker jag det är snålt i bogen och kort på sidorna i rhino wug serien , jmf med amigo bravo och Rambo som bägge är mer rymliga och passar min suveränt . Rambo serien är ytterligare rymligare än amigo bravo serien i regel.

Shires iallafall de jag haft tidigare år är bra täcken och iallafall då var de stora i storlekarna jmf med många andra märken men vet inte hur de ev förändrats och är nu ...

Tack! Det är kanon att få info här! Dock lutar det åt ett WB om jag inte hittar något billigt HW på mässan. :)

KL
Att först rida barbacka utan krav i två dagar, sen tolka i full fräs och dagen efter det rida ut och försöka galoppera lugnt med sällskap är inte så smart. Bara så att alla vet det. :meh: Längesen jag och ponny hade sån dragkamp och heta diskussioner som idag. Det började jättebra, så himla duktiga båda hästarna och vi kunde både skritta, trava och galoppera bredvid varandra utan hets, visst var de framåt men inte okontrollerbart. Men så skulle vi fatta vänster galopp och Queenie hade helt glömt bort hur man gjorde. :meh: Vi fastnade medan sällskapet försvann och Queenie blev hysterisk. Därför fick hon bara skritta och jogga, men låg på så in i norden. Sällskapet kom tillbaka, vi skulle försöka oss på en till galopp men återigen fel i fattningen så bakläxa. Då stod hon och studsade på bakbenen och försökte sticka. :banghead: Så det blev då rakt ingen galopp för fröken. :rage: Snarare skritt hela vägen hem. Apa.

Imorrn ska jag rida på banan här hemma. Dressyr. Skulle behöva åka till ridhus och rida ordentligt och ta igenom lite fattningar, hade tänkt åka iväg och tömköra också.

Har iaf äntligen fått starttid på dressyrträningarna! Onsdag nästa vecka kör det igång! Yeey! :banana:

Men så WB är alltså ganska stora i bogarna? Queenie är väldigt nätt så det måste vara rakt motsatt för hennes del. :o
Vet inte, jag hade några WB också för typ 10 år sen och tyckte de var svintrånga i bogen, det i kombo med att de inte har bogveck gjorde att jag avskrev dem för gott sen ....

Men så WB är alltså ganska stora i bogarna? Queenie är väldigt nätt så det måste vara rakt motsatt för hennes del. :o

Ne likvärdiga med amigo skulle jag säga. Dvs rymliga men ganska högt skurna så att dom inte glider bak och hamnar bakom manken.

Jag gillar ju inte hööks täckena för alla jag har haft har jag upplevt som jättestora i bogen.

Mackans erfarenhet som trånga har jag inte alls. Men mina täcken är iofs nyare än 10 år så det kan hända att dom ändrat modellerna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka