07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 970
Status
Stängd för vidare inlägg.
@oxo jag har grymt dålig koll på stammar ska jag ärligt erkänna:o. Gick enbart på individen när han köptes för jag ligger verkligen efter när det gäller kunskap om hingstar.

@sommarminne Det är väl det bästa om man ska ha en häst till sig själv :)

Jag kan lite till husbehov. Men min egen har ju en pappa som inte är godkänd i Sverige utan bara i Tyskland. Men som valack gör det ju ingenting :)

@oxo precis! hade de varit sto man köpt hade man ju säkerligen kollat mer på de men jag är så himla dålig på de så jag har liksom gett upp. De känns bara som ett virrvar av namn :D

@sommarminne Man ser ju typ att han har Furiosa i stammen. Inte förvånad där :p

Jag är stamnörd men inte lika som @Gabby_Ossi

*kl*
Red fram hästen idag åt unga killen. Gick jättebra och hon kändes bra sen satt han upp. Tvärnit och sparkar. Jädra åsna eller hur var det nu med smarta ston :angel:

@sommarminne Om man ska generalisera så har de jag stött på med honom i stammen varit snälla, sävliga och rört sig stort. Fuxar med mycket vitt. Om jag inte är helt ute och cyklar så har väl @Hedwig häst Furiso III i andra led, fast hon är ju inte fux. Eller jag kanske hittar på :p

Red fram hästen idag åt unga killen. Gick jättebra och hon kändes bra sen satt han upp. Tvärnit och sparkar. Jädra åsna eller hur var det nu med smarta ston :angel:

Eller så vänder du på det, och ser det som en egoboost att hästen går bra med dig och bråkar med andra ;)

Apropå nåt annat så är jag så jäkla glad att jag har en häst där grunden är bra. Man kan alltid gå tillbaka om nåt krånglar och hon svarar korrekt på hjälperna om man ger dom korrekt :o :angel: Idag gjorde vi saker vi inte gjort på ett år, och hon gjorde det säkerligen bättre än då (eller så här jag dåligt minne, men jag tycker att jag rider noggrannare nu när jag liksom gjort en "lära mig rida på nytt"). Testade lite i slutet av passet för att känna om det föll på plats när annat gjort det, och givetvis var det så.... Både mellangalopp, mellantrav, halter och bakdelsvändningar. Allt som blir en dragkamp när jag rider dåligt känns som att karva i smör när hon är med ;)
Funderar faktiskt på att låna ut henne här om några veckor när jag ridit mer i detta själv. Alltså att rida fram henne till detta själv, och sen låta en i stallet sitta upp. Har en stallkompis vars häst inte alls har lika lätt för sig som min, så jag tänkte att det kanske hade varit roligt för den ryttaren att prova en häst som gör rätt när man gör rätt. Om hon inte tänker lägga in åsnebacken dvs, om hon blir sur :meh:

@stjarnfrugt hahahaha jag ser det mer som ett misslyckande att hon inte sköter sig med mindre duktiga ryttare. Jag brukar ju skryta med att hon är så snäll och välriden att vem som helst kan rida..... tydligen inte.

@Jfrelin Håller med dig fullt ut, tycker också att en välriden häst ska uppföra sig, men tills dess att hon blir snäll så kan man ju tänka om istället för att bli arg :angel: Vem har inte läst alla hästböcker om den där galna hästen som bara kunde ridas av en person ;) Alla ridskoleungars dröm...

Nu har jag ju ingen ungdom eller orutinerad som rider min. Men jag kan mkt väl tänka mig att hon skulle bete sig som Divan. Jag har dock en förhoppning om att när hon är 15 år så ska hon vara en sån där perfekt läromästare :o

Min är ju supersnäll men låtsas vara lite dum blondin och inte förstå vad man vill och inte röra sig snabbare än nödvändigt om någon mindre rutinerad sitter på. :p

Dressyrade lite idag och vi skrittade en hel del då hon tycker det är rätt onödigt och ramlar iväg åt sidorna och korrigerar man fram börjar hon trava och tar man då så stannar hon och börjar kasta med huvudet osv osv. På förra träningen fick jag många förmaningar att bara sitta kvar och vänta ut henne och se, det tog sin stund med många protester men när det släppt var det skillnad även i traven sen. Fick mer eller mindre samma känsla som på träningen och det känns bra att få till själv. Imorgon är det ny träning.

Jag har dock ett stort "problem" och det är ordentliga skav efter sporrarna. :( Jag rider med sporrar max en gång i veckan och ändå så är det skav in till huden. Jag sparade tom en ruta vid rakningen för att ha lite extra päls kvar. Vad gör man? Jag har små, korta, runda typ ponnysporrar. Som jag nämnde i ett annat inlägg behöver jag kunna rida med sporrar för att få till "finjobbet". Sommarpälsen har det aldrig varit bekymmer med utan det är nu på vintertid.

Min är snäll att sätta upp nya på så länge det är på inhängnat område. Fast han blir seg och lat om han märker att dom inte är så rutinerade. Sen så kan han bli sur om dom klämmer för mycket med skänkarna och då kan han kicka lite. En riktig kärring helt enkelt. :p
Däremot så är han riktigt trevlig om han märker att det sitter någon på som är rutinerad.
Att rida ut på då kan han testa rejält om han har en sån dag eller så går han hur snällt som helst :)

Det är tur att han mestadels är trevlig att rida men när man skriver här låter han som ett monster :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka