07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 970
Status
Stängd för vidare inlägg.
@sommarminne Om man ska generalisera så har de jag stött på med honom i stammen varit snälla, sävliga och rört sig stort. Fuxar med mycket vitt. Om jag inte är helt ute och cyklar så har väl @Hedwig häst Furiso III i andra led, fast hon är ju inte fux. Eller jag kanske hittar på :p
Nej du hittar inte på:) http://www.blup.se/sv-SE/horses/171160-hedwig-20-swb

Furioso III (späd typ..:eek::D)
furiosoII.jpg

Nej du hittar inte på:) http://www.blup.se/sv-SE/horses/171160-hedwig-20-swb

Furioso III (späd typ..:eek::D)
furiosoII.jpg

Jävlar i havet, vilken hals!!! :eek:

@Kirre: Har du provat sporrar med rullande kula? Har funkat bra på min när hon fått skav. Nu rider jag helt utan sporrar.

Red lite själva i ridhuset idag, hade filmerna med min hasande häst färskt i minnet (jag tror jag ska klippa ihop en liten snutt och ha i mobilen och titta på den innan jag rider) och mitt enda mål med passet var att få henne känslig för skänkeln och bli lite elektrisk. :devil:
Chatsi undrade vad det tagit åt hennes matte! :eek: Men elektrisk, det blev hon faktiskt. Red på rätt långa tyglar för att jag inte skulle råka hålla balansen i dem om hon for iväg, tänker att det inte gör så mycket under ett sånt pass. Blir vi mer vana vid att jobba så, så kan jag nog börja fånga upp energin i handen sen.

@Jfrelin Du kan vara lugn. I Norrbottens län lär inte clinicen hållas ;) Såg för att Helen Langenhanenberg kommer till Täby i mars :)
Och till min stora glädje råkade jag zappa förbi förra årets HL-clinic här på jobbet när jag kom hit :)

@Kirre Pälsglans före varje ridtur? Det har jag. Och bäst är väl att hålla huden mjuk med barnolja. Men det funkade såklart inte på min i år, hon fick bubblor i skinnet av det som jag fick sprita i en vecka för att få bort... fullblodsgenerna har verkligen gett det bästa här :meh:

Queenie är alltid jättesnäll oavsett vem som sitter på, men visst försöker hon slippa undan jobb så mycket det bara går. ;) Hon är så söt när ett barn sitter upp, riktigt smyger fram för att bära försiktigt. :love:

@Marvin hejja er!!! Ser ju jättebra ut :)

@Kirre min får skav av typ alla sporrar utan mina jättelånga med slät trissa från sprenger. Dom är lite långa kan jag tycka men de är de enda som funger trots att de känns lite ologiskt. Så våga testa olika längder och varianter :)

@Hedwig :o Vilken hals! Kunde inte min fått lite av den iallafall? Min är ju en liten räka haha :D.

@stjarnfrugt @Marvin @sommarminne
Tack för tipsen! Min gamla red jag aldrig med sporrar så de jag har har hängt med sedan ridskoletiden. Har hört att snurrande ska vara bättre men det känns som att de jag sett är så himla långa/stora så därför har jag inte vågat mig på dom men får väl testa.

@Marvin Vad fina ni är! Om du tycker din hasar skulle du se min:eek:! Vi hasar. Men jobbar på det. Hon kan bli riktigt elektrisk om hon vill, t e x när det går läskiga monster på läktaren. Jag har alltid förundrat mig över hennes mentalitet, lite seg att rida, men nervig!? Får liksom inte ihop det.

Jag måste bara få höra era synpunkter på en sak som hände här på ridanläggningen. Jag red ute på hoppbanan under en period när Prada var väldigt testig, hon hade fått för sig att försöka springa ut från banan när något läskigt dök upp i hennes huvud. Rätt otäckt, tyckte jag. När jag rider där får ridskolan för sig att ta in hästarna, och tar då genvägen genom hoppbanan där jag rider. Prada får ju spel när hon ser hästarna och vill såklart följa med dem, så hon blir okontaktbar och börjar småskutta, hoppa och försöker galoppera efter flocken. Jag blev rädd, såklart, och ifrågasätter (läs skriker:o) vad de håller på med. Jag får till svar att, såhär har vi alltid gjort...

Men, är det verkligen OK? Jag tänker att det kunde blivit farligt om jag trillat av min skuttande häst, och då hade vi haft en lös, galen häst bland en flock med hästar varav flera var ledda utav ganska små barn? Min pålla är dessutom ett sto som gärna vänder baken till och sparkar efter andra. Jag var rätt upprörd, och det hela ledde till argumentationer men ingen verkade dela min syn på det hela. Jag kände mig verkligen helt missförstådd och jag var riktigt arg över det hela.

Nu igår tömkörde jag min häst i ridhuset, och enligt reglerna får man inte göra det om man inte har samtycke från de som är där samtidigt. Eftersom ingen noterade min ankomst och inte sa något så tömkörde jag på min sida och ridskolan red på andra halvan. Efter att ridskolan gått, kom vår ordförande ut och sa att det inte var tillåtet öht att tömköra när ridskolan pågick. OK, det köper jag faktiskt. Men varför sa inte ridläraren något, undrade jag. Nä, reglerna finns på dörren till ridhuset och de ska alla känna till som är här tyckte vår stofil till ordförande. Jaha.:meh: Jag kunde inte låta bli att fråga om hans synpunkter på händelsen i höstas (när nu tillfället bjöd sig så spontant), men han förstod inte ens problemet. Hans svar var att han minsann ridit in minst hundra unghästar och att man ska ha kontroll på sin häst när man rider. :banghead: Jag gav upp, och lovade att inte tömköra mer när ridskolan pågick. Jag vet att det var fel, men ville liksom inte vända om när jag väl förberett hästen och mig själv, så jag smög väl omkring och hoppades att ingen skulle bry sig.:angel:

@Werze Sånt där är så jäkla påfrestande tycker jag. Är bla därför jag inte orkar stå i storstall, eftersom folks syn på det här mer säkerhet och hänsyn är lika skilda som antalet människor. För det första hade jag blivit galen ang det som hände på ridbanan. Man kommer inte med en grupp hästar och går igenom en ridbana där folk rider, tycker jag. Om man har nån enstaka häst kan man fråga, tycker jag. Men vad jag tycker har ingen betydelse. Det som krävs är tydliga riktlinjer för regler som alla kan ta till sig. Att tro på sunt förnuft går inte där många är iblandade, allra minst barn.

Vi har samma regler om longering/tömkörning. Man ska fråga om lov. Här har jag aldrig varit med om det, utan snarare fått rida en dyr lektion inklämd på A-volten medan 2 longerar på varsin 20m-volt. Och en liten unge på shettis som helt okontrollerat rider om kring i hela ridhuset, med hinder dessutom. Tack vare att jag jobbar skift så händer det ganska sällan att det uppstår liknande situationer, eftersom jag rider dagtid ofta. Jag hade aldrig stått ut att jobba dagtid och vara hänvisad till socknens enda ridhus vintertid. Jag vet att jag är bortskämd :o

Däremot om det pågår lektion så hade jag frågat extra tydligt om lov. Jag litar inte på att alla ridskoleryttare har koll på sina hästar och jag vill inte ha en okontrollerad häst irrande runt mina tömmar...

@Marvin Superfint! Har bara kunnat se sista filmen, men gud så ni har utvecklats! :)

Jag blev erbjuden en träningstid för dressyrtränaren på söndag, men det kändes som det blev lite mycket med dressyrträning söndag, hoppträning tisdag och sen dressyrträning igen på onsdag. Så jag tackade nej. Men jag ångrar mig ju redan. :o :p

@Maja_Kandi Är hästen i full kondition är det där inga problem. Du tar bara en mellandag med jogging på måndagen så orkar hon nog hoppa tis och dressyra ons :)

*kl

Idag är en jäkla bra dag! Är på strålande humör, och eftersom jag är duktig på att gnälla och tjata här inne så tänkte jag att man kan ju för omväxlings skull skriva en roman om nåt positivt :angel: ;)

1. Mitt kap med Rambo Optimot.

2. Min häst gick så-jäkla-bra idag när jag red ut. Var noga med ramen, att verkligen rida på samma vis som i ridhuset och inte låta henne rinna iväg och få mig ur position. Lite protester i början givetvis, men sedan i slutet :love: Kunde tom trava lång och låg en bra stund med fint stöd på bettet och kunde både göra tempoväxlingar och variera formen. Hade tänkt ett litet joggingpass för att bryta av mot tre dagar i ridhuset och detta var helt klart över förväntan. Trots 25 minusgrader, vinterridstövlar utan sporrar och bylsigt mkt kläder så kunde vi åstadkomma detta. Är sjukt nöjd!

3. Fick reda på att tränaren jag red för i måndags planerar att komma hit redan i början av februari igen. Om ridhuset är ledigt vill säga. Jag jobbar kvällskift den dagen men har fått lov att reservera första tiden, så att jag kanske kan flexa en timme och lösa det med jobbet :banana:

Jag ser äntligen lite hopp om framtiden här. Ska det månne vara möjligt att få träna ordentligt och tillräckligt ofta för att man inte ska hinna förfalla däremellan!? :nailbiting:

@stjarnfrugt
Hm, jo du har väl rätt... Men är hon i full kondition då? :o Jag tvivlar alltid på den punkten, kommer hon verkligen orka liksom!? :p Sist på hoppträningen var hon ju helt slut efter.

Det blev bestämt att jag, medis och nya stallkompisen ska tolka på söndag igen istället! Wiie! :) Men det blir betydligt lugnare tempo än sist vill jag lova. :p

Här kommer film från när jag och medis tolkade! :D

För er som inte orkar se hela, vid 2.35 tyckte jag ändå att det började gå rätt fort, men från 3.50 var det jag lät ponnyn springa, och herrejävlar vad fort hon kutade! :D Vid 5.02 går vi förbi mitt jobb också.

På söndag ska vi tolka igen, men då håller vi lite mer sansad fart. :angel:

För övrigt är det här den rundan som jag oftast rider på, urmysig, väl underhållen på vintern så det är perfekt underlag! :)

Här kommer film från när jag och medis tolkade! :D

För er som inte orkar se hela, vid 2.35 tyckte jag ändå att det började gå rätt fort, men från 3.50 var det jag lät ponnyn springa, och herrejävlar vad fort hon kutade! :D Vid 5.02 går vi förbi mitt jobb också.

På söndag ska vi tolka igen, men då håller vi lite mer sansad fart. :angel:

För övrigt är det här den rundan som jag oftast rider på, urmysig, väl underhållen på vintern så det är perfekt underlag! :)
Åh vilken härlig film! Det syntes att det gick fort. Kul att du visade ditt jobb också.

Du rider inte vilse i den där skogen? många träd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka