07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 970
Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja fy fasen var 7 år sen sist... men den här gången var värst, riktigt smärtsamt. Hann ju med att motionera båda pållarna lördag fm innan helvetet bröt lös så de har fått jobba lite i helgen i alla fall.

@stjarnfrugt och även jag har ju sett filmerna och ser som sagt inget som öht tyder på skada hos hästen . Sen om du väljer att tävla eller inte tycker jag isåfall ska handla om hur du känner om ni känns i visningsskick utifrån just dina egna kriteria osv, men ngt fel på hästen i sak är det inte bedömer jag !

@sassiball
Åh fy för den lede för magsjuka! :crazy: Krya på dig!

Kl
Idag for vi till ridhuset igen för ett pass. Tur var det, annars hade vi inte ridit alls för det blåser svinkallt idag. När vi for hem svävade vi båda två på små rosa fluffiga moln. :love: Åååh vilka fina hästar vi hade idag! Det har aldrig nånsin känts så bra. Jag hade helt perfekt sug fram till handen hela tiden, jämnt stöd i båda tyglarna, behövde bara tänka och spänna magen för att bryta av/göra halt. Hon var så himla stadig hela tiden, bar sig så bra genom alla övergångar och allt. Galoppen har aldrig nånsin varit så sjukt fin, hon var så koncentrerad, väntade på mig, rann inte iväg nånstans och bröt av direkt bara för magen. Jag är så himla glad! :love: Vi hjälpte varandra med sitshjälp och tips, vilket vinnande koncept! Vi suckade lite över att ingen filmade, för ojoj vad bra det gick för oss båda två! :love:

Tack för all pepp här i tråden :) Jag står fortfarande kvar vid anmälan men veckan får utvisa hur det känns. Idag gick hon iaf hyfsat, hackade till nån gång bak men betydligt mindre än innan. Men jag skippade också att pressa henne sidvärts, för att se om det blev nån skillnad. Där har vi förklaringen till att hon känts bättre innan senaste veckan.
Kommer nu att rida enligt det här upplägget innan tävlingen för att inte riskera nåt i onödan. Idag dressyr - imorgon uteritt - ons dressyr - tors vila - fredag känner jag igenom henne i ridhuset och sen tävling lör- sön.

@sassiball Jo, domaren kommer antagligen avbryta om hästen är halt. Men jag skulle skämmas ihjäl om jag åkte på en tävling med en häst som fick avbryta pga hälta. Eller ens misstänktes vara halt vid en framridning, oavsett det beror på regelrätt hälta eller stelhet/svaghet. Så dåligt omdöme hoppas jag att jag inte har, och jag vill inte ses som en som gör så :o

@mackan Jag har som sagt inga höga krav på resultat. Det är mest en träning på momentet att åka iväg och tävla. Jag hade inte åkt 15 mil för det men eftersom detta är så nära det kan bli utanför hemmaklubben så kan jag göra det för träningen.
Den här säsongen blir träningen i fokus, att komma tillbaka till ursprunglig nivå kommer antagligen ta hela året. Under tiden kan vi ju iaf lära oss att åka iväg, rida fram i rätt tid och rida program.

@stjarnfrugt domare avbryter inga ritter öht såvida ngn häst inte är verkligen HALT . Isåfall hade du märkt att så är fallet dvs hästen halt själv jag lovar ....

/van rutinerad protokollskrivare samt nära vän med flertalet domare :cool: I lätt klass är det typ mer regel än undantag att se taktfel hos hästarna osv och det blir ingen utblåsning pga det om det inte som sagt är en verkligt halt häst vi pratar om .

Tack för all pepp här i tråden :) Jag står fortfarande kvar vid anmälan men veckan får utvisa hur det känns. Idag gick hon iaf hyfsat, hackade till nån gång bak men betydligt mindre än innan. Men jag skippade också att pressa henne sidvärts, för att se om det blev nån skillnad. Där har vi förklaringen till att hon känts bättre innan senaste veckan.
Kommer nu att rida enligt det här upplägget innan tävlingen för att inte riskera nåt i onödan. Idag dressyr - imorgon uteritt - ons dressyr - tors vila - fredag känner jag igenom henne i ridhuset och sen tävling lör- sön.

@sassiball Jo, domaren kommer antagligen avbryta om hästen är halt. Men jag skulle skämmas ihjäl om jag åkte på en tävling med en häst som fick avbryta pga hälta. Eller ens misstänktes vara halt vid en framridning, oavsett det beror på regelrätt hälta eller stelhet/svaghet. Så dåligt omdöme hoppas jag att jag inte har, och jag vill inte ses som en som gör så :o

@mackan Jag har som sagt inga höga krav på resultat. Det är mest en träning på momentet att åka iväg och tävla. Jag hade inte åkt 15 mil för det men eftersom detta är så nära det kan bli utanför hemmaklubben så kan jag göra det för träningen.
Den här säsongen blir träningen i fokus, att komma tillbaka till ursprunglig nivå kommer antagligen ta hela året. Under tiden kan vi ju iaf lära oss att åka iväg, rida fram i rätt tid och rida program.

Nej det förstår jag att du inte vill ses som en sådan person... vem vill det liksom. Men jag tror nog att de flesta som även känner dig IRL läser av dig att du är nogrann med din häst.
Ska hålla tummarna för er :)

Känner mig utanför som inte fått sett filmerna på @stjarnfrugt häst :( :p

Divan status då....... Det är inget fel på sadeln, det är inget fel på hästen för hon är precis som @Novali01 sa oriden och istadig. Jädra apa :D

Jag red i hoppsadeln idag. Bråkade på samma sätt som innan. Stannar och sparkar. Medryttaren hoppar upp. Hästen stannar och backar. Medryttaren är typ 1000 ggr tuffare och snabbare än mig, typiskt hoppryttare :p, kickar till 2 ggr och sen gick hästen.
Jag hoppar upp efter ett tag. Hästen stannar och backar men nu var jag lite snabbare och tuffare och se på fan. Det funkade.
Vi hade inget spö eller så. Bara bättre timing och hoppsadel.
Är jätteglad men samtidigt så är jag besviken på mig själv pga min passivitet och rädsla när hon beter sig såhär. Tur att @tuaphua var med och peppade också :)

@Jfrelin Skönt att ni tog er igenom det! Det är inte alltid så lätt att vara så tuff som man vill vara.

Idag var Chatsi feberfri och pigg igen! Vet var ute och lyssnade på hjärta och lungor och tog blodprov. Vi tog en promenad ikväll, och hon var superpigg. Fortfarande tjocka ben.

Lyckades sälja hoppträningen idag, och tröstred en kompis häst. I morgon ska jag rida en av terrängtränarens hästar på markarbeteslektion.

Känner mig utanför som inte fått sett filmerna på @stjarnfrugt häst :( :p

Divan status då....... Det är inget fel på sadeln, det är inget fel på hästen för hon är precis som @Novali01 sa oriden och istadig. Jädra apa :D

Jag red i hoppsadeln idag. Bråkade på samma sätt som innan. Stannar och sparkar. Medryttaren hoppar upp. Hästen stannar och backar. Medryttaren är typ 1000 ggr tuffare och snabbare än mig, typiskt hoppryttare :p, kickar till 2 ggr och sen gick hästen.
Jag hoppar upp efter ett tag. Hästen stannar och backar men nu var jag lite snabbare och tuffare och se på fan. Det funkade.
Vi hade inget spö eller så. Bara bättre timing och hoppsadel.
Är jätteglad men samtidigt så är jag besviken på mig själv pga min passivitet och rädsla när hon beter sig såhär. Tur att @tuaphua var med och peppade också :)

Att det blir problem är inte hela världen. Det blir det för oss alla ibland. Det är att man kommer ur dem och det löser sig som är viktigt. Och det gick ju fint då du red sen!
Klart man får slita på en period. Men det löser du!
Sen är du ett gäng erfarenheter rikare efter. Även om det är skojigare att rida krumelurer. :P

Som sagt.. Kunde jag så kan du. ;)

@Jfrelin men ändå skönt för då är det ju bara att rida på! Fick se samma sak på min egen häst i helgen när piloten red för första gången på länge. Häst gjorde samma sak som Divan men det gjorde hon bara en gång, sen upptäckte hon vem som satt på ryggen o ångrade sig sedan raskt. Det ÄR inte lätt att kicka på sin egen häst när dom skräms.

Vad härligt @Jfrelin att det ändå var "bara" det. Nu är det bara att rida på. ;)

KL
Idag har vi varit på kliniken och mätt fröken ponny! Kom hem med en D-ponny på hela 141 cm, så nu har vi två lika stora ponnysar här i tråden! :D

Queenie är verkligen världens pärla, stod och sov på stallgången trots att det var en häst som skoddes i bortre änden och en vägg i vägg som raspade tänder som levde om och ute i stallet var det en som gnäggade. Hon tittade sig omkring, suckade och stod och lekte med mina fingrar medan de mätte. :love: Började kring 145 men landade på 142,5. Var tvungen att brodda ur innan vilket jag blev lite sur över först, jättekul utan verktyg med nerslitna broddar... Tur det fanns en hovispraktikant och åtog sig uppdraget. Jag har låg brodd så kanske jag hade tjänat några mm. Men å andra sidan så ska det ju vara rättvist och det var det. Men ändå lite surt att det bara var 6 mm som fattades. Tänk att så lite kan vara så mycket. :p Nu är hon ju aldrig till salu för några pengar i världen så en cm hit eller dit gör mig ingenting. Men lite surt att hon får gå upp i höjd på hoppningen. :p

@Maja_Kandi Synd som sagt för hoppningen. Men å andra sidan är hon ju storgalopperad så avståndsmässigt kanske det ändå är bättre att vara d-ponny? Och skulle du någon gång mot förmodan vilja sälja är dom ju dyrare ;)

*kl

Red ut idag. Min häst har senaste dagarna upptäckt att hon blev klippt förra veckan, för energi finns det i massor. Tackolov sticker hon ju aldrig men hon ligger på som attan emellanåt, och är inte helt nöjd med att vi bara travar ute. Det är så stenhårt och med tanke på att hon är som ett popcorn så vill jag inte riskera att trilla av. Det är is så det är helt okej underlag att rida på, men nog så hårt att åka i backen på för man är ju ingen ungdom längre :angel:... dessutom inget motstånd alls i snö så det är fart under dojjorna vill jag lova :o
Träffade även på hela rådjursfamiljen som vi har i skogen, 3 st som stod mitt på vägen och travade fint omkring och hoppade rakt ut i skogen. Min 160-häst växte till 175 cm inom loppet av en halv minut. Men jag är ändå stolt över henne för det är nog få dressyrhästar som bara tittar och sedan inget mer, trots att hon vet att dom kliver runt och knakar i skogen för varje varv vi går förbi :)

@Maja_Kandi spelar ju ingen roll om hästen inte ska säljas som sagt om den är liten D-ponny istället för maxad C ponny . Skulle hon säljas som tävlingsponny är det ju ett stort plus med maxad C och jättestort minus med liten D för de vill de inte ha på en hoppeponny . Men som sagt spelar ju ingen roll för er eftersom du inte ska sälja och att ni ska fortsätta tillsammans då det funkar så bra :)

@Maja_Kandi Hon upplevs som större när man ser bilder och filmer på henne och stor galopp har hon ju så hon kommer antagligen inte ha några problem i hoppningen. :)

Kl
Red på banan men min pålle idag och han kändes riktigt fin. Tränade på att få till runda 10m volter och att han var lika följsam åt båda hållen och lite skänkelvikningar.skänkelvikningarna har lite att önska.
I galoppen tränade vi lite på att fattningarna skulle vara raka och lite bågar i förvänd för att mjuka upp.
Ett bra pass och jag kom ner i sadeln och kunde sitta ner i traven en stund till och med :)

Senast ändrad:
Fick svaren på blodproven idag, och de tyder på en bakteriell infektion? :confused: Fattar bara inte var det skulle komma ifrån? Inte direkt några sår (några gamla skorpor) men flera ben är ju lika svullna. Mysko.
Pigg är hon iaf. Idag hade personalen fått ta in henne tidigare än tänkt för at min häst for runt så att hon inte kunde leda in de andra hästarna förbi hennes hage... Benen betydligt bättre och ingen feber.

Red markarbete på min terrängtränares nyblivna 5-åring, väldigt annorlunda mot min häst. Hon var helt sjukt taggad och fräste runt. På den hästen är det inga problem att sitta ner i traven, hon rör sig stort, men mjukt och släpper ner en på ryggen. Inget studsande, inga spända ljumskar och uppdragna knän, bara att sträcka ner benen och ta lite stöd i stigbygeln.
Jag vill kunna göra det på min häst också! :arghh::mad::cry:

Fick svaren på blodproven idag, och de tyder på en bakteriell infektion? :confused: Fattar bara inte var det skulle komma ifrån? Inte direkt några sår (några gamla skorpor) men flera ben är ju lika svullna. Mysko.
Pigg är hon iaf. Idag hade personalen fått ta in henne tidigare än tänkt för at min häst for runt så att hon inte kunde leda in de andra hästarna förbi hennes hage... Benen betydligt bättre och ingen feber.

Red markarbete på min terrängtränares nyblivna 5-åring, väldigt annorlunda mot min häst. Hon var helt sjukt taggad och fräste runt. På den hästen är det inga problem att sitta ner i traven, hon rör sig stort, men mjukt och släpper ner en på ryggen. Inget studsande, inga spända ljumskar och uppdragna knän, bara att sträcka ner benen och ta lite stöd i stigbygeln.
Jag vill kunna göra det på min häst också! :arghh::mad::cry:

Det är väldigt nyttigt att rida olika sorters hästar. Mina två är det ju otroligt stor skillnad på också. Halvblodet har en helt annan svikt i gången och även om gången är större så är den ändå lättare att sitta i, lättare att följa med gunget i.
Skönt att benen är bättre på pållen.

Red själv ett pass idag med GP. Inte ens Fioranos "hästen har i alla fall fått motion" kunde få det att kännas ok. Ush, känner mig som en värdelös ryttare som inte alls hittade känslan idag och jag borde inte ridit. Sådana här dagar undrar varför jag har häst egentligen. Känner mig så uppgiven. Har liksom ingen plan för året heller, hade ju tänkt starta unghästen lite pay and ride och sen några lättare klasser men nu känner jag inte för någonting alls. Hittar ju inte ens några pay and ride att åka på.

Tror jag blir lite trött av att nästan jämnt rida i mörker. Underlaget är ok men man blir lite knäpp av att aldrig se något.

Ush o fy va jag gnäller.

Kul att läsa om er andra ändå.

Det är väldigt nyttigt att rida olika sorters hästar. Mina två är det ju otroligt stor skillnad på också. Halvblodet har en helt annan svikt i gången och även om gången är större så är den ändå lättare att sitta i, lättare att följa med gunget i.
Skönt att benen är bättre på pållen.

Red själv ett pass idag med GP. Inte ens Fioranos "hästen har i alla fall fått motion" kunde få det att kännas ok. Ush, känner mig som en värdelös ryttare som inte alls hittade känslan idag och jag borde inte ridit. Sådana här dagar undrar varför jag har häst egentligen. Känner mig så uppgiven. Har liksom ingen plan för året heller, hade ju tänkt starta unghästen lite pay and ride och sen några lättare klasser men nu känner jag inte för någonting alls. Hittar ju inte ens några pay and ride att åka på.

Tror jag blir lite trött av att nästan jämnt rida i mörker. Underlaget är ok men man blir lite knäpp av att aldrig se något.

Ush o fy va jag gnäller.

Kul att läsa om er andra ändå.

Hmm, jag kan väl fortsätta på detta tema....jag har en fin häst som är helt ok just nu men nu ska jobbet givetvis ta så mycket tid och energi att jag bara inte orkar rida. Jobbar 3 pass denna vecka mellan 8-21:wtf:. Har man något liv liksom?

Jaja, hästar kostar ju pengar och nu har jag ju råd i alla fall. Men ingen tid. Himla dyr hamster.

Håller med om att det är kul att läsa om alla andra. Det positiva i det hela är att min proffsiga stallägare kanske, kanske kan ha tid att rida och ev hoppa min häst i veckan. Då blir hon ordentligt riden för en gångs skull.

@sassiball Men jag VET ju hur du rider o det kan aldrig nånsin vara så dåligt!;) Alla har vi pass när vi tycker livet är piss, pest o pina men det är inget att gräva ned sig i utan bara att ta sig vidare o göra bättre nästa gång.
Klart du ska ut både med GP o unghästen, bara att ta det i din egen takt, snart är det vår o klubbarna vaknar till liv o anordnar både det ena o det andra ska du se.:banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka