07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 898
Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har helt oförberett blivit erbjuden en plats på den kommunala anläggningen som jag tidigare skrivit om här. Tyvärr redan från nästa veckan, och jag har två månaders uppsägningstid och det betyder att jag får betala kallhyra i två månader om jag tar denna.

Jag känner mig villrådig. Dels för att jag har fullt upp med min egen flytt just nu, så jag kommer ändå inte flytta till 1 april. Jag vill heller inte komma på kant med min stallägare utan vill isåfall stå kvar uppsägningstiden ut. Det är också det mest ekonomiska då den andra kallhyran är billigare.
Sen var det ju detta med hagarna... tråkiga hagar eller flockhage där det likväl kan komma in valacker. Finns ingen stohage.
Anläggningen stänger under juli månad, 2 veckor får hästarna gå kvar om de bara är i hagen och 2 veckor får man sköta allting själv om man vill ha box. Sköta allting går väl att lösa för jag jobbar tackolov bra tider de veckorna, men jag är lite skeptisk till att gå ute dygnet runt mitt i sommaren (insekter) i hagar som inte är utformade för dygnet runt-vistelse.
Dessutom har jag själv semester i aug/sep och det är betydligt svårare för mig att kunna resa bort om hon står på stall än på lösdriften...
Det som talar för är ju dels det sociala och träningsmässiga - jag kommer få umgås med fler likasinnade. Det är även smidigt då allting finns på plats, slipper bekymmer med att leta hö, frakta hö och lagra hö nånstans.

Men sen är det ju också den lilla frågan att jag i vilket fall kommer börja leta stall i höst. Jag tycker det funkar bättre i nuvarande stall nu sedan jag sa ifrån här för ett tag sedan, men jag vill inte ha henne i lösdrift med 4 fölungar och de föds ju snart...

@oxo och @Werze : fattningar ur skritt , med fördel ur en liten volt tillbaka . Blir bra balanserade fattningar och sen låt dem ligga kvar i några språng och övergång innan de slutar orka bära, skritt igen, hitta tillbaka i form och bärighet i skritt och sen vändning åt andra varvet och fattning . Bygger styrka och balans och hästarna blir vakna och uppmärksamma för hjälperna och tycker det är roligt :)

Kl
Jag rider på med 07:an och nu börjar vi känna oss lite mer hemma med varandra :) är mycket att hinna med att rida 2 hästar, jobb, och 07:an står 3 mil bort enkel väg men det går att få ihop att rida iallafall 2 dagar/vecka - ägaren rider ju resten . Påskhelgen blir det kurs ska bli superkul :)

Jag har helt oförberett blivit erbjuden en plats på den kommunala anläggningen som jag tidigare skrivit om här. Tyvärr redan från nästa veckan, och jag har två månaders uppsägningstid och det betyder att jag får betala kallhyra i två månader om jag tar denna.

Jag känner mig villrådig. Dels för att jag har fullt upp med min egen flytt just nu, så jag kommer ändå inte flytta till 1 april. Jag vill heller inte komma på kant med min stallägare utan vill isåfall stå kvar uppsägningstiden ut. Det är också det mest ekonomiska då den andra kallhyran är billigare.
Sen var det ju detta med hagarna... tråkiga hagar eller flockhage där det likväl kan komma in valacker. Finns ingen stohage.
Anläggningen stänger under juli månad, 2 veckor får hästarna gå kvar om de bara är i hagen och 2 veckor får man sköta allting själv om man vill ha box. Sköta allting går väl att lösa för jag jobbar tackolov bra tider de veckorna, men jag är lite skeptisk till att gå ute dygnet runt mitt i sommaren (insekter) i hagar som inte är utformade för dygnet runt-vistelse.
Dessutom har jag själv semester i aug/sep och det är betydligt svårare för mig att kunna resa bort om hon står på stall än på lösdriften...
Det som talar för är ju dels det sociala och träningsmässiga - jag kommer få umgås med fler likasinnade. Det är även smidigt då allting finns på plats, slipper bekymmer med att leta hö, frakta hö och lagra hö nånstans.

Men sen är det ju också den lilla frågan att jag i vilket fall kommer börja leta stall i höst. Jag tycker det funkar bättre i nuvarande stall nu sedan jag sa ifrån här för ett tag sedan, men jag vill inte ha henne i lösdrift med 4 fölungar och de föds ju snart...

Ta platsen! Det kommer bli mycket roligare att ha träningskompisar. Speciellt om du ändå måste söka ny plats till hösten.

@oxo och @Werze : fattningar ur skritt , med fördel ur en liten volt tillbaka . Blir bra balanserade fattningar och sen låt dem ligga kvar i några språng och övergång innan de slutar orka bära, skritt igen, hitta tillbaka i form och bärighet i skritt och sen vändning åt andra varvet och fattning . Bygger styrka och balans och hästarna blir vakna och uppmärksamma för hjälperna och tycker det är roligt :)

Kl
Jag rider på med 07:an och nu börjar vi känna oss lite mer hemma med varandra :) är mycket att hinna med att rida 2 hästar, jobb, och 07:an står 3 mil bort enkel väg men det går att få ihop att rida iallafall 2 dagar/vecka - ägaren rider ju resten . Påskhelgen blir det kurs ska bli superkul :)

Tack för övning! Den ska jag verkligen testa :)

@oxo Ja, om det hade varit sommar nu hade jag nog gjort det. Men faktum är att det är jäkligt länge till hösten, och just nu funkar det bra här. Samt bekymren med att stallet stänger i juli och att jag har semester sent... Svårt.

@oxo Ja, om det hade varit sommar nu hade jag nog gjort det. Men faktum är att det är jäkligt länge till hösten, och just nu funkar det bra här. Samt bekymren med att stallet stänger i juli och att jag har semester sent... Svårt.

Jag förstår ditt dilemma men samtidigt kommer du nog gräma dig om du inte tar chansen nu. Om den skulle vara borta och du står där i höst utan ett bra alternativ.

@stjarnfrugt finns det verkligen ingen lösning i ditt nuvarande stall ang fölen osv ? Jag tycker det låter jättekonstigt att stallägaren själv inte erbjuder någon lösning ? Är du enda inacken där och resten är stallägarens och ska alla föla ?
Jag hade aldrig flyttat till det kommunala som det låter faktiskt . Känns super oseriöst att de inte garanterar icke blandflock och superjobbigt med stängt stall i juli eller ute dygnet runt i ej lämpliga hagar . Det måste finnas bättre alternativ och om du ändå tänkt leta nytt i höst hade jag definitivt inte bytt stall nu om nuvarande stall går att lösa ang föl osv ?

Mitt motto till alla som velar över Stallplats osv : finns det flera punkter i upplägget som man känner helt går emot ens egen filosofi om lämplig hästhållning /vetskap om hur ens häst funkar osv så har man svaret där : flytta inte in . Sparar mycket tid både för uthyrare och inackorderad i fråga om trivsel osv .

Senast ändrad:
@mackan Nja, det är inte direkt hästmecka här. Alternativen haglar inte precis. Eftersom jag dessutom precis köpt radhus i närheten av hästområdet/det enda ridhuset innebär det att jag inte tänker flytta ut henne nån mil utanför stan, och här är ungefär alla privatstall likadana i upplägg osv.
Det som skiljer är den kommunala anläggningen där det finns personal och hästarna får mat flera ggr/dag, i alla privatstall jag kollat upp är det bara morgon och kvällsfodring. Och den tid de inte går att ha storbal är det ju inte tänkbart, dessutom finns det sällan gräshagar. Där jag står idag är hagarna helt klart bäst i hela området. Lösdriften är stor och bra, men för de uppstallade hästarna är det ganska små hagar, dock med sysselsättning till skillnad från alla andra stall.
Anledningen till att jag inte vill ha henne med fölen, även om det skulle funka, är för att jag inte har nån lust att vistas i en hage med 4 busiga föl när jag ska mocka och hålla på med mina jourer. Årets föl var ganska besvärligt, och jag är glad att den inte gick i lösdriften så jag slapp brottas med den...

I lösdriften finns bara nuvarande lösning då den är byggd för avelsstona. Min är bara där som en bonushäst. Dvs när fölen kommer går alla ihop och funkar det inte med min får jag hyra en box i stallet istället. Då blir det alltså en rejält mkt mindre hage, bara fodring morgon och kväll (storbal ute funkar vintertid beroende på hagsällskapet) och det finns bara ett inhyrt sto utöver min. Annars får hon gå ensam eller med valack. Och stalljour varje vecka (i snitt en morgon och en kväll per häst).
Det finns ingen lagringsmöjlighet för hö, mer än 30 småbalar per häst åt gången vilket man får ordna själv. Och det finns ingen möjlighet att lagra halm, så de står på spån 12 tim/natt.

Hö är ett problem överallt. Man måste stödfodra större delen av sommaren. Jag är jätteglad att jag kunnat köpa ihop med stallägaren då våra äter samma bal, och jag hoppas det kommer räcka över sommaren. Därför kändes kommunala anläggningen som det enda som kunde vara ett alternativ utom detta, då det alltid finns hö där och man slipper besväret. En nackdel där är som sagt att det riskerar att bli blandflock och att det inte finns vatten ute vintertid, och jag brukar ju vilja ha min häst ute till kvällen. Det hade jag söderut med samma upplägg, men där var det sällan så kalla långa perioder att jag inte kunde ha vattenbalja ordnat själv... här är det liksom vinter.

Senast ändrad:
@stjarnfrugt
Jobbigt val om stallplats. Är så himla svårt sånt där!

@Fiorano
Vilka härliga bilder! Vilken positiv utveckling ni gjort med nya sadeln! Jättekul att se! :)

Kl
Vi var på sadelprovning idag! En Globus Crincle 17/36 är det som gäller. Har hittat två begagnade som jag mejlade om ikväll, lite sent att ringa. Så jag hoppas de finns kvar! Annars måste jag vänta tills jag fått sälja mina två andra så jag har råd att köpa en ny... Det var kul att känna så stor skillnad mellan sadlarna. Min stallkompis har en likadan fast 34, och den har hon ju gått riktigt bra i. Men när man bytte mellan den och 36an var det så himla stor skillnad så det var ju rent löjligt. :p

Sen var det ett nytt ridhus med en massa oliv och mycket grejer att titta på så det var antingen handbromsen i eller full rulle utan kontroll. Så det var lite svårt att få nån bra känsla. Men de stunder hon släppte till var verkligen super! Nu längtar jag efter dressyrträning, usch vad länge sen!

@Maja_Kandi Skönt att du hittat en modell som funkar :) Dessutom finns de till bra priser ganska ofta :) Ska hålla utkik, har för mig att jag sett en i lokala till salu-gruppen på fb :)

*kl

Igår var jag och hälsade på en kompis som köpte gård i somras, har aldrig passat att åka dit innan så blev först nu. Blev sååå avundsjuk. De köpte ett äldre hus (välhållet) med 5 ha mark, sedan rev dom ladugården och byggde ett nytt stall på 60 kvm med tre boxar (två egna och en inhyrd), STOR sadelkammare och bred gång. Vinterhagen är även en lösdrift med ligghall så hästarna är nästan aldrig inne, och bete till sommaren har dom som sagt gott om. Allting med utsikt från vardagsrum och kök. Så ska dom fixa till en liten ridplan till sommaren. Enda nackdelen är att det är långt till ridhus (4-5 mil), men de är skogsryttare så bryr sig inte så mkt om det.

Inte är jag då avundsjuk inte, nej då :o Jag tycker ju att det är så jäkla roligt detta med att slita sitt hår över vilket av de minst dåliga uppstallningalternativen man ska välja till sin häst... Men ja, hon sa också att ensam hade det inte varit ett alternativ. Vilket jag inte ifrågasätter. Så jag får väl vara så jävla nöjd över att bo i ett radhus och kompromissa med både utfodringsrutiner och hagar... Varför har man häst? Det är ju aldrig enkelt. Varken att hålla dem inhysta eller att hålla dem friska.

Hade ju tänkt att rida idag men tydligen var det någon som bestämde att blötsnö skulle ösa ner. Så det blev omöjligt att rida pga styltorna han får. Men han fick springa en liten stund i paddocken och det verkade han tycka var skönt :)

@oxo Det är ju så himla besvärligt med snöstyltor. Här nere har knappt varit någon snö alls i år så vi har sluppit det.

Jag har haft hemma veterinären som även är kiropraktor. GP har inte kännts bra att rida och så det här att hon envist biter sig fast i vänstertygeln gjorde att jag ville kolla munnen ordentligt på henne. Men munnen och tänderna var jättefina, något lite att slipa bara. Däremot är ju hästen ganska sned, hon har ett roterat bäcken som vet trodde hon fått antingen genom att gå omkull i hagen eller fastnat i boxen eller dylikt. Så det var mycket gung, stretcka, trycka o mecka innan veterinären var nöjd.

Jag fick några rörelser som hon ska göra dagligen i stallet, någon form av styrketräning som gör att saker och ting faller på plats runtikring bäckenet. Ser man henne bakifrån så är hon högre på ena sidan. Jag fick order om att rida henne lite lätta joggingpass i lång och låg form. Men det här med att hon är högre på vänstersidan känns inte bra. Det känns som om jag ridit henne att bli sådan :(
Jag inser ju att jag egentligen behöver rida för en tränare men jag vill inte, känner absolut inte för det. Jag är oftast besviken efter en träning och tycker inte att jag fått ut någonting av det mer än stress o jäkt för att hinna passa tider etc.

Därför behöver jag lite tips. Om hästen är högre på vänstersidan bakifrån sett, då skjuter hon lätt över mig på höger sida? Jag försöker verkligen tänka på detta att sitta rätt över hästen, jag har lite problem med att känna det bara så jag ska försöka filma nästa gång jag rider.
Sen behöver jag veta när hästen använder respektive bakben. I höger gfattning, används mest höger bakben då, eller vänster? eller påverkas det om hästen inte är rak? Jag hittade en övning som lät passande, att rida i förvänd sluta i skritt på en volt i höger varv och ur det fatta höger galopp då. För då skulle verkligen höger bakben jobba rätt. Kan det stämma? Jag är ingen expert på förvänd sluta på volt men jag försökte tänka att hon skulle vara utåtställd. Men risken är väl att om baken går för mycket in i volten så hamnar likväl vänsterbak mitt under hästen och blir bärande?
Idag gjorde jag i alla fall en övning som jag hittade här, först skritt i vänstervarv, hon skulle verkligen lyssna på innerskänkeln o forma sig runt den. Sen skritt i höger varv och då skulle jag behålla samma böjning, alltså utåtställd och verkligen få henne att ta ytterhjälperna. Och när det kändes bra så försiktigt ställa inåt åt höger. Så himla fin hon blev att rida sen ! Mjukare än hon varit på länge.

Just nu ska hon iof bara ridas lite lätt men jag vill göra rätt ändå känner jag, inte bara mala på i samma spår då sker ju ingen förbättring.

Om du bara blir besviken efter träning så har du ju inte hittat rätt tränare känns det som?
Jag skulle vilja träna jämt, men har också svårt att hitta nån bra som har tid med oss.

@oxo Det är ju så himla besvärligt med snöstyltor. Här nere har knappt varit någon snö alls i år så vi har sluppit det.

Jag har haft hemma veterinären som även är kiropraktor. GP har inte kännts bra att rida och så det här att hon envist biter sig fast i vänstertygeln gjorde att jag ville kolla munnen ordentligt på henne. Men munnen och tänderna var jättefina, något lite att slipa bara. Däremot är ju hästen ganska sned, hon har ett roterat bäcken som vet trodde hon fått antingen genom att gå omkull i hagen eller fastnat i boxen eller dylikt. Så det var mycket gung, stretcka, trycka o mecka innan veterinären var nöjd.

Jag fick några rörelser som hon ska göra dagligen i stallet, någon form av styrketräning som gör att saker och ting faller på plats runtikring bäckenet. Ser man henne bakifrån så är hon högre på ena sidan. Jag fick order om att rida henne lite lätta joggingpass i lång och låg form. Men det här med att hon är högre på vänstersidan känns inte bra. Det känns som om jag ridit henne att bli sådan :(
Jag inser ju att jag egentligen behöver rida för en tränare men jag vill inte, känner absolut inte för det. Jag är oftast besviken efter en träning och tycker inte att jag fått ut någonting av det mer än stress o jäkt för att hinna passa tider etc.

Därför behöver jag lite tips. Om hästen är högre på vänstersidan bakifrån sett, då skjuter hon lätt över mig på höger sida? Jag försöker verkligen tänka på detta att sitta rätt över hästen, jag har lite problem med att känna det bara så jag ska försöka filma nästa gång jag rider.
Sen behöver jag veta när hästen använder respektive bakben. I höger gfattning, används mest höger bakben då, eller vänster? eller påverkas det om hästen inte är rak? Jag hittade en övning som lät passande, att rida i förvänd sluta i skritt på en volt i höger varv och ur det fatta höger galopp då. För då skulle verkligen höger bakben jobba rätt. Kan det stämma? Jag är ingen expert på förvänd sluta på volt men jag försökte tänka att hon skulle vara utåtställd. Men risken är väl att om baken går för mycket in i volten så hamnar likväl vänsterbak mitt under hästen och blir bärande?
Idag gjorde jag i alla fall en övning som jag hittade här, först skritt i vänstervarv, hon skulle verkligen lyssna på innerskänkeln o forma sig runt den. Sen skritt i höger varv och då skulle jag behålla samma böjning, alltså utåtställd och verkligen få henne att ta ytterhjälperna. Och när det kändes bra så försiktigt ställa inåt åt höger. Så himla fin hon blev att rida sen ! Mjukare än hon varit på länge.

Trist att hon inte är helt ok.
Några övningar jag brukar köra på som brukar ge en jämnare häst är serpentiner där man lägger in 10 m volt vid varje båge.
En annan är att vända rakt upp. Känn efter så att du har lika mycket stöd i båda tyglarna. När du har det, fatta galopp, gör en 10 m volt, fortsätt rakt ut på medellinjen. Ut på spåret och fokusera på en bra hörnpassering, avbrott till trav på rakt spår. Växla varv och galopp hela tiden.
Även skänkelvikning på volt tycker jag hjälper att få hästen rundad runt inner skänkeln och hästen på yttertygeln.
Detta är ju ganska enkla övningar. :)

Om du bara blir besviken efter träning så har du ju inte hittat rätt tränare känns det som?
Jag skulle vilja träna jämt, men har också svårt att hitta nån bra som har tid med oss.
Jag har gett upp med tränare, blir inte alls taggad utan känner tvärtom. Det skulle vara hoppning då. Där spelar det nästan ingen roll vem jag tränar för det är alltid kul.

Trist att hon inte är helt ok.
Några övningar jag brukar köra på som brukar ge en jämnare häst är serpentiner där man lägger in 10 m volt vid varje båge.
En annan är att vända rakt upp. Känn efter så att du har lika mycket stöd i båda tyglarna. När du har det, fatta galopp, gör en 10 m volt, fortsätt rakt ut på medellinjen. Ut på spåret och fokusera på en bra hörnpassering, avbrott till trav på rakt spår. Växla varv och galopp hela tiden.
Även skänkelvikning på volt tycker jag hjälper att få hästen rundad runt inner skänkeln och hästen på yttertygeln.
Detta är ju ganska enkla övningar. :)
Serpentiner gillar vi båda och det tycker jag är bra, men det andra får vi testa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilken färg?
  • Svensk Politik 4
  • Att lämna i smyg

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Födda-24
  • Pass förvaring