07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 943
Status
Stängd för vidare inlägg.
@sassiball ang vilket ben hästen använder mest i galoppen så startar den ju galoppsprånget med yttre bak, sen inre bak och yttre fram samtidigt och sen inre fram (gesten) följt att svävmomentet. Jag har alltid tyckt att det ensamma bakbenet i förflyttningen är det som kräver mest stöttning, och varit noga att "rätta framdelen på bakdelen". Men också sett till att fatta i ett öppna-embryo, så att undertrampet kommer naturligare. Själv så rider jag gärna förvänd, både rättställd och ställt åt utsidan, det gör mkt för lösgjordheten tycker jag...

@sassiball ang vilket ben hästen använder mest i galoppen så startar den ju galoppsprånget med yttre bak, sen inre bak och yttre fram samtidigt och sen inre fram (gesten) följt att svävmomentet. Jag har alltid tyckt att det ensamma bakbenet i förflyttningen är det som kräver mest stöttning, och varit noga att "rätta framdelen på bakdelen". Men också sett till att fatta i ett öppna-embryo, så att undertrampet kommer naturligare. Själv så rider jag gärna förvänd, både rättställd och ställt åt utsidan, det gör mkt för lösgjordheten tycker jag...
Så , om jag gör en högerfattning så jobbar vänster bak mest?

@sassiball Divan har ju också varit skev en del. Hon har antagligen gått omkull när hon var föl eller liknande så hon är alltid lite skev där så jag får verkligen jobba med det.
Bommar! Det är vad du ska rida över :D
Gärna upphöjda på ena sidan så ytterbak får lyfta lite högre.
Om du inte har den redan så köp Klimkes Cavaletti och kör på :D
Man får så sjukt mycket gratis när man använder bommar. Jobbigt att ta fram men lätt värt.

Jag har beställt min nya sadel nu. Och längtar. Leveranstiden är ungefär 4 evigheter... :eek:
Provade idag att länga läderna i hoppsadeln och dressyra i den, gick väl hyfsat. Gjorde en ny drive med att få henne lite elektrisk, för det har vi tappat bort igen. Funkade super i början av passet, sedan sämre.

Senaste veckorna har vi börjat träna byten, efter lite knuff från @Novali01. Mest för att underlätta i hoppningen. Jag har aldrig lärt en häst byten tidigare, och egentligen bara ridit det på en enda häst (kompisens dressyrhäst som är en bytesmaskin). Har inte haft nån som kunnat hjälpa till från marken men började med att be henne byta och se vad hon gjorde. Hon fattade supersnabbt vad det var jag ville! Hon gjorde enstaka rena (tror jag) byten på hjälpen från vänster till höger redan första passen, men det är svårare från höger till vänster. Vilket känns lite konstigt då hon har bättre galoppkvalitet i höger galopp, men har lite svårare för att fatta höger.

Har provat lite olika varianter, byta över bom på medellinjen, byta över bom innan hörnet (stor volt tillbaka och sen byta in i hörnet. Konstaterade ganska snabbt att bommar gjorde mig stressad, och det slutade med att vi galopperade över bommen, och sen bytte efteråt. (från höger till vänster genom att bryta av till trav, studsa jämfota några gånger och sen fatta vänster galopp, eller kors.) Konstaterade sedan att riktningsbyten gjorde hästen (och mig) stressad.

Har nu hittat metoden som funkar bäst för oss: Förvänd galopp på långsidan och sedan lugnt och stilla när det känns bra lägga om skänklarna och sen be om byte. Idag fick jag nåt rent byte på hjälpen även från höger till vänster!

Nu har hon verkligen börjat fatta vad det handlar om, och börjar vänta på byteshjälper så fort vi galopperar rakt fram. Tar de för lång tid så byter hon ändå! Förvända galoppen har plötsligt blivit väldigt svår, hon har ju varit helt stadig i den tidigare, inte haft en enda omslag på hela vintern, men nu byter hon hejvilt, helst till kors. Har backat lite och rider förvänd galopp i båge längs långsidan istället nu i det svårare vänstervarvet, och det fungerade okej idag. Höger förvänd gick bra på volt och genom kortsidan på stora banan. Är väldigt nöjd med vår 40 x 80 m utebana där det finns gott om plats...

Vi var ute på pay and jump i helgen, vilket gick sådär. Hästen blev spänd och hasade runt som en ridskolehäst. :banghead: (erkänner, jag var säkert också spänd). Upptäckte en tråkighet med pay and jump jämfört med tävling, vem som helst kan bygga banan? Den som vi hoppade i helgen hade på bägge diagonalerna (hinder 4 och 5, samt 6 och 7) räcke - oxer med 18,5 m emellan. Samma på alla höjder och för alla kategorier, från A-ponny till stor häst.
Enligt vad jag har lärt mig så är 4 galoppsprång 17-17,5 m och 5 galoppsprång 20,5-21 m. Då känns 18,5 rätt oschysst på en pay and jump med många orutinerade ekipage. I 1 m red vi stort på 4 språng, och i 1.10 skulle det blivit 5, men min häst bestämde sig för att gå av efter 4... Insåg på väg upp att det fanns en bakbom och försökte trampa om men kraschade rakt igenom... Nära döden upplevelse! :crazy::crazy: Som tur var så höll hon sig på benen trots att hon landande framför bakbommen, och jag låg kvar på halsen. Jag är väldigt nöjd med att det var ett pinnhinder och inte ett fast terränghinder!! :nailbiting:

På lördag ska vi till flyinge och rida stilterräng TH90 och TH100, känns lite sådär just nu.

Har haft en ny sväng av "det är nåt fel på min häst", men ET kände igenom ryggen som är öm när hon spänner den, men när hon lyfter upp den är den mjuk och oöm. Tränade lite framåtgalopp på utebanan för att se om det gick att få henne igenom bromsandet, och det gjorde det. Men det var inte lätt. Alls.

Jag har gett upp med tränare, blir inte alls taggad utan känner tvärtom. Det skulle vara hoppning då. Där spelar det nästan ingen roll vem jag tränar för det är alltid kul.
Men varför? :(

Om du vill ngt ned ridningen så självklart ska lösningen inte vara att inte rida för tränare ? :( dina upplevda problem om hästen är frisk osv, är ju inget stort att komma tillrätta med om du vill det ? :(

Ok ja de
Men varför? :(

Om du vill ngt ned ridningen så självklart ska lösningen inte vara att inte rida för tränare ? :( dina upplevda problem om hästen är frisk osv, är ju inget stort att komma tillrätta med om du vill det ? :(
Det är så jobbigt att få till det, tycker jag, sist vände både jag och tränaren ut och in på oss själva för att få till en tid, jag får ont i magen av sådant. Kvällar är uteslutet för mig, jag kan endast helger och då tävlar hon eller dömer dressyrklasser. Och när vi äntligen fick till en tid så just den dagen var hästen seg som sirap och jag fick sitta o driva, driva, driva, medans jag hemma har tvärtom problem, behöver få henne att slappna av. Så jag fick liksom inte alls rätt på problemen heller, utan blev bara dödstrött och tyckte det kändes helt meningslöst.
Dessutom ska hon för tillfället ta det lite lugnare, hon ska träffa veterinären igen om några veckor.

Jag läste ditt inlägg för ett par dagar sen om att du skulle iväg på kurs med 07:an och kunde inte låta bli att tänka, "hur orkar hon?" :D Men roligt för dig såklart, jag är lite avundsjuk over att känna denna entusiasm.

Jag är lite trött på både hästar och ridning för tillfället, försöker liksom bara hålla det flytande.
Men jag har inte helt släppt det, läser här dagligen så än finns det hopp.

Jag har beställt min nya sadel nu. Och längtar. Leveranstiden är ungefär 4 evigheter... :eek:
Provade idag att länga läderna i hoppsadeln och dressyra i den, gick väl hyfsat. Gjorde en ny drive med att få henne lite elektrisk, för det har vi tappat bort igen. Funkade super i början av passet, sedan sämre.

Senaste veckorna har vi börjat träna byten, efter lite knuff från @Novali01. Mest för att underlätta i hoppningen. Jag har aldrig lärt en häst byten tidigare, och egentligen bara ridit det på en enda häst (kompisens dressyrhäst som är en bytesmaskin). Har inte haft nån som kunnat hjälpa till från marken men började med att be henne byta och se vad hon gjorde. Hon fattade supersnabbt vad det var jag ville! Hon gjorde enstaka rena (tror jag) byten på hjälpen från vänster till höger redan första passen, men det är svårare från höger till vänster. Vilket känns lite konstigt då hon har bättre galoppkvalitet i höger galopp, men har lite svårare för att fatta höger.

Har provat lite olika varianter, byta över bom på medellinjen, byta över bom innan hörnet (stor volt tillbaka och sen byta in i hörnet. Konstaterade ganska snabbt att bommar gjorde mig stressad, och det slutade med att vi galopperade över bommen, och sen bytte efteråt. (från höger till vänster genom att bryta av till trav, studsa jämfota några gånger och sen fatta vänster galopp, eller kors.) Konstaterade sedan att riktningsbyten gjorde hästen (och mig) stressad.

Har nu hittat metoden som funkar bäst för oss: Förvänd galopp på långsidan och sedan lugnt och stilla när det känns bra lägga om skänklarna och sen be om byte. Idag fick jag nåt rent byte på hjälpen även från höger till vänster!

Nu har hon verkligen börjat fatta vad det handlar om, och börjar vänta på byteshjälper så fort vi galopperar rakt fram. Tar de för lång tid så byter hon ändå! Förvända galoppen har plötsligt blivit väldigt svår, hon har ju varit helt stadig i den tidigare, inte haft en enda omslag på hela vintern, men nu byter hon hejvilt, helst till kors. Har backat lite och rider förvänd galopp i båge längs långsidan istället nu i det svårare vänstervarvet, och det fungerade okej idag. Höger förvänd gick bra på volt och genom kortsidan på stora banan. Är väldigt nöjd med vår 40 x 80 m utebana där det finns gott om plats...

Vi var ute på pay and jump i helgen, vilket gick sådär. Hästen blev spänd och hasade runt som en ridskolehäst. :banghead: (erkänner, jag var säkert också spänd). Upptäckte en tråkighet med pay and jump jämfört med tävling, vem som helst kan bygga banan? Den som vi hoppade i helgen hade på bägge diagonalerna (hinder 4 och 5, samt 6 och 7) räcke - oxer med 18,5 m emellan. Samma på alla höjder och för alla kategorier, från A-ponny till stor häst.
Enligt vad jag har lärt mig så är 4 galoppsprång 17-17,5 m och 5 galoppsprång 20,5-21 m. Då känns 18,5 rätt oschysst på en pay and jump med många orutinerade ekipage. I 1 m red vi stort på 4 språng, och i 1.10 skulle det blivit 5, men min häst bestämde sig för att gå av efter 4... Insåg på väg upp att det fanns en bakbom och försökte trampa om men kraschade rakt igenom... Nära döden upplevelse! :crazy::crazy: Som tur var så höll hon sig på benen trots att hon landande framför bakbommen, och jag låg kvar på halsen. Jag är väldigt nöjd med att det var ett pinnhinder och inte ett fast terränghinder!! :nailbiting:

På lördag ska vi till flyinge och rida stilterräng TH90 och TH100, känns lite sådär just nu.

Har haft en ny sväng av "det är nåt fel på min häst", men ET kände igenom ryggen som är öm när hon spänner den, men när hon lyfter upp den är den mjuk och oöm. Tränade lite framåtgalopp på utebanan för att se om det gick att få henne igenom bromsandet, och det gjorde det. Men det var inte lätt. Alls.
Den upplevelsen har jag också av pay and jump, och det är också anledningen att jag alltid hoppar lägre på p & j än på tävling. Dessutom kan ju första hindret vara en parallelloxer i riktning mot läktaren, hur läskigt är inte det när man kommer med en yr unghäst? Första hindret ska ju alltid vara lågt och inbjudande så man kommer igång bra. P & J är livsfarliga, men ändå bra, bara man väljer låga höjder för att inte äventyra något, som det blev nu för dig med avstånd. Ush din stackare, det är så obehagligt.
Är faktiskt en pay and jump här i närheten på söndag, kanske åker dit med unghästen men då blir det lågt.

Pay and Jumps kan se ut hur som helst, här nere finns det ju även många väldigt duktiga som ordnar med bra banor, superunderlag och riktiga tävlingshinder. Men då kostar de också lika mkt om inte mer än en "riktig" tävling...

Alltså min dator, den lever sitt egna liv, varför hamnade det en halv mening ovanför mackans citat ovan? Nu var det för sent att ta bort, ni får försöka bortse ifrån det, jag kommer inte ihåg att jag skrev det ens.

@sassiball usch så tråkigt att känna sig omotiverad , det händer ju oss alla tyvärr emellanåt och det är inget kul alls... Men du och jag är nog varandras motsatser utifrån vad du beskriver tänker jag, för jag blir mer omotiverad ju mindre jag gör , dvs jag kan inte göra som en del gör när de har en svacka och tänka att " ja men jag ställer av den en vecka" eller "jag rider bara ut i skogen en vecka" . Ju mindre jag gör desto mer omotiverad blir jag . Och det mest omotiverande som finns för mig är att sitta och rida ngn häst som bara är halvt igång osv . Så jag blir mer peppad och motiverad att hålla igång och träna , just nu när jag har två är jag extra motiverad . Sen är två hästar inget jag kan eller vill hålla på med permanent men just nu är det kul, utvecklande och motiverande osv :)

Imorgon blir det årsdebut på tävlingsbanan för oss :nailbiting:

Känns verkligen som att det kan gå hur som helst. I början på året kände jag ju att "nä, ska inte tävla förrän det känns bra. Inte lönt att bara vara utfyllnad och rida på 60%". Men det känns ju aldrig bra :arghh: Så nu tävlar jag i alla fall så får jag se hur långt bort vi är :angel:

Blir en välkänd GP-domare som ska döma, så lär ju kunna lita på att poängen blir rättvisa om inte annat. Red samma klass (MsvC:1) för den domaren på meetinget i somras och då hade vi 61,38 så hoppas på något bättre än det i alla fall.

Imorgon blir det årsdebut på tävlingsbanan för oss :nailbiting:

Känns verkligen som att det kan gå hur som helst. I början på året kände jag ju att "nä, ska inte tävla förrän det känns bra. Inte lönt att bara vara utfyllnad och rida på 60%". Men det känns ju aldrig bra :arghh: Så nu tävlar jag i alla fall så får jag se hur långt bort vi är :angel:

Blir en välkänd GP-domare som ska döma, så lär ju kunna lita på att poängen blir rättvisa om inte annat. Red samma klass (MsvC:1) för den domaren på meetinget i somras och då hade vi 61,38 så hoppas på något bättre än det i alla fall.
Hoppas det går bra idag :)

Här händer inte mycket. Läser vad ni andra skriver varje dag och väntar på att motivationen ska infinna sig hos mig själv. Har testat både varianten att gå på halvfart och att försöka hålla igång och planera in grejer. Imorgon ska vi tex rida pay and ride, rida program för första gången och vi är anmälda till riktig tävling nästa helg.

Red igenom programmet idag några gånger och lite valda delar. Då det är några avbrott vid medellinjen i programmet så tror hon att vi ska bryta av varje gång vi passerar så måste tänka på att vara tydlig och rida ordentligt.

Sen ang diskussionen om medryttare vi hade för ett tag sen. Jag har nu försökt släppa på det och en jag har förtroende att vara bra med hästen rider nu en gång i veckan. Varje vecka hittills så har det varit något när jag kommit dagen efter. Tex borsten är borta, letar men hittar inte. Smsar och frågar och ojdå, var kan den vara? Kanske där för där stod vi. Hittade den till slut i en krubba i en obebodd box. Idag när jag tränsade så saknades en hälla till snoken och jag kände bara f*n, den är ju inte stor att hitta liksom. Sadelgjorden har saknats och jag har fått messa och fråga osv. Jag SKA försöka chilla, jag litar ju fullt när det kommer till ridningen och omvårdnaden om hästen. Men är det såhär annars?

@Kirre Allttså nej, jag tycker inte det ska vara så med medryttare. När jag själv varit medryttare har jag varit väldigt nogrann att lägga saker på sin plats och göra som hästägaren vill även om det inte är "mitt" sätt.

Här händer inte mycket. Läser vad ni andra skriver varje dag och väntar på att motivationen ska infinna sig hos mig själv. Har testat både varianten att gå på halvfart och att försöka hålla igång och planera in grejer. Imorgon ska vi tex rida pay and ride, rida program för första gången och vi är anmälda till riktig tävling nästa helg.

Red igenom programmet idag några gånger och lite valda delar. Då det är några avbrott vid medellinjen i programmet så tror hon att vi ska bryta av varje gång vi passerar så måste tänka på att vara tydlig och rida ordentligt.

Sen ang diskussionen om medryttare vi hade för ett tag sen. Jag har nu försökt släppa på det och en jag har förtroende att vara bra med hästen rider nu en gång i veckan. Varje vecka hittills så har det varit något när jag kommit dagen efter. Tex borsten är borta, letar men hittar inte. Smsar och frågar och ojdå, var kan den vara? Kanske där för där stod vi. Hittade den till slut i en krubba i en obebodd box. Idag när jag tränsade så saknades en hälla till snoken och jag kände bara f*n, den är ju inte stor att hitta liksom. Sadelgjorden har saknats och jag har fått messa och fråga osv. Jag SKA försöka chilla, jag litar ju fullt när det kommer till ridningen och omvårdnaden om hästen. Men är det såhär annars?
Nej, så ska det inte vara, jag hade absolut tröttnat på det. Om personen slarvar med sådana grejoer hade jag tvivlat även på ridning och hantering av hasten. Jag hade ju medryttare till GP förra året och hon var en ängel, alltid ordning och reda.

Hade ett urkass pass på GP idag, vi kommer tyvärr inte överens. Det där med att ta det lugnt är inte GP: s melodi, och tyvärr är jag en för dålig ryttare för att hantera det bra. Vet inte om jag verkligen ska rida mer just nu alls. Men enligt veterinären skulle jag ju det... Vill inte!

@Kirre nej så ska det absolut inte vara ! Inte ok för fem öre.
Vet att jag ifrågasatte din "pipplighet" som jag såg det (och ser det) att stiglädren ska ändras tillbaka .... Det tycker jag fortfarande är överkurs. Det du redovisar här är det INTE . Det är inte svårt öht för en normalt seriös person att hålla ordning på att lägga utrustningen där den ska vara, och att rapportera om ngt tappats bort .
Jag har aldrig varit med om problemet själv då jag lyckats omge mig med bra folk men vet att vänner haft problem med slarv . Det finns dock massor med bra folk som medryttare som sagt så har du motivationsbristen och verkligen behöver avlastning av en seriös människa är mitt råd att orka lägga lite till krut på det att hitta så det blir värt det .
Alla mina vänner/bekantskapskrets och inkl mig själv som har hittat etablerat seriösa medryttare har nog hittat de via kontakter, inte annons till 80%. Är guld då de som tipsar en har koll och känner en så tipsen är oftast seriösa då den som tipsar då även känner den de tipsar om osv . Blir en bättre match .

Nu är vi äntligen på vägar hem! Bruce gjorde programmet fint men för hög och inte igenom alls i galoppen. Blev glatt överraskad av procenten, 65% som är nytt personbästa i MsvC:1, slutade första utanför placering. Var såklart sista ryttaren som startade strax efter 8 som puttade ut oss, varför inte liksom? :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrhingsten Skyline to B.
  • Vi som letar häst II
  • Födda-24
Tillbaka