Jag har beställt min nya sadel nu. Och längtar. Leveranstiden är ungefär 4 evigheter...

Provade idag att länga läderna i hoppsadeln och dressyra i den, gick väl hyfsat. Gjorde en ny drive med att få henne lite elektrisk, för det har vi tappat bort igen. Funkade super i början av passet, sedan sämre.
Senaste veckorna har vi börjat träna byten, efter lite knuff från
@Novali01. Mest för att underlätta i hoppningen. Jag har aldrig lärt en häst byten tidigare, och egentligen bara ridit det på en enda häst (kompisens dressyrhäst som är en bytesmaskin). Har inte haft nån som kunnat hjälpa till från marken men började med att be henne byta och se vad hon gjorde. Hon fattade supersnabbt vad det var jag ville! Hon gjorde enstaka rena (tror jag) byten på hjälpen från vänster till höger redan första passen, men det är svårare från höger till vänster. Vilket känns lite konstigt då hon har bättre galoppkvalitet i höger galopp, men har lite svårare för att fatta höger.
Har provat lite olika varianter, byta över bom på medellinjen, byta över bom innan hörnet (stor volt tillbaka och sen byta in i hörnet. Konstaterade ganska snabbt att bommar gjorde mig stressad, och det slutade med att vi galopperade över bommen, och sen bytte efteråt. (från höger till vänster genom att bryta av till trav, studsa jämfota några gånger och sen fatta vänster galopp, eller kors.) Konstaterade sedan att riktningsbyten gjorde hästen (och mig) stressad.
Har nu hittat metoden som funkar bäst för oss: Förvänd galopp på långsidan och sedan lugnt och stilla när det känns bra lägga om skänklarna och sen be om byte. Idag fick jag nåt rent byte på hjälpen även från höger till vänster!
Nu har hon verkligen börjat fatta vad det handlar om, och börjar vänta på byteshjälper så fort vi galopperar rakt fram. Tar de för lång tid så byter hon ändå! Förvända galoppen har plötsligt blivit väldigt svår, hon har ju varit helt stadig i den tidigare, inte haft en enda omslag på hela vintern, men nu byter hon hejvilt, helst till kors. Har backat lite och rider förvänd galopp i båge längs långsidan istället nu i det svårare vänstervarvet, och det fungerade okej idag. Höger förvänd gick bra på volt och genom kortsidan på stora banan. Är väldigt nöjd med vår 40 x 80 m utebana där det finns gott om plats...
Vi var ute på pay and jump i helgen, vilket gick sådär. Hästen blev spänd och hasade runt som en ridskolehäst.

(erkänner, jag var säkert också spänd). Upptäckte en tråkighet med pay and jump jämfört med tävling, vem som helst kan bygga banan? Den som vi hoppade i helgen hade på bägge diagonalerna (hinder 4 och 5, samt 6 och 7) räcke - oxer med 18,5 m emellan. Samma på alla höjder och för alla kategorier, från A-ponny till stor häst.
Enligt vad jag har lärt mig så är 4 galoppsprång 17-17,5 m och 5 galoppsprång 20,5-21 m. Då känns 18,5 rätt oschysst på en pay and jump med många orutinerade ekipage. I 1 m red vi stort på 4 språng, och i 1.10 skulle det blivit 5, men min häst bestämde sig för att gå av efter 4... Insåg på väg upp att det fanns en bakbom och försökte trampa om men kraschade rakt igenom... Nära döden upplevelse!

Som tur var så höll hon sig på benen trots att hon landande framför bakbommen, och jag låg kvar på halsen. Jag är väldigt nöjd med att det var ett pinnhinder och inte ett fast terränghinder!!
På lördag ska vi till flyinge och rida stilterräng TH90 och TH100, känns lite sådär just nu.
Har haft en ny sväng av "det är nåt fel på min häst", men ET kände igenom ryggen som är öm när hon spänner den, men när hon lyfter upp den är den mjuk och oöm. Tränade lite framåtgalopp på utebanan för att se om det gick att få henne igenom bromsandet, och det gjorde det. Men det var inte lätt. Alls.