07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 636
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sen vette fan om jag vågar rida i Flyinge även om såret har läkt, har fått starttid precis före @fio! :eek:

Bara håll dig ur vägen i terrängen så går allt bra :devil: jag måste rida på som en furie annars får han nått knäppspel och vänder åt andra hållet.... :laugh: Men det är livsfarligt där för det är lätt att krocka..

@Novali01 JAG är iallafall fullt medveten om att jag måste hålla undan för den bakom om det strular till sig.

minns en dåre ett år som hade haft massa stopp på vägen och INTE kollade bakåt.. hon hade precis fått ett stopp på en spets precis när jag kom farandes och då väljer människan att rida an IGEN och sen ramlade hon av precis framför näsan på migO_o fy satan vad förbannad jag blev.. adrenalinet pumpade som bekant.. och jag ska inte skriva här de ramsor som uttalade sig.

Hade både fotograf och filmare med mig, såhär road vad min stackars filmare av mina turer vid vattenhindret.

:rofl: Stackars!!

Upp från sunken road

Nya stora banken! :heart

Surar vid lilla nerhoppet

Kravlar ner
Vad ni är coola du och din häst!
Läste, tror det var på fälttävlansforumet, att någon skrev att i terrängen kunde man verkligen inte tro att din häst var dressyrstammad. Och du svarade med att det tror man inte när man ser dressyren heller :laugh: :rofl:.
En sån klockren kommentar haha, men jag tycker ni är duktiga.

@Marvin vilka härliga bilder. Ni är verkligen jättefina! Bilden uppe på banken är nog min favorit:love:

@Amanda_F Han är jättefin din häst och ni ser ut att passa varandra bra:) har han gjort något med svansen som ung? Han håller den lite lustigt.

Kl

Blev ett pass på ridbanan för oss idag. Red en övning som jag läst om på Hippson. Riktigt bra för oss som behöver komma igång och bli lika mjuka åt båda hållen. Plutten känns egentligen helt ok för att vara i så dålig form. Men med mig är det värre, jag känner av magmusklerna efter bara ett par varv i trav:p så just nu önskar jag att jag hade en häst med ett mjukt kort steg istället för min hästs hela-havet-stormar gång;) ingen av mina tidigare storhästar har haft sånt kliv och då är Plutten minst av dom alla höjdmässigt.

@oxo ja jag tror att det var så att han skadade höger bak och svansroten lite som bebis, så han är svagare i höger bak och balanserar upp sig lite med svansroten. Ser lite fjantigt ut, nästan som en körhäst..

Idag har han plockat pluspoäng hos mig. Fick stå och rycka hans man i nästan en timme innan han tröttnade. Den var ofantligt tjock! I morgon är det vår första träning för NB, är lite nervös faktiskt, fast hon och jag känner varandra väl. Men hon har varit så peppad på att jag ska köpa häst och att hon ska coacha mig till framgång :angel: jag är rädd att hon tycker att jag valt fel... Fast det skulle hon nog inte säga-... :cautious: Det är både bra och läskigt att ha en tränare som är väldigt engagerad. :nailbiting:

Helt OT men jag måste bara säga hur nöjd jag är över att jag äntligen kommit igång med gymmet. :laugh: Har nu varit där 2 ggr och tänker hålla ett minimum på 1 gng/vecka. Borde bli 2 men jag får se hur veckorna ser ut. Bättre 1 gng än ingen.
Tänkte lägga som rutin att gå dit när min häst vilar alt jag är ledig. Har bara 1,5 km dit och det är perfekt uppvärmning.

Fö jobbar jag natt och är fölvakt. Har en webbkamera i fölboxen som jag håller koll på, mkt spännande. Det här stoet har alltid fått sina föl 2v före beräknad tid och det var igår, då hon även fick förvärkar.
Så här är det dubbelt kontrollrumsarbete denna vecka, fölvakt på en skärm och ångpannor i de andra ^^

Tack @sassiball och @oxo!

Idag hade svullnaden börjat "rinna" nerför benet, går ner till kotan nu. Mindre halt idag, promenerade en sväng med henne. Tänkte det är bättre att låta bli att linda benet, så att svullnaden har nånstans att ta vägen, vill ju hellre ha den längs benet än som en boll runt knät.

@Amanda_F Vilken fin häst du köpt! Det kommer bli hur bra som helst!

@Marvin Superfina bilder och Chatsi är som vanligt helt galet blank! Hade jag haft fio bakom mig i terrängen hade jag inte vågat göra annat än att rida för kung och fosterland, så är kanske inte en helt dålig sak för er heller:p.

@Novali01 JAG är iallafall fullt medveten om att jag måste hålla undan för den bakom om det strular till sig.

minns en dåre ett år som hade haft massa stopp på vägen och INTE kollade bakåt.. hon hade precis fått ett stopp på en spets precis när jag kom farandes och då väljer människan att rida an IGEN och sen ramlade hon av precis framför näsan på migO_o fy satan vad förbannad jag blev.. adrenalinet pumpade som bekant.. och jag ska inte skriva här de ramsor som uttalade sig.

Här har ju hinderdomarna en viktig uppgift tycker jag, att se till att det är fritt när man ska hoppa. Har även hört speakern säga till nån gång, fast hade det varit jag hade jag nog inte hört det.

Jag kan ju inte ens tänka på mina hälar och galoppera samtigt, på träning. :o

@Marvin Superfina bilder och Chatsi är som vanligt helt galet blank! Hade jag haft fio bakom mig i terrängen hade jag inte vågat göra annat än att rida för kung och fosterland, så är kanske inte en helt dålig sak för er heller:p.

Eller hur!
Jag var mest nervös för att rida dressyren, men nu är jag nervös inför terrängen också!

Fina C idag:
11129903_10155410655285497_3172231257406585184_n.jpg

11548_10155410655575497_952202924081591637_n.jpg

11129538_10155410655705497_1957934753977430295_n.jpg

11156385_10155410655290497_2596509697296619789_n.jpg

Alltså aprilväder och täcken. Suck. Ena stunden +15 och sol en kvart senare +7 och hagelskur. Hur en än gör blir det fel täcken eller naket i regn. Mutter.

Alltså aprilväder och täcken. Suck. Ena stunden +15 och sol en kvart senare +7 och hagelskur. Hur en än gör blir det fel täcken eller naket i regn. Mutter.
Ja, de är helt hopplöst. På nätterna är de dessutom fortfarande rätt kallt. Min går med 100 gr Rambo just nu.
Nu har jag tömkört min häst i 3 dagar. Inte superkul att tömköra en timme i skritt.:wtf: Hästen har i alla fall varit lugn. I dag tyckte hon nog att de va dax att trava lite, och visade lite piaff.:angel: På fredag åker jag till varmare breddgrader och överlämnar igångsättning av hästen. Hoppas att hon är sutten på när jag kommer hem.

@Amanda_F FIN!

@stjarnfrugt Tänkte faktiskt på det igår, vilket meck att ha på lösdrift och inte ha möjlighet att fixa täcken två gånger om dagen. .. Jag släpper ju ut själv och Barb får gå ut med 200 gram nu när det är minus om morgonen och så byter jag till 100 gram vid lunch. Ibland beroende på hur jag jobbar får hon vara naken och så lägger jag på täcke innan jag far till stan vid 17. Lovligt skönt att bo nära stallet:D. Men dom där snabba regn och hagelskurarna hinner jag inte med...

@Fiorano @stjarnfrugt Just de här veckorna på våren och några på hösten är de enda som jag "saknar" stall just med tanke på täckesmeck.

Vi är ju dock några stycken så när det går försöker vi hjälpas åt att om någon är där på fm så tar den av om det är fint och sen lägger någon annan på som är där senare. Men visst går det inte alltid och då får man kompromissa lite och jobba på sitt eget kontrollbehov och än så länge är det nog jag som lider mest. :p

Apropå väder så öste det ner en massa snö här imorse... Igen... Happ, bara på med vintertäcke då. Nu är det soligt och fint igen. :grin: Queenie går mest med ett tunt innetäcke och ett ofodrat regntäcke nu.

Kl
Var på dressyrträning igår. Började kasst. Fick börja om helt från scratch med lösgörande. Men sen plockade vi upp och hittade en jättefin högre form lämplig för LA och tom lite uppåt, kul! Men jag blir så lätt snäll och släpper iväg henne och då blir det öppen form och stret. Nu har jag fått skäll och hemläxa i att sluta mesa och ta tag i henne och inte låta henne köra sitt race. Skönt att få höra det så, jag har hela tiden tänkt att det är jag som gör fel och pålle är inte nog stark. Igår sa tränaren att pålle är urstark i h har fått så bra muskler så hon orkar kämpa emot nu till skillnad mot förut. Det är väl där jag inte riktigt hängt med kanske... Förut när hon börjat tjorva har jag tänkt att hon inte orkar, men nu är det ju tvärt om...

Jaja. Det allra sista vi gjorde var en underbar ökad trav! Helt sjukt häftig känsla! Vi red på diagonalerna och jag fick hjälp från marken med att få igång trycket genom hörnet och sen pang! Två vändor vart hon spänd och aktade sig mer för pisken än nåt annat och då vart det galopp. Men tredje gången stod tränaren still och jag kände redan på kortsidan att energin var helt rätt, bakbenen var med och ryggen uppe. Laddade genom hörnet och bara pang! Uppåt framåt med så mycket kraft och riktigt svävmoment i varje steg! Tränaren stod och klappade händer och jublade! Haha! :D Då vart det avslut direkt. :D

På söndag har jag bokat in en till träning. Då ska jag försöka vara på plats tidigt och värma upp ordentligt, fick bra verktyg och en klar plan på hur jag ska tänka. Toppen! Så från att vara gråtfärdig i början till att vara riktigt glad! :p

Håller med er angående täckes ångest. Här har vi också haft väldigt blandat väder, allt från strålande sol och 15 grader till regn och 3 grader med frost på natten. Min har gått naken någon vecka men fick på sig ett tunt regntäcke nu när det regnat på tvären i två dagar. Idag har vi strålande sol men jag har inte hunnit ner till stallet än.
Tänkte jag skulle tömköra idag och då åker nog täcket av också. Synd bara att dom har en förmåga att rulla sig i den värsta leran när dom inte har täcke på sig :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka