07:ornas tråd nummer 6.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Jag rider min lilla Babbs i alla tre gångarter både på banan och ute i skogen :) Hon är trafiksäker när man rider med andra, vi har mött bussar och lastbilar! Jag har inte vågat rida ut ensam med henne än. Det blir lite mer prommenader först! Formen är bra, dock krullar hon ihop sig mkt och det är inte alltid vi får till den låga formen, men den kommer mer och mer.

31416829.jpg

31416821.jpg

Igår hade vi "nattpasset" i ridhuset. Så är det väl och vara småbarnsförälder och fixa på huset. Men tillslut tog vi oss dit. Cilantro har ju gått två ridturer ut nu, men har inga skor, så vi behövde lite bättre underlag. Han gick riktigt bra. Mycket mer tryck i honom än i våras. Galoppen är superfin i uppförsbacke. Traven också riktigt fin. Höger varv går allt jättelätt, men vänster är lite svårare. Fattar gärna fel galopp där först. På måndag skall jag försöka få min tränare att kika på honom, så vi inte är helt ute och cyklar.

Hur många här rider sina treåringar i alla gångarter?

Jag rider Ariel ute i alla gångarter, vi har för tillfället fokus på att lära in galoppskänkeln. På ridbanan är hon galopperad en gång, men det känns som att hon behöver lite mer rutin i galoppen innan jag provar henne på ridbanan. I höst när det blir inhoppning lär det komma naturligt efter hindren. :p

Vad kul att det är flera här som rider sina treåringar. Jag snabbläste lite och det kändes nästan som om jag var tidigt ute som glatt rider dressyrlektioner och galopperar både på volt och i skogen med mina :o

Oj oj vad ni är duktiga, efter en massa sko(hov)problem fick min plutt gå för första gången sen i maj :o
Men det blev en extrem kort tur ut i skritt.. ca 1,5 km... Första gången utanför tryggheten på gården. Insåg att vi får jobba på banan i två veckor till då han får ont i bakhovarna med ryttare på på grusväg :(
Men men, det blir longering med inspänningar och tömkörning och kanske uppsuttet 1-2 ggr / veckan då han är så muskelfattig just nu..
Men bara han behåller skorna på nu så kanske vi kan börja arbeta ordentligt snart :banana:

jag längtar så ll vajre ridpass med prinsen, dock har vi inte hunnit trava lr galoppera ngt. Förhoppningsvis skall jag samla lite mod och ta några travsteg i dag eller nästa vecka! kan istllet bidr med en lite bildbomb på herren i hagen!

31450699.jpg

nyrullad
31450702.jpg

visar att han även duger till rodeo!
31450703.jpg

fast allra helst hade han velat ligga på rygg och ha de gott
31450704.jpg

En liknande bläs som briar, ja de har juh samma pappa så...
31450706.jpg

ligga ner och äta måste nog vara livets mening!

Nu har jag fått hem min 3 åring :D
Han heter Palermo är imp från lettland riden i skritt trav och galopp och så är han lite löshoppad.
_dsc0613_101379830.jpg

_dsc0605_101379400.jpg

_dsc0604_101379135.jpg

Han är verkligen jätte lugn. I transporten så kändes det inte som om man hade någon häst i. När vi kom hem så var han jätte nyfiken på allt men var lugn och han gnäggade inte efter dom andra utan han tittade bara sig omkring och betade lite :)

Kul med en så trevlig och cool häst:)

Igår red jag ut på min Plutt. Har ju inte ridit på ett tag men han var lika snäll som vanligt:) Hoppade upp inne i stallet och red ut själv, skrittade och travade lite bara eftersom det var ett tag sen. Om några veckor hade jag tänkt att rida för min tränare och det ska bli riktigt kul men jag vill gärna att han ska få ha gått några gånger innan och ha gått i alla gångarter.

Haha härligt att ni är fler! :D

Någon här som ska till treårstestet för ponny i rånäs imorgon? Jag ska visa två av mina araber där, dock utom tävlan tyvärr då araber inte får gå med som ponnyer :(

Ariel har ju egentligen vila till på söndag, men igår kunde jag inte hålla mig utan satt upp barbacka med grimma och grimskaft och "red" från hagen till stallet. Orkade inte gå de tre minuter det tar. :p

Finaste Ariel var så glad att matte äntligen ville rida igen! :bump: Hon gick i en så ivrig skritt att vi fick stanna ibland och invänta hagkompisen som skulle med. Ibland är det väldigt skönt med en cool treåring. :D

kl

Köpte igår en 07a! :)

Han är e Loredes - Warsteiner -Briar

Obe-uppst%C3%A4lld.JPG

Varit nere och ridit och tittat på honom några gånger, och han är jättefin. Ska bli spännande!

Nu börjar jag nästan undra... Hur gör alla för att få så smala och smäckra hästar? Min ser ju ut som en julgris :p

Jättekul iaf att det har kommit så mycket nya 07: or som vi kan följa!

tack! om man kan säga tack, tycker det känns lite fånigt. inte min förtjänst är så länge :D men tycker också han är jättefin.

han är smal iaf för att han är hingst och verkar göra av med sjukt mkt energi bara av att vara. han äter hur mycker som helst.

men min andra unghäst äter inget och är en julegris han med, så jag tror det är lite individuellt hehe

Ja jag ångrar nästan att jag knippsade min lille om man tänker på vikten:devil:
Fast och andra sidan är det skönt att ha en häst som inte äter en ur huset:)

Tänker du behålla honom som hingst?

Nova är riden i alla gångarter både på ridbanan och i skogen. Har inte jobbat henne så mycket med formen än utan mest med framåtbjudningen. Har vilat en del över sommaren men har börjat så smått igen.
Ska börja rida lite lättare dressyr nu när vi kommer igång igen.
Framåtbjudningen är inga problem. Hon bara vill framåt men väntar på tillåtelse att få springa.
Ska åka iväg till ridhus någon dag och se hur hon uppför sig där. Har ju bara varit i ridhus 2 ggr. Löshoppning och utställning.
Letar just nu efter hästtransport att köpa eftersom jag vill ha en boggi istället för mitt enaxlade. Svårt att veta vad man vill ha och vad som är mest prisvärt.

WOW! Precis min typ av häst:love::love::love:

Hade planerat att börja sätta igång i helgen och rida lite, men jag är lika tappat bakom flötet som vanligt....så jag har naturligtsvis glömt ringa hovslagarn så han kan slå på skorna. Ringde idag och gjorde en chansning på att han kunde komma idag eller imorgon, men han är bortrest tills måndag men kommer på måndagkväll. På tisdag blir det rida, sen vecka 33 eller 34 kör vi i gång för tränaren igen. Hon vill kunna följa honom redan från igångsättningen, då jag inte ridit på hela sommaren så vi inte lägger på oss några smågrejjer.

Planen nu är 8veckors jobb sen en veckas vila sen 8veckor till sen 2-3veckor lugnt vid jul och nyår, sen kör vi på med åtta veckors schema fram till maj-juni då jag ställer honom sex veckor sen kör vi igång med sikte på kvalitén och fyraårskvalen i dressyr. Detta schema förutsätter dock att ingen oväntat händer.

veckorna innebär 3-4 dagars ridpass i veckan blandat ute och på bana och lite löshoppning, på banan kommer passen vara ca 15min + skritt i början och slut ca. 5min vardera dvs 25min totalt och ute ca 30-45min i samtliga gångarter blandat beroende på hur det för dagen känns.

Hur har nmi lagt upp planenen för era treåringar i höst och vinter?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 944
Senast: Emuliiaa
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 104
Senast: Badger
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 386
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka