07:ornas tråd nummer 6.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Melroose har börjat sättas igång efter två och en halv månads" sommarlov".
Var iväg till tandläkaren i juli och drog vargtänder, dessutom hade hon väldigt vassa kanter, nu är hon betydligt mycket trevligare att rida ,skillnaden är enorm! Hon kommer att bli riden 2-3 ggr-/veckan i höst, för att sedan få "vinterlov".
Igår bjöd hon fram fantastiskt fint i galoppen ute för första gången. Så nu går hon fint i alla sina tre gångarter.

De flesta unghästarna som är "sega" på instängt område piggnar till med tiden, när de växer och utvecklar framåtbjudning.

Rid mycket ute och ha sällskap som går framför i paddocken i början för att "lura" hästen att tro att det är som vilken uteritt som helst. Sedan ökar man avståndet till draghjälpen tills denne är på andra sidan paddocken eller bara står still i mitten.

Om det sedan håller i sig så kan man gå på dem mer och mer successivt men det brukar kännas när de bara är lata och när de är "unghästsega".

Min fick bete sig så när jag red in honom eftersom det var för att han är stor och växte, inte riktigt fattade och helt enkelt inte orkade mer. Man får lirka fram framåtbjudningen stegvis. Han var piggare som 3-åring än som 2½-åring och jag räknar med att han kommer att vara ännu lite piggare som 3½-åring än han var i våras. Det kommer med balansen och tiden, när de orkar mer så vill de mera.

Tack för lite uppmuntrande besked. :laugh: Just nu är jag själv mer trött efter 15 min ridning på min lilla än dryga timmens dressyrarbete på min stora. :o :p

Har ju aldrig haft ngn unghäst förut så vet ju inte riktigt hur de "ska" vara men tycker generellt hon kopplar snabbt och är vettig.

Det löser sig. Min gick inte ens fram i skogen första gångerna när han var 2½ år. Jag promenerade till skogen. Sen orkade han skritta ca 500 m och trava kanske 200 m med mig på ryggen, sen fatta galopp och galoppera kanske 40 m x 2. Sen var han så trött av allt mentalt och fysiskt att jag fick sitta av och promenera hem.

Innan han gick på bete efter 3-årstestet så orkade han med att jag satt upp hemma, red till skogen, travade och galopperade en normal runda och skrittade hem på honom. Tog runt 45 min och han var pigg och gick före sällskapet hela tiden i alla gångarter.

Och det var bara för att han hade växt till sig och orkade bära upp mig i alla gångarter. Så det kommer ska du se, och det går fortare än man tror.

Det är en mycket träffande beskrivning du har gjort, exakt så har våran treåring varit. Nu har hon växt enormt mycket denna sommaren, har fått ett helt annat steg och bär upp sig 100% bättre än i våras.

Jag hoppas och tror att ni har rätt. :laugh: Jag antar att jag, som nämnts här, inte ska göra så mycket utan låta henne vara och göra det vi gjort hittills utan nya grejer på ett tag. Hade under den här perioden vi går in i nu tänkt att få till lite galopp, stabilisera traven och förhoppningsvis börja få till lite form. Men nu är det svårt att ha någon större kontakt alls för då stannar hon.

Vi har ju annars tex våran vinterhage som är perfekt att rida i men jag är nog aningens feg för att rida henne där än, annars kanske det hade hjälpt de gånger när jag inte kan ha ngn med mig.

Släng på en halsrem och gå ut i hagen! Du vill inte rida inne för att hon inte går fram och du vågar inte rida ute för att du är rädd för att hon kommer att... gå fram för mycket?

Önskar att jag hade ett fält eller liknande hemma att gå ut på med min, eller ännu bättre en terrängbana som vi hade i Tyskland. Då skulle jag lätt ha hoppat in honom på terränghinder först med draghjälp, det om något gör susen för framåtbjudningen. Han har ju hoppat stockar i skogen hemma med mig men ett fält är alltid lite bättre.

Stannar de med stabil kontakt så får man skippa den helt, rid på halvlånga tyglar och med mycket ben (om de accepterar det). Det är ändå inte tygeln som ska göra det största jobbet sen. Skit i om näsan är i vädret i början, framåt är nyckelordet!

Är din efter HIP-HOP ?
Det är vårat sto, vi märker att hon har varit sen i utvecklingen-tillväxten.
Men börjar nu mogna alltmer både mentalt och fysiskt. Melroose gick inte att rida i padocken på i våras, då blev det "motorstopp". Rid ut mycket, det gjorde susen för oss! hon har fått bättre framåtbjudning nu än nånsin hittills .

Min är jätte pigg både ute och inne, en riktig liten piggelin :)

*kl*

Idag longerade jag Luxus lite för första gången sen betet. Han ska få skor imorgon så då kan jag äntligen få börja rida :banana: Var uppe på banan drygt fem minuter för att han skulle få kolla läget inför imorgon eftersom vi har flyttat till nytt stall.

Han är smal efter betet men som tur är äter han allt han får ;)
IMAG0042.jpg

Du hade gillat vårat fält hemma. Där ligger det flera stockar som man kan hoppa över plus ett vanligt naturfärgat hinder. Jag hade tänkt att jag skulle börja hoppa in där men jag får nog prova att rida där först för han är så otroligt pigg ute.

Framåtbjudningen kommer ju så småningom:)

Usch vad du får mig att känna mig mesig. ;)

Jag behöver nog bara fundera lite på det så är jag på fältet. Jag är bara så gammal och skröpplig och vill ju inte ramla av. :angel: Men tjata med benen på henne är det sista jag vill så allt för att hon inte ska bli okänslig. Ute i skog och mark har vi ju ridit en hel del just för att jag märkte att på banan var hon inte framåt. Hade bara hållhjälp första två uppsittningarna och hon har aldrig haft tendens till tokigheter så jag borde egentligen lita på henne även ut på fältet. Så, på fredag blir det!

Varit väldigt noga med att som du säger, hellre halvlånga tyglar och hon travar el skrittar på så det tänker jag på och benen har hon varit kanon på från första början. Inte brytt sig men reagerar fint framåt vid ben och smack. (på banan räcker framåt vid ben inte så många steg bara även om hon iaf reagerar framåt vilket är väldigt positivt)

jarnroos: Japp, hon är efter Hip Hop. Skönt att höra att någon annan också är sen. Tycker hon växer långsamt, är långt från färdigbreddad även om hon breddat sig bra sen i våras. Jag har ju ingen som helst brådska med henne då jag har mamman i full gång och har svårt att få tiden att räcka till, till två som är fullt igång, så jag tar det väldigt lugnt och långsamt. :)

Vi har tyvärr inga fält hemma, bara miltals med skogsvägar (fd militärt övningsområde, bara sandvägar). Men det gör ingen terrängbana, och åker jag någonstans så måste jag ju arrangera allt med någon tränare, ta med draghäst och ryttare och så mkt är det inte värt det. Får se om vi kan hitta nåt mindre lagligt fält att rida på någon gång så han får vara med om det bara.

Alltid bra när man har fler hästar än sin unghäst, upplever att alltför många som bara har sin unghäst gör för mycket just för att de inte har något annat att rida på. Unghästar vilar sig lika mycket (om inte mer) i skick än de rids dit.

Och det där med att de växer, bara att ge dem tid. Min var 170 på 3-års och han har inte slutat växa än på ett tag. Inte bra tycker matte men man får ju de barn man får.

Håller tummarna för fältet ;) Och det är bra tänk annars också, bara man inte sitter och "småtrycker" med benen så brukar ju inte det bli något problem. Går de inte framåt så sparka på och lätta, men det är ju alltid så när de ska lära sig något. Man ger kommando och lättar... skönt att hon accepterar benen och ryttaren i sig i alla fall. Då har man en fin start att jobba utifrån.

Hör ni inget mer från mig efter fredag så vet ni att det inte gick så bra. ;)

Skönt att höra att jag tänkt rätt med benen också. Får jag inte reaktionen jag vill på mjuk skänkel så kickar jag faktiskt till rätt så ordentligt, då hoppar hon fram. :angel: Har även tagit hjälp av spö, just för att få in att det bara är fram som gäller och för att inte sitta och tjata med skänkel.

Tycker dock det är lite svårt, mitt första inridningsprojekt som sagt, är så rädd att det ska bli fel samtidigt som jag vill göra det själv, självklart med hjälp av tränare bara vi först får till alla gångarter någorlunda. Än så länge verkar jag dock inte har gjort några jättefel då hon uppför sig rätt så bra iaf. ;)

Idag haltade vi (jag) ett varv på terrängspåret, hon tycker att det är väldigt spännande där.

I stallet provade jag att försöka kolla munnen och till min stora förvåning lät hon mig öppna munnen och titta och känna efter. :love: Helt slätt i lanerna bilateralt både uppe och nere, så nån vargtand verkar där inte finnas.

Provade ta fram tömmarna för att se hur hon reagerade. Inte alls, jag fick lägga dem på ryggen, dra dem runt rumpan, sno dem runt benen och slänga med dem som jag ville. Det är nog inte där vi kommer att få problem vid tömkörningen.

Jag har alltid spö som jag använder på bogen för att förstärka skänkeln på bäbishästar. Bättre med en kick och ett pet så de får lite fart (och samtidigt vara snabb och lätta fram så det blir en överdriven fingervisning om att det är framåt de ska) än att man sitter och gnager med benen.

Det värsta jag vet är att sitta upp på hästar som är ihopsågade för handen och inte går framåt för skänkeln. Usch och fy för oridbara hästar.

Mycket handlar om tajming med yngre hästar. Att i rätt stund sätta in rätt hjälper med lagom styrka.

Lätt fram är jag nog, ibland känns det som att jag är för mesig och mest lallar runt på halvlånga tyglar där hon gör som hon vill men är väldigt rädd för just att missa tajmingen och dra henne i munnen om hon går framåt för mycket och jag inte är med.

Minns i våras när vi var ute och red och vi travade på grusväg och hon travade iväg. Hon har en helt annan trav än sin mor, väldigt mycket större, så jag hängde inte riktigt med där, det var ett rejält mantag som gällde för att säkert inte ta ngn balans i tygeln, kände mig som värst nybörjaren. :crazy: :angel:

Men känns skönt att höra att jag ändå tänker rätt och förhoppningsvis är tajmingen någorlunda rätt för det mesta.

Igår gjorde jag ett försök till dressyr med Ariel. Jag har fått hem min gamla uppfödning (nåja, 13 år) och hon hade bara ögon för honom. :love: Vi travade runt en del och gjorde lite övergångar, men mest kändes hon som hon var uppe i det blå. Ack, den första kärleken. :rofl:

Så istället blev det en utetur i skritt, så hon åtminstone fick röra lite på sig med ryttare. Då var hon nöjd, bara hon fick gå först. :p

Det får bli lite dressyr på fredag istället, när hon är själv på ridbanan och (förhoppningsvis) kan fokusera.

Amazing är kär i min kompis valack, han är 17 och därmed några år äldre! Vi brukar skoja om att hon gillar äldre män precis som sin mamma! ;) :rofl:

Idag fick hon skor runt om för första gången! :d Hon var jätteduktig och fick massa beröm av vår underbara hovis :bow: för att hon är en sån känslig och trevlig häst som lyssnar på allt man säger! :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 903
Senast: Emuliiaa
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 094
Senast: Badger
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 386
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka