07:ornas tråd nummer 6.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

I går var det dags för Skuggi att lämna pojkflocken i Ljunghem för att tillsammans med kusin Rodi 6 år åka på träningsläger.
Skuggi och Rodi har egen hage med halmad ligghall och utsikt över ridbanan.

SkuggiRodiK214.jpg

Jag var nyfiken eftersom jag har en lika gammal e. Lambo. Jag lägger ingen värdering i att det är travare i men det verkar lite känsligt för dig.

Nej, inte alls! Han är världens bästa oavsett. :love:

Har vi pratat förut? Bild på din? Alltid kul att se andra Lambo´sar! :)

Ja jag tror jag PMat dig tidigare om hur stor din var. Min är rätt lik din!

27127352.jpg

Det är hon i mitten. Bilden är från förra året.

Tänkte hoppa in här i tråden!
Har skrivit i dom andra men har legat på latsidan med uppdateringar på senaste:angel:

I onsdags red jag Iaf ut Fille själv för första gången:love:
Han är nu riden/sutten på ca 20 ggr efter vintern.
Vi fick lite bakslag med bockande ett tag, ej för att han är dum utan bara tycker att det är väldigt roligt.. Men det gör ju inte det lättare att sitta kvar..
Men nu är vi på G igen känns det som.
Ska uppdatera med lite nya kort på oss innom kort:)

kl.
Var ett tag sedan jag skrev.
Hade med henne i veckan till träningen så vi lastade in båda.
Tog kanske 10 minuter innan hon var inne sen stod hon som en ljus i transporten.
Hade en privatlektion med henne innan den riktiga träningen,var första gången hon var i ett ridhus,hon kikade lite men sen var allt bra.

Har bestämt nu att vi skippar 3-årstestet på inrådan av vår tränare,ridmässigt så skulle hon vara mer än nog klar men han tycker inte att vi ska stressa iväg så att det kanske blir nått dumt så vi kör på som vi gjort tidigare.

När vi skulle hem så hade hon bråttom på ,kom hem från stallet trötta men nöjda med henne:)

Igår red jag donnan på lågdan intill gården. Gick hur bra som helst! Hon är mycket framåt och förstår verkligen vad man vill nu! :) Vi avslutade med en härlig galopp - som hon återigen tog rätt på första försöket! - och sen skrittade jag av henne igen.

Idag har hon vilat och inte gjort mycket alls annat än blitt borstad. Men manen rök all världens väg, och en stor svart hög på golvet blev resultatet! ;) Så nu är damen kortklippt inför träningen på söndag! Det är dock lite kvar att jämna till och tunna ur, men det för bli morgondagens uppgift. Jag fick så ont i fingrarna och hon var så himla snäll så jag släppte ut henne när jag kommit halvvägs. :D

Idag har jag och Ibban varit på ett fartfyllt litet äventyr :D. Drog hennes vargtänder i måndags och hon har haft en tappsko så hon har vilat en dryg vecka. Hoppade helt sonika upp idag med kapson, har tömkört henne med det tidigare. Jag hade en liten tanke om att hon kanske inte skulle vara allt för uppmärksam på det.... OJ så rätt jag hade :p Vi har idag övat ökad slängtrav och halva galoppfattningar ;) hon lugnade sig dock ganska fort och lyssnade så pass bra att jag trodde av vi kunde ta en galopp, jag insåg mitt dåliga omdömme redan i galoppfattningen när hon började bocka, vilket hon aldrig gjort förrut, så det var bara att försöka bryta av på alla möjliga vis.... det är ju sådär lätt att slita upp huvudet med kapsonen...:angel: jaja, det är INGEN fel på frammåtbjudningen och vi tog oss över en gård som hon alltid tycker är läskig med 4 hundar som jagande varandra runt oss utan problem!

*kl*

Skulle iväg och löshoppa idag. När vi väl kom till ridklubben var det inte en själ där och någon hade visst glömt att ringa oss och berätta att det blev inställt i sista sekund :mad:

Tog iaf in honom i ridhuset och linade honom över hinder istället. Han bjöd fint och hoppade upp till dryga metern på ett räcke. Allt som gick snett är borta och nu bjuder han fint själv på hinder. Planen nu är att löshoppa honom nästa helg, sedan åka och lina honom över hinder på hemmaklubben 2 gånger till och sedan åka och löshoppa på hemmaklubben dagen innan testet (då bara hoppa typ 4 språng upp till 90-100 för att han ska få en bra känsla utan att bli trött).

Övade att visa för hand för första gången idag också. Efter någon långsida hade han fattat grejen med att springa med matte bredvid. Sedan gick det finemang att ställa upp med rätt öppna sida mot "domaren" (idag gestaltad av mamma :D), byta öppna sidan, stå still när jag går åt sidan för att visa huvud och framben, skritta, vända och trava.

Hade kameran med (sensation, den brukar ligga hemma i något skåp och skräpa), så tog några kort när vi var klara.

S6301524.jpg

S6301529.jpg

:o Ojj! Öhm.. Möjligen, jag vet inte vad man säger annars.. Hmm.. Ängen!? Åkern kanske? Öhh.. Gräsmattan där man tar hö! :D :rofl:

*kl*

Jag har haft lite diskussion med en bekant kring aktivering av treåring. Jag testade den här veckan att aktivera Ariel varje dag, uppsuttet totalt tre gånger och avsuttet fyra gånger. Utvärderingen ger vid handen att Ariel tycker det fungerar helt ok att göra något varje dag, men jag hinner inte i och med mitt arbete.

Hade därför bestämt mig för att istället jobba uppsuttet 2-3 gånger per vecka och avsuttet 2-3 gånger beroende på mitt jobb. Men det blir aldrig mer än fem dagars aktivitet totalt. Jag försöker dessutom att inte planera uppsutten aktivitet två dagar efter varandra.

Nu hävdar min bekant att man absolut inte skall aktivera en treåring mer än tre dagar per vecka och rekommenderar uppsuttet max en gång i veckan. Det går stick i stäv med den litteratur jag läst och även med min distanstränare som jag har viss kontakt med.

Så jag måste höra med er, hur gör ni? Jag är ju övertygad om att det inte är farligt att aktivera för lite, men jag vill ju inte aktivera för mycket heller. :crazy:

Haha, jag är också uppvuxen med lägdor. Sedan flyttade jag söderöver och ingen förstod vad jag menade. :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 949
Senast: Emuliiaa
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 105
Senast: Badger
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 387
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka