08:0rna del 9

Nalle och jag önskar alla en God Jul och Gott Nytt År!!!!

Har varit sjuk i två veckor och gått på antibiotika (igen! men inte lika illa som i vintras) så någon ridning har det inte blivit på flera veckor. :( Synd, för vi hade så trevliga uteritter med de andra i stallet. Nalle har uppfört sig jättebra i mörker och blåst och vågat gå först nästan hela vägen runt. (Vi har en runda som tar 45-50 min.) Blir han stående så släpper det direkt någon annan går före, men är vi själva kan det bli långvarigt innan han vågar ta steget. (såvida jag inte sitter av, men det är så högt upp igen att jag undviker det i det längsta!)
 
Gott nytt år på er alla!
Just nu är jag inne i en svacka med min 08:a… Eftersom hon inte går att lasta (något vi självklart jobbar på med hjälp av en person som jobbar med det) Och vi inte har en ridbana så sker just nu all ridning i skogen, på olika vägar och främst på gärden. Detta har alltid fungerat jättebra och gärdet är som vår ridbana där jag rider henne några dagar i veckan. Under den senaste veckan så har hon dock blivit en helt annan häst. Hon är i vanliga fall en väldigt pigg och arbetsvillig tjej som älskar att bli riden i galopp och att arbeta! Hon har alltid varit lite sparkig i ridningen och gör lite små bocksprång ibland. Men den senaste tiden så har hon börjat stanna, bocka, hoppa framåt, stegra och tänka enbart bakåt när jag ber henne om ökad trav eller galopp. Skritt och "normaltrav" går bra men ber jag henne öka eller galoppera så tvärstannar hon och hoppar upp i luften och sparkar, fortsätter jag driva på henne så börjar hon stegra. Något stämmer alltså inte och jag är självklart orolig.. Kollat igenom hennes kropp och vad jag känner så har hon inte ont någonstans, provat byta bett osv. Hon är i fin form och har börjat bygga riktigt fina muskler, för två veckor sedan var hon finare än någonsin..

Idag provade jag dock att rida henne i skogen, och där gick hon som en klocka! Helt som vanligt utan problem. Eftersom gärdet ligger bredvid skogen så gick jag dit i slutet för att prova, då kom problemet tillbaka.

Vädret bidrar ju inte till att våra alternativ till ridvägar ökar.. Det är endast gärdet och delar av skogen som fungerar.

Hon är ett sto med stor vilja men såhär har jag aldrig upplevt henne. Tror ni att det är något kroppsligt fel eller kan det vara så att hon bara är trött på gärdet? Vad har ni för teorier?
 
Gott nytt år på er alla!
Just nu är jag inne i en svacka med min 08:a… Eftersom hon inte går att lasta (något vi självklart jobbar på med hjälp av en person som jobbar med det) Och vi inte har en ridbana så sker just nu all ridning i skogen, på olika vägar och främst på gärden. Detta har alltid fungerat jättebra och gärdet är som vår ridbana där jag rider henne några dagar i veckan. Under den senaste veckan så har hon dock blivit en helt annan häst. Hon är i vanliga fall en väldigt pigg och arbetsvillig tjej som älskar att bli riden i galopp och att arbeta! Hon har alltid varit lite sparkig i ridningen och gör lite små bocksprång ibland. Men den senaste tiden så har hon börjat stanna, bocka, hoppa framåt, stegra och tänka enbart bakåt när jag ber henne om ökad trav eller galopp. Skritt och "normaltrav" går bra men ber jag henne öka eller galoppera så tvärstannar hon och hoppar upp i luften och sparkar, fortsätter jag driva på henne så börjar hon stegra. Något stämmer alltså inte och jag är självklart orolig.. Kollat igenom hennes kropp och vad jag känner så har hon inte ont någonstans, provat byta bett osv. Hon är i fin form och har börjat bygga riktigt fina muskler, för två veckor sedan var hon finare än någonsin..

Idag provade jag dock att rida henne i skogen, och där gick hon som en klocka! Helt som vanligt utan problem. Eftersom gärdet ligger bredvid skogen så gick jag dit i slutet för att prova, då kom problemet tillbaka.

Vädret bidrar ju inte till att våra alternativ till ridvägar ökar.. Det är endast gärdet och delar av skogen som fungerar.

Hon är ett sto med stor vilja men såhär har jag aldrig upplevt henne. Tror ni att det är något kroppsligt fel eller kan det vara så att hon bara är trött på gärdet? Vad har ni för teorier?

Det är ju inte helt lätt att komma med funderingar när man inte kan se er tillsammans när det händer - eller strax innan det händer. Om det här har uppstått helt plötsligt så tänker jag att hon försöker förmedla något. Frågan är vad!?
Baserat enbart på vad du skriver, så har jag följande tankar. (Och kanhända har du provat och avfärdat redan, jag bara funderar!) :)

Du säger att hon alltid varit lite åt bock-hållet men nu har det gått över styr. Om de tidigare bockhoppen varit små glädjeskutt ( i motsats till av obehag) och hon fram till nu varit positiv till att galoppera (dvs med bjudningen snarare än att försöka springa ifrån något) så brukar så här plötsliga förändringar hänga ihop med att något obehag uppstått lika plötsligt.
Om de andra alternativen är närmare sanningen, så kan det vara ett mindre obehag som nu förvärrats.

1. Hur har du kollat igenom kroppen? Hur? Alla obehag kan inte hittas genom palpation. I ditt fall kan det hända att det sitter djupare i muskler eller senor eftersom hennes reaktioner kommer först när du ber om mer rygg/bakben och rundning.

Förändringar i markförhållanden (från lera till knäna till stenhårt knöggel) kan orsaka smärtreaktioner i sulorna och ge spänningar i kroppen som är svåra att komma åt.
Har du provat att ta ut en fysioteraput (eller liknande) för massage och/eller t.ex. IR-behandling?

2. Hur reagerar hon när du longerar/tömkör?
Får du ingen negativ reaktion där bör du nog ändå titta över framförallt sadeln. Hon har ju satt muskler och därmed ändrat sig i kroppen. Det krävs ju inte så mycket för att sadeln inte längre ska passa. Kanske behöver den bara stoppas om lite?

Protesterar hon även här, så är du ju stabilare och säkrare på marken, och kan prova att lugnt driva på framåt utan att risk för dig själv, för att se om det "bara" är ett försök att se vad hon kan komma undan med, eller om det verkar finnas rörelsestörningar eller andra tecken på obehag hos henne.

3. Vad ändras när du kommer ut på gärdet?
Sätter du dig djupare i sadeln? Ber du om mer samling/påskjut än inne i skogen? Rider du mer böjda spår? Vad gjorde ni strax innan det "brakade löst" första gången? Ev. finns det ledtrådar där.

Om det "bara" är gärdet hon protesterar mot - kanske för att hon upptäckt att när hon gör såhär så belönas hon med att arbetet upphör och hon får gå hem - så kan du fundera på att göra det mer positivt att vara där.
T.ex. kan du strunta i gärdet ett tag och försöka rida på så mycket du kan i skogen med olika övningar. (Det mesta går ju att göra om skogen inte är allt för tät och geggig.) När du väl tar dig ut på gärdet så gör det till platsen där hon får koppla av: lång tygel ett varv i skritt och sedan hem, kanske sitta av och ge en liten massage, lätta på gjorden och gå hem (vet inte hur långt det är - jag bara spånar här!)
Så småningom kan du bygga upp med att göra något där som hon kan utföra lätt och få beröm för innan ni går hem. Spelar egentligen ingen roll vad det är så länge du kan lägga lejonparten av arbetet i skogen. Det viktiga är att gärdet åter blir en plats där det händer roliga saker.
Sedan får man lyssna av och se vad man kan göra vidare för att släcka ut beteendet - om det nu är en ovana som blivit kopplad till just gärdet.

Oavsett vad du gör, försöka förbli lugn och konsekvent, och var uppmärksam på ett objektivt sätt på hur hon reagerar. Kanske är hon bara lite trött i kroppen efter ha satt muskler och behöver en lite lugnare period?
Håller tummarna för att du hittar orsaken och kan lösa problemet!
 
Tittar in en sväng. Min tjej mår bra.. påbörjat lite inhoppning vilket går bra.. Har fått -15 grader och ingen snö dom senaste veckorna så de dagar som vi inte kan åka till manegen så är det skritt som gäller.. Tips på era bästa övningar i skritt får ni gärna dela med er av :)

DSC09720.JPG

DSC09392.JPG
DSC08933.jpg
 
Tittar in en sväng. Min tjej mår bra.. påbörjat lite inhoppning vilket går bra.. Har fått -15 grader och ingen snö dom senaste veckorna så de dagar som vi inte kan åka till manegen så är det skritt som gäller.. Tips på era bästa övningar i skritt får ni gärna dela med er av :)

DSC09720.JPG

DSC09392.JPG
DSC08933.jpg
Mmm, vilka härliga bilder, Aliah!
Tänker du skrittövningar i skogen eller på en ridbana?

Har du tillgång till lite bommar och cavaletti-block så kan du ju bygga en "hinderbana" där du rider i olika mönster och vägar runt/över/mellan "hindren". Man kan öva på att backa i vinkel mellan bommar osv. Det blir både hjärngympa och uppmärksamhetsträning för pållan.

Fast du menar nog ute i skogen/vägarna, tänker jag.
Lat som jag är, så tycker jag att en energisk skritt är i sig en alldeles utmärkt övning, men annars brukar jag utnyttja den lilla extra bjudningen hemåt till att öva lite skolor och tempoväxlingar/övergångar mellan de olika skritterna.
Hoppas någon har fler förslag - jag är också hänvisad till skritt pga väder och väglag. (Det har fallit minst 1 dm pudersnö under fredagen här, och omöjligt att se isfläckarna som försåtligt gömmer sig under "fjunet".
 
Mmm, vilka härliga bilder, Aliah!
Tänker du skrittövningar i skogen eller på en ridbana?

Har du tillgång till lite bommar och cavaletti-block så kan du ju bygga en "hinderbana" där du rider i olika mönster och vägar runt/över/mellan "hindren". Man kan öva på att backa i vinkel mellan bommar osv. Det blir både hjärngympa och uppmärksamhetsträning för pållan.

Fast du menar nog ute i skogen/vägarna, tänker jag.
Lat som jag är, så tycker jag att en energisk skritt är i sig en alldeles utmärkt övning, men annars brukar jag utnyttja den lilla extra bjudningen hemåt till att öva lite skolor och tempoväxlingar/övergångar mellan de olika skritterna.
Hoppas någon har fler förslag - jag är också hänvisad till skritt pga väder och väglag. (Det har fallit minst 1 dm pudersnö under fredagen här, och omöjligt att se isfläckarna som försåtligt gömmer sig under "fjunet".


Alla slags skrittövningar är välkomna om vi säger det så :) Försöker varva skrittarbetet med ridplanen och ute i skog och mark för att åtminstone få lite omväxling :D
 
Här har det varit tyst minsann! Fast det händer ju inte så mycket i mars.
Om två dagar åker i alla fall Nalle på "boot camp" två veckor till en tränare alldeles i min närhet, så får vi se om hon kan hjälpa honom över tröskeln till att galoppera med ryttare. Känner att jag inte fixar det själv för jag spänner mig för mycket när han börjar slarva.
 
Hos os börjar det dra ihop sig för tävlingssäsong. Blir både hopp och dressyr i år men dock inte med mig på ryggen. För ett par helger sen debuterade hon på hoppbanan ochd et gick riktigt bra. En felfri bana samt omhoppning och en runda med två nedslag. Sånt som händer och hon skötet sig utmärkt :)

12472759_1590182601304187_1188122607370780859_n.jpg

12885923_1592081354447645_1283816360084399292_o.jpg
 
Jag har ju ingen 08:a kvar o hänger i en del andra trådar så jag tackar för mig och önskar er alla lycka till!
 
Jag har ju ingen 08:a kvar o hänger i en del andra trådar så jag tackar för mig och önskar er alla lycka till!
Detsamma till dig, Novali01!!!

Nalle har varit jätteduktig den här veckan. Redan i torsdags galopperade han på ridbana under ryttare. :) Jag var där igår (lördag) och tittade när hon jobbade med honom och det var riktigt roligt att se Nalle trava och galoppera på i hyfsat stadig form/eftergift.
Väldigt stolt över min lille buse - och över mig själv som äntligen klarade att ta steget och släppa iväg honom!
 
Så Nalle fick komma hem igen i onsdags och jag har fått en helt ny häst! :)
I måndags och onsdags red jag honom själv för första gången med kontroll och framåtbjudning. Hur kul som helst för han har ett härligt steg - och roligast var förstås att få fatta galopp "på riktigt", dvs för hjälperna och på mina villkor. Väldigt nöjd med andra ord!

Nu ska jag bara underhålla arbetet som MZ lagt ner. I förrgår var han för trött för att stöka men igår började han komma på att han var hemma och att saker och ting borde återgå till det normala. Men icke så! Matte har tuffat till sig så Nalle är fundersam men använder "retreat and re-group" taktik. Haha!
Har bara linlöpt så här långt för han har hunnit slita ner hälarna bak lite för mycket på de här två veckorna. Jag ska ut och prova ett par boots nu. Håll tummarna att de passar så jag kan sitta upp innan jag tappar modet att rida honom även här hemma på egen hand.

Har inte laddat upp några bilder ännu men det kommer en bildbomb vad det lider!
 
Bildbomb!
Första bilden är det inte jag som rider. Den ljuger liter för det är en "cap" från en film och steget innan avslutade de precis en galopp så han hade lite fart in i traven, men tjusig är den ändå! ;)
b_222900.jpg

Här är jag i ett mer moderat tempo när jag äntligen "vågat" mig upp.
b_221900.jpg

Och så bevis på galoppen!
b_221949.jpg


b_221958.jpg


Provade bootsen igår och de får helt enkelt duga. De är lite för stora men sitter ändå fast.
Både linlöpte och red i dem igårkväll i paddocken och tyckte att de gjorde skillnad till det bättre.
Så här ser de ut på. Han står väldigt långt under sig (för de var lite "äckliga" i början) därför ser vinklarna lite konstiga ut.
b_191105.jpg
 
Bildbomb!
Första bilden är det inte jag som rider. Den ljuger liter för det är en "cap" från en film och steget innan avslutade de precis en galopp så han hade lite fart in i traven, men tjusig är den ändå! ;)
b_222900.jpg

Här är jag i ett mer moderat tempo när jag äntligen "vågat" mig upp.
b_221900.jpg

Och så bevis på galoppen!
b_221949.jpg


b_221958.jpg


Provade bootsen igår och de får helt enkelt duga. De är lite för stora men sitter ändå fast.
Både linlöpte och red i dem igårkväll i paddocken och tyckte att de gjorde skillnad till det bättre.
Så här ser de ut på. Han står väldigt långt under sig (för de var lite "äckliga" i början) därför ser vinklarna lite konstiga ut.
b_191105.jpg
Kul att se er! Han ser jättefin ut! Är bootsen stora så finns det jättebra sulor i olika tjocklekar att lägga i! Hade det till Wille.
 
Känner mig lite ensam i tråden! Var är alla?

Nalles hälar har växt till sig och vi har hunnit komma igång lite bättre (läs: "matte vågar göra mera"!). Vi börjar alla tillfällen i paddocken med 15-20 min linlöpning för att värma upp hans rygg och stretcha sidorna i skritt. Men galoppen går sådär. Han kommer inte riktigt igång framåt och bryter ofta av efter några steg.
Ridningen går faktiskt riktigt bra. Nalle är jätterolig att rida för han är väldigt uppmärksamt på min blick och andning. Om jag bara tittar dit jag vill och "centrerar" mig själv i en rytm, så får jag också det tempo och väg jag ber om. :)
Igår fick jag dock ett rejält bakslag!
Vi hade varit igång ca 20 min uppsuttet och arbetat framåt i trav och skritt med stora bågar och lite sidförande med mål att bibehålla undertramp och eftergift i nacken. Hade precis gjort en mycket kort galopp i höger varv och skulle avsluta med detsamma i vänster varv. Skrittade ett halvt varv och bad om trav då han tvärstannade - urförbannad - och höll på att slå mig ur sadeln med en bakutspark.
Sedan var det kört. Sturig och utan bjudning, sniglade han fram i högst ovillig skritt och slog varje gång jag bad om ett kvickare tempo.
Blev orolig till slut att han sträckt ryggen eller något så jag satt av och tog honom på linan igen.
Jösses vilken ilsken häst jag fick! Inte kul! Men efter några tillsägelser gick han fram även i trav och när han slappnat av och travade "vanligt" så avslutade jag bums och gick hem och alla var "glada" igen. Hm!
Ska rida ut ikväll för att försöka sudda ut det tråkiga avslutet på förra uppsittningen.
Ska bara kolla ryggen ordentligt. Kanske fick han mjölksyra? Några förslag?
 
Vi är igång och rider här också. Inte kommit igång att träna/tävla då tiden inte räcker, men han har bra kondis nu. Tyvärr haft problem med tappskor denna skoomgången så höger fram ser inte rolig ut. Livrädd att hamna i läget att det inte går att sko igen... Ska till kliniken och sko nästa vecka, hoppas det inte ser så illa ut som jag tycker. Håll gärna en tumme att skorna sitter tills dess också.

@Natacha du tror inte han tyckte det var jobbigt då och protesterade pga det? Tycker ofta man får bakslag efter ett tag då de kommer på att allt inte är roligt utan lite jobbigt också.
 
Jag skulle kunna hoppa in i tråden igen, för jag har fått hem en ny 08a :D. Bara lån, jag ska rida in henne och sedan förhoppningsvis ha henne som tävlingshäst såsmåningom, men är lite sugen på att ta ett föl på henne också först. Hon kallas för Pyssling och är e. Armitage - Beach Boy :)
 
@Natacha du tror inte han tyckte det var jobbigt då och protesterade pga det? Tycker ofta man får bakslag efter ett tag då de kommer på att allt inte är roligt utan lite jobbigt också.
Det är absolut en möjlig sanning! Trodde väl att vi var ur den delen vid det här laget. Hopas at det inte blir långvarigt för jag tappar alldeles för lätt självförtroendet och modet, och just nu har det varit så bra på den punkten att jag inte vill rutscha ner till ruta ett igen.
Vi var f.ö ute och red i skogen i två timmar igår kväll, med sällskap av en stallkompis. Underbar tur tyckte vi alla fyra, och väldig nyttig för Nalle som fick öva på att gå först och se sig för var han klev. Inga sura miner där inte! :) (Och jätteduktig när det blev "miljöträning"! Fyra skällande hundar på var sida av vägen plus en skördetröska som ville passera oss bakifrån - det tyckte t.o.m jag var lite mycket, men han höll sig i skinnet.)

Idag fick han tänderna raspade, så han får vila till imorgon. Då blir det antagligen en ny session i paddocken, så då får vi se vad som händer. Förhoppningsvis hittar jag en bra lösning på proiblemet utan att vare sig han eller jag tappar lusten!

Håller tummarna för att dina skor sitter kvar!!!

@Gabby_Ossi
Hej!!! Kul att se dig här igen. :)
 
Jag gör också ett mellanspel då...kan hälsa från Harriet att Kanada is da shit! Har fått film på henne o hon ser helt fantastisk ut! Hon tävlar för fullt o vinner tydligen rosetter i varenda start. Känns så skönt att allt funkar o de är nöjda med henne.

@Natasha Jag tror bara att Nalle kommit på att det går att lussa med dig. Har du långt till tjejen som red honom? Annars hade jag kört dit en gång i veckan, låtit henne rida o sen suttit upp själv i slutet av passet o fått tips o hjälp. Det värsta du kan göra nu är att sluta galoppera eller låta honom sluta galoppera. Han ska fram o få sig en liten lusing om han slår mot din skänkel.
 
Så kul att Harriet trivs så bra!

Har varit i kontakt med Nalles tränare. :) Hon är nära nog men ingen av oss har tyvärr tid att mötas så just nu.
Nalle skall ridas i skogen nu en vecka med mycket skritt i början innan vi travar, och galopp bara om han bjuder in till det för att ge ev sträckning i musklerna tid att värma ur och gå tillbaka. Då kan vi också se om stelheten i höger bak blir bättre eller sämre.
Galoppfattningen i sig har egentligen inte varit problemet utan mer att röra sig framåt i den - han liksom "fastnar" i språnget och orkar inte. (Han har även en tendens att vilja gå i en alldeles för hög form mot vad han orkar - vi jobbar på det!)
Nästa helg tar vi ett omtag i paddocken och ser vad som händer.
Naturligtvis ska det börja regna här nästan hela veckan! Suck!
 

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 851
Senast: jemeni
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 138
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 056
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
612
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp