Bättre dressyr, domare, tränare och sadelns betydelse - Utbruten från Bildtråden på dressyrhästarna, del X

Red lektion idag, vilket enklast kan beskrivas som ett halleluljah-moment. :love:
Fick bl.a. riktiga aha-upplevelser kring vilken enorm betydelse min inverkan och sits egentligen har, vilka gångarter H.H egentligen besitter (när jag väl lyckas göra honom rättvis!) samt hur jag på ett lätt och smidigt sett kan "avleda" honom ifall han blir spänd och tittig.

När jag väl sitter helt korrekt, inte faller fram med överlivet utan faktiskt kommer tillbaka med det något (vilket förövrigt kändes som "ska falla baklänges" för mig först... :angel::grin:), sitter "tyngre" mitt över H.H och kommer ner med skänklarna, då blir det hur lätt som helst att plocka fram "de snygga bakbenen" på honom! :d
En kompis var med som fotograf, och här är ett litet urval av alla fina bilder! :love:

36281876_1559002324223094_6099323575771070464_n.jpg


36265725_1558980020891991_2192329742294712320_n.jpg


36363168_1558980390891954_720703715656335360_n.jpg

Mycket bättre bara från dom sista bilderna du lagt ut!

Har du provat länga lädrena med ett hål?

Ser ut som att du har utrymme att göra det nu när du sitter ner bättre!
 
Varför vill du inte införskaffa en dressyrsadel? Ursäkta om jag har missat det :o

Jag ska inte svara för @Dressyrtjejen_97 men det kan ju t.ex. handla om att inte ha ekonomiska förutsättningar just nu? Eller av olika anledningar svårigheter att få till en utprovning t.ex.

Men jag vet som sagt inte, tänker bara att det ju inte nödvändigtvis behöver handla om att "inte vilja". Men jag hoppas det hamnar en dressyrsadel på HH framöver, för det tror jag skulle gynna ekipaget mycket :)
 
Varför vill du inte införskaffa en dressyrsadel? Ursäkta om jag har missat det :o

Jag vill, men har inte hittat rätt. Tittade lite på det i våras, men att hitta något som matchar båda oss, om man inte vill lägga typ 30k+, verkar i stort sett omöjligt. H.H har en "knepig rygg" och det har även in the past varit ett rent h-vete att hitta dressyrsadel till honom tydligen. Lägg där till att jag dessutom är 162 cm kort och pga. knäskada inte kan rida i sadlar med enorma knästöd. Som sagt, good luck att hitta en dressyrsadel med korta kåpor, utan stora knästöd, som passar häst med enorm manke och rätt rak och bred rygg, på begagnatmarknaden. :( Därför har vi ingen. + Att jag särskilt på senaste tiden lärt mig sitta hyfsat i den numera 24 år gamla Kieffer Donaun.........
 
Jag vill, men har inte hittat rätt. Tittade lite på det i våras, men att hitta något som matchar båda oss, om man inte vill lägga typ 30k+, verkar i stort sett omöjligt. H.H har en "knepig rygg" och det har även in the past varit ett rent h-vete att hitta dressyrsadel till honom tydligen. Lägg där till att jag dessutom är 162 cm kort och pga. knäskada inte kan rida i sadlar med enorma knästöd. Som sagt, good luck att hitta en dressyrsadel med korta kåpor, utan stora knästöd, som passar häst med enorm manke och rätt rak och bred rygg, på begagnatmarknaden. :( Därför har vi ingen. + Att jag särskilt på senaste tiden lärt mig sitta hyfsat i den numera 24 år gamla Kieffer Donaun.........
Fast det finns ju många bra sadelutprovare! Prova ut vad som passar er bägge, och köp den begagnad på egen hand. En gammal Kieffer skulle jag inte lägga på ryggen på någon häst!
 
Jag vill, men har inte hittat rätt. Tittade lite på det i våras, men att hitta något som matchar båda oss, om man inte vill lägga typ 30k+, verkar i stort sett omöjligt. H.H har en "knepig rygg" och det har även in the past varit ett rent h-vete att hitta dressyrsadel till honom tydligen. Lägg där till att jag dessutom är 162 cm kort och pga. knäskada inte kan rida i sadlar med enorma knästöd. Som sagt, good luck att hitta en dressyrsadel med korta kåpor, utan stora knästöd, som passar häst med enorm manke och rätt rak och bred rygg, på begagnatmarknaden. :( Därför har vi ingen. + Att jag särskilt på senaste tiden lärt mig sitta hyfsat i den numera 24 år gamla Kieffer Donaun.........

Detta ämne har ju avhandlats tusenfalt ang din motivering och uppfattning så har ingen ork att dra det igen, men motiveringen är absurd utifrån all hjälp och input du fått ang detta i alla trådar du uttryckt att du letar sadel .

Din häst är som sagt inte exceptionell att hitta sadel till. Inte heller behövs dyra sadlar 30+.

Din egen längd är inget problem. Inga bra passande sadlar är ekvivalenta att de har extrema knästöd osv. Dessa argument är ju helt konstiga utifrån alla trådar tidigare där du fått hjälp och förklaringar och svar .

Om du är nöjd ändå så är det ju helt upp till dig . 👍
 
Senast ändrad:
Jag vill, men har inte hittat rätt. Tittade lite på det i våras, men att hitta något som matchar båda oss, om man inte vill lägga typ 30k+, verkar i stort sett omöjligt. H.H har en "knepig rygg" och det har även in the past varit ett rent h-vete att hitta dressyrsadel till honom tydligen. Lägg där till att jag dessutom är 162 cm kort och pga. knäskada inte kan rida i sadlar med enorma knästöd. Som sagt, good luck att hitta en dressyrsadel med korta kåpor, utan stora knästöd, som passar häst med enorm manke och rätt rak och bred rygg, på begagnatmarknaden. :( Därför har vi ingen. + Att jag särskilt på senaste tiden lärt mig sitta hyfsat i den numera 24 år gamla Kieffer Donaun.........
Finns det inte typ 300 olika sadelutprovare i Stockholm? :p
Håller med föregående, mycket lättare att först ta ut någon som säljer flera olika märken, hitta en sadel som ligger bra och försök att hitta den begagnad sen.

Har du dessutom sadel som du tycker passar nu så har du ju tid att "vänta" in den rätta sadeln sedan. Finns ju hur många FB grupper för begagnade hästprylar man kan hålla ögonen på/ lägga ut köpes annons. Så länge man vet vad man letar efter! :)
 
Jag vill, men har inte hittat rätt. Tittade lite på det i våras, men att hitta något som matchar båda oss, om man inte vill lägga typ 30k+, verkar i stort sett omöjligt. H.H har en "knepig rygg" och det har även in the past varit ett rent h-vete att hitta dressyrsadel till honom tydligen. Lägg där till att jag dessutom är 162 cm kort och pga. knäskada inte kan rida i sadlar med enorma knästöd. Som sagt, good luck att hitta en dressyrsadel med korta kåpor, utan stora knästöd, som passar häst med enorm manke och rätt rak och bred rygg, på begagnatmarknaden. :( Därför har vi ingen. + Att jag särskilt på senaste tiden lärt mig sitta hyfsat i den numera 24 år gamla Kieffer Donaun.........

Jag tror det är noll och intet problem att hitta en dressyrsadel till din häst även med tightare budget än 30' faktiskt. Han ser inte alls extrem ut. Och det finns gott om sadlar utan stora stöd.
Men det här har vi ju flera av oss sagt i ett gäng trådar.
Och jag har tipsat om en utprovare som inte är märkesbunden och har beg sadlar i alla prisklasser.
Så vill du ha kvar din sadel och hästen funkar i den: kör på!
Men det bör inte vara några problem att hitta en annan om du vill. Du verkar ha lite felaktig bild av det hela känner jag.
 
Jag vill, men har inte hittat rätt. Tittade lite på det i våras, men att hitta något som matchar båda oss, om man inte vill lägga typ 30k+, verkar i stort sett omöjligt. H.H har en "knepig rygg" och det har även in the past varit ett rent h-vete att hitta dressyrsadel till honom tydligen. Lägg där till att jag dessutom är 162 cm kort och pga. knäskada inte kan rida i sadlar med enorma knästöd. Som sagt, good luck att hitta en dressyrsadel med korta kåpor, utan stora knästöd, som passar häst med enorm manke och rätt rak och bred rygg, på begagnatmarknaden. :( Därför har vi ingen. + Att jag särskilt på senaste tiden lärt mig sitta hyfsat i den numera 24 år gamla Kieffer Donaun.........

Jag förstår verkligen om det är ett ekonomiskt avgörande, men i ditt fall har jag isf fått för mig att det inte har med ekonomin att göra. Jag vill minnas någon tråd du startade att du köper nya märkesprodukter utan större betänklighet.
 
Hoppas att jag inte blir lynchad för att jag smyger in lite "hoppning på dressyrspråk" här? ;)
Kort bakgrund:
Jag har en väldigt oproportionerlig kropp (lång överkropp och korta ben) vilket gör min sits instabil. Därför jag ofta sitter så framåtlutad i dressyren också, och behöver enorm bålstabilitet för att kunna rida H.H på ett bra sätt, utöver att jag är allmänt kort på honom. Därtill har jag ett trasigt knä sedan småbarnsåren, vilket skapat ytterligare instabilitet, speciellt i hoppningen. H.H har därtill, åtminstone med mig och i en historisk kontext, blivit extremt övertaggad och stark i hoppningen, samtidigt som han ju är väldigt känslig i munnen och behöver otroligt mycket inramning. Ingen bra kombo. Tävlade faktiskt rätt mycket CR hoppning 50 cm under några år av min ridskoletid 2010-14, men som sagt, med H.H har hoppningen aldrig riktigt funkat. Ens på den 30-50 cm nivå vi är/var på.
Är förövrigt lärd att man i hoppningen alltid ska stå upp i lätt sits (2-punkt) och hålla händerna väldigt lågt, hela banan runt, oavsett hinderhöjd. Med tanke på mitt trasiga instabila knä och oproportionerliga överkropp har det inte funkat särskilt bra i praktiken, utan jag har stundtals "fuskat" med lätt 3-punkts sits istället. Jag har helt enkelt fått ont i knäet och känt att jag "fallit fram" extremt mycket (läs: inte sällan nästan legat över halsen på hästen).

För första gången någonsin har hoppningen verkligen stämt till 100%! :love:
Hindret på bild är ca. 30 cm med en vattenmatta under. Just vattenmatta har varit den värsta sortens hinder för oss, apropå ovanstående. Övningen jag gjorde vara att komma på diagonalen, över hindret, vända tillbaka med hjälp av bak/framdelsvändning, komma över igen, vända tillbaka med bak/framdelsvändning osv. osv. Som en "smal", diagonal 8:a typ. Började i skritt, fortsatte i trav, avslutade i galopp. (Dock avbrott för bågarna/tillbakavändningarna om trav eller galopp). H.H var så fantastisk! :love: Alert och med god bjudning, men utan minsta tendens till att bli stark eller försöka dra, som annars brukligt. Därtill kändes han otroligt lösgjord och mjuk i kroppen. Måste nog faktiskt för en gång skull ge mig själv en liten klapp på axeln för det. Jag är ju som sagt lärd att man egentligen alltid ska hoppa med 2-punkts lättsits och väldigt låga händer. Det har jag dock i praktiken aldrig gjort med H.H, gud vet hur många gånger jag hade ramlat av då... (:crazy:). Däremot har jag alltid ridit med otroligt korta läder så att jag lätt "kommit upp över" honom i språnget och 3-punkts lättsits på honom, vilket ju som sagt inte fungerat riktigt. Idag provade jag istället att helt tänka bort hindret, och bara rida som att det hade varit en vanlig dressyrövning, med tillhörande dressyrlånga stigläder och dressyrsits. Det gick som sagt superbra, och han kändes jättefin! :love: Jag är fullt medveten om att det inte är "hopptekniskt" rätt att hoppa med dressyrläder och "dressyrsits", men detta var ju ändå bara 30 cm, och det verkade funka bra för oss. :up: Har förövrigt fått mersmak för det här tror jag. :D

Bild på lilla hindret:
(Förtydligande: Det är ridbanan som lutar).
36745661_1571029159687077_1291388475681013760_n.jpg
 
Hoppas att jag inte blir lynchad för att jag smyger in lite "hoppning på dressyrspråk" här? ;)
Kort bakgrund:
Jag har en väldigt oproportionerlig kropp (lång överkropp och korta ben) vilket gör min sits instabil. Därför jag ofta sitter så framåtlutad i dressyren också, och behöver enorm bålstabilitet för att kunna rida H.H på ett bra sätt, utöver att jag är allmänt kort på honom. Därtill har jag ett trasigt knä sedan småbarnsåren, vilket skapat ytterligare instabilitet, speciellt i hoppningen. H.H har därtill, åtminstone med mig och i en historisk kontext, blivit extremt övertaggad och stark i hoppningen, samtidigt som han ju är väldigt känslig i munnen och behöver otroligt mycket inramning. Ingen bra kombo. Tävlade faktiskt rätt mycket CR hoppning 50 cm under några år av min ridskoletid 2010-14, men som sagt, med H.H har hoppningen aldrig riktigt funkat. Ens på den 30-50 cm nivå vi är/var på.
Är förövrigt lärd att man i hoppningen alltid ska stå upp i lätt sits (2-punkt) och hålla händerna väldigt lågt, hela banan runt, oavsett hinderhöjd. Med tanke på mitt trasiga instabila knä och oproportionerliga överkropp har det inte funkat särskilt bra i praktiken, utan jag har stundtals "fuskat" med lätt 3-punkts sits istället. Jag har helt enkelt fått ont i knäet och känt att jag "fallit fram" extremt mycket (läs: inte sällan nästan legat över halsen på hästen).

För första gången någonsin har hoppningen verkligen stämt till 100%! :love:
Hindret på bild är ca. 30 cm med en vattenmatta under. Just vattenmatta har varit den värsta sortens hinder för oss, apropå ovanstående. Övningen jag gjorde vara att komma på diagonalen, över hindret, vända tillbaka med hjälp av bak/framdelsvändning, komma över igen, vända tillbaka med bak/framdelsvändning osv. osv. Som en "smal", diagonal 8:a typ. Började i skritt, fortsatte i trav, avslutade i galopp. (Dock avbrott för bågarna/tillbakavändningarna om trav eller galopp). H.H var så fantastisk! :love: Alert och med god bjudning, men utan minsta tendens till att bli stark eller försöka dra, som annars brukligt. Därtill kändes han otroligt lösgjord och mjuk i kroppen. Måste nog faktiskt för en gång skull ge mig själv en liten klapp på axeln för det. Jag är ju som sagt lärd att man egentligen alltid ska hoppa med 2-punkts lättsits och väldigt låga händer. Det har jag dock i praktiken aldrig gjort med H.H, gud vet hur många gånger jag hade ramlat av då... (:crazy:). Däremot har jag alltid ridit med otroligt korta läder så att jag lätt "kommit upp över" honom i språnget och 3-punkts lättsits på honom, vilket ju som sagt inte fungerat riktigt. Idag provade jag istället att helt tänka bort hindret, och bara rida som att det hade varit en vanlig dressyrövning, med tillhörande dressyrlånga stigläder och dressyrsits. Det gick som sagt superbra, och han kändes jättefin! :love: Jag är fullt medveten om att det inte är "hopptekniskt" rätt att hoppa med dressyrläder och "dressyrsits", men detta var ju ändå bara 30 cm, och det verkade funka bra för oss. :up: Har förövrigt fått mersmak för det här tror jag. :D

Bild på lilla hindret:
(Förtydligande: Det är ridbanan som lutar).
36745661_1571029159687077_1291388475681013760_n.jpg

Skitkul att det känns så bra och att ni gjort såna framsteg på sistone.
Men du gör såna tankevurpor som gör att du inte låter er utvecklas ordentligt genom att tro på en massa konstigheter som skulle behöva vara på vissa sätt.

Du har inte på något vis en kropp som är så pass oproportionerlig att du måste ha "extrem bålstyrka". Det är felaktigt. Du sitter däremot i en hoppsadel som är gjord för ngt helt annat än att rida i korrekt dressyrsits. Dina ben hamnar för långt fram för att det ska bli lätt för ditt bäcken att ha rätt balans för en korrekt lodrät sits. Och iom det så faller din överkropp fram. Det har inget som helst att göra med att du är extrem i kroppen. Det blir så för de flesta som försöker sig på att lära sig rida dressyr i hoppsadel. Det är snarare ovanligt med de som inte hamnar så.
Så nej - det är inget fel på din kropp. Och nej - du behöver inte ha någon extremstyrka.
Du behöver en sadel som kan låta benen komma ner, bäckenet hamna i korrekt balans och då kommer överlivet kunna hamna rätt.
Tänk att du staplar klossar på varann. Ditt bäcken som allt ska staplas på är i obalans. Hur blir stapeln då?
 
Hoppas att jag inte blir lynchad för att jag smyger in lite "hoppning på dressyrspråk" här? ;)
Kort bakgrund:
Jag har en väldigt oproportionerlig kropp (lång överkropp och korta ben) vilket gör min sits instabil. Därför jag ofta sitter så framåtlutad i dressyren också, och behöver enorm bålstabilitet för att kunna rida H.H på ett bra sätt, utöver att jag är allmänt kort på honom. Därtill har jag ett trasigt knä sedan småbarnsåren, vilket skapat ytterligare instabilitet, speciellt i hoppningen. H.H har därtill, åtminstone med mig och i en historisk kontext, blivit extremt övertaggad och stark i hoppningen, samtidigt som han ju är väldigt känslig i munnen och behöver otroligt mycket inramning. Ingen bra kombo. Tävlade faktiskt rätt mycket CR hoppning 50 cm under några år av min ridskoletid 2010-14, men som sagt, med H.H har hoppningen aldrig riktigt funkat. Ens på den 30-50 cm nivå vi är/var på.
Är förövrigt lärd att man i hoppningen alltid ska stå upp i lätt sits (2-punkt) och hålla händerna väldigt lågt, hela banan runt, oavsett hinderhöjd. Med tanke på mitt trasiga instabila knä och oproportionerliga överkropp har det inte funkat särskilt bra i praktiken, utan jag har stundtals "fuskat" med lätt 3-punkts sits istället. Jag har helt enkelt fått ont i knäet och känt att jag "fallit fram" extremt mycket (läs: inte sällan nästan legat över halsen på hästen).

För första gången någonsin har hoppningen verkligen stämt till 100%! :love:
Hindret på bild är ca. 30 cm med en vattenmatta under. Just vattenmatta har varit den värsta sortens hinder för oss, apropå ovanstående. Övningen jag gjorde vara att komma på diagonalen, över hindret, vända tillbaka med hjälp av bak/framdelsvändning, komma över igen, vända tillbaka med bak/framdelsvändning osv. osv. Som en "smal", diagonal 8:a typ. Började i skritt, fortsatte i trav, avslutade i galopp. (Dock avbrott för bågarna/tillbakavändningarna om trav eller galopp). H.H var så fantastisk! :love: Alert och med god bjudning, men utan minsta tendens till att bli stark eller försöka dra, som annars brukligt. Därtill kändes han otroligt lösgjord och mjuk i kroppen. Måste nog faktiskt för en gång skull ge mig själv en liten klapp på axeln för det. Jag är ju som sagt lärd att man egentligen alltid ska hoppa med 2-punkts lättsits och väldigt låga händer. Det har jag dock i praktiken aldrig gjort med H.H, gud vet hur många gånger jag hade ramlat av då... (:crazy:). Däremot har jag alltid ridit med otroligt korta läder så att jag lätt "kommit upp över" honom i språnget och 3-punkts lättsits på honom, vilket ju som sagt inte fungerat riktigt. Idag provade jag istället att helt tänka bort hindret, och bara rida som att det hade varit en vanlig dressyrövning, med tillhörande dressyrlånga stigläder och dressyrsits. Det gick som sagt superbra, och han kändes jättefin! :love: Jag är fullt medveten om att det inte är "hopptekniskt" rätt att hoppa med dressyrläder och "dressyrsits", men detta var ju ändå bara 30 cm, och det verkade funka bra för oss. :up: Har förövrigt fått mersmak för det här tror jag. :D

Bild på lilla hindret:
(Förtydligande: Det är ridbanan som lutar).
36745661_1571029159687077_1291388475681013760_n.jpg
Jag tror inte längd på stigläder eller ”dressyrsits” spelar så stor roll när bommen nästan ligger på marken :D

Kul med en övning som gav mersmak!

Själv har jag nog aldrig hört att man alltid måste stå i lätt sits vid hoppning. Och det var ändå min huvudgren som tonåring..
 
Skitkul att det känns så bra och att ni gjort såna framsteg på sistone.
Men du gör såna tankevurpor som gör att du inte låter er utvecklas ordentligt genom att tro på en massa konstigheter som skulle behöva vara på vissa sätt.

Du har inte på något vis en kropp som är så pass oproportionerlig att du måste ha "extrem bålstyrka". Det är felaktigt. Du sitter däremot i en hoppsadel som är gjord för ngt helt annat än att rida i korrekt dressyrsits. Dina ben hamnar för långt fram för att det ska bli lätt för ditt bäcken att ha rätt balans för en korrekt lodrät sits. Och iom det så faller din överkropp fram. Det har inget som helst att göra med att du är extrem i kroppen. Det blir så för de flesta som försöker sig på att lära sig rida dressyr i hoppsadel. Det är snarare ovanligt med de som inte hamnar så.
Så nej - det är inget fel på din kropp. Och nej - du behöver inte ha någon extremstyrka.
Du behöver en sadel som kan låta benen komma ner, bäckenet hamna i korrekt balans och då kommer överlivet kunna hamna rätt.
Tänk att du staplar klossar på varann. Ditt bäcken som allt ska staplas på är i obalans. Hur blir stapeln då?

Nja, jag håller faktiskt inte riktigt med. Jag har mer/mindre haft samma problematik enda sedan jag började rida, och även i de (få) fall jag faktiskt suttit i dressyrsadlar. Det har absolut blivit något bättre, men problemen har ändå funnits där. Så jo, det är min kropp som är "konstig" också. Absolut att sadeln gör skillnad också, men det är faktiskt min kropp som är grundproblemet. :)
 
Jag tror inte längd på stigläder eller ”dressyrsits” spelar så stor roll när bommen nästan ligger på marken :D

Kul med en övning som gav mersmak!

Själv har jag nog aldrig hört att man alltid måste stå i lätt sits vid hoppning. Och det var ändå min huvudgren som tonåring..

Hahah nä, kanske inte. H.H verkade lite konfunderad först när han såg den där också. Ska man verkligen hoppa över den, typ haha?! :confused:
Ja, det var faktiskt riktigt kul!

Nej, nu när jag tänkt efter så har jag inte heller hört det, men det var så jag lärde mig på ridskola, att det var viktigt att alltid komma "högt över" hästen oavsett hinderhöjd och med händerna lågt pressade mot vardera sida av manken (för min del händerna nästan mellan mina egna ben).
 
Nja, jag håller faktiskt inte riktigt med. Jag har mer/mindre haft samma problematik enda sedan jag började rida, och även i de (få) fall jag faktiskt suttit i dressyrsadlar. Det har absolut blivit något bättre, men problemen har ändå funnits där. Så jo, det är min kropp som är "konstig" också. Absolut att sadeln gör skillnad också, men det är faktiskt min kropp som är grundproblemet. :)

Och jag håller inte med. Det här är ju något vi tränare ser hela tiden bland folk som ska lära sig rida. Jag ser ju exakt hur du ser ut i kroppen, vilka kroppsdelar som är var etc. Och jag vet iom utbildning varför saker sker och hur. Biomekanik och balans funkar lika om det är din kropp eller någon annan.
Att du haft problemet innan säger ingenting om att du inte skulle bli hjälpt av en annan sadel idag.
De flesta har det problemet när man börjar rida iom att ridning är så emot alla våra instinkter, som vill att vi drar ihop framsidan och då faller fram. Det är standard oavsett kroppsbyggnad. Och blir väl extra på de som har lite dålig balans och koordination.
Men nu har du ju ridit ett tag regelbundet och kommit lite längre. Och nu är det dags att börja få till en balanserad sits. Och för att få den balanserad så måst man sitta med kroppsdelarna i rätt vinklar och positioner. Annars blir det obalans. Har man inte benen hängandes korrekt under sig blir balansen rubbad. Och det har inget med benlängd att göra. Eller längd av överkropp.

På vilket vis skulle det rent biomekaniskt vara så att korta ben och lång överkropp inom normalspann leder till de problem du upplever? Jag undrar på allvar.
Det är helt orimligt.
Jag tror det skulle gynna dig mycket att vända och vrida lite på de "sanningar" du tror på. Just för att det är otroligt lätt att slå hål på dem med kunskap. Och då kan du utvecklas väldigt mycket mer.
Att besvara den frågan tror jag är rätt nyttigt och viktigt för din utveckling.
 
Nja, jag håller faktiskt inte riktigt med. Jag har mer/mindre haft samma problematik enda sedan jag började rida, och även i de (få) fall jag faktiskt suttit i dressyrsadlar. Det har absolut blivit något bättre, men problemen har ändå funnits där. Så jo, det är min kropp som är "konstig" också. Absolut att sadeln gör skillnad också, men det är faktiskt min kropp som är grundproblemet. :)

Jag håller inte med . Du gör en stor miss när du resonerar som du gör.

Orkar som sagt inte upprepa/förklara mer utifrån alla dina trådar i ämnet .

Som sagt - är du nöjd att fortsätta rida i din sadel osv är det ju helt ok!
Men skriv det då så är det nog om detta ?

Att folk svarar på dina sadelinlägg är ju utifrån allt du skrivit om det . Man blir lite störd utifrån allt folk skrivit och du då även kommentarer uppmärksammat ibland men sen oavsett svarar du ändå från noll/skippar att svara alls och sen ändå drar samma 😳
 
Senast ändrad:
Nej, nu när jag tänkt efter så har jag inte heller hört det, men det var så jag lärde mig på ridskola, att det var viktigt att alltid komma "högt över" hästen oavsett hinderhöjd och med händerna lågt pressade mot vardera sida av manken (för min del händerna nästan mellan mina egna ben).
I sådana fall har du sannolikt missförstått din ridlärare, för det låter helt absurt.

Helt ärligt, även om du inte hoppar själv, nog måste du väl ha sett någon som kan hoppa? Anser du att de sitter som du beskriver?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp