08:orna del 7

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Olina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 022
  • Visningar Visningar 85 176
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 7

Det är så roligt när man märker framsteg i ridningen :)
Jag börjar bli sugen på en "projekthäst" nu när Rappe börjar bli "inriden" ordentligt (även om det såklart finns att jobba på med Rappe också, tex med galoppen).

Rappe har också varit lite svår att muskla men nu börjar han bli lite biffigare (vill ju inte bara ha honom fet ;) utan det ska ju vara muskler).

Visst är det :)
Nu har vi haft lite bakslag i veckan, eller lillmatte o Stella har. Hon har bockat på rätt bra o varit uppe rätt duktigt på bakbenen. Det sista var dock ingen protestgrej, utan en reaktion på läskiga fåglar. Räcker med gammeltanten som hoppar omkring på bakbenen stup i ett.
Med mig har hon dock varit jättesnäll i veckan, trots att jag pressat henne rätt duktigt (rida ut själv, gå först förbi läskiga saker etc).
Däremot hade vi ett bakslag när hovis var ute i förrgår.
Första gången han skodde henne var hon ju vedervärdig, så pass vedervärdig att han inte ville sko henne igen. Dock har han gjort det ändå, och hon har skött sig bra, sålänge hon haft hö att äta.
I förrgår var fröken inte säskilt hungrig (precis ätit frukost), så ngt hö ville hon inte ha. O särskilt snäll var hon inte. Dock inte hysterisk och okontaktbar som första gången, så hovis fick min välsignelse o säga till henne på skarpen. Sen stod hon hur snällt som helst :)
Jag tror det börjar komma lite tonårstrots hos fröken.

Vad rider ni era 08:or med för bett? Jag rider mkt med Novabettet, men varvar en del med vanligt tredelat och tredelat med tungfrihet.

Nu börjar det äntligen bli vår!
58079_10151354021165811_2056340685_n.jpg

Kan vara vårkänslor oxå. Eller det är det som jag tror min häst har. Då hon har varit ett mosten i vecken med. Medis fick säga till henne på skarpen förrgår då fröken madame ville galoppera ut i hagen, och när hon inte fick det hotde hon med att ställa sig på bakbenen.

Kl
Här kommer en film från igår. Då jag inte kan klippa filmen (min data vill inte ha något annat program än det som medföljde, och det programet vill inte hantera mina filmer:cry:) får ni hoppa fram en minut pga suddig bild.

http://www.youtube.com/watch?v=Dy7j423qPic&feature=youtu.be

Kan vara vårkänslor oxå. Eller det är det som jag tror min häst har. Då hon har varit ett mosten i vecken med. Medis fick säga till henne på skarpen förrgår då fröken madame ville galoppera ut i hagen, och när hon inte fick det hotde hon med att ställa sig på bakbenen.

Kl
Här kommer en film från igår. Då jag inte kan klippa filmen (min data vill inte ha något annat program än det som medföljde, och det programet vill inte hantera mina filmer:cry:) får ni hoppa fram en minut pga suddig bild.

http://www.youtube.com/watch?v=Dy7j423qPic&feature=youtu.be

Ja, jag hoppas det. Hunden min har vårkänslor så det räcker o blir över. Jag tillbringar halva dagarna med att försöka jaga hem honom :angel:

Kan vara sadeln också. Har en extra hoppsadel hängandes hemma som jag älskar, som inte har passat fröken tidigare (vilket har varit jättestörigt, för i teorin borde den passa). Tog med den ut för ngn vecka sedan o den låg riktigt bra. Red i den ett par dagar och sedan igår när jag skulle lägga på den låg den inte alls något vidare längre. Nähä.

Himla trevlig häst du har, vad är det för stam på den?

Surt med sadlen. Det är svårt det där. Jag rider förresten på ett rakt med fasta ringar. Innan har jag haft ett 3-delat men det gick hon och lekt med/bet på, och koncentrerade sig då mera på det än på mig.

Tack, hon kan när hon vill;)

Hon är e Talinn u Chakra ue Hekenikos

Senast ändrad:

Nu har jag lämnat iväg Wille på ett par veckors utbildning. Han har varit lite väl laddad det sista och behöver galoppera... Här är det en massa is så det har bara gått att galoppera kanske 100 m i taget. Det ihop med lite "tonårstrots" har gjort att han vill ägna sig åt lite väl mycket övningar ÖVER mark... Jag verkligen AVSKYR bockande hästar så nu tar jag hjälp innan det beteendet är befäst. Det räcker att både hans mamma och mormor haft gräsliga perioder, då har jag rett upp det själv men nu är jag äldre och fegare (klokare?) så jag tar hjälp. En som jobbar med inridning/utbildning lär lösa det både bättre och smidigare än om jag gör det själv.

Fullblod;) Han är e Talinum u Katinka ue Steve's friend.

Tyvärr är inte Tara reggad som fullblod pga att mamman inte var det i Sverige när hon föddes + att pappan inte är godkänd (inom fullboldsavlen). Dock gillade jag henne så pass mycket ändå att jag inte brydde mig om det. Och kan om jag vill betala 10' får henne reggad som fullblod. Men dom pengarna känner jag att jag kan lägga på annat.

sofiaspel: Vad härligt att kunna ta med ut båda så där. Brukar ha min hund (kopplad) med mig, så det kan var lite pyssel med att hålla båda ibland;)

Ja det är tredje dagen i rad nu för Stella som handhäst och det går så bra, känns jätte bra att kunna bränna lite energi på detta sätt så hon är lite trött i knoppen när det är dags att sitta upp och börja rida.

Vad rider ni era 08:or med för bett? Jag rider mkt med Novabettet, men varvar en del med vanligt tredelat och tredelat med tungfrihet.

Jag rider min på novabett, tycker hon går bäst på det, får inte alls samma känsla på vare sig vanligt rakt eller tredelat, får ingen kontakt och hon släpper bettet direkt.

Jag rider Angola med vanligt tre-delat bett. Red tidigare med Nova-bett och även tre-delat med fasta ringar men tycker att det vanliga fungerar bäst.

*kl*
Idag har vi varit och dressyrtränat igen och det gick så himla bra, fick till traven så det kändes som vi svävade :love::love:

En annan fråga, tränar ni ryttare något? Jag har börjat springa nu för att kunna orka rida bättre:D

Jag rider på tredelat med fasta ringar. Har ridit en del på tredelat med parerstänger också men det var mest tidigare -hade det när jag red ut och i perioder när han var lite orolig i munnen, bettet låg väldigt stadigt och han verkade gilla det.

En annan fråga, tränar ni ryttare något? Jag har börjat springa nu för att kunna orka rida bättre:D

Nej det gör jag inte, försöker att ta någon promenad någon gång ibland och nu i vår ska jag börja cykla till och från jobbet, tar ca 25 min max per tur.

det jag behöver träna upp mest är kondition, men skulle även behöva träna lite styrka i överkroppen men det är mest pga mitt jobb.

*KL*

Vi har haft en massa is på vägen ut till stallet men nu har det tinat så mkt att jag vågade köra med transporten så idag åkte jag och Rappe och hälsade på en kompis som bor 3,5 mil från Rappes stall.
Jag har haft häst uppstallad hos henne förut så jag hittar ridvägar däromkring, så jag red en uteritt på 45 min eller så, och avslutade med ett par minuter på hennes ridbana.
Det var trevligt att åka iväg och "hitta på något" och variera ridvägarna mot de vanliga. Är ju bra träning både för mig och hästen att åka iväg och göra något "vardagligt"; att man inte behöver "prestera" varje gång man åker iväg.
Rappe är så enkel att åka iväg med. Lättlastad, står bra i släpet, kan stå kvar länge i släpet om det skulle behövas. Binder upp honom i ring på utsidan av släpet när jag sadlar etc. Såå skönt med en "lätt" häst på så sätt!
Vi red förbi en del hus mm och han tittade till lite men knallade på :)

Min går på ett Sprenger Dynamic med fasta ringar, varvas med ett tredelat med rörliga ringar, vanligt rostfritt.

Bonusbild på min lilla i sitt nya OS träns :)
425888_10151495367399659_207104038_n.jpg

Snyggt träns :)

Jag letar träns just nu, vill ha ett mer dressyrigt än remonten som jag rider på nu... ;)

Ja, det känns som man kan göra rätt mkt vettigare o roligare saker för dom pengarna.

Ni andra som också rider på Novabettet, håller ni koll på slemhinnorna i munnen på era hästar? Jag hade gladeligen ridit på Novabettet jämt, om det inte vore för att tandläkaren avrådde. Nu rider jag rätt mkt på det, o har inte upptäckt nga skador på slemhinnorna. Någon m erfarenheter?

Jag tränar ingenting. Skulle def behöva träna upp kondisen och sluta röka, men pga en krossad fot som blivit "ihopsvetsad" igen, så snesliter jag leder och skit ngt enormt när jag springer, så jag avstår. Koncentrerar mig på att bli så rak o liksidig som möjligt ridmässigt. Överkroppen skulle behöva lite muskler också, där har jag ingen ursäkt mer än ren lathet.
Red en del fina dressyrhästar en hel del i vintras. Insåg då hur klen jag är i ffa armarna. Herregud vad mkt hon ville att jag skulle ha i händerna. :crazy:
Efter fem minuter hade jag mer mjölksyra i armarna än vad jag får av att hoppa min gamling ett helt pass (hon ligger på duktigt).

Jag åker inlines 1mil dagar varannan helg, då det inte går någon buss hem efter jobbet och jag inte har någon bil. Så det är det eller att gå jag har att välja på (cykla går inte då jag måste göra det till jobbet med isf).

Annars tränar jag inget fast jag borde. Både för hästen och jobbets skull. Men det kommer när kondisen blir bättre:angel:

Kl
Tydligen hade det gjort fröken madame gott att hon gjorde bort sig igår. Medryttaren meddelade att hon hade sköt sig exemplariskt idag. Trots 4 andra hästar som galopperade runt henne i ridhustet. Enda gången hon hade hoppat till var när hon upptäckte ett par (häst)öron som stack upp vid ingången till ridhuset. Men det är förlåtligt.

Jag har gått igenom de flesta olika typer av vanliga bett nu känns det som. Har aldrig haft en häst som är så känslig för olika bett som den här, han är mycket tydlig med vad han gillar och inte gillar. Har kommit fram till att ju tjockare dessto bättre, absolut tredelat och helst fasta ringar. Varierar mellan ett gummiklätt tredelat eggbett och ett anatomiskt tredelat D-ringsbett som han gillar, men JAG gillar inte det för jag tycker det är lite för stora ringar på det. Men nu har jag hittat en kopia på sprengers dynamic som jag tror att han skulle gilla, så ska prova det så snart som han kommer hem igen. Ibland när jag tömkör har jag ett vanligt tredelat sweet iron bett som han tycker är hyfsat ok. Hade de varit fasta ringar på det så hade det nog varit perfekt. :)

Jag har kört med 3-delat på Jac, men efter att veterinären påpekade att han sliter framtill på kindtänderna har jag börjat märka att han faktiskt tuggar väldigt mycket på bettet. Jag funderar nu på vad jag ska prova istället för typ av bett. Något rakt kanske? Man får inte ha novabett i dressyr har jag för mig?

Jobelle har både tredelat och ett Pessoa Magic 2-delat, tycker inte hon går bättre på något av dem utan ungefär lika.

Jag hade ju samma problem med Tara, med tänder och allt. Med det raka biter hon inte alls i.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 561
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 144
Senast: Sharpless
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 697
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 637
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka