Sv: 08
rna del 7
GRATTIS!!! Och kan bara hålla med Novali01 om hur bra den där sista bilden är.
KL*
Nalle träffade kossor för första gången igår kväll. Eller, inte allra första gången, för de gick i hagar intill honom när han var föl, men så här många och så nära hade han aldrig sett förut.

D och jag skulle bara ta en stilla kvällspromenad med pållarna runt området - jag tömkör - men när vi kommer ut ur skogen uppe på Hult, så står hela koflocken - med en massa kalvar dessutom - alldeles vid staketet där hagen ligger längs med grusvägen ca 30-40m.
För att göra en lång (20 min!) historia kort, så gick det förvånansvärt bra, men vi hade nog inte kommit förbi på ett bra tag om inte bonden själv och hans dotter gett oss några hjälpande händer.
Nalle var nog inte rädd som så för korna, men lite chockad, tror jag. Han stod mest och bara stirrade utan att riktigt veta vad han skulle göra med dem. D:s häst var mer lugn och hade han inte reagerat lite grand precis när vi kom fram till hagen (det var några kalvar som busade lite) så hade kanske Nalle följt med förbi av bara farten. Som det nu var anade han fara på färde, och där stod vi alltså.
Vi valde till slut att gå tillbaka en liten bit och passera över en annan gårdsplan och bakom ett gammalt stall, så att vi kom ut på grusvägen lite längre ner, mer i slutet av kohagen. Det var där bonden grep in med att ta tag i Nalles sidstycke och ta med honom sista biten.
När vi väl var förbi, så ruskade Nalle på sig, frustade till - och så var allt lugnt igen.
Är faktiskt väldigt nöjd ändå med Nalles uppförande. Visst gjorde han ett par försök att vända och dra, men jag lyckades parera dem ganska fort, och mest stod han som sagt bara och glodde. Synd att klockan var så mycket, annars skulle vi ha gått tillbaka direkt och börjat om, men korna finns kvar, så det får bli en annan dag. (Med betoning på "dag"! Klockan var över 22.30 innan jag var hemma...

)