09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Det är inga små puttdrivor som blir efter en vanlig snöstorm. Det skottades bort när vinden mojnat men stå i 15 sek med byar på 21 sek o skotta rent ett helt igensatt dörrhåll..
Nej tack...

Ingen kolikkänning på ngn av mina hästar.

Hade jag haft möjlighet att släppa så hade grabbarna fått testa själva men att leda dem vid hand..njaaa..skulle inte tro det..

Ska se om jag kan hitta ngn bild så ni får ett hum om hur det ser ut..

Oj då låter kankse lite tjurig, inte alls meningen men alltså så här mkt snö och stora drivor (dessa sträcker sig vääääligt långt dessutom) har jag aldrig sett tidigare.. det är helt perverst!

Jag kommer själv inte igenom det då det är typ högre än vad jag är lång. Högre än tre av hästarna i mankhöjd och inte bara en liten skvätt de ska hoppa igenom.. har en vall här ute som jag tänkte fotografera, bakom den ligger snön och lämnar bara en topp på stolparna på dryga 10 cm..
hur jag ska ta mig igenom den med en häst i snöret det begriper jag inte:D
Nu är det frilagt till andra hagen men den tog jag mig inte ut till när fåken gick utan den blev frilagd ngn dag efter..
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

KL

Till helgen är våra kära knattar två år. :eek:
Hur kunde det gå så snabbt?
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Vi har precis samma här på slätten i skåne så jag vet precis hur det är med höga drivor. Började använda en ny hage idag men fick först ge mig runt och försöka få stolparna ut mot vägen synliga för de var helt försvunna under snödrivorna nu sticker de fram 20 cm och en lina överst efter misshandel med en skyffel från vägen för det blev lite to much att försöka gå inuti hagen så tog det lata alternativet, så jo jag vet hur det är. Vist får hästarna kämpa lite om de är korkade att gå ut i de djupaste drivorna dock är det ju inget de dör av det blir lite extra motion sen brukar de lära sig snabbt var det är lite väl djupt att gå, småkillarna har ännu inte insett sina begränsningar fullt ut utan såg minst sagt strandade ut första dagen när de nödvändigt skulle ge sig på en av de värsta drivorna och insåg mitt i att det var rätt jobbigt att ta sig fram, men då var det lite sent.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Jag red ut häromdagen med en handhäst , det var helt perfekt, men hade glömt kolla sista biten hem, fick ge mig ut i en sån 1,5 meters driva, det blev liiite väl tungt, hästen jag satt på fick hoppa ut, stigbyglarna flög... handhästen var en ängel och vi tog oss hem utan att tappa den, rena turen. Klantigt
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

det var inte meningen att verka bitsk, men från ditt första meddelande så lät det mer som att det var snödrivor vi pratade om, inte snöBERG ;) Jag skulle heller inte släppa ut mina djur i det där vädret ni haft! :eek:
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Men om vallarna är fyra meter så lär man aldrig få fram stolpen ;)
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Men om vallarna är fyra meter så lär man aldrig få fram stolpen ;)

Tjaa om du läser fenestras inlägg igen så skrev hon att snön är så djup på vallen att stolparna bara sticker fram 10 cm så det handlade inte om några 4 meters drivor på vallen utan precis som här och som hon också skriver mer om drivor på 1,5 meter.
Enstaka jättehöga drivor hittar du överallt här nere också men man måste ju inte välja att gå precis igenom de.
Att det driver ihop i stora vallar är inget ovanligt på öppna ställen som här i skåne och på öland och knappast något hästarna dör av att vara ute i, de är inte så korkade utan de lär sig snabbt var de skall gå och inte och för den delen trampar de snabbt ner snön om någon ligger där de måste gå hela tiden så det handlar liksom inte om att de måste simma runt i snö konstant.

Sök bilder på nätet så hittar du lätt bilder från öland så kan du själv se hur det såg ut där ute.

Jag har däremot mer förståelse om de har lite svårt att släppa ut sina hästar på bornholm som fick 1,5meter nysnö och som har samma platta landskap och drivbildning, där kan vi snacka svårmanovrerade drivor
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Jaha, då är det nyårsafton och pållarnas födelsedag! Det brukar braka på ordentligt med raketer men kanske inte för att fira alla hästar... Där vi bor tror omgivningen att det är millenniumskifte varje år:eek:.

Det sista decenniet har jag tillbringat varje nyårsafton i stallet vid tolvslaget. Jag brukar ha lampan tänd nästan hela natten och radion på samt höpåsarna laddade. Jag sätter även kartong för stallfönstren. De brukar klara det bra och jag upplever det inte som att de är vettskrämda. Vår riesenhund däremot har blivit allt mer skrämd för varje år.:crazy:

Så ikväll kommer jag åter igen att bli partypinglan som lämnar nyårsfesten för att åka hem till stallet i stället!

Gott Nytt År till Er alla!:)
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Som tur bor vi ganska långt ut i skogen, man kan höra raketerna på avstånd men inte alls lika tydligt som när man bor nära. Tycker synd om alla djur som måste genomlida denna natt, så roligt är väl ändå inte rakter?"/

Gott nytt år till er alla! Tänk vad tiden går fort nu är våra 09: or snart två år, till hösten/vintern ska dom börja sittas in!:)
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Ja, visst har tiden gått fort sedan de var riktigt små våra 09or.

Vi bor någon kilometer från ett mindre samhälle, så jag hoppas att de inte smäller allt för mycket där. De två närmsta grannarna har också hästar, så de kommer inte att smälla något.

Gott nytt år allihop.

Mina snart 2-åriga hästar i snön.

Quinta e. Quintero la Silla-Alcatraz
31945112.jpg


Balvenie e. BH Leredo-Bourbon
31945115.jpg
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Hahaha vi får snart släppa ämnet.
Det var inte pga vallar i hagen utan pga att vallarna låg så jag inte tog mig till hagen. Jag bor på en typisk öländsk gård dvs den är inbyggd och det finns en väg ut till ena hagen via bakdörren som var helt igensatt med snö dvs en snövägg när jag öppnade dörren.

utgången till den andra hagen var helt igensatt av stor vall och ni får tycka vad ni vill men jag klättrar inte igenom en vall som räcker till taket på en stenlada med ett avelssto i ena handen ett föl i andra och dessutom full fåk med extrem snörök.
Vet inte om det går fram men alltså det var fullt oväder här nere och det går inte ens att se för snöröken!!!!
Finns en rätt stor risk för att man själv blir skadad när man ska kravla sig
över och igenom en stordriva men två hästar i snöre.
Jag har bild på vallen från häromdagen och då har den ändå satt sig och minskat dryga halvmetern iom att snön blivit packad.. bakom vallen är snön såpass djup så 10 cm av stolpen sticker upp..
På ena sidan är det ett hus som ej går att gå runt då ett stort dike skär genom baksidan, på andra sidan låg innan en stor uppplogad driva som pga av vädret byggde ännu högre vid sidan av den återigen ett dike som gör det ännu djupare..
Dessutom tog sig inte plogbilarna fram under julafton så det låg över en meter hög snö över hela byvägen och allmänningen som man måste gå över för att ta sig till den hagen med vallen.
Vår ponny kom inte upp trots att det nu är packat utan sjönk direkt.. hur i hundan ska jag få hästar igenom den när snön inte bär och dessutom går en bra bit över deras mankhöjd? Ska jag dra igenom den som ngr jäkla mullvadar då eller samt hur ska jag själv ta mig igenom?
Jag har haft häst i många år och detta är andra gången på 20 år som jag låter hästarna stå inne en heldag pga väder..
När fåken lugnat ner sig dagen efter skottade vi fram bakdörren genom att få ta sig runt hela gården.. Det tog ett par timmar att få fram hela dörren så vi kunde släppa ut..
Pga att det är så öppet här nere, vi bor vid allvaret, så samlas all snö kring de byggnader och fåtalet träd som finns.. Sen kan det vara helt rent ute på allvaret..

Förstår inte varför diskussionen ens uppstår, jag valde att låta mina hästar så inne pga vädret och snön..punkt.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

bilder ngr dagar efter ovädret

Har inga bilder på byavägen före plogning men det gav dessa smådrivor som kantar hela vägen.. Vägen går tre meter från vårt hus och vår innergård,måste alltså gå över för att komma till den hagen som blockerades av vall..
litendriva.jpg


Här är renblåst därav stora drivor, har kan ni se att drivan börjar byggas upp samt hur högt det är till tak på ladan
dec2010.jpg


Här är passagen som man måste igenom för att komma till hagen, på andra sidan fortsätter vallen att bygga så snödjupet är över en meter högt hela vägen..
Som ni ser har vallen sjunkit, har markerat vart den befann sig under stormen. Var inte heller bärande då utan hård skorpa och lössnö inunder..
sjunk.jpg


Såhär hög är den plogade högen på andra sidan, inte snö från vägen utan snö som ladas undan för att vi skulle kunna ha en plätt att fodra rådjuren på. Då fanns inte vallen som blockerade till vänster.
DSC_0558.jpg


snön bär inte alls
grinte.jpg


vågar inte ens försöka utan gör vad han kan för att slippa sjunka med hela fronten igen
vgarinte.jpg


Så tänk er då full storm och en vall som är 0.5 meter högre som inte bär mig eller ngn av hästarna..
Finns inte en chans i hell att jag skulle riskera mig själv och mina hästar för att ta mig igenom detta när det handlar om att stå inne till dagen efter och komma ut i sin ordinarie hage..
Det finns faktiskt stor risk för både fläk och senskador om de ska försöka klättra igenom en så här stor vall med dessutom över 1 meter djup snö hela vägen bakom..
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

å himmel vad med snö ni har!

Nä, här är det nu det jävligaste underlag som går att få och typiskt för västkusten. Det töade som bara den i natt så alla ställen med packad snö är idag en blankpolerad isbana. Jättekul, synd att det lutar bara annars hade ungarna kunnat åka skridskor i alla fall...

Ska fota i morgon så får ni se annat än snövallar :angel:
Lyckades ta mig 400 m ner till närmaste ridhus med den häst som är skodd (guldskor med 6 brodd i varje hov), det gick men hon gled korta sträckor ändå (1 dm i sidled innan det tog stopp). Övriga leder jag i kringelikrokar för att få in från hagen.
Typiskt när jag precis hade börjat köra in min -09:a :crazy:
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

å himmel vad med snö ni har!

Nä, här är det nu det jävligaste underlag som går att få och typiskt för västkusten. Det töade som bara den i natt så alla ställen med packad snö är idag en blankpolerad isbana. Jättekul, synd att det lutar bara annars hade ungarna kunnat åka skridskor i alla fall...

Ska fota i morgon så får ni se annat än snövallar :angel:
Lyckades ta mig 400 m ner till närmaste ridhus med den häst som är skodd (guldskor med 6 brodd i varje hov), det gick men hon gled korta sträckor ändå (1 dm i sidled innan det tog stopp). Övriga leder jag i kringelikrokar för att få in från hagen.
Typiskt när jag precis hade börjat köra in min -09:a :crazy:

Samma roliga underlag har vi här, ett dygns underkylt duggregn i minusgrader för att i natt gå upp på plus och lite mer regn, underbart på alla snön överallt där hästarna har trampat till snön hagarna är tjock blåis, gårdplan och vägar som var packad snö är 1 dm blåis totalt blankpolerad. Strålande blå himmel och sol idag och +2 jag saltade som en dåre i morse men inte en chans att det orkade igenom det tjocka islagret blev bara ännu halare med lite vatten ovanpå. Jättekul med enbart en enda häst av 9 som är skodd och broddad runt om fanns inte en chans att de klarade att gå på den isen utan brodd. Fick till slut inrikta mig på att lyckas få ner dem till ridhuset och det genom att helt enkelt använda gödseln när jag mockade för att göra en gång (varför har man ridhuset så långt från stallet, blir inte kul att plocka upp all den gödseln sen) Är minst sagt lite nervöst när man går med pigga unghästar på en smal gång och bredvid är det blankis.

Nu har temperaturen vänt neråt igen -2 nu och skall tydligen fortsätta neråt till runt -10, vad skulle det vara för nytta med en enda dags töande :mad: ny snö skulle i alla fall komma tisd, onsd, torsd så det är bara att hoppas det kommer rejält igen så att det blir ett bra lager över isen. Iofs så sa prognosen sen +4 och regn på fredag igen - då emigrerar jag, någon som vet någon trevlig gård typ i spanien eller så som är till salu billigt :angel:
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Vilket hemskt väder!
Jag har turen att ha en snäll bonde som plogar varje dag så att det inte hinner bli enorm drivbildning.


Fotade en av mina nyblivna 2-åringar idag. Tycker hon börjar bli riktigt snygg och att jag har fått upp henne i fint hull om man jämför med när hon kom:love:

Hur tycker ni hon ser ut i kroppen nu?

sep 2010
61970_433283699505_749409505_5320044_7561842_n.jpg



jan 2011
168440_478908939505_749409505_6068706_1210175_n.jpg
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Jag tycker hon ser fin ut! Vad var det för stam på henne?

Jag tänkte köra min tjej förförsta gången i transporten, vad tror ni ska hon få åka själv eller ska man ta med sällskap? Nu till våren tänkte jag att hon ska få börja löshoppas men det kräver att hon kan åka transport då jag har 2 mil till ridhuset. Jag har ju lastat henne flera gånger och hon är snäll men jag har aldrig stängt och åkt med henne:)
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Tack, svårt att se själv tycker jag.

Det är Jaguar Mail - Chess - Herkules.

Jag skulle ta med sällskap första gångerna förutsatt att hon är van att stå uppbunden. Annars skulle jag köra ensam och lös. När jag kör mina har jag med ponnyn som sällskap första 3-4 gångerna. Sen brukar de slappna av.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

*kl*

Dagsfärska bilder på Prinsen. Vi har isgata överallt utom i hagen, där är det hyfsat att vistas faktiskt..
164802_10150114479996648_653951647_8213142_8291768_n.jpg

Man får akta sig för dräktiga tanter:
168566_10150114480176648_653951647_8213147_6062230_n.jpg

167080_10150114480236648_653951647_8213149_6975195_n.jpg

165302_10150114481101648_653951647_8213172_5161538_n.jpg

162652_10150114481141648_653951647_8213174_4018088_n.jpg
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

bara jag som tycker hon ser tunn ut än? Kanske bilden som luras när hon står halvt från sidan/framifrån. Lamour är ganska mycket rundare och jag tycker HON är tunn :D

Nu är de två år rent officiellt, Lamour blir två den 21 mars "på riktigt". Hur ser er plan ut för 2011?

Vore kul om många svarar så man får lite bredd :)

Vinter

Vår

Sommar

Höst
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
2 625
Senast: doppler
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 468
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 341
Senast: Grazing
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 979
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp