09:orna del 3

Vi fastnade på bild häromdagen, min köttbulle och jag :) Nu väntar några veckors vila för hans del, sen hoppas vi komma igång så vi kan ut och tävla lite i Augusti!
dsc00672.JPG

dsc00625.JPG

dsc00772.JPG
 
Allmän fundering... Har ni någon maxvikt på era 5 åringar? Nu ligger ju min en bit efter de flesta här förvisso, men jag funderar ändå.

Jag letar ju medryttare och några som har hört av sig är lite väl stora för min smak. Ni vet ju vad jag har för häst, 162 hög, hur han rör sig osv, vad skulle ni sätta som maxvikt?

Kan jag sätta en maxvikt i annonsen, eller framstår jag som värsta assholet då?
 
@kimmis87 Hade nog inte skrivet en maxvikt i annons. Däremot hade jag istället skrivit balanserad ryttare krävs och jag hade också velat ha svar med bilder och helst film när vederbörande rider. Helt enkelt för att undvika provridningar som kanske inte hade varit så positiva för en ung häst.

Tycker överlag att det är svårt att sätta en statisk vikt som gräns eftersom det har så otroligt stor betydelse hur ryttaren rider.
 
@kimmis87
Klart du kan skriva ut en maxvikt om en sådan behövs, men en lätt obalanserad ryttare är ofta betydligt sämre än en tyngre välbalanserad ryttare. Min är 170+ i mankhöjd så jag har inte riktigt det problemet, men jag skulle aldrig slänga upp en tung ryttare på honom utan att ha koll på att ryttaren faktiskt kan rida.
 
Tack för svar @borntoshine och @Fiorano
Jag håller med er i att en balanserad ryttare är det viktigaste, givetvis. Men här pratar vi om ryttare som troligtvis väger 3 siffrigt. Då tror jag inte att det spelar så stor roll, iomed att han är ung. Eller vad tycker ni?
 
Dono och jag hade förra veckan, en vecka med skogsridning, ridning på fältet och lite bomarbete! Han har skött sig så bra och det var första gången jag la ut bommar. Vad ska man säga, jag undrar om han tränat på det själv för det gjorde han galant. Han har denna veckan varit galet fin i dressyr arbetet och jag har typ velat slänga mig runt halsen 150 ggr för att han varit så duktig :D
 
Dono och jag hade förra veckan, en vecka med skogsridning, ridning på fältet och lite bomarbete! Han har skött sig så bra och det var första gången jag la ut bommar. Vad ska man säga, jag undrar om han tränat på det själv för det gjorde han galant. Han har denna veckan varit galet fin i dressyr arbetet och jag har typ velat slänga mig runt halsen 150 ggr för att han varit så duktig :D

Jag tror inte bommar är någon konst alls om hästen är välriden och balanserad sedan innan. Det är definitivt frukten av att gott grundarbete från din sida och ingen tjuvträning i hagen ;)
 
Jag och Galishimo gick tyvärr omkull idag. ... :( Jag blev ganska mörbultad och spräckte lite av hjälmen. Som vanligt så springer han aldrig iväg när olyckor händer, utan håller sig nära matte, även när allt gått tokigt. Finaste hjärtat...
 
Men gud! Vad hände??? Hur är det med dig?? Jösses! Du ska vara rädd om huvudet!! Hjärnan är känslig! Och du har bara en!

(Mitt pucko till häst springer iväg!)
 
Jag vågar inte säga vad jag gjorde för miss, och är rädd för påhopp, då diskussionsklimatet här är lite hårt emellanåt. Den här gången kände jag verkligen att det var mitt fel. Vi galopperade och jag kunde verkligen ha räddat honom om jag tänkt till lite... :( jag blir så fruktansvärt arg på mig själv som inte kunde guida honom bättre när han bara vill göra rätt. :(
 
Jag vågar inte säga vad jag gjorde för miss, och är rädd för påhopp, då diskussionsklimatet här är lite hårt emellanåt. Den här gången kände jag verkligen att det var mitt fel. Vi galopperade och jag kunde verkligen ha räddat honom om jag tänkt till lite... :( jag blir så fruktansvärt arg på mig själv som inte kunde guida honom bättre när han bara vill göra rätt. :(

Så jäkla synd att det ska vara så :(
Vi ska väl stötta och puscha varandra istället för att hitta tillfällen att trycka till och ner.
Men jag förstår vad du menar.

Hoppas allt gick ok med dig och pållen iaf :)
 
@Oh_really Alla gör vi misstag, om och om igen! Det viktiga är att efteråt fundera på varför det blev som det blev och sedan fundera på hur man ska undvika det i framtiden, och det har ju du gjort galant redan! :bow:

Ena hästen jag red in var så känslig för kroppspråk när jag tömkörde och longerade, så när jag hoppade upp första gången och smackade så insåg jag att jag aldrig hade lärt henne vad det betyder när man smackar :eek::D Det gick ju bra ändå, jag fick bara backa några steg och lära in smackningarna med ;)
 
@Oh_really men usch vad tråkigt att höra! Var rädd om er och hoppas ingen blev allvarligt skadad. Och självklart (!) gör vi alla fel, så ha inte dåligt samvete för det, det är ju av våra misstag vi lär oss!

Kl
Vi har ni gjort första resetappen och installerat oss nere i Skåne för att träna en vecka innan vi rullar vidare mot Polen :)
"Storebror" ska gå huntingen i Falsterbo idag så just nu kryper vi fram i gåtakt längs havet medan köttbullen slappar i hagen :)
 
Vågar mig in på behörigt avstånd från den osmickrande bilden :D Har ridit två gånger nu, helt utan tendenser till tvång. Jag tänker fortfarande på hur jag sitter upp och kommer fortsätta med det men gjorden spänner jag i stallet och longerar inte före ridning. Så jag känner mig helt bekväm med att sätta igång oss nu! Egentligen hade hon mått bra av att sova inne men jag tänkte fodra på henne lite. Sambon tycker nämligen hon är en utmärkt häst åt honom. Tar inte ett steg i onödan och suckar åt arbete.. slutar väl med att han tar över henne. :p
 
Tack för allt pepp @Murray , @kimmis87 och @KrullTroll ! Igår red jag ensam to the crime-scene och så gjorde vi om, och gjorde rätt. Hans skrapsår på bog, knä och näsa verkar läka jättebra, jag fick låna någon slags jodopax-pasta som verkligen fungerat bra. Själv så har jag skrapsår på handflatorna, knän och höft och ett ömt muskelfäste i axeln (kan knappt borsta håret). Sadeln fick en törn uppe på frambomen då lite läder nötts bort på toppen (han hamnade på rygg), men bomen verkar hel.

Jag känner mig verkligen peppad och trygg trots allt. Jag har ju haft problem med ridrädsla med honom förut, men han är en helt annan häst idag. Han är mycket mer lugn, mjuk och supersnäll att rida. Den där olyckan kunde ha hänt vilken unghäst som helst, känns det som. Så vi fortsätter öva in galoppen. På ridbanan. På raksidan. Tills jag vet vad jag gör. :angel:

När han kan bära sig i galoppen så kommer jag nog att vilja tävla i LC:1 an, troligen nästa vår, sedan blir det antagligen Polen och Falsterbo eller något liknande, som @Murray ... ;) (eller inte...)

_DSC0046.JPG
 
Härligt att ni är back on track @Oh_really !

Vi har ridit som sagt, och nu kom jag över lite bilder! Gougen är super för henne. Väldigt tydlig och okomplicerad. Ingen stressandning här inte.
sta1.jpg
sta2.jpg
stA3.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
702
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 064
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 322
Senast: mysboll
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 954
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp