09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas tråd!

Tack! Ja, hon utvecklas massor nu tycker jag också! :) Hon ska visas i Sundsvall är det tänkt :) Spännande! Har inte några direkta förväntningar, hon är bara så otroligt trevlig att hålla på med! :)

IGÅR SKRITTADE JAG SAVANT HELT UPPSUTTET FÖR FÖRSTA GÅNGEN:banana::banana::bump::bump:

Fy vilken duktig häst jag har:love: Inte en reaktion över att jag satt där uppe när jag svingade benet över (hade först blivit ledd när jag hängde på mage över honom ett varv på volten)

Detta ögonblick, eller rättare sagt hela inridningsproceduren, har jag grubblat över på denna häst i ganska exakt tre års tid! Många senario har forit genom mitt huvud, men aldrig att det skulle gå så bra som det har gjort!
(pepper peppar, han är bara sutten på en gång med ledare, men för mig är detta ögonblicket STORT med just denna häst)

Jag svävar på moln...:banana:

Igår red jag för 3e gången, och vi blev släppta av linföraren efter ett par varv och sen travade vi första gången typ ett varv :love:

Han e såååå duktig lillaprins :)

Vad roligt! Det är en så härlig känsla med småhästarna! :)
Imorgon ska min lilla åka och löshoppa igen. Klubben här uppe arrangerar träning inför 3 års och nu har det ju gått 4 veckor sedan sist och vi har ju tränat lite själva undertiden. Själv tycker jag hon blivit mycket duktigare, men ska bli kul att höra vad ett "proffs" säger! :)
Kommer nog en liten film imorgon kanske :)
Kram

Jisses så himla fin!! Sådär satsar jag på att vi ser ut om sisådär fem år eller så:P

Jag har haft ut tandisveterinär som hittade tvp illasittande vargtänder och två mjölktänder som vägrat tappas. Coal får därmed inte ha bett i munnen på ett tag så vi kör på skrittpromenader med sidepull. Det är lite isådär med lydnaden men är ändå nöjd och stolt över att han numera kan skrittas ut på helt själv med mkt fin framåtbjudning.

Tack så mycket! Får väl säga att hon har väldigt lätt för sig så det är en underbar häst att hålla på med. Sedan är hon verkligen toppen i psyket också. :D Dock är hon ju inte min men uppfödaren (det ska bli hennes tävlings/avelshäst i framtiden) meddelade att hon troligen inte ska in i aveln iår. Så jag håller tummarna för att jag får rida henne nästa år också då hon blir fyra. Annars var planen att hon skulle gå 3 års och sedan tillbaka för att få bebis. Annars finns det ju en helsyster till Florencia, som blir 3 år nästa år så då kanske jag får upp henne istället. Hon ser förövrigt ut exakt som Florencia, så ingen kommer fatta att jag bytt.... :D Sedan om 2 år är ju min lilla bebis klar för inridning (också en helsyster). Många helsystrar.... :D

Appropå framåtbjudningen så brukar den komma lite eftersom, min nu 7 åriga häst, var säkert 4-5 år innan den riktiga bjudningen kom. Han var lydig och snäll men var inte direkt jätteframåt, men det får jag nästan äta upp nu för han har galet mycket bjudning nu.... :D
Kram

Igår red jag ut på lilleman för första gången!
Bara att hoppa upp på gårdsplanen utan några förberedelser och sen skritta iväg.
Vi hade dock sällskap med oss i form av min lilla maskot hingst som var mer själp än hjälp...:cool:
Den lilla vägrade att gå först, brockade mest med sin ledare (som inte alls var kapabel att hantera honom) och försökte tillsist hoppa upp och betäcka Savant när jag satt på!!:eek:
Prinsen tog dock detta med ro, men jag hoppade av på vägen hem och bytade häst så att jag gick med den lilla hem och medhjälparen fick promenera med duktiga prinsen hem.

Nästa gång rider jag nog ut själv!:D

*kl*

Det är kul att öppna denna tråden o se hur allas unghästar utvecklas!!

Här har det varit mycket att göra + att jag är konvalecent :o men bestämde att jag hade längtat tillräckligt mycket nu och gjorde iordning och red min underbara lilla Zenith!
HHar visserligen mer ont nu men det var det värt!

Fin pollehäst :)

*kl*
Igår red jag själv för andra gången. Longerade lite först eftersom han stod och bockade för sig själv i hagen när jag kom och var allmänt pigg och busig :p
Det var inga bekymmer alls och inget bus när jag väl longerade, men jag tänkte ändå ta det säkra före det osäkra ;)
När vi sen travade (för andra gången) så ville han dock prova att busa lite, en rejäl brall kom det och att han stod emot och kutade lite med ryggen när jag försökte få fram honom i traven, men inget allvarligt alls!

Idag ska vi faktiskt på "dressyr clinic" :D
Haha, skämt och sido, min dressyr tränare är i sverige och jag vill gärna att han tittar på honom. Det ska bli väääldigt intressant, jag hoppas att jag själv kan filma en liten snutt :angel:

Jag tycker ju att din häst är superfin, så in med fler bilder:P OCH film såklart!

KL

Den här veckan har varit intensiv för min 09:a. Tre "första"

1) Första riktiga löshoppningen:
Filmbevis från sista skuttet som också var det enda hoppet där han faktiskt fattade hur man gör. Tyvärr var han ju då mkt trött, hoppas på att han kommer ihåg till nästa gång! De andra hoppen var liksom mer förhöjda galoppsprång, här hoppade han iaf av.
I all hantering var han super, lastade och åkte själv och han knallade som vanligt bara in snällt:)

http://www.youtube.com/watch?v=PwmO...DvjVQa1PpcFPyQQwpfqshXJQnY6cQ7TwQ9hAIdt11xos=

2) Första galoppen uppsuttet:
Kör ju inridning solo så tyvärr får jag aldrig prova ngt på lina innan uppsuttet. Hade dock inget att oroa mig för. Han fattade snällt galopp åt båda håll, rätt galopp dessutom. Och på sidepull, han är en stabil gosse min 09:a.

3) Första skoningen:
Skodde honom endast fram. Även här skötte han sig galant! Underbara häst!

Lite bilder från löshoppningskvällen (obs att jag är 178, han är alltså ingen nätt liten sak, jag som ville ha en fälttävlanshäst, hur ska detta sluta?)

img_0676_196333660.jpg

img_0679_196333429.jpg

Liten filmsnutt ska jag nog knna snickra ihopa ;)

Plutten har skött sig fantastiskt bra!
Han tyckte dock att det var skumt att någon annan skulle hantera honom och longera och sen sitta upp.
Men bästaste tränaren klarar ju allt och fick honom att slappna av och "lita" på honom och han satt till slut glatt upp ( 4:e gången han rids utan ledare från början) utan hjälm osv och red glatt iväg och red till slut i skritt trav och galopp!!

Tack:)

Är jättenöjd med mitt fautras, tar ett tag för hästarna att vänja sig med urlastning utan ramp men nu går det så bra så. Är ett promax så det är rymligt till tusen! (färgen gillar jag också, som synd är matchar inte bilen:p)

Får nog försöka lägga mina slantar på hög för att spara till ett fautras. ;) Är det paniksystem på dem?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka