09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas tråd!

Ja, då är vi två! :laugh:
Skäckar sticker ut och folk blir helt faccinerade när de ser dem. Det är något speciellt med dem. :)
Alltid drömt om att jag en dag ska äga en skäckhingst sen jag va liten. Köpte först en som var född 08, oxå eu Sambesi, u Danzas. Men han fick somna in kort tid efter jag köpt honom på grund av OC. :cry:

Men så dök den här killen upp och jag kunde inte låta bli!
Sambesi verkar nedärva ett väldigt bra temperament.

Tack! Han har alltid varit välutvecklad. Har skilt kanske max 2 cm från bak och manke. Inga knotiga revben eller höfter, eller den här lilla uppblåsta magen som många har. :laugh:

I mina ögon så ser Troy allt bebisaktig ut än...och kommer nog alltid göra det. ;)
I mina ögon är han fortfarande en liten ponny till skitunge. Man hänger inte riktigt med, tiden går alldeles för fort ibland. :)

Ja tiden går alldeless för fort, tyckte de var nyss man hämtade hem honom som 6 mån.
Kul att de är fler som bara älskar skäckar ;) dom är ju för underbara!!
Ska försöka få in lite nyare bilder på min med snart. :)

Lite dagsfärska bilder på Phoenix :) varning för bildbomb

Släppte honom på ridbanan så de blev lite bus ;)

phoenix2.jpg

phoenix1.jpg

phoenix5.jpg

PHOENIX3.jpg

phoenix4.jpg

phoenix7.jpg

Åh vad fin han är! :laugh:
Har han fått något sår vid ena bärbensknölen? Hur stor är han nu?

Jag vågar inte släppa Troy i paddocken...Han hoppar över staketet! :crazy: Och tror att stoägarna i stallet inte skulle uppskatta en lös hingst på gården.... ;)

Men oj fy attans! Det såg otäckt ut! :eek:
Hade vart spännande och veta hur han fick det...
Men ser ju ut att ha läkt bra som tur är. :)

Han ser högre ut bak så han kommer nog växa några cm till kan jag tro. Va en spännande mix på honom. :d

Ja de var inte alltför fräscht när man hittade de sådär. Är mest bara en liten skorpa kvar nu tack och lov :)

Vart i landet finns ni någonstans? Vad är tänkt du ska göra med din, tävlingshäst?

Tanken är att min ska ha Phoenix som fälttävlanshäst efter min andra som jag tyvärr fått tagit bort. Så hoppas på att han vill ut i skogen och skutta :)

Vi befinner oss på gränsen mellan Dalsland/Värmland. Troy står än så länge ca 1 mil innan Värmlandsgränsen och jag bor 1 mil in i Värmland. :)
Men i maj så kommer även Troy bli värmlänning på heltid så jag for cykelavstånd till stallet. Det blir i ett stall som tar emot hästar till utbildning och försäljning så förväntar mig bra hjälp! :d
Näää du, jag är ju hoppryttare men är inte främmande för annat så vi får se vad det blir av honom.:laugh:

Har inte kommit så långt som ni har gjort än. Har hängt lite i sadeln men inte mer än så. Han har haft en jobbig höst och vinter med växtvärk och en mugg som inte varit av denna värld. Nu har det börja läka och han har hårlösa fläckar på alla benen...skitsnyggt! :crazy:
Men nu så början han komma tillbaka och piggna till så snart så kanske eller om man väntar tills man flyttat.

Han ser kanon ut på filmerna! :laugh:

Har en liten från i höstas som är filmat dit jag kommer flytta honom, redan då märktes det att han inte va på topp och lite allmänt trött och seg...andra gången han är i ett ridhus, efter 3-4 varv så va han helt slut så det blev inte något värre.
Du får se om filmen funkar... :
http://www.facebook.com/video/video.php?v=10150515160881521

Gud vad skönt att få honom på cykelavstånd!
Vi flyttade för ca ett år sen så då fick jag åxå stallet nära :) verkligen jätteskönt!!
Phoenix hade också lite mugg i somras men de försvann efter ett tag tack och lov. :)

Kan tyvärr inte se filmen, men ser fram emot att följa er :) Han är så fin din Troy

Det samma! Phoenix är oxå väldigt vacker. ;)
Jag slår vad om att våra båda kommer bli blickfångare! :love:

Om du har tid och ork så gå in här:
http://bassholmen.blogspot.com/
och kika, det är en blogg som hingstbetet Troy har stått på 2010 och 2011 och där finns det MÅNGA underbara bilder! :D

*kl*

Tömkörde Savant i går igen och han skötte sig lika bra igen. Tar styrning och att stanna.
Så nu är det väl bara att gå igenom sadelkammaren och hitta vilken sadel som ligger bäst på honom och sen hoppa upp?? :o

Känns aningen nervöst, vet inte varför men det känns som ett stort kliv på honom, så jag skyller nu på halkan så vi tömkör ett liiitet tag till :angel:

Vi har igår tagit vår första tur uppskjutet i skogen, en tripp på ca 15-20 min skritt. Min lilla tjej är modig pigg och eftersom hon är röd och sto så har hon attityd! Vilket jag uppskattar, man får rätt igenom ärliga diskussioner. Vi har övat mycket på flexibilitet i hals och huvud stillastående, och befäst start stopp och nu för ca en vecka sen igångsättning till trav. Självklart flyttandet av fram/bakdel, sidoförflyttningar, vikt förändringar m m. Vi rider i bosal, hur många av er rider i liknande, eller rider ni mest med bett? Å isf vad för bett? Hur gör ni vid tandlossning?

Wow! Underbart med alla bilder! Vad fin han verkar!

Jag har bett min sambo fota hästen på lördag så då kommer det säkert bild-bidrag från oss också!

Igår tömkörde jag Galo och när jag kom hem så tittade jag på min nybeställda dvd "Hästens arbete i töm - tömkörning" från farmoform.
STORT tummen upp för den filmen!! Man blir både informerad och inspirerad. Under första delen av filmen så hanterar dom en unghäst och visar normala reaktioner från en unghäst med stabilt temperament, när den introduceras för något nytt. Det var väldigt bra för mig som är relativt ovan unghästar.

.

Är det filmen där Anders Fredriksson tömkör? Håller med om att den är fantastiskt bra. Allt arbete utförs så lätt och avslappnat så man får ett bra hum om hur man bär sig åt.

Var ute på tur med Cissi i snön idag. Med oss hade vi Sonett, en dam på sjutton år med en ridskolelärare uppe på. Cissi tyckte att det var kul att komma ut på något nytt och försökte hitta på ett par trix redan innan jag kom upp på henne. Sedan när jag kommit upp på henne fortsatte vi med fart åt ett helt annat håll än det var tänkt och det innan jag fått fötterna i stigbyglarna. Vi dansade runt lite i snön innan hon lugnade sig och jag fick lite fotfäste. Det är inte dumt med halsrem och galopptyglar ibland... *skratt*

Sen när vi väl vänt tillbaka så kom vi inte längre än till samma fläck som vi börjat på innan hon tvärvände och dansade iväg tillbaka ner i ponnyhagen igen. Hon är så egen att hon inte bryr sig det minsta om vad andra hästar gör när man är ute med henne. Så det där med att följa med en äldre ledarhäst ut hade hon ingen som helst tanke på. Men jag surnade till lite och vände runt henne igen och denna gången gick hon fint med in på ridslingan. Det blev två varv på den fina slingan, backe upp som ner.

I det stora hela uppförde hon sig jättefint. Även gamla hästar blir pigga och ystra av att komma ut i snön. Och det där med framåtbjudningen. Tja, vid det andra varvet på slingan tyckte hon att det gick för långsamt och skulle om Sonett till varje pris. Men tjugo meter bort så tvärstannade hon och tittade bakåt, liksom undrande vad hon skulle göra nu när hon kommit upp i ledningen. Sonett passade naturligtvis på att smita förbi på insidan...
:laugh:

Senast ändrad:

Nu har ju då jag med halvblod inte kommit lika långt som du då ;):angel:

Men vad gäller tänderna så ser min ut som en 6 åring på förskola; några på sned och glugg där fram :p

Just nu har vi 3 delat gummibett med långa stänger på sidorna eftersom han är magiskt duktig på att gapa och få bettet genom munnen:cool:
Med detta bettet funkar det super, han har liksom fattat att det är inte meningen att hela tränset ska snurra och bettet glider igenom och det blir allmänt obekvämt...:angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ögonfärg
  • Sängproblem...
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka