09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas tråd!

KL

Jag tänkte ställa en fråga här... En bekant vill lämna iväg sin häst på inridning och har hittat en person som tar emot... Anledningen till att denna person är så bra beror på att dess 3 åring löshoppar 150.

Min fråga är alltså... Gör man så? Är inte det på tok för högt för en 3 åring? Vad är nyttan?

Jag har kollat på lite videor på nätet på människan i fråga och unghästarna rids alltid i ett undertempo, på bogarna, gärna bakom hand och ofta med någon form av stångbett.

Priset tog människan när bekanten sa att "Alla bomlösa passar alla hästar". Sadeln som bekanten har passar inte, hästen accepterar den i trav och skritt. Men i galoppen hinner man inte ens med ett språng innan hon bockar VÅLDSAMT. Jag provade att byta sadel, då var det inga problem.

Hur får man en okunnig ägare att inse att det är bättre att lämna till någon annan? Jag är lite förtvivlad, för det är en fin häst som älskar att bli riden de få gånger hon har blivit det, ca 8 ggr.
Hästen är 5 år snart, och jag är lite rädd att personen ska behandla henne som en 5 åring, och inte en oinriden unghäst.

Några tips?
Eller är det bara att blunda och hoppas på att hon inte förstör hästen totalt?

Jag hade försökt förklarat, men på ett visuellt sätt så att ägaren förstår och har lättare att ta åt sig av det du säger. Förklara väldigt bildligt, brukar vara lättare att ta åt sig då och ta in. För jag personligen skulle inte kunna blunda för det och hoppas på det bästa :/ Blir ju så otroligt synd om både hästen och ägaren i fall de skulle gå snett. Berätta vad du tycker och tänker, då har du i alla fall gjort vad du kunnat och sen är de bara att hoppas på att hen lyssnar på dig :)

Jag tror jag lyckades förklara när jag visade hennes tävlingsresultat... 43% på en Lb är ju inte direkt imponerande, snarare pinsamt att någon som har ridit i så många år är kapabel till så dåligt resultat. Och de flesta resultaten låg kring de siffrorna, som högst hade hon väl varit upp i 52% (och det är fortfarande Lb vi pratar om då...)

Och hon trodde att människan red på hög nivå eftersom hon red på kandar privat "eftersom man är tvungen att göra det på högre nivå".

*kl*
Bilder på en nervös kille på sin första tävling. Målet var att ta oss genom programmet, det gjorde vi ehm.. inte. Läktaren var extra hungrig och sugen på bruna unghästar idag ;) Han var i alla fall inte stökig, så han får guldstjärna för gott uppförande trots det (och så är han fin att titta på förstås) :love:

81438850.jpg

27991024.jpg

Fina ni är! :D

Jag och Savant har varit på vår första riktiga tävling idag, clear round på 80 cm.
Känns fortfarande löjligt lågt, han hoppar knappt...:o

Men han skötte sig bra, framridningen var han lugnare på idag trots mer hästar/folk.

Koncentrationen brast lite uppe på banan då han en gång tittar ut över parkeringen i anridningen mot hinder nr 2 och det blev ett bakbens slarv och sen när jag kom på hinder nr 5 som stog precis brevid nr2 så stod en banpersonal och plockade upp den bommen efter oss precis när vi skulle hoppa så han tittade på henne sen hindret sen henne sen hindret osv så det blev lite knas i distansen.. Men det e sånt man får räkna med och som han får lära sig.
Jag är i övrigt mycket nöjd med honom och han höll ett bra trevligt galopptempo genom hela banan och tog annars tag i hinderna och inget vingel eller försök till att stanna.

Film kommer senare, sitter nu på jobb..

*kl*

Igår fick jag min nya sadel till Juno (Prestige Golden Star) och red för första gången på en månad typ. Har longerat honom ett par gånger de senaste dagarna. Ridningen var väl lite samma med bristande bjudning. Vi hade även sällskap av två ston på banan varav den ena tydligen var jättesnygg:D. Han drog mycket mot henne men med övertalning tog vi oss igenom det också helt utan att stå på bakbenen.

Tyckte faktiskt att han kändes bättre i denna sadeln som ligger riktigt bra. Hoppas det håller i sig och att vi börjar komma lite framåt nu!

Skönt att hitta en som passar!!
Denna sadel djungel kan ju göra en minst sagt gråhårig:banghead:

Savant har som tur va ett bra sadel läge som är väldigt "normalt" så min favosadel, prestige paris, ligger bra på honom ;)

Gjorde en rannsakan i våra ridpass inför denna igångsättningen och kom fram till att de passen han gått som bäst med fin bjudning red jag i stallkompisens Prestige. Tänkte köpa den då, men den var för smal så nu när jag hittade en 37a i rätt färg dessutom passade det perfekt till igångsättningen:).

Mmm, jag tror att jag kommer att få värma om min så den blir vidre så småning om, men just nu passar den, han är en liten klenfis :p
Men dom är ju inte så gamla så skulle ju vara konstigt om han inte biffade till sig så småning om

Är helt klart en fördel med Prestige att de går att värma om. Dock är min erfarenhet att de drar ihop sig rätt snabbt igen:(. Hoppas dock att jag kan ha denna ett tag. Juno är rätt bra bred över ryggen redan, men så är han rätt tjock nu också:o.

Just för att han är lite tjock provade jag ny sorts motionering idag-han fick gå som handhäst. Lite spännande eftersom storasyster är rätt sur på honom och Juno är en j-la retsticka rent ut sagt. Men det gick faktiskt rätt bra till slut och vi kunde trava på en del i skogen. Nu måste han bara få skor på sig igen då han var betydligt mer öm nu som barfota än vad han var i höstas.

225787_10200464674211297_205906346_n.jpg

Förstår jag att det är läskigt om ni har hästätande läktare!

Min lilla har hoppat för 4:e gången med ryttare men hon är ju fortfarande lite grön ridmässigt eftersom en stor del av hösten och fram till årsskiftet gick åt för att få igång henne efter frakturen i ett tornutskott.

Nu börjar hon komma dit hon ska och här är ett par skutt från dagens övning :)

http://www.youtube.com/watch?v=_4jq3Vz0Bhs&feature=youtu.be

Härlig och positiv häst! :)

borntoshine: Vad duktiga ni är!

Fiorano: Perfekt med handhäst ju! Jag gjorde det mycket förut när hade det lilla svarta fullblodet (den på min avatar) och Lasse. Smidigt för att få dom och röra på sig utan belastning.

Nu har Connisen har varit ute igen i terrängen, lika framåt som vanligt.. :)
Tidigt i passet kom lilla räven bakom örat fram: http://youtu.be/B-kmb091T2U
Hej vad det går resten: http://youtu.be/OCXn1tMD7KM :D

Tack så mycket, känns bra att höra :D

*KL*
Idag var vi i väg på en liten clear round på hemma klubben. Hoppade 0,90m och denna gången blev vi felfria :bump: Jätteduktig häst som fixade linjen från 6:an till 7:an trots slarvigt ridet från mig. Hoppade även vattenmatta för första gången :love:

Film: Clear round 0,90 m

Senast ändrad:

Oj-satt du kvar?? Tycker det är lite kul att tränaren i andra filmen säger "upp med huvudet" och "inte bocka" efter nästan varje hinder:D. Han är väldigt mycket gummiboll:p!

Nightwish: Förutom "fullinjen" ser det väldigt stabilt ut:). Vilket enormt ridhus!

Senast ändrad:

Har en jätteduktig pilot som hjälper mig att hoppa henne :D

Själv tror jag inte jag fixat det, hon är otroligt ambitiös men väldigt försiktig så det där med att tävla får vi avvakta med lite tills vi har varit på lite olika ställen och hoppat/ridit. Ska kolla tänderna på henne för hon tenderar att slå med huvudet när man ska sakta av och meningen är ju att hon ska säljas nu när man ser att allt fungerar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka